Jump to content

Øy eller grunne?


REM

Recommended Posts

Hei.

 

Joda, jeg har da trafikkert området noen ganger. Men vanligvis går jeg fra Käringön og sydover på utsiden (og gjerne hjemmover også den veien), eller så går jeg helt på innsiden av Bråtö. Men sist år på hjemturen gikk jeg faktisk mellom Bråtö og Pipeskjær uten å reagere på noe "unormalt" mellom kart og terreng. Så om merket sto på et synlig skjær eller ikke, kan jeg ikke huske.

 

Ellers er det interessant å merke seg hvordan dette området viset på forskjellige årganger av både papirkart og elektroniske kart. Jeg har derfor scannet inn flere årganger av papirkart og elektroniske (C-map) kart, og forstørret opp utsnittene slik de vil se ut ved kraftig bruk av lupe for papirkartene, og kraftig overzooming av de elektroniske kartene. Litt interessant er det å se at før 1999 var det ikke noe sjømerke for Pipeskjær i kartet. Om det var et merke i virkeligheten, kan jeg ikke huske. Og antydning til tørt land, kan jeg ikke se avmerket på noen av utsnittene.

 

Så her er utsnittene:

 

 

pipeskj_CM97.gifpipeskj_CM97_zoom.gif

C-map World 1997

 

 

Lars H.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OBS. her er det vel en liten Feil. leser C-map World 1997 til å ha PipeSK på 5,5 merer`s grunnen, så feilfrie var de ikke i 1997.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Legger ved kartutsnitt fra siste versjon av Navionics Platinum v.01.20 som viser Pipeskjär (50-05-553 N / 011-26-710 E). Det nye kartet er ikke bedre enn det gamle, se innlegg # 38 i denne tråden. Merk hvit sektor på de to kartutsnittene på Bråtö fyrlykt når man seiler sørfra.

 

pipeskjrnavionics120b.jpg

 

 

Jeg er nesten mer bekvem med den nye digitaliserte BSB versjonen som vises her:

 

 

pipeskjrnv2008.jpg

Link to post
Share on other sites

mkt intressant roaldbj!

 

som jag sagt förrut...ikke stol på digitale sjökart med båten markert fra GPS.........

 

mange digitale kart er skapade fra digitalisering av papirkart..i dette fallet er det vel fortfarande 1:50 000 !

 

stol på fyren, lyft blikken fra plottern....... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...