Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Åja du mente kun "kosepraten" fra hovedkontoret?

 

Hvis de hadde opptrådt seriøst og kundevenlig, ville du umiddelbart ha hatt en timeavtale på sjekk av dine problemer, med dertil påfølgende skriftlig garanti på at problemet var løst, før du tok vinterkonserveringen.

 

Ville ringt dem på nytt å be dem få fart på "ullluggan"!

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med VP samt noen av forhandlerne deres, og ingen av forhandlerne rundt meg hadde tid til en diagnose.

Dette var interessant lesning. Minner veldig om samme symptomene som jeg opplevde på en D4 i fjor. Denne var gått 250 timer. På D6`en er alt vel. Hvor mange timer har du kjørt motorene, Ludde?

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen

 

Skal bygge meg en Laguna 1180fb, skal i løpet av få dager bestille båten MEN jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken motor jeg skal kjøpe med....

Har en VP kamd 43 gått 1600 timer uten feilslag de 300 timene jeg har hatt den.

Tenkte selvfølgelig å betille VP D6 til den nye båten men etter alle oppslagene den siste tiden om det ene og andre som er galt så blir jeg veldig skeptisk....

Han selgeren hos Laguna sier Iveco 400hk og 450hk er bra motorer og at de er det lite galt med, han selger meg gjerne vp men virket skeptisk han også på D serien.

 

Noen som har erfaringer med iveco motorer?

Hører det er Iveco som støper blokken til Cummins motorene.

 

Håper på snarlige svar ettersom jeg må bestemme meg nå snart........

 

På forhånd takk fra Frikar

Link to post
Share on other sites

Klart det Swande. Kommer vel til å ta opp om 14 dager, og da vil motoren bli sjekket grundig. Har tenkt at dersom det viser seg at det er en injector eller to som klusser, vil jeg bytte alle, og da mener jeg alle på begge motorene. Har ikke kjøpt "nye"motorere for å gå rundt å engste meg for at noe skal gå i filler. Det har jeg gjort nok av opp gjennom årene.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaringer med iveco motorer?

Frykt ikke Iveco,har selv en 250 hk (NEF 250) og er kjempefornøyd med den så langt.

Det som er mest fantastisk er støynivået det er veldig behagelig,og drivstoffforbruk er også overkommelig.

Hva du skal velge av Volvo og Iveco kan jeg ikkje gi noe råd om da jeg kjenner lite til Volvo D6,men med alle problemer som kommer på trykk ang D serien så må det jo vere litt sannhet i dette .

Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye mer å tilføye enn det som står på hjemmesiden.

Hadde en alarmmelding tidligere i sommer som jeg da trodde skyltes mye ruer som var dratt inn i sjøvannsfilteret. Etter service (240 timer på motoren) tok jeg en prøvetur med mekanikeren fra Volvo. Da presset vi det vi kunne - og fikk alarm på ny på 3000+ . Feilsøking på en ny prøvetur med data tilkoblet motoren konkluderte med feil på en av de seks injektorene. Dette var en fredag ettermiddag. Verkstedet konfererte med Volvo Penta Norge, nye deler ble straks bestilt. Det ble en dags forsinkelse fordi de ikke fikk alle de seks nye injektorene samtidig - men onsdag i påfølgende uke var jeg igang igjen.

Service og innstilling hos Volvo-folket var bra - det vil si akkurat som det bør være.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hadde en lengre prat med verksmester hos Volvo i dag om blant annet alle ryktene om D-serien. Han fortalte at de siden D4 og D6 kom hatt 2 motorer med feil med injektorer. Den ene kom fra vestlandet.

 

Han stilte seg undrende til Båtmagasinets oppslag for som han sa "her på huset opplever vi D4 og D6 som noen av de mest feilfrie motorene i alle VP-seriene". Selvsagt sier han det vil noen si, men jeg har erfaring for at denne mannen ikke sier ting som ikke er riktig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en liten prat vedr. dyser.

 

Det er produsert mange tusen D-motorer. Omtrent 100 motorer (eller deromkring) har hatt dyseproblemer WW. I Norge er det noen få stykker på Østlandet og omtrent 25 på Vestlandet. Fester meg ikke særlig ved denne statistikken, er for meg ikke interessant.

 

Scenarioet er at en dyse kan begynne å sprute i for lange intervaller. Dette medfører at hylsa som dysen sitter i sprekker fordi den ikke tar trykket fra common rail, og dieseltrykket går til kjølevannet (jeg har ikke helt klart for meg hvordan systemet ser ut). Dette i sin tur fører til at frostpluggene spretter ut og vannet forsvinner.

 

Ved førstegangsservice skal det tas utskrift fra motorstyringen. Utskriftet vil fortelle om en- eller flere dyser har feil. Dyser med feil kan også høres, gir tydelig mer rakling fra motoren. Siste er det naturligvis ikke alle som har øre for. Ved feil på dyser gis kjøreforbud inntil dysene er skiftet.

 

Han jeg snakket med har ikke hørt om at utskiftede dyser har feilet. Defekte- og resten av dysene i motoren blir byttet på garantien. Så vidt jeg vet blir havarerte motorer (som har hatt foreskrevet service) byttet på garantien uten krøll.

 

Bosch og Volvo jobber med å finne ut hvorfor dette skjer. De har ikke kommet til bunns i problematikken enda. Det er en del motorer som nå går 24/7 i testbenkene hos Volvo under meget harde forhold og kjøres på forskjellige dieselkvalieter. Så langt har man visst ikke greid å fremprovosere dysehavari. Denne feilen gjelder noen brøkdel av promille motorer som er levert til markedet. Norge ser ut til å være overrepresentert.

Link to post
Share on other sites

En bekjennt av meg har to volvo D3 i båten sin som han har slitt med. Han har nå totalt hatt 5 maskiner i båten sin før de to som står i båten nå for tiden. 7 motorer for prisen av 2 er jo ikke så dårlig da... :flag:

Hva som har vært galt vet jeg ikke, han har ikke brydd seg med å få vite hva som er galt selv. Han kan bare konstatere at motorene har stoppet og vært umulig å få start på igjen. Han er jo selvfølgelig også glad for at han har to maskiner i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en liten prat vedr. dyser.

Interessant innføring i hva feilene består i. Det har jo til nå bare vært snakket om injektorfeil uten at dette er blitt forklart nærmere. Også VP her lokalt bekreftet det du fikk vite om hvor lite omfang det er på dette og at problemet er ekstra sterkt eksponert i Norge.

 

Førstegangsservice betyr i denne sammenheng den obligatoriske servicen etter ca 50 timer. VP stiller krav om at denne er tatt for at garantien skal gjelde. Utover dette sier Volvo Penta Norge at det ikke er noe krav om service er gjort hos autorisert Volvo-verksted for at garanti skal gjelde. Det eneste som kan skape problemer, er om det kan påvises at ev. feil som skulle oppstå skyldes feil utført service eller bruk av uorginale deler. Som kjent er det lite som har med innsprøytingssystemet eller dyser som inngår i servicen.

 

Synes imidlertid det er rart at det går ann å lese ut feil på dyser på EVC-kontrollen. Det må jo være ev. feilmeldinger som båtfører har fått som kan leses ut? Denne elektroniske testingen "scanner" vel ikke motoren så vidt jeg har skjønt, men leser ut feilmeldinger.

 

Altså så MÅ båtfører ha fått feilmeldinger i forkant før disse feilene kan oppdages. Jeg har forstått dette slik at båter som har fått havari ikke har fått dette plutselig, men etter en del feilmeldinger - stemmer ikke dette? Dette er jo også slik Ter-av forklarer sine feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg forhoder meg kun til førstegangsservicen. På denne skal laptop'en kobles til motoren og data lastes ned. Jeg har ikke detaljkunnskap om hva som blir lastet ned. Dog overstiger informasjonen som tas ned det man kan få ut fra motorinstrumenteringen.

 

Det er klart at produsent har mulighet til å sette betingelser for garantiens holdbarhet. Dette kan gå på serviceintervall, bruk av korrekte fluider, korrekte deler, korrekt bruk osv.

Link to post
Share on other sites

Står man like sterkt ved reklamasjonsaker når det gjelder egenutført service? Volvo har vel 2 år garanti og 5 år reklamsjon på en ny motor.

 

Hvis du går inn på Forbrukerrådets hjemmesider så vil du få noen svar på dette hva angår bil, og regner med at det samme vil gjelde for båtmotorer. Det er forskjell på garanti og reklamasjon.

Som jeg forstår det så kan du pålegges i forhold til garantien å benytte merkeverksted, men du har ikke derved gitt fra deg retten til reklamasjon.

 

 

http://forbrukerportalen.no

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Står man like sterkt ved reklamasjonsaker når det gjelder egenutført service? Volvo har vel 2 år garanti og 5 år reklamsjon på en ny motor.

 

Bare et lite tilleggsvar: Nei. Du har f.eks. ikke tilgang til den instrumenteringen (datamaskin og programvare) som et merkeverksted er pålagt å bruke ved (førstegang)service. Garantien henger sammen med at forbruker følger spillereglene.

 

 

Hvis du går inn på Forbrukerrådets hjemmesider så vil du få noen svar på dette hva angår bil, og regner med at det samme vil gjelde for båtmotorer. Det er forskjell på garanti og reklamasjon.

Som jeg forstår det så kan du pålegges i forhold til garantien å benytte merkeverksted, men du har ikke derved gitt fra deg retten til reklamasjon.

 

Jeg har ikke lest reglene, men jeg kan tenke meg ved reklamasjon vil bevisbyrden fra brukeren mot produsenten forsterkes med hensyn på at produktet har blitt brukt innenfor de rammer som produktet er ment å operere.

 

På den andre siden er det ikke noe forbud mot at produsent kan legge opp til en liberal holdning. En sak jeg har meget perifert kjennskap til, ble motor skiftet uten kostnad, selv om den var gått en del timer over førstegangservice. I og med at produsent ikke hadde denne motoren på lager (dobbelinstallasjon), ble også den andre motoren byttet vederlagsfritt. Dette fordi motorene hadde gjennomgått en oppgradering (etter sviktende hukommelse) fra 370- til 390 hk.

Link to post
Share on other sites

Som jeg forstår det så kan du pålegges i forhold til garantien å benytte merkeverksted, men du har ikke derved gitt fra deg retten til reklamasjon.

Garantien er vel bare ett år på VP. Førstegangsservicen tas vanligvis i løpet av dette første året og den stiller jo som nevnt VP som en forutsetning blir tatt av merkeverksted for at garantien skal gjelde. Sånn sett har du rett, Mouche.

 

Jeg har ikke lest reglene, men jeg kan tenke meg ved reklamasjon vil bevisbyrden fra brukeren mot produsenten forsterkes med hensyn på at produktet har blitt brukt innenfor de rammer som produktet er ment å operere.

 

På den andre siden er det ikke noe forbud mot at produsent kan legge opp til en liberal holdning.

 

Jeg forstod VP-Norge dit henn at det kun var i saker der det er overveiende sannsynlig at feil skyldes galt utført service (ikke utført av VP-verksted) eller at ikke orginaldeler er brukt, at garantien kan falle bort. VP har med andre ord bevisbyrden og må påvise at f.eks. et filter er satt feil på, eller at feil olje er brukt osv.

 

På den andre siden har en som eier bevisbyrde for å kunne dokumentere at service er utført - og på riktig måte. For egen del tar jeg vare på alle kvitteringer, skriver logg og dokumentere all service med bilder.

 

Med andre ord; om feilen ikke kan spores til utført service, gjelder garanti som vanlig. Dersom det er overveiende sannsynlig at feil skylds galt utført/manglende service blir det med en gang et diskusjonsgrunnlag.

Link to post
Share on other sites

Jeg forhoder meg kun til førstegangsservicen. På denne skal laptop'en kobles til motoren og data lastes ned. Jeg har ikke detaljkunnskap om hva som blir lastet ned. Dog overstiger informasjonen som tas ned det man kan få ut fra motorinstrumenteringen.

 

Det er klart at produsent har mulighet til å sette betingelser for garantiens holdbarhet. Dette kan gå på serviceintervall, bruk av korrekte fluider, korrekte deler, korrekt bruk osv.

Vil tro at man kan lese ut ganske mye info fra motoren om man er koblet til motoren og motoren går. Antakelig kan man lese ut alle kritiske data som dieseltrykk, oljetrykk, vanntrykk, turbotrykk etc. Måler man dette over litt tid finner man nok ganske fort ut om motoren er OK eller ikke.

 

Samme måte som man kan finne ut om en bilmotor er chippet eller ikke. Man ser ikke noe på diagnose historien - men starter man og måler turbotrykket så ser man det ganske lett

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener man kan lese ut det meste fra motorene med diagnose SW, så det skal bli spennende å se hva man finner. Drar til opplag i dag, og er spent på hva man finner på BB motor. Snakket med mekanikeren på fredag, som forøvrig er samme mann som byttet injectorene på D6`en til Ter-Av, og vi mistenker samme problem hos meg.

 

Når det gjelder bruk av merkeverksted eller ikke, tror jeg det viktigste i en reklamasjonssak er at servicer er tatt når de skal,. og at dette kan dokumenteres. Hadde drevras på et 5 år gammelt Mercruiser drev i fjor, dokumenterte at alle servicer var tatt ved å sende en mail med informasjon om hva og når, og fikk dekket nytt drev.

 

Tipper at VP ikke er noe vanskeligere

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Synes imidlertid det er rart at det går ann å lese ut feil på dyser på EVC-kontrollen. Det må jo være ev. feilmeldinger som båtfører har fått som kan leses ut? Denne elektroniske testingen "scanner" vel ikke motoren så vidt jeg har skjønt, men leser ut feilmeldinger.

 

Swande, det er svært enkelt og lese ut data som forteller om en injektor er dålig eller ikke. Enkelt fortalt, med pc verktøyet leser man måleveriblokker til alle injektordysene. På dette viset kan man se om noen dyser aviker fra tillatte insprøytnings megde og om aviket imellom dysene er forstort. For og kunne få disse data må motoren gå. Det er helt utolig hvor mye data som kan samles inn.

Problemet er mekanikern som skal bruke "verktøyet" vet og kan han nok om dette ??? Eletronisk feilsøk er ennå nytt i fritidsbåt sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...