Jump to content

Øy eller grunne?


REM

Recommended Posts

Selv den gang fikk de altså med seg Pipeskjær, der den ligger midt i den avmerkede farleden. Bildet blir litt utydelig, men det tyder på at den anbefalte leia den gang gikk på vestsiden av Pipeskjær?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Meget interessant Gunga. I dette tilfelle er kartet fra 1804, altså i perioden før dampskipene så dagens lys

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Og når jeg så på bakgrunnsdata for klotet på Pipeskjær, så kom denne opp:

 

Information: SJOEKORTETS NOGGRANNHET

PAA GRUND AV VARIERANDE KVALITET HOS SJOEKORTETS KAELLMATERIAL KAN DE POSITIONER SOM ERHAALLS MED SATELLITNAVIGERINGSSYSTEM VARA NOGGRANNARE AEN SJOEKORTETS."

Link to post
Share on other sites

Godt sagt Lars H.

Og, dette er et 1:50000 kart.

Kartografen har ikke en snøballs sjangs til å få med alle detaljene.

 

Hvis det er en øy på størrelse med en boligtomt, så burde det være mulig å angi det på et digitalt kart, noe som noen kart leverandører også har gjort, er enig at nøyaktigheten kanskje ikke blir 100%, men det er jo bedre å se at det er land der enn ikke å se det på plotteren.

 

Holmer på sørlandskysten er jo angitt som landfarge på plotterene selv om de er 5x5 meter. Nei send en klage til kart leverandøren og skriv at det er feil på kartet.

Link to post
Share on other sites

Yes Kristian du har rett

 

men i dette specifike fallet så står det en varde på skäret......symbolen för varden i 50000 kartet dekker en större yta en själva skäret.....

Kartografen har valt att ta med "varde symbolen" (självklart eftersom den infon er det viktigare)

Cmap digitaliserer dette 50000 kartet med vardesymbolen

det rem vill, om jag förstått honom rett, er att kunne zomme ner til skale ex 20000 o se holmen.....det er omöjligt!

hade Pipeskär savnet varde...så hade självklart skäret varit inritat även på 50000 kartet..... :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har fulgt denne diskusjonen med interesse. Lurer fremdeles på en ting: Hva skjer under digitaliseringen av kartene mhp. til posisjonene av loddskuddene? Blir disse "avleste" fra det analoge kartet (med mulig ekstra feilmargin pga. kartografiske videreverdigheter diskutert i denne tråden), eller legges de inn som posisjoner som kommer opp korrekt selv om en zoomer mye (dvs. at feilmarginen er lik feilmarginen på posisjonen - som sikkert også kan være stor - men uten den "kartografiske" feilmarginen).

 

Sikkert krøkkete forklart, men er det noen som _vet_ dette?

Link to post
Share on other sites

men i dette specifike fallet så står det en varde på skäret......symbolen för varden i 50000 kartet dekker en större yta en själva skäret.....

Tror du tar feil der Gunga. Hvis du ser på innlegg nr 4 vil du se den omtrentelige størrelsen på skjæret. Som du ser er vardesymbolet vesentlig mindre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

nej rem

 

se mitt svar #49

 

om du 'högerklikker' på ditt elektroniske kart.....så ser du vilket kart som ligger til grund för digitaliseringen

 

som Bitteliten gjorde på sitt Cmap kart

 

"Compilation scale: 50000

Notice to Mariners date: 20061108

Horizontal datum: World Geodetic System 1984 (WGS 84)

Source horizontal datum: World Geodetic System 1984 (WGS 84)

Longitude offset to WGS-84: 0.00 NoUnit

Latitude offset to WGS-84: 0.00 NoUnit

Source indication: SE,SMA,GRAPH,932A

Vertical datum: Mean sea level

Vertical datum for heights: Mean sea level

Marks navigational - System of: IALA A

C-MAP chart code: 10-0M11A

Digitizing date: 20061115

Quality rating: C-MAP "high quality" chart

Recording date: 20070314"

 

 

skulle tippa att dette står för

Sweden,Swedish Maritime Authority ,Grafiskt kart, o 932A skale 50000

som er rettet opp till 20061108

 

det er det grafiske kartet som LarsH lagt ut bilde på

 

digitaliserer CMap dette så kan dom ikke rita ut en holme som ikke finnes på kartet.......

 

 

Bluechart använder sig av data fra Transas kartsystem som er en konkurrent till CMap.

og som jag skrev på tidl (inlegg #49)

på eldre sjökart så var Pipeskär utritat, syns svagt under en eldre symbol

för varde/kummel, jag antar att det er derför det ligger kvar på Bluechart karten idag......

mitt Transas kart der er infon til dessa kart hämtade fra 1982 år papirkart men rettet opp til 1996

og jag har med Pipeskär......... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Blir disse "avleste" fra det analoge kartet (med mulig ekstra feilmargin pga. kartografiske

Sikkert krøkkete forklart, men er det noen som _vet_ dette?

Hej Fantino

 

de allra flesta digitale kart, der er infon hämtad fra analoge (papirkart)

 

det finns några undantag der man går digitalt hele vegen fra sjömätning til digitalt kart....

men det er där ny sjömätning görs i nyttotrafikstråk, store havner etc

 

tror ikke vi får oppleve dette på Bohuskysten i vår levetid.....tyvärr

 

 

dybsiffrorna som står i digitale kart kan faktiskt om det vill sig ille vare riktigt gamle, om man ikke

har gjort någon ny mätning i modern tid.......

 

kommer man utanför de nytto-lederna så kan det faktiskt vare så dybsiffror komma fra 1900-talets begynnelse og vara handlodet, o det kan faktiskt vare så illa att dybet fra början målades i famner som sen konverterats til meter.......som nu digitaliserats..... :smiley:

 

det var ett radio program om dette i förra veckan her med just Lasse Granath...

dom var ute på ett kännt grund der dybsiffran 4m stod.......vilket ikke vållar några problem för

fritidsbåter.....denne siffran var handloded...när dom kommer ut så finner dom att

han som lodet ikke funnit den grundaste punkten....utan dom fann att grundet bare var 2m på ett

stelle vilket er betydligt farligare för en fritidsbåt.....

 

Vi förleds i vår digitale värld att tro att allt er så exakt......

ligger vi fast förtöjda så 'svajer' enda posisjonen 7-10m

ändå anges GPS-posisjoner med decimaler ned til 9cm,

 

+ allt det jag skrivet om feil i kartmaterial, trykk osv.....

 

hade allt dette varit exakt...så kunde vi släckt ned varenda fyr o vi kunde seglat mellan grunden även nattetid

men så er det ikke,

även om en del tycks tro dette, vi leser om dem i avisen...för dom lander ibland 20m opp på stranden :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg er en enkel sjel Gunga, og bryr meg ikke så mye med hva som måtte ”ligge til grunn for digitaliseringen”

Det jeg ser er at midt i den anbefalte farleden gjennom øyriket mellom Kjerringø og Møllesund ligger det en holme av tørrt land som står avmerket i mitt C-Map Max kart (oppdattert i sommer) som en farbar 3m grunne.

Dette synes jeg er underlig.

 

At det kan finnes tilsvarende feil i kartene utenfor alfarvei og mellom holmer og skjær andre steder (feks. ved Kommersøy som Lars H påpeker) har jeg sett ved selvsyn. Nettopp derfor er jeg spesiellt årvåken når jeg ferdes på slike steder.

 

Her derimot, ligger skjæret midt i den anbefalte farleden og utgjør etter mitt syn en fare for trafikken som ferdes her spesiellt om natten og ved dårlig sikt.

 

At ikke C-Map har prosedyrer som fanger opp slike åpenbare feil synes jeg er mer enn underlig.

Men så er jeg som sakt en enkel sjel. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det jeg ser er at midt i den anbefalte farleden gjennom øyriket mellom Kjerringø og Møllesund ligger det en holme av tørrt land som står avmerket i mitt C-Map Max kart (oppdattert i sommer) som en farbar 3m grunne.

Men det er jo avmerket en varde på dette skjæret/holmen. Er ikke det greit nok?

 

Jeg er i hvert fall ikke så sta at jeg tenker at her er det i hvert fall 3m vann, så den fordømte varden som både står i kartet og er synlig i virkeligheten kan jeg bare kjøre over? :confused:

 

Lars H.smily1027.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har mange år tilbake registrert en god del tilsvarende i Syd-Koster arkipelaget på C-map brikker som det vi diskuterer i denne tråden, og fikk for ca 10 år siden da jeg begynte å bruke C-map forklart at digitaliseringsarbeidet av de svenske kartene med mange holmer og skjær med bøyemerke innebar vansker for italienerne som stod for dette arbeidet. For norges del har alle kartleverandørene tilgang på kartdatabasen S-57. Tilsvarende er ikke tilgjengelig verken for Tyskland, Sverige eller Danmark. Når man sammenligner Pipeskjær på det svenske 932 kartbladet (i alle fall mitt fra 9. desember 2004) og bruker kartlupe, kan ikke jeg se at det er landkonturer. Det er staken /varden som er avbildet noen millimeter høy. Slik er det flere steder på vestkysten - det er derfor helt nødvendig å seile etter papirkartene og ikke stole på kartplotteren - med mindre man er helt sikker på at GPSen er så nøyaktig at man klarer åp følge de opptrukne anbefalte ledene. Men det skal ikke mye ukonsentrasjon til å seile litt feil. C-map og Navionics har etter hvert blitt litt mindre arrogante og tar nå imot korreksjoner fra oss seilende. Men for ca 10 år siden var i alle fall C-map i Egersund så arrogante at det var helt umulig å diskutere dette med dem. Heldigvis er det aktuelle området pepret med overrettsmerker slik at det går bra å seile med utkikk og papirkart.

Link to post
Share on other sites

At ikke C-Map har prosedyrer som fanger opp slike åpenbare feil synes jeg er mer enn underlig.

Men så er jeg som sakt en enkel sjel. :wink:

jag er oxo en enkel sjel, med ett brinnande intresse för navigasjon... :smiley:

 

skulle tro att CMap ikke har noe val.......skulle dom företa egna sjömätningar jorden runt....så skulle du ikke kunna kjöpe dine CMap brikker

till det pris du gör....

dom måste kjöpe info'n fra resp lands kartverk.....eller via Primar, Stavanger? som oxo får sin info fra resp land

 

dom utgår helt enkelt fra det siste offisielle kartet i detta fallet ett 50000 kart

 

skulle Sjöfartverket ge ut en 'special' i dette området säg 10000 kart så behöver dom förmodligen komplettera sjömätningen en hel del i området....

det er ikke så enkelt som att bare 'skale' opp ett 50' kart...det skulle jag kunna gjöra her med kopieringsmaskinen på jobben....

det behövs mer info bedre landkonturer, bedre dybmåling etc etc........

 

jag tror att det er få av oss som verkligen känner till alla dessa brister i den digitala världen......

 

jag navigerar själv bara i farleder nattetid med mine digitale sjökart o hele tiden i fyrbelysta leder....(med noe undantag, går ibland genom Instörenna

men då går jag fra prikk till prikk o lyser mig fram med lommelykt, krävs ikke så mye för att se reflekserna........)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

.....men då går jag fra prikk till prikk o lyser mig fram med lommelykt, krävs ikke så mye för att se reflekserna........)
Har du like god lommelykt som meg Gunga Din? En oppladbar HID MAXTEL - fikk den av min ektefelle til jul sist år - den lyser noe enormt. se http://www.phoebus.com/pdf/X990.pdf (redigert) Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:lol:

gillar ikke o bruke lys på natten...upptäckte i vintras att bare lyset fra en LED-hodelykt 3 lysdioder räckte för att upptäcka prikkar på ett par hundra meters

avstånd......så jag använder bare en lommelykt till dette.....

 

har en 12V lyskaster oxo ombord, men jag behöver ju ikke lyse opp hele Instörenna :lol::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

det finns några undantag der man går digitalt hele vegen fra sjömätning til digitalt kart....

men det er där ny sjömätning görs i nyttotrafikstråk, store havner etc

 

tror ikke vi får oppleve dette på Bohuskysten i vår levetid.....tyvärr

 

En fin metode for å presisjonsmåle større områder er LADS. Laser Aided Depth Sounding.

De klarer opp til 180 sq.km. om dagen, litt avhengig av parametre.

De flyr med en svært spesiell Dash-8.

Sjøkartverket har brukt dem i Norge.

Link to post
Share on other sites

...........litt avhengig av parametre.

:smiley:

joda, känner allt til LADS, var på ett GIS-föredrag för en 6-7 år sedan när bla detta presenterades!

(har ju hållit på lite med RTK-utrustningar.)

såg en film med Helikopter o LADS......

 

husker jag rett så var en av nackdelarna att dom fikk så mye data... :smiley:

o sen fikk ikke vannet vare för grumligt......(men det er det ju ikke her i Bohuslän :wink: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På meg ligner dette mere på en øy/holme enn et skjær.... men det er nå mitt syn... Tror det skal være ganske så mye høyvann før dette forsvinner under overflaten... da er det bare Bluechart som har fått med seg at dette ikke er skjær etter hva jeg kan se.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...