Jump to content

Landstrøm


Gunga Din

Recommended Posts

Hei,

 

Først vil jeg takk for innleggene til flere av dere og spesielt Ole Petter. Så til Fargo God Ide! Men endel av dette er er det nesten håpløst å gi gode svar på da det er veldig avhengig av hvordan ting er koplet sammen ombord. Jeg er ganske sikket på at det er derfor Ole Petter alltid har vært forsiktig med å gi konkrete råd her, uten at han kjenner alle detaljer.

 

Noe kan man enkelt gjøre, men det vil alltid være feil som kan være vanskelig å finne. Det er også vanskelig å gi råd som sagt, da man må kjenne hele installasjonen for å gi korrekte svar.

 

Tror det kan være lurt å dele dette temaet i to. Det ene er beskyttelsesjord og det andre er galvanisk korrosjon. Husk også at galvanisk korrosjon, både kan være elektrolytisk som følge av 12 Volt systemet ombord, og korrosjon som følge av spenningsrekken på de forskjellige matrialene som er under båten danner et batteri i saltvann. En problemstilling man kan komme opp i her, er at det er flere måter å gjøre ting på alt etter hva en ønsker og opp¨nå, men ha alltid i bakhodet at forskriftene er helt klar på at beskyttelsejord (personvernet) har høyere prioritet en korrosjon (matrialvern) :yesnod:

 

Beskyttelsesjord:

Det første man bør gjøre er å ta noen enkle målinger på spenningsløst anlegg. Fjern landstrømskontakyten

- Sjekk med et ohm meter at det ikke er kontakt (uendelig ohm)

- Er det ikke det så begynn med å slå av alle sikringer slik at feilen blir avgrenset til et område i båten og etil slutt til ett konktret apparat

- Har du uendelig ohm så kan du være rimelig trygg på at 230 voltsanlegget ditt er trygt

- Men du kan ha jordfeil i varmtvannstank. Den kan komme først når ele,mentet er varmt. Eneste måte å finne denne på er ved gjelp av en jordfeilsovervåking eller med en megger (dette er ikke for hvemansen)

- Det kan også være feil i batteriladeren. Noen ladere har ikke god nok isolasjon, mellom primær og sekundærsiden selv om de er oppgitt med dobbel isolasjonsmerket. Problemstillingen er at når den først lader så er den galvanisk sett helt åpen og det kan gå strøm rett igjennom denne. Har selv erfart dette ved at jeg lå på bakken og kjente at propellen var spenngsførende da jeg smurt bunnstoff. Denne feilen kan også taes med jordfeilsovervåking eller megger

 

Korrosjon 230VAC:

- Feil på landstrømanlegget kan medføre korrosjon på din båt. Dette er feil som kommer og går og er vanskelig å detektere

- Feil på nabobåt kan medføre korrosjon på din båt. Dette er feil som kommer og går og er vanskelig å detektere

 

Jeg er som sikkert mange har oppfattet her tilhenger av å påby skilletrafo i lystbåt. Og her ser dere grunnen. Alle overnevnte feilkilder blir eliminert, med hensyn på korrosjon på egen båt. Har du i tillegg skilletrafo med midtuttak til lokal jord i båten med jorfeilbryter kan du glemme faren for strømstøt også :yesnod: Om andre har gode råd når det gjelder beskyttelsesjord og korrosjon fra 230V hadde det vært fint å få de frem.

 

Korrosjon12 VDC

- Her er det igjen flere mulige anlegg Enpolet og topolet. Her er det igjen vanskelig å måle, noe fornuftig. Kom gjerne med forslag.

- For å ta et eksempel. Når du kjører baupropell, så vil det være ett spenningsfall i minuskabelen fra batteriet til denne. Om dette er 1 volt så betyr det at propellakslingen er 1 volt mer positiv en baupropell huset og det vil gå en krypstrøm mellom disse.

 

Korrosjon Galvanisk:

- Dette er korrosjon som oppstår pga at de forskjellige mettalldelene under båter har forskjellige elektromotorisk spenning (EMS). I saltvann danner de et batteri. Grunnen til at vi har offeranoder er at disse kan korroderes bort istedenfor metalldelene under båten. Her er det igjen flere måter å avkople på men jeg har valgt en stjerne kopling der alt jordes i ett felles punkt. Da kan man måle med et Ohmeter og det skal være full kortslutning (0 Ohm) fra alle metalliske deler til fellespunktet (Motor eller batteri -

 

Så håper jeg andre også bidrar med gode målemetoder

Link to post
Share on other sites

Takk JRK!

 

Så er konklusjonen for egen del klar: Ligger ikke med landstøm til båten (eller med faste instalasjoner påkoblet) når jeg ikke trenger det. Samt sørger for at det alltid er sink på motor og aksel.

 

Det dreier seg tross alt om få timer påkoblet ved landligge for lading når vi er på tur og varmerørene for frostsikring vinterstid har ikke kontakt med metall i båten.

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Den er godkjent. Grunnen til det er at du gjør faktisk ingen elektriske koplinger selv. Kabelsystemet er basert på robuste plugger med O-ringstetninger.

Min egen personlige mening er at dette er bedre og sikrere en mange "huselektrikere" er i stand til å få til. Men det koster også deretter...

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Den er godkjent. Grunnen til det er at du gjør faktisk ingen elektriske koplinger selv. Kabelsystemet er basert på robuste plugger med O-ringstetninger.

Min egen personlige mening er at dette er bedre og sikrere en mange "huselektrikere" er i stand til å få til. Men det koster også deretter...

 

Samt at slike anlegg (har Cteks variant selv) leveres med innebygd galvanisk isolator.

Link to post
Share on other sites

Den er godkjent. Grunnen til det er at du gjør faktisk ingen elektriske koplinger selv. Kabelsystemet er basert på robuste plugger med O-ringstetninger.

Så kobler man til varmtvannsbereder og lader. (en hvilken som helst lader, behøver ikke være dobbeltisolert.)

Skal ikke da batteriminus kobles sammen med landjord, i følge forskrift?

Uansett lager man vel en tikkende korrosjonsbombe her hvis man f.eks. har en feil i kolben på vv-berederen?

Link to post
Share on other sites

Som det vel er nevnt til det kjedsommelige, er et opplegg med skilletrafo det eneste som tar 100% høyde for både personsikkerhet og galvanisk tæring.

 

Dette har jeg tatt konsekvensen av og har nå opplegget på skjemaet under. At jeg har en jordplate (Dynaplate), er ikke nødvendig, men den har jeg som signaljord for elektroniske duppetidder, og den er da koblet sammen med all annen "jord" i båten.

 

Virker dette komplisert? Det synes ikke jeg for et sikkert opplegg på alle måter helt uavhengig av jordfeil på land eller i andre båter. Så få dere skilletrafo i båten!

 

 

ok_landstrom.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med opplegget mitt ovenfor, kan du ligge trygt med landstrøm så lenge du vil. Angående lading, har jeg laget meg et automatisk opplegg slik at under veis lader dynamoen både start og forbruksbatteriene via skilledioder. Stopper jeg motoren i uthavn, lader solcellepanelene kun forbruksbanken (regner da startbatteriet for fulladet), og ved landstrøm, lader landstrømladeren forbruksbanken mens solcellepanelet lader startbatteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen som har forslag til hvordan man som legperson, enklest mulig kan måle seg frem til om alt er ok eller om man har et problem med jordning eller krypstrøm ombord?

 

Jeg har drevet med opplæring for marineelektro ingeniører og teknikere på dette feltet, og kan garantere dere at dette er et omfattende tema som krever en del basiskunnskap for å bli flink i. Jeg kan nevne at etter slike kurs så er selvtilliten høy, men kursdeltakerne kommer fort ned på jorden når de begynner å måle og skal begynne å finne feil på egen hånd. (Da står ikke telefonen min stille, og det ender ofte med at jeg må kjøpe en flybillett).

 

Og da snakker jeg om yrkesbåter som stort sett har det meste på stell og som har de fleste likestrømskomponentene galvanisk skilt fra hverandre.

 

Men den enkleste måten å sjekke en fritidsbåt på sånn grovt sett uten spesialutstyr til 50 000 kroner er å bruke et voltmeter og en sinkanode med en ledning skrudd fast på.

Så henger man sinkanoden ned i vannet og måler mellom ledningen til denne og for eks. propellakslingen. Har du da sink på propellen så vil man måle omtrent 0 volt.

Mangler sinken vil man måle omtrent 0,9 volt.

Når man måler og har funnet ut at sinken på akslingen er i orden, så kan man skru av og på forbrukere, koble inn og ut landstrøm osv. Hvis spenningen varierer med 40-60 mV DC når man opererer de elektriske forbrukerne så har man en liten feil.

 

Ved større avvik så vil det jo si at feilen er tilsvarende mer alvorlig, og så må man jo vurdere hvor alvorlig feilen er basert på hvor ofte den kursen med feil er i bruk osv.

 

Hvis man begynner å måle på en båt som har ligget med feil så må man ofte legge båten død i noen timer først, og dette gjelder spesielt for stålbåter og aluminiums båter. Dette har med at metallene da er polarisert og da nytter det ikke å måle på denne måten. Avviker båtens normalverdi med 0,5 volt eller mer kan man godt risikere å måtte utsette målingene med 24 timer mens båten sligger spenningsfri. Da må man også måle svært fort, det vil si å slå på og av forbrukerne raskt slik at man ikke får en ny polarisering som forstyrrer de resterende målingene.

 

NB! dette er en grov måte å måle på som jeg bare bruker for å peile meg inn på feilene, og i tillegg bruker jeg spesialutstyr for å kunne se størrelsen på de potensielle feilene helt nøyaktig, og igjen for å kunne vurdere dette riktig kreves en del kunnskap om hvordan forskjellige legeringer reagerer og hvor store våte arealer man måler på / mot osv.

 

Dere får leke og kose dere litt med slike målinger, men for de som kan elektro vil jeg si en ting. Elektro er ikke det samme som elektrokjemi, og hodene til elektrikerne er ofte opplært motsatt i forhold til hva som skjer i en elektrolytt. Ofte er feilen motsatt av hva dere tror. Og så forekommer det også at mange tolker det som er riktig for å være en feil, og dette henger sammen med misforståelser når det kommer til formål og effekten av potensialutjevninger i båt.

 

Et godt sted å begynne er å sette seg inn i alle tenkelige systemer som finnes i båtene slik at man vet hvordan systemene skal virke når de er i orden, og ikke minst hvordan ting fort kan bli feil når det ikke er sameksistens mellom systemene.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nabobåten har eit aparat innebygget i dasjbordet. Ein slags megger eller noko som skal indikere lekkasje av strøm. Av og til trykker han på en knapp i underkant av denne måleren, for å sjekke at nåla er liv i. Eg veit det finnes også diode-variant man kan montere inn. Grønnt lys er ok, gul lys er fare, og rødt lys er strøm på avveie. Eg har kontaktet tre elektroleverandører for å få kjøpte meg slik. Men huselektrikkere aner ikkj ekva eg snakker om. To har lovt tilabakemelding, men har aldri hørt noko.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig man trenger strøm til ombord?; vedlikeholdslading og litt varme om vinteren.

Derfor mener jeg bestemt at det I K K E er noen betenkeligheter med å ha et lukket strømsystem ombord. Hele poenget er at dette "lukkede" strømsystemet ikke kobler noe jord til båten. Men at man benytter forbrukere som kun er

tilkoblet landstrømsjord. Altså er strømanlegget helt isolert fra

båten og ingen strøm kan gå på avveier. Forbrukere ombord er enten dobbeltisolerte batteriladere eller varmeovner med jording etc. I tilegg så er det jo selvsagt en landstrøms boks imellom landstrøms kilden og forbrukere. Da har man egne sikringer og jordfeil bryter.

 

Merk!! Her finnes ikke noe. El. Kolbe til varmvannsbererder!

 

På dette anlegget er man skjermet totalt fra de skrekkscenarier som skisseres i tidligere poster. Det er også helt trygt å svømme rundt båten, og å være rundt forbrukerene.

 

 

Mvh KK

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper han har en grov isolasjonsmåler fordi han har et topolt isolert DC anlegg. Dette gir en grov indikasjon på om man har en isolasjonsfeil målt mot for eks. motor / drevsystem eller ev. skrog om han har båt med elektrisk ledende skrog.

 

Båtene må jo være konstruert for å ha et slikt anlegg om bord, så det er ikke et løp og kjøp produkt. Hus elektrikere vet jo ikke hva dette går ut på, men for en marine elektriker er jo dette noe som er påbudt nettopp på grunn av at topolte anlegg byr på en betydelig risiko når det ikke er i orden.

 

Tommelfingerregelen er at man skal ha en isolasjon på minimum 1 kohm pr. 1 volt DC.

 

Det samme bruker man på mange yrkesbåter med IT nett om bord, og da fortrinnsvis med skilletrafo for da virker også anlegget uavhengig av om en ev. jordfeil på land.

Link to post
Share on other sites

Ser for meg, Ole Petter, at du kan gjøre noen kroner ved å tromme sammen til "måledag" en gang til våren og annnonsere dette på BP...

 

Takk men nei takk. Been there done that.

Hvis du har lest noen innlegg så skjønner du sikkert at dette er umulig da de fleste båteiere vet best, og dessuten er jeg avhengig av å ha folk som kan reparere etter mine anvisninger og ofte etter at jeg har dratt fra åstedet.

 

På et tidspunt i livet hadde jeg så mange reisedager i året at kona minnet meg på at påske og julaften ikke kunne utsettes. :giggle:

Link to post
Share on other sites

KK

 

Er faktisk helt enig med deg. Dette høres trygt ut. Problemet ditt er at vi har forskrifter, og grunnen til dette, er at hvermansen ikke ser all feilsenarioer.

 

Om du bare har løst utstyr innenfor båten så er dette innenfor forskriftene. Men i det øyeblikk du innfører en landstrømsentral så er dette et fast anlegg og da sier forskriftene noe mer og det er helt logisk. Utstyr som er fast installert vil være eksponert for sjøluft og kondens gjennom mange år og det er en mye større fare for at opplegget korroderer og irrer, noe som igjen kan medføre krypstrømmer (jordfeil).

 

Problemet er at det finnes noen der ute som tror de vet, og så gjør de uheldige ting. Det er nettopp derfor vi har forskrifter.

Link to post
Share on other sites

Point taken! Inntil vi har på plass skilletrafo, har vi ikke 220v-innstalsjoner i båten som er i kontakt med noe metall i båten.

 

Og husk at du må ha en skilletrafo som er dimensjonert for anlegget på land , har du f.eks 10 A på land må du ha en skilletrafo som håndterer 2300W dvs 10A . Dette er trafoer du ikke kjøper på Biltema... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg følger Lars Hs opplegg fra #159 kan jeg altså få et helt trygt anlegg uten galvanisk tæring selv om jeg dropper jordplate? Hva med aggregatet mitt, bør det kobles før eller etter skilletrafoen? Og hva med Victron Multiplus (landstrømbooster/inverter/lader), ødelegger den noe av opplegget?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Hva med aggregatet mitt, bør det kobles før eller etter skilletrafoen? Og hva med Victron Multiplus (landstrømbooster/inverter/lader), ødelegger den noe av opplegget?

Agregatet skal vel ikke koples til skilletrafo? Dette er vel å annse som en skilletrafo i seg selv? Ellers er vel Multiplusen å kople som laderen på Lars´skjema?

Mange ? her, da jeg ikke har serlig peil på dette. Har brukt elektrikker til all 230V koplinger ombord og slik har jeg forstått det av ham.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...