Jump to content

Øy eller grunne?


REM

Recommended Posts

Vi var på vei nordover igjen, etter noen regnfulle dager i Skarhamn. Vi har gått denne ruta, E6 som den blir kalt mellom Marstrand og Gullholmen, mange ganger og tror om nødvendig vi kan gå den i blinde så godt kjent er vi blitt etter hvert. Vi liker oss her nede hvor landskapet flater ut, øyene blir rundere og flatere og landskapet åpner seg med vide horisonter. ”Jag trivs best i øpna landskap” var det en svensk trubadur som sang en gang, mon tro om han hadde området rundt Møllesund og Kjæringøy i tankene?

 

Vel, det regnet fortsatt og sikten var ikke den beste. Derfor satte jeg på ”Go to” funksjonen på plotteren etter at vi hadde passert Møllesund. Regn og dis gjorde at vi ikke så landskapet og stredet vi skulle inn til på den andre siden. Vi satte cursoren på ”Pipeskar” som var et greit holdepunkt for den videre ferden mot Hermanø og opp stredet mot Gullholmen.

 

Vi stusset litt over at Pipeskar var angitt som en 3m grunne (blått på min C-map plotter) og eneste synlige detalj over vannet skulle være en varde som stakk opp av vannet? Vi kunne ikke huske å ha sett noen slik enslig varde i midt i leia. Vel, kartet lyver sjelden, og det var vel en detalj vi ikke hadde fått med oss?

 

Da vi etter hvert kom nærmere så vi at, jo da, der sto varden. Men den stakk aldeles ikke opp av noe vann slik kartet antydet men det sto fast plantet på landjorde på ei lita øy som vel kunne måle en 30-40 m2 og hvor største høyde vel kunne være en 3-4m.

 

Da dette så avgjort var fast land og ikke et skvalpeskjær eller ei grunne slik kartet påstod skulle øya vært angitt med gul farge og ikke blått. Vi sjekket med papirkartet uten å bli særlig klokere. Detaljene ble for små. Har andre reagert på dette eller er det noen som har en god forklaring?

 

p1010149_red.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

hej rem,

har aldrig reflektert over dette .... seglar alltid med båtsportkortet inomskärs......

ett skär er et skjaer (mao mindre holme) så jag har aldrig reagert att det ikke står på ett skär.....

 

ligger i båten nu o kollade båtsportkortet...nord Mollösund...ser ikke ut o finnes noen 'spesial' over Pipeskär

alltså bare ett kart i 1:50000.......

 

skulle tippe att CMap använt dette ner man digitaliserade.......

 

skulle tippe att her ligger problemet...efter digitaliserandet....så zoomer vi båtfolk o tror att det blir exaktare....

 

1mm på ett 50000 kart er 50000mm dvs 50m......

 

her har du kartografens(han som riter kart) dilemma, hur skall han rite in noe som er 20-40m2......litt större

kansje en litet skjaer 2-3mm i omkrets för att det skall vare tydbart på kartet....hade han ritet 2-3mm litet

skär så hade det ju blivit runt 100-150m *100-150m vilket Pipeskär ikke er.........

 

problemet er data-världen....spes med vektorkart....vi zoomer o zoomer o tror oss vare närmare virkligheten....

 

ett digitaliserat sjökart blir aldrig bedre enn dess grunnlag........o grunnlaget kan ibland vare flere hundre år gammelt........

 

jag stoler relativt mye på posisjonen fra GPS'n men stoler desto mindre på plottern(dvs dig.karten)...av ovanstående resonemang.....

 

nattetid ex håller jag mig bare i farleder om jag 'plotter-navigerer'

 

om det er en god förklaring vet jag ikke, men iallafall min syn..... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Njaaaeeeii? Ingen særlig god forklaring denne gang Gunga synes jeg. :wink:

Hvis du ser nede til høyre på mitt bildeutsnitt, omlag rett over "S" en i 169CS, ser du et annet skjær som ikke er angitt med navn. Dette er et vesentlig mindre skjær enn Pipeskjær, og alikevel godt avmerket som land med gul farge. Det samme skjæret ser du på Blueshart utsnittet til Mojor Andy. Her kan en også se det omtrentelige størrelsesforholdet. Hvorfor har Cmap tatt med dette skjæret og avmerket det med behørlig gul farge, og ikke Pipeskær? Pipeskjær ligger til alt overmål midt i en av de kanskje mest trafikkerte leiene i Scandinavia.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

kan ikke svare för vad sjöfartsverket gjör o ikke gjör :smiley:

 

men hörde ett halvt radioprogram i förre uken om sjökart o presisjonen....

 

med bla Lasse Granath....han som lager egne spesialer over Stockholms skärgård o selger.....

du har sikkert hört tales om honom.......

 

han berättade just om kartografens dilemma....hur han skall rite för att få det på papir så att det blir

lesligt för gemene man.........

 

för exempel en böe som ligger säg 10m fra en stupande berghell..........10m blir inget avstånd alls på ett 50000

kart skall han rita in det i samme linje som strandkonturen eller rita det lite vid sidan om....så att

folk håller ut fra odden....

denne problematiken gjör att sjökarten ikke alltid er ett direkt flyfoto.....nedförminsket......

 

skall se om jag kan finne en lenk til radioprogrammet......

 

bluechart använder så vitt jag vet data fra Transas vilket er CMaps störste konkurrent på digitale sjökart.

men både fabrikaten använde papirkart som grunnlag när man begynnte o digitalisere

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Her er samme posisjon fra BlueChart v9 hvor Pipeskjær også er gjengitt uten fast grunn.

 

new_picture_1.jpg

 

Datagrunnlaget her er oppgitt som sjøkart Se932(a) med utgivelsesdato 1/1-2005. Jeg vil anta dette er samme grunnlag som C-map baserer seg på, mens MajorAndy muligens har en eldre utgave.

Redigert av borref (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blå soner på bluechart er definert som tidevannsone. Med andre ord - kan være under vann, kan være over vann. Dersom den er 4 meter høy er det vel litt i drøyeste laget å kalle det for en tidevannsone, men blått kan i alle tilfeller være "land" og ikke "undervannskjær".

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Blå soner på bluechart er definert som tidevannsone. Med andre ord - kan være under vann, kan være over vann. Dersom den er 4 meter høy er det vel litt i drøyeste laget å kalle det for en tidevannsone, men blått kan i alle tilfeller være "land" og ikke "undervannskjær".

Dette høres ikke riktig ut, en grunne på 5 meter er jo blå er den ikke?

Link to post
Share on other sites

Tja si det du. Dette er det jeg får opp

Source of data (area):

 

Compilation scale: 50000

Notice to Mariners date: 20061108

Horizontal datum: World Geodetic System 1984 (WGS 84)

Source horizontal datum: World Geodetic System 1984 (WGS 84)

Longitude offset to WGS-84: 0.00 NoUnit

Latitude offset to WGS-84: 0.00 NoUnit

Source indication: SE,SMA,GRAPH,932A

Vertical datum: Mean sea level

Vertical datum for heights: Mean sea level

Marks navigational - System of: IALA A

C-MAP chart code: 10-0M11A

Digitizing date: 20061115

Quality rating: C-MAP "high quality" chart

Recording date: 20070314

Link to post
Share on other sites

På mine plottere med Garmin Bluechart er tidevannsonen grønn, det er 3 forskjellige blå farger på områder som er 0-5 m 5-10 og 10-20meters dybde.

Dette er OT, men vær oppmerksom på at BlueChart ikke er konsekvent i fohold til hvilke blånyanser som brukes for hvilke dybder. Dette varierer fra kartblad til kartblad. Det kan være som du beskriver (0-5, 5-10 osv), men også 5-10, 10-20 og 20-50. Det er derfor ikke tilstrekkelig å se på farge når du ønsker å sjekke dybde mot BlueChart. Tidevann er derimot konsekvent grønn (der dette er gjengitt).

Link to post
Share on other sites

compilation scale 50000

o

Source indication: SE,SMA,GRAPH,932A

 

o kart 932A

 

tyder på att data er basert på ett 50000 kart.......

 

('A' gjör mig dokk lite konfundert........)

 

 

mao 1mm = 50m........man skall ikke zoome för mye i dette kartet.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det stemmer - det ligger inne et 1:50.000 kart når jeg sjekket i kartgrunnlaget på c-map.com

 

Jeg har både kystkart (de store) og båtsåportkart ombord i tillegg til kartbrikken (kartfreak :yesnod: ) - og begge er 1:50' kart. Det er heller ikke noe utsnitt i større målestokk her

Link to post
Share on other sites

jag ligger i båten o kollade med mine båtsportkart, tror ikke det finnes noe kart med bedre skale......

 

og da kan ikke ett digitalt kart bli bedre enn grunnlaget det er basert på............

 

o då er det opp til kartografen o få med 'så mye info som möjligt' o gjöre dette lesbart på ett 50'kart

 

'sjökart' er ikke= 100% av virkligheten.....jmf med böen som ligger 10m utanför ett brant sluttande berg,

der vi kan förledas o tro att vi kan gå veldi näre.....skall kartografen rite in böen 0,2mm utanför strandlinjen

eller skall han flytte ut grundet på kartet så att det blir synligt på 50000 kartet........så att vi ikke går för näre....

 

på Transas sjökortsprogram kommer det opp en varning att man zoom'et in 'dangerous scale'.....dvs mer en grunnlaget

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Løfter denne igjen. Hva mener du Lars H? Du som har trafikkert her i årevis, har du lagt merke til dette?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva mener du Lars H? Du som har trafikkert her i årevis, har du lagt merke til dette?

Hei.

 

Joda, jeg har da trafikkert området noen ganger. Men vanligvis går jeg fra Käringön og sydover på utsiden (og gjerne hjemmover også den veien), eller så går jeg helt på innsiden av Bråtö. Men sist år på hjemturen gikk jeg faktisk mellom Bråtö og Pipeskjær uten å reagere på noe "unormalt" mellom kart og terreng. Så om merket sto på et synlig skjær eller ikke, kan jeg ikke huske.

 

Ellers er det interessant å merke seg hvordan dette området viset på forskjellige årganger av både papirkart og elektroniske kart. Jeg har derfor scannet inn flere årganger av papirkart og elektroniske (C-map) kart, og forstørret opp utsnittene slik de vil se ut ved kraftig bruk av lupe for papirkartene, og kraftig overzooming av de elektroniske kartene. Litt interessant er det å se at før 1999 var det ikke noe sjømerke for Pipeskjær i kartet. Om det var et merke i virkeligheten, kan jeg ikke huske. Og antydning til tørt land, kan jeg ikke se avmerket på noen av utsnittene.

 

Så her er utsnittene:

 

pipeskj_1993-94.jpgpipeskj_1993-94-zoom.jpg

Papirkart av årgang 1993/94

 

 

pipeskj_CM97.gifpipeskj_CM97_zoom.gif

C-map World 1997

 

 

pipeskj_1999.jpgpipeskj_1999_zoom.gif

Papirkart av årgang 1999

 

 

 

pipeskj_2005.jpgpipeskj_2005_zoom.gif

Papirkart av årgang 2005

 

 

pipeskj_c-map-max.gifpipeskj_c-map-max-zoom.gif

C-map MAX 2007

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I mitt papirkart (fra '91) ser det slik ut:

 

skann00011.jpg

 

Legger man godviljen til kan man "ane" fast grunn her (se enden av rød sektor). Tror Gunga Din har et poeng her når han påpeker at dette er 1:50,000 kart. Hvis disse digitaliseres fra papir er det lett å se at "detaljer" i denne størrelsesorden kan gå tapt. Lenger opp i tråden er det dog en BlueChart versjon som har fått med seg holmen. Det at både nyere BlueChart og C-Map ikke har den med kan tyde på at de kommer fra samme kilde. Antar da at Svenske Sjøkart også frigis til kart produsenter fra Sjøfartsverket i digital form slik det gjøres i Norge?

 

Uansett bør man være inneforstått med at kart alltid vil inneholde feil. Tenker man seg å benytte en funksjon for automatisk rute-generering som støttes av noen nye plottere (eks. årests slipp fra Garmin med g2-vision) ser man da at dette kan gå veldig galt. Slik de digtale kartene fremstår er det trygg seilingsdybde rett over denne holmen (jeg forutsetter da at trådstarter har gjengitt en korrekt observasjon).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...