function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Landstrøm


Gunga Din

Recommended Posts

Ja, under forutsettning av at jeg ikke har jordfeil osv. Ta en titt på artikkelen Galvanisk Tæring i Havn  i dokumentarkivet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jag har bare  Fase o Nolla inkopplat dvs 230V ingen jord med ifra land !

 

Efter vad jag förstår så kan inga lekk-strömmar fra land komma ombord och

använda min båt som offeranod då!

Vad jag mister är självklart ett eget jordskydd!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger tilkoblet landstrøm hele året. ...Jeg har koblet ut landstrømjord, dette ser ut til å fungere, men ikke helt etter boken....

Slik jeg har forstått det, er frakobling av landstrømsjord nesten en forutsetning for å kunne ligge fast tilkoblet landstrøm. Så lenge man er klar over forutsetninger og konsekvenser ved å koble fra landstrømsjord, bør vel dette gå greit? Hva er forresten konsekvensene ved å koble fra landstrømsjord - bortsett fra at vi tror dette løser problemer med tæring? Med el. bakgrunn tror jeg at jeg vet det selv, men vet alle andre det? Hvem kan liste opp alle ulemper ved å koble fra landstrømsjord?
Link to post
Share on other sites

Så lenge man er klar over forutsetninger og konsekvenser ved å koble fra landstrømsjord, bør vel dette gå greit?

Ja, det kan synes som om dette gjøres til et større problem en det egentlig er... :confused:

De fleste bruker vel bare landstrømmen til batteri-vedlikehold og da blir spørsmålet om landjord irrelevant. Alle de ladere jeg har sett har vært dobbeltisolerte. Som kjent er også alt el-verktøy man måtte finne på å bruke ombord dobbeltisolert.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I antall amperetimer får jeg vanligvis nok inn på hjemturen etter en helg, men det er den delen med vedlikeholdslading med ca. 13,6volt i minst 16-18 timer som mangler.

 

Er værmeldingen god med mye sol i vente, lar jeg også solcellene (60W) ta seg av det. Men kommer jeg inn i gråvær og regn i oktober, kobler jeg til Ladac landstrømladeren for uken frem til neste helg, - med jordkabelen kuttet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Bare lurer litt  jeg!  :rolleyes:

Hva om jeg kutter jordkabelen og nabobåtene ikke gjør det, er jeg da like langt? :sailing:

Jeg har lest mye om dette og jeg er litt bekymret da jeg har trebåt.

 

Etter det jeg har lest meg til kan jeg like godt kaste offeranodene, er det riktig? :sailing:

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Hva om jeg kutter jordkabelen og nabobåtene ikke gjør det, er jeg da like langt? :rolleyes:

Dersom hverken jordkabelen eller noen av de to "varme" lederne i din båt har noen som helst forbindelse til sjøen, direkte eller via utstyr med overledning, er du helt sikker.

Jeg har lest mye om dette og jeg er litt bekymret da jeg har trebåt. Etter det jeg har lest meg til kan jeg like godt kaste offeranodene, er det riktig? :sailing:

Dette er et annet problem. Dersom du har anoder på en trebåt, kan treverket rundt metalldelen du vil beskytte bli alkalisk. Bindevevet mellom trefibrene brytes ned og treverkets styrke blir ødelagt. I og med at jeg ikke har trebåt selv, har jeg ingen praktisk erfaring med dette. Anbefaler derfor denne artikkelen spesielt, men også denne artikkelen om emnet dersom du ikke har lest de ennå.

 

Lykke til

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har lest meg til kan jeg like godt kaste offeranodene, er det riktig? :rolleyes:

Etter det jeg har lest meg til er det "tæringen" som forårsaker dannelse av lut i treverket og at treverket blir ødelagt. Så om du lar propellen tæres i stykker eller du lar sink ved propell/aksel tæres bort er omtrent det samme for treverket. Det man må være obs. på er at for mye sink vil øke de galvaniske strømmene. Sink + det metallet du skal beskytte danner et batteri, og jo større overflater på disse metallene jo større batteri lager du. Setter du sink på et metall som ikke er utsatt for tæring lager du et problem. Min erfaring er at du bør bruke sink, men minst mulig. Utfordringen er å finne ut hva som er nok.

 

Fikk selv for to år siden byttet treverk rundt rorgjennomføring og propellhylse. Roret (av messing) var ikke beskyttet med sink, propell/hylse var beskyttet. Mengden ødelagt treverk rundt begge var omtrent den samme.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg får vel prøve meg frem med sinkanoder antar jeg.

Jeg leste meg forøvrig til at det er en fordel og bruke et to polet strømopplegg i trebåt.

Betyr to polet rett og slett at man strekker + og -  til alt som man skal ha strøm til, og kutter ut jording feks. til motorblokk.

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Betyr to polet rett og slett at man strekker + og -  til alt som man skal ha strøm til, og kutter ut jording feks. til motorblokk

Ja, men husk på at dynamoen din også må være topolet, dvs. at minus ikke går til gods på den og derved videre til blokken. Oljetrykkgivere ol. må vanligvis byttes, da minusdelen av slike ting vanligvis får minus via godset i blokken. Men ellers er regelen at både pluss og minus må skilles fra metaller som har kontakt med sjøen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelp Lars!

 

Da får jeg se på dette til vinteren når ombygging av båten finner sted!

Det elektriske skal da alikevel byttes ut.

Vi sees kanskje på Kommers utpå sommmeren en gang, Jeg er der en del sjøl når det blir mindre folksomt!

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Vi sees kanskje på Kommers utpå sommmeren en gang

Det hadde jo vært artig, vi ligger alltid i Grisebukten. Muligens blir det tur til Kommers i helgen, men fra neste helg blir vi å treffe på svenskekysten frem til september. Men så kommer vi nok til å benytte Kommersøy til ut i oktober.

 

Lars H.  :rolleyes:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Til info:

 

Det er iht. forskrifter for el- anlegg påbudt å jorde 220v el-anlegg i båt. Dette fordi man anser det viktigere å beskytte mennesker mot elektriske feil, enn det er å beskytte materiellet. :nono:

 

Man kan slippe dette ved å benytte isolasjonstrafo mellom båtens 220v anlegg og 220v fra land. Da trenger man ikke koble til jordingen fra land til båten, men slikt noe koster jo penger da.. :rolleyes:

/per

Link to post
Share on other sites

Hvis man f.eks har overslag i batterilader (ikke dobbelt isolert) og man tar på denne samtidig som motoren, så vil strømmen gå igjennom deg for å komme til jord (strøm søker alltid til jord). Er derimot laderen jordet så vil strømmen gå direkte imot jord.

 

Selv har jeg ikke jording på 200v anlegget i båten, fordi det meste utstyret jeg har går på 110v (med unntak av vaffeljernet). :rolleyes:

 

/per

/per

Link to post
Share on other sites

Hvis man f.eks har overslag i batterilader (ikke dobbelt isolert) og man tar på denne samtidig som motoren, så vil strømmen gå igjennom deg for å komme til jord (strøm søker alltid til jord). Er derimot laderen jordet så vil strømmen gå direkte imot jord.

Klart, men finnes det ladere i dag som ikke er dobbeltisolerte?

(Isåfall er den elektroniske laderen til Biltema en rimelig måte å løse jordingsproblematikken på, se artikkel på båtsiden min)

Link to post
Share on other sites

Om det finnes ladere som ikke er dobbelt isolerte vet jeg ikke.

 

Hvis du kun har en dobbelt isolert lader som er koblet til landstrøm og ikke kablingen til denne er fastmontert (dvs at du kobler laderen direkte i landstrøm, ikke via fastmontert kontakt i båten) så bør det jo ikke være noe problem.

Problemet er jo når du skal ha fast opplegg i båten, da må du ta hensyn til forskriftene.

 

Det er kanskje noen el-montorer i Gr.L eller skipselektrikere på forumet som har noe å tilføye?

 

/Per

/per

Link to post
Share on other sites

Snakker vi kun om en landstrømslader, er som oftest ikke tæringsproblemet noe problem i det hele tatt. Har man en dobbeltisolert lader, er støpselet uten jord. Bråstopp for landstrømsjord, helt lovlig og ingen tæringsproblematikk.

 

Har man ikke en dobbeltisolert lader, er inngående jord og batterijord som oftest galvanisk adskilt likevel. Fortsatt ingen tæring og helt lovlig.

 

Er man litt usikker, kan man koble laderen via en ujordet ledning eller klippe av jordklemmen på kontakten. Nå er anlegget ulovlig i henhold til forskriftene hvis du kobler til noe annet enn dobbeltisolerte apparater, men risikoen man løper er liten. For det første er risikoen der kun når laderen er tilkoblet. For det andre er det ingen risiko hvis det ikke oppstår en jordfeil. For det tredje må du være i kontakt med båtjord og enheten med jordfeil samtidig for at det skal være farlig. Men klarer du alle disse uheldige tingene samtidig, ja da er det faktisk veldig farlig. Så en smule respekt er absolutt på sin plass.

 

Lotus

 

(som selv har avklippet jord, men bare når jeg bruker min stasjonære landstrømslader)

Link to post
Share on other sites

En løsning på tæringsproblemet er å kutte jordledningen til batterilader(vi må forutsette at en ikke klår på laderen mens denne er tilkoblet 220V). Vi her stadig jordledning til vv tank og resten av 220V utstyret.

Ved kun vedlikeholdslading må en koble fra vv tank. Etter min mening skal en da være sikker ved bading rundt båten, samtidig som en reduserer galv. tæring ved evt. jordfeil på anlegget rundt.

Link to post
Share on other sites

Hej på er alla!

 

Har varit utan internett-tillgång några dagar pga tjänsteresa

men vilken överaskning!

 

  21 svar på 5 dager på min fråga om landström !

 

                          Tack alla !!!

 

ser ut som de flesta har gjort som mig, dvs kopplat bort landjorden!

 

Finns det någon som vet var man kan köpa billiga transformatorer?

så att man kan bygga ett 'proffs-landström-system' ?

 

Ser att Odelco tar 6000 SEK för en transformator, låter dyrt, för

en transformator, men det är kansje vad man får betala!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Husk at blybatterier utvikler en form for hukommelse når de lades i tide og utide.  Lite effektuttak og så lading igjen, gjør at batteriet etter en stund "husker" at "...snart får jeg ladestrøm igjen så jeg behøver ikke å yte noe særlig mer.." Denne effekten gjør at batteriet får dårligere og dårligere effekt.  Blybatterier liker egentlig litt "vold".  Masse utlading (f.eks dra på starteren), og hard opplading til nesten full effekt (generatoren i båten din).  Ddt aller værste som kan skje et blybatteri er laaaaaangsom utlading og laaaaansgom opplading.  Alle som har tømt et batteri i bilen på vinteren ved å dra på starteren (hard utlading) vet at bare bilen får start, så lader batteriet fint opp igjen som om ingenting har skjedd.

Hvis du derimot glemmer et kupélys på i bilen i 2-3 uker slik at batteriet tappes langsomt og blir helt tomt, vet du at det batteriet er svært nær "de evige jaktmarker".  Hvis du får liv i et slikt batteri igjen har du flaks.  Uansett er kapasiteten en god del redusert.

 

Hvis du starter og båten din er lettstartet bruker du nesten ikke effekt fra batteriet.  Du lader hemningsløst igjen når motoren går (såfremt ladesystemet er iorden) og topper batteriene slik de skal lades.  Så spørsmålet er om man trenger landstrøm i  det hele tatt??  

 

Jeg har ikke noen teori for å understøtte argumentene mine, bare det jeg lærte av en gammel skipselektriker på yrkesskolen(VK 1 elektronikk), og elektronikklærern på fagskolen(elektronikk) fra da jeg gikk der, og egen erfaring.  Jeg har knekt et par batterier ved å la små laster (kupélys) stå på en evighet. Jeg har også hatt gamle biler som har vært tregstartede på vinteren.  De batteriene holdt i mnage år uten tull.

 

 

Hilsen Erik

(Uten landstrøm, men med batterivelgerbryter og fungerende ladesystem :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Joda Erik, det er sant at batteriene har memoryeffekt, og at de godt tåler å bli behandlet litt tøfft, innen rimelighetens grenser.

 

Jeg har selv seks 110 Ah batterier i forbruksbanken, og har aldri problemer med strøm, med mindre jeg ligger veeeeeldig lenge i uthavn, eller jeg lar familien bruke strøm uten hemninger.  Med ett kjøleskap (24/3A), en kjøleboks (24V/6A) , lys (24V/8A), vannpumpe, toilettpumpe, dusjpumpe, etc. forsvinner strømmen fort ut. Med Battmeter og min oppfølging, kan vi ligge et par døgn ekstra i uthavn uten å mangle strøm.  Oppladingen av batteriene går rimelig greit når to dynamoer gir 24V/70A.  Med Battmeter, så jeg har til enhver tid svært god kontroll med ladetilstanden, og familien forstår bedre enn før når jeg bare hadde et voltmeter og et amperemeter hva som er igjen av strøm.  Når det begynner å blinke rødt i hva jeg kaller "husmordisplayet" på Battmeter, passer selv mor på at det ikke brukes strøm. Tidligere fikk jeg, når jeg holdt frem en pekefinger, bare høre, "det virker jo enda".

 

Imidlertid, når jeg har ligget ute en helg, en times gange fra hjemmehavn, da er ikke batteriene ladet 100% når jeg kommer til kai, men kanskje bare 80%.  De siste 20 prosentene krever ganske lang gangtid for å "toppe" batteriene.  Da er det ganske så greit å plugge inn landstrømmen,  slik at batteriene fylles helt, og koble laderen ut neste dag.  Det er ganske godt å sjekke strømmen inn på batteriene før du kobler laderen ut, og registrere at det går under 2A inn på forbruksbanken.  Da er batteriene fulle.  For å oppnå det samme ved hjelp av ladesystemet i båten, som for øvrig er svært "ship shape", måtte jeg gått for motor i alle fall et par timer til.  Som du vet har ikke batteriene spesiellt godt av å bli stående i lang tid med 80% lading, også da slår memoryeffekten til, og batteriene blir for ettertid vanskeligere å toppe.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...