Jump to content

Landstrøm


Gunga Din

Recommended Posts

...................."båtdugelige" skilletransformatorer som jeg anbefaler finnes fra 500 Watt / 8 kg.

Dyrt men godt......

 

 

jag skall stoppa i en skiljetrafo i min båt,  230/115 primärt o 230 sekundärt med mykstart 16A!

 

har du några linker til leverandörer???   (Odelco känner jag til!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jag skall stoppa i en skiljetrafo i min båt,  230/115 primärt o 230 sekundärt med mykstart 16A!

 

har du några linker til leverandörer???   (Odelco känner jag til!)

Sikkert.

Fra Sterling kan fås 3600 og 12.000 Watt

Softstart, beskyttelse osv.

Bekrivelse finnes på http://www.sterling-power.com/htm/ist.htm men ikke bilde

Eller  Philippi, Tyskland. Softstart koster ekstra og heller ombryteren 220/115Volt, hvis ønsket.

http://www.philippi-online.de

 

Det finnes også en download for katalogen i engelsk.

Link to post
Share on other sites

jag skall stoppa i en skiljetrafo i min båt,  230/115 primärt o 230 sekundärt med mykstart 16A! har du några linker til leverandörer???   (Odelco känner jag til!)

Hei Gunga Din

I Norge kan www.dtc.no (DtC-Lenze AS, Lillestrøm) være et hint innen mykstartere. I Sverige har Lenze Transmissioner AB hovedkontor sør for Stockholm (Linköping).

 

Hvis det derimot er snakk om "myk" start av selve transformatoren (for å unngå strømsjokk under tilkobling), kan en lyspære i serie med transformatorens primær være løsningen... (Lyspæren er kun inne i et lite sekund før den kortsluttes.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

"Her i landet må utføres hver elektrisk 230 Volt system (som bli bygget ny !)  CE-konform."  Heller er jordledningen forskrift.

Bakgrunn skal være bedre sikkerhet og framtidelig enklere strømforsyning. Vennligst  Jørg  

Hvilken CE-forskrift bygger du dette på? :confused: Har du samsvarserklæring til den diodeskilleren du beskriver??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Begynner ikke dette å bli et tema som kan fortsette på høyskolenivå? Tror neppe mann i gata skjønner er dritt av det dere skriver! :headbang: Har akkurat lagt inn landstrøm i båten og fulgt bruksansvisningen. Gikk på et par timer.

Hei Astor. Høyskolenivå er det neppe :lol: Men det er nå engang slik at det finnes endel "elektrofreaker" her også :yesnod: og NOE må vi jo slå ihjel "mørketiden" med, mens snøstormen huserer rundt husnåva. :lol: Men disse emnene er aktuelle for noen få av oss i mange sammenheng. Derfor er emnet "strøm" nesten utømmelig her :blush:

Grattis med landstrøm-anlegg forresten!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Astor. Høyskolenivå er det neppe :lol: Men det er nå engang slik at det finnes endel "elektrofreaker" her også :yesnod: og NOE må vi jo slå ihjel "mørketiden" med, mens snøstormen huserer rundt husnåva. :lol: Men disse emnene er aktuelle for noen få av oss i mange sammenheng. Derfor er emnet "strøm" nesten utømmelig her :blush:

Grattis med landstrøm-anlegg forresten!!

Ja du har vel rett!

 

Vi er alle på forskjellig nivå i de ulike temaene. Men når jeg leste meg nedover så ble det bare mer og mer "gresk".

 

Joda, det nye anlegget virker bra. Jeg har IKKE koblet det til jord. Dermed skulle vel mye av problematikken være borte!?

 

Eller kanskje ikke?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fortsatt nysgjerrig på hvorfor det er så mye diskusjon omkring skilletrafo...

 

Hva slags utstyr er det dere har i båten som gjør at det er nødvendig med galvanisk skille?

En skilletrafo er det enda som ger deg ett 100% skydd mot galvanisk tæering!

Din båt (eller metalldelerna i din båt, under vannlinjen! :smiley:) kommer inte att fungera som

offeranoder  før felakigheter i elanlegg i land eller i andre båter som ligger runt deg!

 

sen ger den oxo ett personskydd før dom som er i båten!  

 

Spes viktigt er dessa grejjer om kommunen har fel i sina anlegg! Dom behøver ikke ha fel

førresten, det kan uppstå ett fel i ett hus som ligger næra havnen der du ligger med din båt,

ligger du med din båt nærmare jord enn kommunens 'jord' så vandrar strømmen snabbaste

veg mot jord, vilket kan vara via din båt ned i havet ! krypstømmar kan man mäta/måla  genom en voltmeter mellan land-el-ledningens jord og motorblocket i båten !

 

Jag er definitivt ingen expert på dette, men jag har lest en del om dette o alla virker helt eniga på denne punkten, att skilletrafo er det som ger best skydd!

 

Noen som kan dette, får gærna sæga emot mig ifall dette er feil det jag skrivet, men det er så jag uppfattat det! :smiley:

 

(så det har ikke så mye o gjöra med dingser o dupeditter vi har i båtarna, utan mer att vara redd om metallen vi har som ligger i kontakt med havsvattnet!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

så tror jag dom fleste båtägare kopplar ! (trots att det ikke er lagligt!)

 

(inkl meg själv!, men jag har bestämt meg för att skaffa en skilletrafo!)

:crazy: :crazy: :crazy:

Vil det si at båter uten landstrøm også kan ha et problem :confused: :confused:

 

Har selv koblet etter Lotus metoden:

Jord er med ombord i båten til inntakskontakten i båten.

Inn i den kontakten settes kun dobbelisolert kontakt dvs. disse flate uten jord. :smash:

Kontakt med jord videre inn i båten eller vannbereder er :nono: :nono:

Link to post
Share on other sites

:crazy: :crazy: :crazy:

Vil det si at båter uten landstrøm også kan ha et problem :confused: :confused:

 

Har selv koblet etter Lotus metoden:

Jord er med ombord i båten til inntakskontakten i båten.

Inn i den kontakten settes kun dobbelisolert kontakt dvs. disse flate uten jord. :smash:

Kontakt med jord videre inn i båten eller vannbereder er :nono: :nono:

 

Betydligt mindre problem om du ikke har landström, men jag har lest någonstans att krypströmmar kan vandra i väg...........leter efter den internet-sidan, men kan ikke finna den i en hast her, tror att det var trebåter som var allra störst fare med!

 

'Lotusmetoden'  er ju bra så tillvida att ansluter du en jordat verktyg ombord så finns det

ju jord i vegguttaget ombord....vilket er bra!

men använder du kun dubbeltisolert så finns det ju ingen jord i din stikkkontakter, så om

jorden fra landströmmen er kuttad i land eller båten spelar ju ingen roll teoretiskt!

 

er varmvannsbereder dubbelisolert ??

 

 

(rätta meg om jag har feil, noen)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: Din luring :wink:.

 

og tilbake til:

 

Tråden heter da landstrøm :confused:

Det var ikke jeg som nevnte kalddusj... :wink:

 

Nok om det. Har forlengst forstått en ting;

 

lanstrøm = religion.

 

Ellers veit jeg bare at det er skumle saker, og har tatt mine forholdsregler.

 

Dobbeltisolert lader, ingen kontakt mellom batterianlegg og jord under lading.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I såfall ligger ju 'kapningen av jorden' bare lengre in i båten.... og skulle vel vare like olaglig det?!  men jag tror att så här gör alla som är litt redde för galvanisk täring........ :smiley:

 

Nu snakker vi bare om jordledningen o dens betydelse, men skulle de to faserna för er i

Norge eller  fasen för meg (eller nollan!) vara litt dåligt isolert o man har noen liten krypström

her eller der, som letar seg ut så er det like ille!

 

 

(enn en gang, tacksam om noen rätter meg om jag skriver feil!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har man krypstrøm, skal jordfeilbryteren slå ut.

 

Suzuki

Helt riktigt för strömmar på 30mA  eller högre !   (personskydd, ( 300mA anleggsskydd ))

mindre strömmar tilåts slinka igenom, som anses ofarliga för människan, men hur dom

påverkar galvanisk täring, det vet jag ikke!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Etter å ha vurdert frem og tilbake angående hvordan landstrøm opplegg jeg skulle velge til båten har valget nå falt på Ladac sitt ferdige system.

Som det har kommet frem i dette forumet er det mange forskjellige meninger om dette med landstrøm.

Kan også opplyse om at totalpakken kom på 6995,- kr.

Da er det montert en galvanisk isolator i el-sentralen, og lader er med.

Synes tross alt ikke prisen er alt for avskrekkende i å med at man kan få et lovlig anlegg og gjøre jobben selv.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...