Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Jeg snakket med Framnæs MAritime i dag ettersom båten skal på vinterlagring der snart. De sa at de ikke hadde noen spesiell instruks fra VP på noe de spesielt skulle se etter - ved feilavlesing ifm service eller andre symptomer så ville dette fremkomme uansett.

 

Det er interessant å se at det er en overrepresentasjon av visse båtmerker. Mulig de har vært ekstremt uheldige med sine motorer - eller kanskje det er slik at produsentene har gjort noe feil? De produsenter jeg har hørt om er Viksund, Windy og Bavaria. Så vidt jeg vet er det 1 motor som har gått på en Windy. Viksund har jeg hørt har 15-20 båter. Bavaria har jeg bare hørt prat om.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Steyr og VW passat har kjørt høytrykks innsprut i mange år med pumpedyse teknologi. Har disse hatt slike problemer av noen utbredning? Har søkt mye info om steyr, men ikke funnet noe. :smiley:

 

tja,.. det er nok en viss forkjell både på miljøet de arbeider i (drivstoffbeskyttelse/kvalitet+ + + +) og ikke minst belastning - båtmotorer går esktremt mye tyngre belastet enn bilmotorer.

Link to post
Share on other sites

Yanmar har innsett behovet for å følge opp og har som kjent lansert sin BY-sereie. Vi kan langt ute et eller annet sted høre at de har sine problemer. Fra forbrukers ståsted er jeg interessert å få frem disse erfaringene.

 

 

Har selv en ny BY260 som det ble sagt at det var satt "salgsforbud" på.

 

Feilene her var to ting.

1. En slange i dieselsystemet som aldri hadde feilet men de byttet denne etter føre var prinsippet.

2. "T" stykker på retursiden på dysene var av plast og kunne knekke dersom noen tråkket på motorcover. Dette hadde vistnokk skjedd noen få ganger og medført brann ombord. Selv om dekslet er merket med NO STEP.....

 

Dette var ikke noe problem for Yanmar å innrømme og lovet utbedring......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Bombardier sliter med det samme på ETEC motorene - de store motorene smeller fortsatt som popkorn

Litt på kanten av topic, men.......

Kan du dokumentere dette litt mere? Jeg vet at det skrives en del på utenlandske nettsteder, men kan ikke huske å ha hørt noe om det her hjemme.

Jeg har jobbet et sted hvor vi både solgte og drev service på disse motorene. Har ikke hverken hørt om, eller vært borte i ETT tilfelle av disse "havariene". Snodig. :confused:

Link to post
Share on other sites

Motorer motorer.... Det oppstod full forvirring i de små grå da jeg skulle velge motor , samme hvem forhandler jeg snakket med så var det de som hadde verdens beste motor. Da jeg nevnet andre typer motorer for dem var det bare dritten , styr unna osv. Kjøpte til slutt en brukt Cummins Mercruiser 250 D-Tronic gått 500t , ikke for jeg tror det er noe bra men for de jeg inbiller meg at jeg fikk den billig :smiley: Så jeg får passe på olje og filter skift , bite negler og kjøre pent :drink:

 

D-tronic-motorene er helt flotte i og for seg. At min endte som på bildet under etter 700 timer er jo min sedvanlige uflaks :headbang: (men da hadde den jo allerede vært operert for kr 110.000 etter havari på 350 timer) :eek:

(det var heldigvis ikke jeg som var eier første gang, ellers ville jeg ha endt under et eller annet psykisk helsevern :lol: )

 

8.jpg

5.jpg

demper05.jpg

d-tronic.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering på mine motorproblemer med D4. Som sagt tidliger fikk jeg en feilmelding på BB motor og mistenkte injectorfeil på denne. Etter en lengre prøvetur med VP-mekaniker fant man grunnen til alarmen; Det var dieselfilteret på BB motor som var i ferd med å tette seg. Dette ble byttet før opptak, og prøvekjøringen viste ingen feil og ikke noen alarmer, og alt er såre vel.

 

Nå er service på begge motorer tatt, og båten står inne og venter på våren. Betryggende at dette ble sjekket ut skikkelig, og at mine motorer i denne omgang ikke tilhører de som er plaget med injectorfeil. :drink:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Det er interessant å se at det er en overrepresentasjon av visse båtmerker. Mulig de har vært ekstremt uheldige med sine motorer - eller kanskje det er slik at produsentene har gjort noe feil? De produsenter jeg har hørt om er Viksund, Windy og Bavaria. Så vidt jeg vet er det 1 motor som har gått på en Windy. Viksund har jeg hørt har 15-20 båter. Bavaria har jeg bare hørt prat om.

Dette under jeg også på. Ser at Viksund og Volvo krangler om årsaken. Volvo mener seriøst at problemet skyldes dieselkvalitet, men båtprodusentene tror ikke på dette. Det er uansett rart at Viksund er så til de grader overrepresentert her med 16 båter! Vet ikke hvor mange de produserer i året, men det må jo være et betydelig prosentandel. Volvo lokalt her sier de har hatt en båt med injektor-problemer og den kom fra Vestlandet.

 

En liten oppdatering på mine motorproblemer med D4. Som sagt tidliger fikk jeg en feilmelding på BB motor og mistenkte injectorfeil på denne. Etter en lengre prøvetur med VP-mekaniker fant man grunnen til alarmen; Det var dieselfilteret på BB motor som var i ferd med å tette seg. Dette ble byttet før opptak, og prøvekjøringen viste ingen feil og ikke noen alarmer, og alt er såre vel.

Nå er service på begge motorer tatt, og båten står inne og venter på våren. Betryggende at dette ble sjekket ut skikkelig, og at mine motorer i denne omgang ikke tilhører de som er plaget med injectorfeil. :drink:

Dette var godt å høre. Begynte å lure på om annenhver med D-maskiner her inne hadde injektorproblemer. Tipper du selv også er en smule lettet.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke umulig at vann i dieselen kan være problemet.

 

Gjennomsiktig filter/avskiller er lurt, men CE krav tillater ikke dette i motorrommet. (Må installere i annet rom).

 

På min D6 har motorens originale diselfilter vannutskiller + varsling for evt. vann der. (i tillegg til forfilter m/vannutskiller). Dermed er det kanskje ikke vann som kan være årsaken til problemet.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Fant dette på drevia.se (GrotaMar lurium)

 

Bränsletanken innehåller alltid en viss mängd vatten orsakat av kondens och läckage. Bränsle med vatten gör att mikroorganismer växer i tanken och bildar slem (biofilm) och geléartade ämnen som sätter igen bränslefilter och kan skada insprutningssystemet. För nyare dieselmotorer (D3, D4, D6, D9, D12) med Commonrail insprutningssystem, är ett rent bränsle av yttersta vikt. Ett kontaminerat bränsle kan orsaka driftstopp och i värre fall dyrbara skador på insprutningssystemet.

 

QL har også et filter som skal hjelpe.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var godt å høre. Begynte å lure på om annenhver med D-maskiner her inne hadde injektorproblemer. Tipper du selv også er en smule lettet.

Absolutt. Bedre at ting er i orden fra fabrikk enn at man må begynne å skru på dette etterpå.

 

Når det gjelder dette med vann er det mulig at det er en del av problemet, men jeg fikk beskjed om at dette var mer i retning av annen forurensning. Det jeg synes er litt rart er at disesel kommer fra 1 tank, og at begge motorer er utstyrt med samme forfildet og finfilter. Kanskje er det tilfeldig at det var BB motor som fikk mest, og at det bare var et spørmål om tid før det andre tettet seg også: Jeg velger å tro at dette er det som skjedde.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Det er jo bra. Skal ha et slikt magnet filter, det er jo ikke så store kostnaden. Skal også vurdere vannalarm på racor filteret, selv om det er gjennomsiktig.

 

En er jo selv ansvarlig for at motoren får ren diesel.

 

Tidligere i kveld var det 18 medlemmer og 2 anonyme i denne tråden.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

All omtalen Volvo Penta har fått i sommer og høst har opptatt meg.

 

Har akkurat bestilt ny båt for levering i April 2008. Det var lenge aktuelt å bestille med 1 x D6-370 (D6 er en fantastisk flott motor!), men vi endte opp med 2 x D4-260 på bestillingen.

Valgte antagelig dette kun pga. sikkerhet. Det ble litt dyrere, men jeg tror at den ekstra sikkerhetsfølelsen er verdt merinvesteringen.

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Blue_Dragon; du går vel og venter selv du.

 

Jeg tror nok Volvo er interessert nok og har ressurser til å rette opp disse problemene. Derfor kjøper jeg også ny båt nå med VP. Men, ryktet deres har fått en knekk, jeg håper inderlig at de ser tegningen, legger seg mer på ryggen og blir litt mere ydmyke.

 

Men, vi forbrukere er noen rare dyr; Volvo får produktproblemer, og en forbruker responderer med å kjøpe 2 Volvo-motorer istedet for en! :seeya:

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har akkurat bestilt ny båt for levering i April 2008. Det var lenge aktuelt å bestille med 1 x D6-370 (D6 er en fantastisk flott motor!), men vi endte opp med 2 x D4-260 på bestillingen.

 

Gratulerer så mye :flag: og lykke til. Har du solgt "gamlebåten" allerede?

 

Jeg var ikke klar over at det var bytte på gang. Hva er det som har slått til - er det trefotssyken eller påvirkning fra en annen østfolding med sans for Windy :smiley:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

"Gamlebåten" er solgt ja.

Tror nok påvirkningen fra en annen Østfolding var medvirkende ja.

Men det viktigste var nok at da vi kjøpte forrige båten trodde vi at vårt behov skulle være dagsturer men noen overnattinger. Etter 25 overnattinger i år sier kona at hun kunne gjerne være borte både en og to uker i strekk. Og da kunne vi tenke oss litt mere plass.

 

I og med at fruen har en kronisk sykdom (Parkinson), blir komfort og funksjonalitet særdeles viktig for oss. Derfor oppgraderte vi nå til noe som gir litt mer av dette. Og ikke minst; to motorer for øket sikkerhet og "sikkerhetsfølelse" på lengre turer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...