Jump to content

Landstrøm


Gunga Din

Recommended Posts

Ut fra mine begrep så bygger man et elektrisk nytt anlegg ut fra sekundærsiden på skille-trafo.

 

I en fritidsbåt handler det elektrisk anlegget anlegget i all hovedsak om en batterilader, en varmtvannsbereder og diverse stikkontakter til varmeovner, krølltenger, vaffeljern og ladere.

Så det burde bli et såre enkelt 230V-anlegg!

 

Man har tydeligvis tre valg:

1. Ingen jord-uttak på trafo.

2. Som Lars H. gjør i sin tegning, midtpunkt på sekundær-siden benyttes som jord. (TT-nett?)

3. Tilnærmet TN-nett hvor den ene fasen benyttes til jord.

 

Så det er egentlig bare å velge hva man vil ha ombord.

Alternativ 1: Ingen jordleder ut fra sekundærsiden på trafo, så vil ingen konvensjonell jordfeilbryter fungere.

Alternativ 2 og 3: Med jord, så vil jordfeilbrytere fungere. (Jordfeil er strøm på avveie. Den strømmen som går ut av den ene lederen på trafo skal komme tilbake i den andre. Kommer den tilbake i jordlederen er det noe feil!) Største forskjellen på alt. 2 og 3 er vel hvor mye det napper i fingerne om man greier å ta på 'jord' og en av fasene samtidig.

 

Tipper det er forsøk på å lage et 'ekte' IT-nett i en båt som ikke er mulig p.g.a for lav kapasitans.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, Jens_P, det er slik jeg forstår kompleksiteten. Jeg kan ta det ene midtpunktet og kjøre som jord, det andre midtpunktet, eller begge. Noratel tegner inn begge, så da kan jeg gjøre det. Og så bygger jeg videre slik som Lars H, med det unntaket at jeg ikke kobler inn min dynaplate. Det er en plass i båten som kan ha bruk for en personvernautomat, og den legger jeg til motorromskretsen. Der kommer en stikk hvor jeg blant annet kan 'støpsle' inn vv-tanken ved behov. Dessuten har jeg en panelovn der inne. Resten blir sikret med topolede 16 A sikringer. Så blir det et helt separat anlegg for aggeregatet. Slik at når det kjøres for å lage mat, så må komfyren plugges inn i en annen stikk når det ikke er landstrøm. Samme gjelder laderene. Aggeregatet får sitt eget sikringsskap inne i motorromet.

 

Nå er det vel ikke noe feil med Zach sitt anlegg heller. Annet enn at landjorden blir med ombord. Men det gjør vel heller ingen ting så lenge landjorden ikke kommer på avveie.

Link to post
Share on other sites

Ja, ja, nå begynner det å ta av her. Men det stemmer at det er utdrag av Noratel sin beskrivelse. Men nå hadde jeg tenkt å legge Lars H sin tegning, som han viser over, til grunn. Altså at sekundærspolens begge jordingsuttak blir lagt til skapets jordingsskinne. Og det er herfra og ut at han jeg snakket med hevdet at kapsitansen ville bli for liten til å kunne trigge en jordfeilbryter, rett og slett fordi at båtens anlegg ville bli for lite. Og det er her jeg ikke lenger henger helt med. Og det er derfor jeg spør om hvordan og hvorfor, blant annet hva som er poenget med å koble til en jordplate til sjø. Skjønner det ikke. Så hvis noen kunne være så vennlig å fortelle hvorfor, uten å lage en bibelsk avhandling, så ville jeg være meget takknemlig. Jeg har bare to vekttall elektroteknikk fra høgskolen, elektroteknikk AC, er ikke mitt sterkeste felt. Og slik jeg ser Lars H sin tegning, så kan ikke jeg se noen feil. Med unntak av at jeg ikke 'liker' koblingen til dynaplaten. For der er det noe som skurrer for korrosjonsingeniøren. Men så vidt jeg kan skjønne, så må det en lekkasjestrøm til for at en jorfeilbryter skal kunne trigge av. Og da må strømmen forsvinne en eller annen plass. Og en strøm har jeg liten lyst til å sende inn i båten, for den kan ha en DC-komponent.

 

Det er i et IT-koblet system at man må tenke på kapasitansen og ikke i et anlegg som det Lars har tegnet (kvasi "TT/"TN"). I Lars sitt anlegg er nullpunktet jordet og feilstrømmen blir som beskrevet i mitt tidligere innlegg (192).

 

Her kommer litt info om TN,TT og IT. Om du ikke er interessert hopp til siste avsnitt. :smiley:

 

Tidligere var IT-installasjoner den vaneligste installasjonstypen i Norge (tenker da ny-anlegg på land). Men i den senere tid har man (nye boligfelt) gått over til TN da dette regnes som et mer personsikkert anlegg. E-verkene slipper også å bruke så mye tid på å rette stående jordfeil.

 

IT-anlegg blir typisk brukt på steder hvor kritiske situsjoner kan oppstå hvis man mister spenningen. F eks i sykehus-installasjoner (operasjonssaler her dropper man jordfeilbryter og benytter kun varsling med lyd og lys ved jordfeil) og offshore-installasjoner (nødgeneratorer etc). Boligdelen på offshore-installasjoner er som oftest TN. Dette på grunn av personsikkerhet og lettet feilsøking. (Sikring løser ut ved første jordfeil). Nødgeneratorer på offshore installasjoner er "IT". Her er igjen dette med å unngå spenningsbortfall satt høyere enn f eks. enkel feilsøking.

 

I tillegg til IT og TN har man TT-nett. Her trekker man ikke jordlederen med seg fra trafoenens nullpunkt i en egen leder, men kobler istede nullpunktet direkte i bakken. Bakken får dermed jobben med å transportere feilstrømmer tilbake til trafoen. Denne anleggstypen er så og si ikke i bruk da det har vist seg å være en mindre god løsning. (Blant annet pga varierende overgangsmotstand til jord.)

 

Betegnelsene IT,TT og TN kan bli litt søkt å bruke i en båt da man i grunn ikke bruker jorden ("terra") som referanse. Lars sitt anlegg for eksempel vil jeg karakterisere som en kryssning mellom TN og TT. Ikke TT da TT bruker jordsmonn som jordleder og heller ikke TN da TN anlegg benytter N, PE og/eller PEN leder. Kan forøverig legge tll at TN anlegg finnes i tre varianter TN-S, TN-C og TN-C-S.

 

Når det gjelder anlegget ditt foreslår jeg at du kobler slik som Lars har gjort (med jordet nullpunkt og jordfeilbryter). Da setter du ivertfall personsikkerhet foran driftsikkerhet (bortfall av spenning ved første jordfeil) og det er det vel naturlig å gjøre i en fritidsbåt? Dynaplaten din ser jeg strengt tatt ikke poenget med. Etter mitt skjønn vil ikke den ha noen personsikkerhetsmessig betydning for et sikkert anlegg. Så lenge du jorder alle utsatte anleggsdeler på forbrukere tilkoblet trafoen din skal du være trygg. Er noen uenig i dette så syng ut. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ut fra mine begrep så bygger man et elektrisk nytt anlegg ut fra sekundærsiden på skille-trafo.

 

I en fritidsbåt handler det elektrisk anlegget anlegget i all hovedsak om en batterilader, en varmtvannsbereder og diverse stikkontakter til varmeovner, krølltenger, vaffeljern og ladere.

Så det burde bli et såre enkelt 230V-anlegg!

 

Man har tydeligvis tre valg:

1. Ingen jord-uttak på trafo.

2. Som Lars H. gjør i sin tegning, midtpunkt på sekundær-siden benyttes som jord. (TT-nett?)

3. Tilnærmet TN-nett hvor den ene fasen benyttes til jord.

 

Så det er egentlig bare å velge hva man vil ha ombord.

Alternativ 1: Ingen jordleder ut fra sekundærsiden på trafo, så vil ingen konvensjonell jordfeilbryter fungere.

Alternativ 2 og 3: Med jord, så vil jordfeilbrytere fungere. (Jordfeil er strøm på avveie. Den strømmen som går ut av den ene lederen på trafo skal komme tilbake i den andre. Kommer den tilbake i jordlederen er det noe feil!) Største forskjellen på alt. 2 og 3 er vel hvor mye det napper i fingerne om man greier å ta på 'jord' og en av fasene samtidig.

 

Tipper det er forsøk på å lage et 'ekte' IT-nett i en båt som ikke er mulig p.g.a for lav kapasitans.

 

Ingen faser kobles til jord hverken i IT, TT eller TN-nett. Både i TN og TT kobles nullpunktet i trafoen direkte til jord. Jeg har forsøkt å beskrive noen av forskjellene på disse to anleggstypene i innlegg 203.

Den siste setningen din er jeg enig i. (Med mindre man har en veldig stor fritidsbåt :smiley:)

Link to post
Share on other sites

Ingen faser kobles til jord hverken i IT, TT eller TN-nett. Både i TN og TT kobles nullpunktet i trafoen direkte til jord.

Ser jeg mikser litt på begrepene. :blush: Null-lederen må benyttes som ene strømførende lederen for å kunne hente ut fase-spenningen N-L1, N-L2, N-L3. Men den er fortsatt ikke en av fasene. :smiley:

 

Figuren viser 3-fas TN-nett som en del av oss begynner å få i hjemmene våre.

Nederste figuren viser en-fas ekvivalenten, i praksis det vi ser i en 230V stikkontakt på et 400V TN-nett. Er en mulig måte å koble utgangen av skulle-trafo på (som jeg forsøkte å beskrive i alt 3 i #201). (Forbruker kobles mellom L og N.)

 

tn_3_og_1_fas.gif

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Ingen faser kobles til jord hverken i IT, TT eller TN-nett. Både i TN og TT kobles nullpunktet i trafoen direkte til jord. Jeg har forsøkt å beskrive noen av forskjellene på disse to anleggstypene i innlegg 203.

Den siste setningen din er jeg enig i. (Med mindre man har en veldig stor fritidsbåt :smiley:)

Jeg skal montere en skilletrafo fra Victron. Jeg finner ikke noen tegning som viser hvor PE er tilkoblet trafoen på sekundærsiden, men manualen sier at PE må kobles sammen med Neutral for at en jordstrømbryter skal virke. (De kaller uttakene på sekundær for L og N.) Er dette greit? Slik jeg forstår det tenker man da tilsvarende et TN-nett i hus, selv om det som nevnt tidligere ikke gir så mye mening i en båt.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Er en mulig måte å koble utgangen av skulle-trafo på (som jeg forsøkte å beskrive i alt 3 i #201). (Forbruker kobles mellom L og N.)

 

 

Ja det går greit. Dette er faktisk en variant jeg ikke tenkte på. Fint du illustrerte med tegninger. Her får man vel faktisk et ekte TN anlegg i båten sin. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal montere en skilletrafo fra Victron. Jeg finner ikke noen tegning som viser hvor PE er tilkoblet trafoen på sekundærsiden, men manualen sier at PE må kobles sammen med Neutral for at en jordstrømbryter skal virke. (De kaller uttakene på sekundær for L og N.) Er dette greit? Slik jeg forstår det tenker man da tilsvarende et TN-nett i hus, selv om det som nevnt tidligere ikke gir så mye mening i en båt.

 

Ja det er greit. En koblingsmetode jeg faktisk ikke hadde tenkt på da jeg skrev et av mine tidligere innlegg. Her vil du få et TN anlegg i båten din. (1-fase)

Link to post
Share on other sites

Interessant å studere skjema for trafo i et TN-nett hvor forbrukerene (230 Volt) kobles mellom L og N, jf. ovenfor. Hvis jeg ikke tolker feil, er det 3 viklinger som hver gir 230 volt (mellom L og N). Men hvor kommer 400 volt fra i et 400 V TN-nett?

Det er 400V mellom fasene. Mellom L1 og L2, L2 og L3 osv. Så du kan få 230V og 400V fra samme anlegg.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo lenge siden jeg gikk lei av disse strømdiskusjonene da det ikke virket til å føre til en generell kompetansehevning og en økt respekt for forskriftene.

Men nå når Audiquatro kommer på banen med både riktige og saklige innspill basert på en åpenbar elektroingeniør kompetanse, -dog uten spesialkompetanse på marine elektro, så kan jeg fylle på med en del praktisk informasjon som er mer vanlig for skipselektrikere å kjenne til.

Med respekt for faget så er det viktig å erkjenne at elektrofaget dekker mye og svært mange spesialfelt.

 

"Enten blir det riktig eller så blir det feil" En slik setning kan jo ingen motsi, men hva er det som er riktig, og hva er det som er feil? Er opplegget mitt rett eller feil?

 

ok_landstrom.gif

 

Anlegget ditt ser skjematisk helt greit ut Lars, men det inneholder ikke nok informasjon til at man automatisk kan si at denne måten å etablere jord på er en metode alle kan benytte. Jeg kommer tilbake til hvorfor når jeg kommenterer andre innlegg.

Og så er det jo alltid et spørsmål hvilken type vern man bruker, og for å påpeke et viktig punkt i forskriften så skal man benytte et 10 mA vern hvis kursen fører frem til en anleggsdel i et utsatt miljø.

I sin tid så motargumenterte jo Lotus dette på det sterkeste med at det måtte være en feil påstand fordi båtbyggerne ikke monterte 10 mA vern. Jeg har drøftet dette forholdet med DSB avdeling maritim elektro, og jeg har rett. Det står også greit forklart i EN ISO at dette er et krav, og det nevnes vel spesifikt motorrom, strømuttak ute samt bad og bysse.

 

Dette kravet henger sammen med noe jeg har nevnt 1000 ganger før. terkelen for farlig strømgjennomgang i utsatte miljøer.

 

Tidligere var IT-installasjoner den vaneligste installasjonstypen i Norge (tenker da ny-anlegg på land). Men i den senere tid har man (nye boligfelt) gått over til TN da dette regnes som et mer personsikkert anlegg. E-verkene slipper også å bruke så mye tid på å rette stående jordfeil.

 

Dynaplaten din ser jeg strengt tatt ikke poenget med. Etter mitt skjønn vil ikke den ha noen personsikkerhetsmessig betydning for et sikkert anlegg. Så lenge du jorder alle utsatte anleggsdeler på forbrukere tilkoblet trafoen din skal du være trygg. Er noen uenig i dette så syng ut. :smiley:

 

Du skriver mye bra og jeg er spesielt takknemlig for at du nevner dette med utbredelsen av IT nett da jeg har nevnt denne problematikken ganske ofte. Det er mer enn 10 år siden Sintef kom med en rapport som sa at vår satsing på IT nett var feil, og at vi kom til å måtte reversere denne prosessen og satse på mer stabile nett.

 

Og i den anledning så vil jeg nevne. Det er ofte utsatte anlegg som skaper disse stående jordfeilene og marinaene er et slikt utsatt anlegg med mange utsatte anlegg tilkoblet. Her har jo eieren av anlegget et spesielt vanskelig ansvar da marinaeieren plikter å føre tilsyn med de som kobler seg til. Dette er særskilt nevnt i kravene for internkontroll, men følges svært dårlig opp med mindre kraftleverandøren truer med å stenge anlegget.

 

Mange båteiere har fått en forståelse av at de er den lidende parten i denne problematikken, så her må man nok informere bedre for at båteiere skal skjønne hvem som eier de utsatte anleggsdelene og hvem som derfor eier store deler av problemet.

 

Når det kommer til bruk av dynaplate så er denne ikke ment å være driftsjord, men tillegsjord. Man kan diskutere opp og ned i mente hvor stor betydning denne har for El-sikkerheten, men i så henseende så kan man i alle fall tenke seg at den vil kunne avhjelpe en isolasjonsfeil i trafoen. Her kan jeg jo legge til at svært mange ikke installerer skilletrafoer med isolasjonsklasse H som er en forutsetning i maritim sammenheng.

 

En annen ting er jo fordelen man kan oppnå ved å holde alt på samme potensial og da primært mot global jord. Dette går på hvordan man kan dempe transienter i radioutstyr, hvordan man kan klare å gi VHF radioer også videre best mulig og stabil sendeeffekt osv.Osv.

 

Jeg skal montere en skilletrafo fra Victron. Jeg finner ikke noen tegning som viser hvor PE er tilkoblet trafoen på sekundærsiden, men manualen sier at PE må kobles sammen med Neutral for at en jordstrømbryter skal virke. (De kaller uttakene på sekundær for L og N.) Er dette greit? Slik jeg forstår det tenker man da tilsvarende et TN-nett i hus, selv om det som nevnt tidligere ikke gir så mye mening i en båt.

 

Siden du spør og samtidig har en fairline så tillater jeg meg å bruke deg og din båt som et eksempel på en utfordring som jeg har nevnt mange ganger før. Jeg har i tillegg til å nevne dette i trafo diskusjoner også nevnt dette når spørsmålet om hvorfor polariseringsindikatoren for landstrømmen ikke vil slukke i mange båter.

 

Fairline, Princess og en del andre merker har blitt ulovlig omsatt i EU på grunn av at det elektriske anlegget ikke tilfredsstiller kravet, og jeg skal fortelle hvorfor nok en gang.

 

I mange av disse båtene så har man en topolt hovedsikring som kan være på en størrelse oppad til 32 ampere, og de største båtene har to inntak a 32 ampere.

Men lenger ut i anlegget så sitter det sikringer på enkelte kurser som kan være helt nede i 3 ampere, og disse er av typen enpolt kombinert sikring og bryter. Båtene er bygget med et PEN system som betyr protection earth neutral. Da skal potensialet i jord og null være det samme.

 

Men i Norge og andre EU land så støtter ikke landstrømanleggene denne typen anlegg, og derfor skal man også ha topolte sikringer gjennomført i hele båten.

Årsaken til dette er jo at hvis man bare sikrer fasen live, så vil man jo fremdeles ha spenning stående mellom den ulovlige nøytrallederen og jordlederen i båten etter at sikringen i fasen har løst ut. Uproblematisk i USA og noen andre land fordi de har et anlegg på land som støtter denne løsningen, men det har ikke vi og en del andre land.

 

En måte hvor man med velsignelse fra lovverket kan unngå å bygge om hele anlegget i båten er å installere skilletrafo og etablere et Pen leder system ut fra trafoen, for da vil det ikke være spenningsforskjell mellom nautral og jord når den enpolte sikringen har løst ut.

Derfor sier jeg også at anbefalingen til Noratel er feil, for man kan ikke etablere jord i din båt slik som Lars har etablert jord i sin båt.

 

Du måtte i sa fall ta en jobb som dette om bord. Fjerne null skinnen, forlenget alle null lederne og satt inn topolte sikringer. Bildet er tatt fra en slik jobb i en fairline 62.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/img.jpg

Link to post
Share on other sites

Ole Petter:

"Derfor sier jeg også at anbefalingen til Noratel er feil, for man kan ikke etablere jord i din båt slik som Lars har etablert jord i sin båt".

 

Men når man da ikke har Firlane-problematikken, så vil altså skissen til Lars H være god. Hos meg legger jeg opp sekundærsiden med to-polede sikringer. Bruker ikke Dynaplate, kun tilbake til M-uttakene på sekundærsiden. Så var det jobben å få tak i et par 10 mA jordfeilbrytere. Det ser ikke ut til å være vanlig kost i de butikkene jeg frekventerer.

Link to post
Share on other sites

ELFA har 16A 10mA jordfeilbrytere til 6 - 700 kroner. Det er alt jeg har funnet. Jeg har kun 10A opplegg, og 10mA jordfeilbryter for dette, finner jeg ikke. Tar gjerne imot tips om hvor handle. Når det gjelder jordplate som feks. Dynaplate, har jeg nå forstått at den kan ha en funksjon dersom en skulle få overledning mellom primær og sekundærviklingen i skilletrafoen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter:

"Derfor sier jeg også at anbefalingen til Noratel er feil, for man kan ikke etablere jord i din båt slik som Lars har etablert jord i sin båt".

 

Men når man da ikke har Firlane-problematikken, så vil altså skissen til Lars H være god. Hos meg legger jeg opp sekundærsiden med to-polede sikringer. Bruker ikke Dynaplate, kun tilbake til M-uttakene på sekundærsiden. Så var det jobben å få tak i et par 10 mA jordfeilbrytere. Det ser ikke ut til å være vanlig kost i de butikkene jeg frekventerer.

 

Det er helt kurrant å benytte skjemaet til Lars forutsatt at man er obs på de vaneligste fellene jeg nevner, og som en del gruppe L installatører også synder mot fordi de ikke har marineelektro kompetanse. Det viser seg også i praksis at man får en mer stabil utløsing av vernet når jord kobles etter Lars metoden.

 

Merlin Gerin og flere andre leverer 10 mA jordvern. Utfordringen er at skipselektrikere kjøper til eget forbruk og at de fleste utsalgene / grossistene konsentrerer seg om sitt største marked.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skremmende da at Noratel markedfører sine skilletrafoer i isolasjonsklasse B for bruk i båt.

 

Jeg vil ikke akkurat bruke begrepet skremmende, men jeg synes det er litt rart at de fremdeles gir de samme anbefalinger etter at jeg sendte dem en mail med tydelige henvisninger og forklaringer på problematikken.

Men nå mistenker jeg ikke Noratel for å utføre så mye jobber i fritidsbåtbransjen, så at de skal kunne så veldig mye mer enn en gruppe L montør er vel lite trolig.

 

NB! Det er veldig lenge siden jeg var i befatning med dette, og det kan jo være at de har endret på hva de skriver i manualer osv. uten at jeg kjenner til det.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det kommer til bruk av dynaplate så er denne ikke ment å være driftsjord, men tillegsjord. Man kan diskutere opp og ned i mente hvor stor betydning denne har for El-sikkerheten, men i så henseende så kan man i alle fall tenke seg at den vil kunne avhjelpe en isolasjonsfeil i trafoen. Her kan jeg jo legge til at svært mange ikke installerer skilletrafoer med isolasjonsklasse H som er en forutsetning i maritim sammenheng. En annen ting er jo fordelen man kan oppnå ved å holde alt på samme potensial og da primært mot global jord. Dette går på hvordan man kan dempe transienter i radioutstyr, hvordan man kan klare å gi VHF radioer også videre best mulig og stabil sendeeffekt osv.Osv. https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/img.jpg

 

Gode poenger jeg ikke har noen motforestillinger mot.

 

Kom over denne siden nå nylig og må si det er mange artige diskusjoner som er blitt ført her. La spesielt merke til deg og denne Lotus. Tror faktisk han har gått på samme høyskole som meg. Muligens en annen linje. Ser at han ikke har vært aktiv på en stund. Muligens ikke et savn for deg? :lol:

Link to post
Share on other sites

Siden du spør og samtidig har en fairline så tillater jeg meg å bruke deg og din båt som et eksempel på en utfordring som jeg har nevnt mange ganger før. Jeg har i tillegg til å nevne dette i trafo diskusjoner også nevnt dette når spørsmålet om hvorfor polariseringsindikatoren for landstrømmen ikke vil slukke i mange båter.

 

Fairline, Princess og en del andre merker har blitt ulovlig omsatt i EU på grunn av at det elektriske anlegget ikke tilfredsstiller kravet, og jeg skal fortelle hvorfor nok en gang.

 

I mange av disse båtene så har man en topolt hovedsikring som kan være på en størrelse oppad til 32 ampere, og de største båtene har to inntak a 32 ampere.

Men lenger ut i anlegget så sitter det sikringer på enkelte kurser som kan være helt nede i 3 ampere, og disse er av typen enpolt kombinert sikring og bryter. Båtene er bygget med et PEN system som betyr protection earth neutral. Da skal potensialet i jord og null være det samme.

 

Men i Norge og andre EU land så støtter ikke landstrømanleggene denne typen anlegg, og derfor skal man også ha topolte sikringer gjennomført i hele båten.

Årsaken til dette er jo at hvis man bare sikrer fasen live, så vil man jo fremdeles ha spenning stående mellom den ulovlige nøytrallederen og jordlederen i båten etter at sikringen i fasen har løst ut. Uproblematisk i USA og noen andre land fordi de har et anlegg på land som støtter denne løsningen, men det har ikke vi og en del andre land.

 

En måte hvor man med velsignelse fra lovverket kan unngå å bygge om hele anlegget i båten er å installere skilletrafo og etablere et Pen leder system ut fra trafoen, for da vil det ikke være spenningsforskjell mellom nautral og jord når den enpolte sikringen har løst ut.

Derfor sier jeg også at anbefalingen til Noratel er feil, for man kan ikke etablere jord i din båt slik som Lars har etablert jord i sin båt.

 

Du måtte i sa fall ta en jobb som dette om bord. Fjerne null skinnen, forlenget alle null lederne og satt inn topolte sikringer. Bildet er tatt fra en slik jobb i en fairline 62.

https://baatplassen.n.../8/8387/img.jpg

 

Jeg beklager at jeg spør om ting som har vært spurt om før på forumet, men jeg har brukt en god del tid på å lese gamle tråder og jeg klarer ikke helt å skille ut "fasit" fra de periodevis lange diskusjonene. Derfor setter jeg veldig pris på at du og andre tar deg tid til å forklare dette på nytt.

 

Ut fra det jeg leser forstår jeg det slik at jeg vil kunne få et sikkert og godkjennbart el-anlegg, uten fare for tæring, ombord i min Fairline hvis jeg installerer en skilletrafo med isolasjonsklasse H, kobler PE ut fra trafo sammen med den fasen som ikke har sikringer i hovedtavla (N-"fasen") og monterer 10mA jordfeilbryter. Er det riktig? (Gitt at det ikke er gjort andre krumspring på el-anlegget etter at båten forlot verftet.)

 

Hva er forskjellen på isolasjonsklasse B og H, og på hvilken måte blir B for dårlig?

Noen som vet hvilken klasse VIctron sin 2000VA skilletrafo har?

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Victron tilfredsstiller kravene, uten at jeg vil si at dette med isolasjonsklasse er så veldig viktig. Kravet henger sammen med at forskriften er hentet fra et annet bruksområdet i ordlyd, og man kunne godt tilpasset denne bedre.

 

Det ligger ganske detaljerte opplysninger om hvordan Victron skal kobles på nettet. jeg kan ta en titt for deg i morgen.

Link to post
Share on other sites

Manualen som ligger på nettet forklarer jo greit hvordan trafoen skal monteres og kobles, så dette er jo plankekjøring.

Men jeg har noen spørsmål.

Har du valgt en 2 kW trafo vel vitende om at denne er litt liten i forhold til hva båtens elektriske anlegg er dimensjonert for, og at du dermed risikerer at sikringen i trafoen løser ut hver gang du har litt overforbruk. Dette handler om selektivitet på vernene og det blir fort et irritasjonsmoment spesielt hvis trafoen er montert et sted hvor det er vanskelig å komme til. Dessuten er ikke vernene i trafoen av samme type som de som sitter i båten fra før, og de tåler ikke å bli løst ut i hytt og pine.

 

Når det gjelder valg av jordvern så har en del båter jordvern integrert i alle kontaktene, og da har disse en utløserverdi på 5 mA. Vet du om du har slike kontakter i din båt?

Link to post
Share on other sites

Manualen som ligger på nettet forklarer jo greit hvordan trafoen skal monteres og kobles, så dette er jo plankekjøring.

Men jeg har noen spørsmål.

Har du valgt en 2 kW trafo vel vitende om at denne er litt liten i forhold til hva båtens elektriske anlegg er dimensjonert for, og at du dermed risikerer at sikringen i trafoen løser ut hver gang du har litt overforbruk. Dette handler om selektivitet på vernene og det blir fort et irritasjonsmoment spesielt hvis trafoen er montert et sted hvor det er vanskelig å komme til. Dessuten er ikke vernene i trafoen av samme type som de som sitter i båten fra før, og de tåler ikke å bli løst ut i hytt og pine.

 

Når det gjelder valg av jordvern så har en del båter jordvern integrert i alle kontaktene, og da har disse en utløserverdi på 5 mA. Vet du om du har slike kontakter i din båt?

 

Er disse småsikringene (3A) som du snakker om, utstyrt med elektromagnetisk utløser? Eller er dette kun termiske vern?

Link to post
Share on other sites

Se link.

http://www.carlingtech.com/hydraulic-magnetic-circuit-breakers

 

Hvis du søker på RCD sockets så vil du finne de kombinerte vern / stikkontaktene jeg tenker på. Normalt lar man de uttakene som er plassert i utsatte miljøer stå / være lilkoblet fast utstyr som varmvann bereder osv. Så setter man bare inn et 30 mA vern for å dekke de kontaktene man ev. bytter ut til norsk type i salong osv.

 

Et vern på 10 mA for hele båten vil fort kunne løse ut i utide, og med enpolte sikringer / brytere så får man jo heller ikke koblet ut feilen. Da står man jo der med fingen i r***'a.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...