Jump to content

Øy eller grunne?


REM

Recommended Posts

En liten kommentar til kart rundt Koster.

 

kosterost1.jpg

 

Dette er en tur dit jeg logget.

Tracket ligger nord for staken ved Brattholmen, mens jeg i virkeligheten gikk rett sør for staken. Samme med den første staken inne i sundet, men ikke så stort avvik.

Det er på slike steder en må se på merkene i kartet og styre på de og ikke på hvor båten plasseres i kartmaskina.

 

Det går også fram at det ikke er lagt så overvettes mye arbeid i digitaliseringa. Brattholmen er tegnet som en 10 elementers spline, mens papirkartet er godt detaljert.

Link to post
Share on other sites

Angående Brattholmen. Jeg har ikke flyfoto av området for hånden - mener det finnes i arkivet til SXK.

1) Kan du hjelpemed posisjonsangivelsen for "virkeligheten gikk rett sør for staken"?

2) Hva er navnet til øya med de to overretterene?

3) Hvilken kartbrikke har du?

4) Hva er målestokken du her har brukt?

Link to post
Share on other sites

2) Nord Koster.

..Å...er det innseilinga til Kostersund fra østsiden? Hvor havna øverst i bildet er Vettnet? I så fall: Skjærene nord for det gønne lateralmerket litt nord for 10 meter markeringen, og særlig skjæret rett nord for dette lateralmerket, er hyppig besøkt av nordmenn. De kommer ut fra Kostersund og setter god fart mot Strømstad - og "pang".... Jeg har selv vært ute på disse skjærene og bistått uheldige båtførere minst 7 ganger.

Førøvrig: Flott track Mulligan. Håper du har tatt vare på flere og vil legge disse ut på BP utover høsten. Har du også tatt vare på noen for innseilinga til Strømstad? Antar at flere medlemmer her på BP vil ha glede av å studere disse.

Jeg tenkte jeg skulle forsøke å seile mot noen overrettere i løpet av høsten og legge reultatene ut på BP.

Link to post
Share on other sites

..Å...er det innseilinga til Kostersund fra østsiden? Hvor havna øverst i bildet er Vettnet?

 

 

gick ut där för ett par år sedan..o sen rett nordover...var på veg til Tönsberg......

 

rett imot mig kommer en sådan der Riva-båt, flott Mahogny-racer..........

 

(vi er alltså fortfarande inne i Sverige!)

 

"kan dere fortelle hvor Skjärhalden ligger?"

 

:lol::lol: folk er ute i båter til miljonen o far kors o tvers uten o vite hvor de er?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi har også noen historier om "menn" som har kjøpt båt i Oslo og som skal til Tønsberg/Vestfold, og som ender opp i Strømstad med "Veiboka". Det er utolig at det går så bra som det går.

 

Når et gjelder Koster, skal man også være meget forsiktig når vi kommer ut fra Kostersund på vestsiden. Her er det mange muligheter for å gå på grunn.

Jeg skal forsøke å finne beskrivelsene av de sikre overretterne - og håper at nye seilere i Koster-området studerer kartet nøye. Vi må også vise til denne lenken: http://www.kosteroarna.com/ Kartet er ikke beregnet på seilas, men forteller endel om selve Koster-øyene. Her er et utsnitt fra kartet på lenken:

 

koster.jpg

 

Og Lars H. har det komplette kartet for seilere som ønsker å prøve ut Syd-Koster arkipelaget. Se hans fantastiske lenker på Trudelutt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tilbake til Pipeskjær og kulmen/varden på den. Passerte den og en seilbåt på nordgående idag

før vi stakk NW ut til Käringön. Her noen blodfærske bilder:

 

pipe1.jpg

 

pipe2.jpg

 

pipe3.jpg

 

pipe4.jpg

 

Lars H.

(pt. Käringön Sverige)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars, har du track av seilasen forbi Pipeskär? Hadde vært interessant å se hvordan seilasen din er i forhold til kartbrikken.

Jeg har forøvrig svært stor sans for ditt innlegg #24 i denne tråden. Jeg synes dette må bli en av de nominerte til "årets klassikere" - så sant noe slik finnes her på BP. Jeg synes Navionics må få noe å tenke på når de ser tilsvarende utsnitt i innlegg # 38.

 

Vi må vel snart danne "Pipeskärs-Klubbens-Venner" (PKV), og holde årlige möter her på BP med rem som selvskreven president og Lars som sekretær? Jeg kan melde meg frivillig som hjelpegutt (AB - Able Seaman), se http://en.wikipedia.org/wiki/Able_Seaman_(occupation) . Dersom jeg blir vist tilletien verdig starter jeg ganske omgående med å be Gunga Din om bistand som spesialkonsulent, slik at vi kan starte en ny tråd med historiske "ritningar" av PS (Pipeskär). Kan noen sende en IM til rem?

Link to post
Share on other sites

rem må bli "President of Pipeskär Island".........

 

så kan vi vare ambassadörer i vart vårt land roaldbj :lol::lol::wink:

 

då kan vi ha CD o blåskiltede biler o parkere hvor som helst uten bot........ :lol::lol::lol:

 

sen kan vi utse konsuler på olike steder Mulligan i Melsomvik o Sydvesten i Langesund osv

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lars, har du track av seilasen forbi Pipeskär? Hadde vært interessant å se hvordan seilasen din er i forhold til kartbrikken.

Yepp, men beklageligvis er PC planneren hjemme, så jeg får ikke lagt ut track'et før jeg kommer hjem om to uker.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som oppdageren av dette, for kartprodusentene ukjente landområde, tar jeg stolt og ydmyk imot utnevnelsen som President av Pipeskjær. Etter beste evne skal jeg forsøke å skjøtte embetet til beste for alle sjøfarende som krysser det Båhuslenske arkipelag.

 

Og Gunga, som Honurrær Konsul skal du selvfølgelig få parkere hvor du vil på Pipeskjær uten å bli ilagt bot. Du vil bli utstyrt med egen parkeringstillatelse til å feste i frontruta undertegnet af Presidenten himself. :cool:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Flott Mulligan, ikke verst med fire desimaler på sekundene for posisjonsbestemmelsene. For medlemmene /leserne av BP kan det kanskje være greit at du sier litt om hvilken kartplotter du har, evt. GPS mottager, samt hvilket system du bruker for å dumpe track-data til PC. Deretter benytter du kanskje "Print Screen", modifiserer skjermdumpingen med Microsoft Office Picture Manager, eller tilsvarende, justerer datamengden med bildereduksjons program, eller noe annet... Og så er informasjonen på BP med noen ekstra tastetrykk. Resultatet var i alle fall bra. Ser du oppdaterer i forhold til kjørt distanse og tidsintervaller.

Link to post
Share on other sites

Aner jeg en smule sarkasme her roaldbj?

 

Men, kartmaskina mi er Maxsea 10.3. Du lager ei rute av et track ved å høyreklikke på tracket, og så velge convert to route. Maxsea kjører med Excel i bakgrunnen for å håndtere ruter, tracks, logg osv. Ruta kommer opp i et eget vindu på skjermen som et Excelark. Det er det som er vist.

 

Jeg har flere GPS mottagere i båten, men den jeg brukte da er en Trimble 132. Den har mulighet for DGPS, Omnistar, EGNOSS og RTK. Derfor 4 desimaler. Med Omnistar er den på desimeteren. Med to 132'er back-to-back snakker vi om centimeter.

På det angjeldende tidspunkt kjørte jeg DGPS med Færder som primary og Skagen som secondary. På plassen som er vist kan jeg se bort til Færder. Jeg hadde en HDOP på 1.4 og age på DGPS på 5-6 sekunder, så posisjonen lå vel innenfor 1.5 meter vil jeg tro.

 

Poenget jeg ville frem til er at på eldre kart som ikke er fremstilt på bakgrunn av LADS, flyfoto, RTK el. vil man ofte finne at holmer og skjær er tegnet med svært bra detaljrikdom, men de ligger på feil plass. Tracket var spot-on fra Strømstad og forbi Furholmen og Likholmen, mens det gikk helt i ball på Koster. Det er lett å måle seg fra punkt til punkt med landmålerkikkert på fastlandet, mens det kan bli vanskelig å flytte et trigonometrisk punkt langt ut i havet.

Det kan også være at konverteringen fra det presise ED-50 til det mer generelle WGS-84 ikke har gått helt bra.

 

Når jeg skal inn på slike steder bruker jeg informasjonen i kartet til å ta meg frem. Ikke hvor kartmaskina plasserer meg i kartet. Det gjelder også i høy grad inn i Kostersundet fra vest.

Link to post
Share on other sites

Nei, overhodet ingen sarkasme. Navigasjon og navigasjonshjelpemidler er alltid spennende. Jeg synes tilleggsforklaringen din var spenende. Jeg kjenner ikke MaxSea, og det er åpenbart at du har atskillig flere muligheter enn hva jeg har i mine to systemer, hhv. Raymarines E-serie (med Raytech oppkobling) og Chart Navigator til Maptech. Jeg synes det var interessant at tracket kommer opp i ferdigbehandlet excel-format. Med Raymarine må jeg jobbe endel for å vise track i etterkant. Ytterst interessant informasjon om oppmålingen fra Strømstad, via den indre skjærgård og ut til Koster, og Kostersund. (Og i tillegg problematikken omkring skifte av lateralmerker rett sør for innseilingen til Kostersund, litt sør for Ekenes).

Link to post
Share on other sites

Forseti urskurdur tala 1

 

The nafn af the lýðveldi munu vera Pípaeyja. Pípaeyja opinber starfsmaður skrifaður tungumál fyrir the Lýðveldi menu vara fornvestnordisk.

 

rem

Pípaeyja Forseti

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Forseti urskurdur tala 2

 

The lýðveldi af Pípaeyja er óákveðinn greinir í ensku eyja og a þjóðhöfðingi ástand. Allur nota af tjáning eins og rif , grunnur og banki í samtenging með the nafn af the lýðveldi er aðeins bannaður.

 

rem

Pípaeyja Forseti

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I første del av Presidendekret nr 1 står det å lese, oversatt fra republikkens offisielle skriftspråk Fornvestnordisk:

"Republikkens navn skal være Pípaeyja"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Og hva med en BP vimpel på toppen av varden? (Men det finnes sikert en svensk lov som forbyr at det gjøres noe med vardene - men det er vel ikke ulovlig å male BP logoen på remskjær for de som føler kallet. Jeg er bare en enkel AB som skal ta imot fortøyning til den som eventuelt maler logoen).

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...