SF Startet 11.Juli.2007 Del på Facebook Startet 11.Juli.2007 Leste i siste utgave av båtmagasinet at det er store problemer med Volvo Penta sin D-serie. Båtmagasinet har registrert 25-30 havari på helt nye motorer. I norgeskonvoien i vår havarerte 3 av 10 VP motorer, alle med mindre enn 100 timer på telleren. En feil rate på 30% Feil som blir listet er injector feil og frostplugger som faller ut med store motorskader som utfall. Har Volvo driti på leggen gjen? Noen med egne erfaringer her som dere kan medele oss andre? Er det Volvo Penta som er i ferd med å dumme seg ut eller kanskje Båtmagasinet Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Enzo Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 D serien ? Har ikke så mye peiling på betegnelsen av motorene men gjelder dette VP 2020/2030-D eller er dette større motorer ? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Nei det gjelder den helt nye D-3, D-4 og D-6 serien. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ben Sin Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Alle kan være uheldige å lage et dårlig produkt. Det jeg synes Volvo gjør feil, er å ikke innrømme at de har et problem. Jeg mister i hvertfall tilliten til en slik produsent. Samme holdning har de i "avdeling bil". Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Båtmagasinet skriver at de ønsker å komme i kontakt med personer som kjenner til havari. Dette for å registrere antall og få oversikt over omfang. De har alt avslørt at VP bløffer om omfanget og prøver å bagatellisere dette. De kan kontaktes pr mail: amund.r.loken@afj.no' Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Blue_Dragon Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Det første vi hørte var feil på 4 stk Viksund. De tilfeller jeg har hørt om har vært på D6 og skal vistnok skyldes feil i toppen. Min erfaring er at Volvo i hvertfall rydder opp og yter 5 års garanti/reklamasjon på det som skjer. Det er ikke alle motorleverandører som gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Og hva gjør Volvo for å sjekke alle de andre D6'erne da? Min egen bla.a.? Innkaller de for kontroll hos nærmeste verksted? ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
SF Svart 11.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Det første vi hørte var feil på 4 stk Viksund. De tilfeller jeg har hørt om har vært på D6 og skal vistnok skyldes feil i toppen. Min erfaring er at Volvo i hvertfall rydder opp og yter 5 års garanti/reklamasjon på det som skjer. Det er ikke alle motorleverandører som gjør dette. Nå har det aldri vært min hensikt og henge ut Volvo eller andre fabrikanter men å påpeke at det er et problem med D-serien samt at Båtmagasinet mener at VP bagatelliserer problemet. Tiden vil vise om de rydder opp som du påpeker. Foreløpig kan det se ut som de prøver å skjule problemet og kun utbedre de maskinene som havarerer. Selv mener jeg at det er positivt at båtmagasinet tar tak i dette og viser at båtfolket forlanger kvalitet på produktene som selges til oss båteiere. Et motor havari på feiltidspunkt kan medføre stor fare for dem ombord. Når det gjelder Steyr (siden du sparker litt den veien) så har de etter hva jeg har hørt ryddet opp i de problemene de har hatt på sine maskiner. Problemer som har vært er svært begrenset og kan ikke på noen måte kan sammenlignes med det Volvo nå opplever. Det at Steyr kun dekket delene og at jeg måtte betale en times arbeid for å skifte noen glødeplugger ser jeg som uproblematisk. Det var ikke noe gale med pluggene jeg hadde men mer et føre var da de "gamle" pluggene i kombinasjon med feil bruk (fullt pådrag på kald motor) i et tilfell medførte skade på motor. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
isbjorn Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 trøbbel med D4 også, kjenner en som blåste den ene av 2 helt nye D4èr i en sist helg! 1 og en halv uke å vente på ny motor, og ferien i vasken!! Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Båten min ble pårent av en båt med 2 D4 / 260 hvor den ene motoren plutselig føk opp i ett voldsomt turtall, han som kjørte var iferd med flytte hendelen fremover, da kom båten istedenfor i full fart bakover. Jeg ringte VP de skjønte selfølgelig ikke noe helt til jeg sa at jeg hadde ringt sjøfartsdirektoratet og også nevnte den Nimbusen som det sto om i jeg tror det var VG Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Nei det gjelder den helt nye D-3, D-4 og D-6 serien. Er ikke D3 marinisert utgave av 2.4D som står i veldig mange personbiler? Burde jo være svært velprøvde konstruksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Alle kan være uheldige å lage et dårlig produkt. Joda - men når det gjelder frostplugger så er jo det noe som har vært i motorer i allefall så lenge jeg har vært omkring, og faller de ut, mister du jo kjølevannet umiddelbart, og med dertil konsekvenser. Skulle jo tro det burde være mulig å unnå slike problemer i 21. århundre. Ville kanskje tro at dette er mer et D4/D6 problem enn D3, som jo er den samme motoren som går i bil under betegnelsen D5, og som vel har hatt et veldig godt rykte. -koh Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 (redigert) I følge VP er det kun D6 i kombinasjon med aksling som har problemet med frostplugger. Dette stemmer ikke i følge båtmagasinet, de har registrert 2 tilfeller på drev versjoner av D6. Deffekte injectorer med påfølgende skade på sylinder gjelder både D3, D4 og D6. Redigert 12.Juli.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gullfisk Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Er ikke D3 marinisert utgave av 2.4D som står i veldig mange personbiler? Burde jo være svært velprøvde konstruksjoner. Det er riktig. Velprøvet i bil Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 (redigert) Det med frostpluggen skyldes en feil i toppen som skaper overtrykk i ferskvannssiden og derfor blåser den frostpluggen. Injectorproblemet kjenner jeg ikke til, men det kan jo være at motorene blir kjørt for hardt i begynnelsen i forbindelse med konvoikjøring, eller at det har vært feilproduksjon av leverandøren av disse. Jeg antar Volvo jobber aktivt med og finne ut hvorfor dette skjer på noen motorer. Redigert 12.Juli.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Har D2 55 hk, har ikke hørt noe at mindre D motorer har hatt spes mye feil. Tror derfor at ikke man skal generalisere problemer med D-serien. Hva med D1 og D9 Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SF Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Det er riktig som du skriver, selv om Båtmagasinet omtaler "D-serien" i sin overskrift kommer det frem i selve reportasjen at feilene som er registrert av dem gjelder frostplugger på D6 samt Injectorer på D6, D4 og D3. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Jeg måtte få ny hjerne på ene D4'en min. Vet at en kollega hadde en større elektronikkjobb på sin D6 i vinter også. Der hoppet båten ut av gir. Mine D4 260 har fungert problemfritt både før og etter at hjernen bli byttet (peppar peppar ) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Uten å trekke for store konklusjoner ut av disse 2 annonsene, men jeg ble i hvertfall litt svekket i min tro over slitestyrken på Yanmaren. Vel 5000 timer siden 2001, tyder på at dette er yrkesbrukte motorer, de har mao. ikke "stått seg ihjel". Synes totaloverhaling på dette timeantallet 2000-2500 høres noe tvilsomt ut????? Den med over 5000 timer er i tilfellet moden for overhaling igjen! PÅ den annen side, hvis dette er motorer benyttet i skyssbåt blir det vel kanskje en del hardkjør! Har vært borti flere i LH-serien som har passert 10.000 uten at de har vært skrudd på! http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=11&tot=246 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=12&tot=246 Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Nærmere 1000 timer i året forteller sitt. Dette er nok ikke noe fritidsbruk...... Var på en yanmarstand noen år tilbake og da var det 2 fiskere som hadde bestemt seg for hver sin ny motor til sjarkene. Samme type begge to. Selger sa nei! Fiskerne ble "sur" og leder for selgerne måtte hentes. Nei den motoren var ikke beregnet for bruket de hadde med så mye gangtid. Ble derfor anbefalt en annen og tyngre yanmarmotor som skulle passe fiskernes bruk mye bedre.... gikk før de var ferdige med å diskutere..... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Jeg har ikke peiling på motorer egentlig. Men syns det høres rart ut at motorer ikke er beregnet på og gå mye Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 (redigert) Tdligere fant vi betegnelsen: Heavy duty på yrkesmotorer, og pleasure på motorer for fritidsbåter. F.eks. TAMD63p...... Husker ikke lengre oppgitt gangtid pr. år på de forskjellige, men det var forskjell. Skal se om jeg finner dette igjen..... Lavere turtall og mindre output er og viktig å ta med. Men kan og si at jeg var med og kjørte en 97mod. 4lh-ste ganske hardt i endel år og den hadde passert over 3200 timer uten de store reperasjonene... Redigert 12.Juli.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 De fleste motorer finnes i forskjellige klasser. Fritt etter hukommelsen så bruker Detroit Diesel bl.a. disse: Pleasure: Max 10% kjøring på full last, ellers mindre enn 90% last i max 300 timer pr år. Medium Heavy Duty: Full last KONTINUERLIG i ubegrenset antall drifts timer pr år. Der er en del flere klasser også men disse her forteller tydelig hva motorene er bygd for. En motor klassifiseres i flere klasser alt etter effektuttak og arbeidsturtall. En av kystens virkelige slitere, Detroit Diesel 6-71, som i gamle dager ble levert som 165 Hk var nesten uslitelig. Samme grunnmotor med turbo og intercooler var en periode spritet opp til nærmere 1000 Hk og hadde da en levetid på 1000 timer før full overhaling. Behovet for lette motorer med høy effekt medfører kompromisser som bl.a. går på levetid men disse havariene på under 1000 timer som dukker opp jevnlig er ikke til å leve med, det er for dårlig arbeid av motorprodusentene Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Gudrun Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Var innom Yanmar sine internasjonale sider og fant der motorer som jeg ikke har sett hos den lokale dealeren.... Beregnet for yrkesbruk: http://www.yanmar.co.jp/en/marine/marine_c...ne_l/index.html http://www.yanmar.co.jp/en/marine/marine_c...ne_m/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Fikk nå noe ut av den internasjonale siden til Yanmar på mitt sprørmål om den motoren som var nevnt tidligere her......Ja den som var overhalt allerede.... Men var nå ikke helt det jeg var på jakt etter, men får kanskje holde.... 4LH engines are designed for pleasurecraft and to be operated at maximum throttle (3300rpm) for less than 5% of total engine time (30 minutes out of every 10 hours) and cruising speed (2300 - 3100rpm) for less than 90% of total engine time (9 hours out of every 10 hours). And it's not desinged for light duty and heavy duty crafts. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.