Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Jeg snakket med Framnæs MAritime i dag ettersom båten skal på vinterlagring der snart. De sa at de ikke hadde noen spesiell instruks fra VP på noe de spesielt skulle se etter - ved feilavlesing ifm service eller andre symptomer så ville dette fremkomme uansett.

 

Det er interessant å se at det er en overrepresentasjon av visse båtmerker. Mulig de har vært ekstremt uheldige med sine motorer - eller kanskje det er slik at produsentene har gjort noe feil? De produsenter jeg har hørt om er Viksund, Windy og Bavaria. Så vidt jeg vet er det 1 motor som har gått på en Windy. Viksund har jeg hørt har 15-20 båter. Bavaria har jeg bare hørt prat om.

Edited by Bitteliten
Link to post
Steyr og VW passat har kjørt høytrykks innsprut i mange år med pumpedyse teknologi. Har disse hatt slike problemer av noen utbredning? Har søkt mye info om steyr, men ikke funnet noe. :smiley:

 

tja,.. det er nok en viss forkjell både på miljøet de arbeider i (drivstoffbeskyttelse/kvalitet+ + + +) og ikke minst belastning - båtmotorer går esktremt mye tyngre belastet enn bilmotorer.

Link to post
Yanmar har innsett behovet for å følge opp og har som kjent lansert sin BY-sereie. Vi kan langt ute et eller annet sted høre at de har sine problemer. Fra forbrukers ståsted er jeg interessert å få frem disse erfaringene.

 

 

Har selv en ny BY260 som det ble sagt at det var satt "salgsforbud" på.

 

Feilene her var to ting.

1. En slange i dieselsystemet som aldri hadde feilet men de byttet denne etter føre var prinsippet.

2. "T" stykker på retursiden på dysene var av plast og kunne knekke dersom noen tråkket på motorcover. Dette hadde vistnokk skjedd noen få ganger og medført brann ombord. Selv om dekslet er merket med NO STEP.....

 

Dette var ikke noe problem for Yanmar å innrømme og lovet utbedring......

Link to post
Bombardier sliter med det samme på ETEC motorene - de store motorene smeller fortsatt som popkorn

Litt på kanten av topic, men.......

Kan du dokumentere dette litt mere? Jeg vet at det skrives en del på utenlandske nettsteder, men kan ikke huske å ha hørt noe om det her hjemme.

Jeg har jobbet et sted hvor vi både solgte og drev service på disse motorene. Har ikke hverken hørt om, eller vært borte i ETT tilfelle av disse "havariene". Snodig. :confused:

Link to post
Motorer motorer.... Det oppstod full forvirring i de små grå da jeg skulle velge motor , samme hvem forhandler jeg snakket med så var det de som hadde verdens beste motor. Da jeg nevnet andre typer motorer for dem var det bare dritten , styr unna osv. Kjøpte til slutt en brukt Cummins Mercruiser 250 D-Tronic gått 500t , ikke for jeg tror det er noe bra men for de jeg inbiller meg at jeg fikk den billig :smiley: Så jeg får passe på olje og filter skift , bite negler og kjøre pent :drink:

 

D-tronic-motorene er helt flotte i og for seg. At min endte som på bildet under etter 700 timer er jo min sedvanlige uflaks :headbang: (men da hadde den jo allerede vært operert for kr 110.000 etter havari på 350 timer) :eek:

(det var heldigvis ikke jeg som var eier første gang, ellers ville jeg ha endt under et eller annet psykisk helsevern :lol: )

 

8.jpg

5.jpg

demper05.jpg

d-tronic.jpg

Edited by teerex
Link to post
tja,.. det er nok en viss forkjell både på miljøet de arbeider i (drivstoffbeskyttelse/kvalitet+ + + +) og ikke minst belastning - båtmotorer går esktremt mye tyngre belastet enn bilmotorer.

Steyr blir mye brukt i båt da. Kanskje pumpedyser er mere driftsikker? :smiley:

Link to post

En liten oppdatering på mine motorproblemer med D4. Som sagt tidliger fikk jeg en feilmelding på BB motor og mistenkte injectorfeil på denne. Etter en lengre prøvetur med VP-mekaniker fant man grunnen til alarmen; Det var dieselfilteret på BB motor som var i ferd med å tette seg. Dette ble byttet før opptak, og prøvekjøringen viste ingen feil og ikke noen alarmer, og alt er såre vel.

 

Nå er service på begge motorer tatt, og båten står inne og venter på våren. Betryggende at dette ble sjekket ut skikkelig, og at mine motorer i denne omgang ikke tilhører de som er plaget med injectorfeil. :drink:

Link to post
Det er interessant å se at det er en overrepresentasjon av visse båtmerker. Mulig de har vært ekstremt uheldige med sine motorer - eller kanskje det er slik at produsentene har gjort noe feil? De produsenter jeg har hørt om er Viksund, Windy og Bavaria. Så vidt jeg vet er det 1 motor som har gått på en Windy. Viksund har jeg hørt har 15-20 båter. Bavaria har jeg bare hørt prat om.

Dette under jeg også på. Ser at Viksund og Volvo krangler om årsaken. Volvo mener seriøst at problemet skyldes dieselkvalitet, men båtprodusentene tror ikke på dette. Det er uansett rart at Viksund er så til de grader overrepresentert her med 16 båter! Vet ikke hvor mange de produserer i året, men det må jo være et betydelig prosentandel. Volvo lokalt her sier de har hatt en båt med injektor-problemer og den kom fra Vestlandet.

 

En liten oppdatering på mine motorproblemer med D4. Som sagt tidliger fikk jeg en feilmelding på BB motor og mistenkte injectorfeil på denne. Etter en lengre prøvetur med VP-mekaniker fant man grunnen til alarmen; Det var dieselfilteret på BB motor som var i ferd med å tette seg. Dette ble byttet før opptak, og prøvekjøringen viste ingen feil og ikke noen alarmer, og alt er såre vel.

Nå er service på begge motorer tatt, og båten står inne og venter på våren. Betryggende at dette ble sjekket ut skikkelig, og at mine motorer i denne omgang ikke tilhører de som er plaget med injectorfeil. :drink:

Dette var godt å høre. Begynte å lure på om annenhver med D-maskiner her inne hadde injektorproblemer. Tipper du selv også er en smule lettet.

Link to post
Det er vel ikke umulig at vann i dieselen kan være problemet.

 

Gjennomsiktig filter/avskiller er lurt, men CE krav tillater ikke dette i motorrommet. (Må installere i annet rom).

 

På min D6 har motorens originale diselfilter vannutskiller + varsling for evt. vann der. (i tillegg til forfilter m/vannutskiller). Dermed er det kanskje ikke vann som kan være årsaken til problemet.

 

Mvh. BEG

Link to post

Fant dette på drevia.se (GrotaMar lurium)

 

Bränsletanken innehåller alltid en viss mängd vatten orsakat av kondens och läckage. Bränsle med vatten gör att mikroorganismer växer i tanken och bildar slem (biofilm) och geléartade ämnen som sätter igen bränslefilter och kan skada insprutningssystemet. För nyare dieselmotorer (D3, D4, D6, D9, D12) med Commonrail insprutningssystem, är ett rent bränsle av yttersta vikt. Ett kontaminerat bränsle kan orsaka driftstopp och i värre fall dyrbara skador på insprutningssystemet.

 

QL har også et filter som skal hjelpe.

Edited by Blue_Dragon
Link to post
Dette var godt å høre. Begynte å lure på om annenhver med D-maskiner her inne hadde injektorproblemer. Tipper du selv også er en smule lettet.

Absolutt. Bedre at ting er i orden fra fabrikk enn at man må begynne å skru på dette etterpå.

 

Når det gjelder dette med vann er det mulig at det er en del av problemet, men jeg fikk beskjed om at dette var mer i retning av annen forurensning. Det jeg synes er litt rart er at disesel kommer fra 1 tank, og at begge motorer er utstyrt med samme forfildet og finfilter. Kanskje er det tilfeldig at det var BB motor som fikk mest, og at det bare var et spørmål om tid før det andre tettet seg også: Jeg velger å tro at dette er det som skjedde.

Edited by Ludde
Link to post
QL har også et filter som skal hjelpe.

Jeg har disse ombord. Har fungert utmerket så langt - dvs jeg har ikke hatt noe driftsproblemer i år. KAn ikke måles på annen måte.Vannet fjernes ikke av disse filtrene dog - de bare renser dieselen. DEt er vannalarm på D serien - monert på Racor filterne.

Link to post

Det er jo bra. Skal ha et slikt magnet filter, det er jo ikke så store kostnaden. Skal også vurdere vannalarm på racor filteret, selv om det er gjennomsiktig.

 

En er jo selv ansvarlig for at motoren får ren diesel.

 

Tidligere i kveld var det 18 medlemmer og 2 anonyme i denne tråden.

Edited by Blue_Dragon
Link to post

All omtalen Volvo Penta har fått i sommer og høst har opptatt meg.

 

Har akkurat bestilt ny båt for levering i April 2008. Det var lenge aktuelt å bestille med 1 x D6-370 (D6 er en fantastisk flott motor!), men vi endte opp med 2 x D4-260 på bestillingen.

Valgte antagelig dette kun pga. sikkerhet. Det ble litt dyrere, men jeg tror at den ekstra sikkerhetsfølelsen er verdt merinvesteringen.

Link to post

Gratulerer. Blir nok god fart på den båten ja.

 

Jeg tror motorene nok skal levere varene. Værre er det at VP nå har et rykte å rette opp.

Edited by Blue_Dragon
Link to post

Takk skal du ha Blue_Dragon; du går vel og venter selv du.

 

Jeg tror nok Volvo er interessert nok og har ressurser til å rette opp disse problemene. Derfor kjøper jeg også ny båt nå med VP. Men, ryktet deres har fått en knekk, jeg håper inderlig at de ser tegningen, legger seg mer på ryggen og blir litt mere ydmyke.

 

Men, vi forbrukere er noen rare dyr; Volvo får produktproblemer, og en forbruker responderer med å kjøpe 2 Volvo-motorer istedet for en! :seeya:

Edited by Svenning
Link to post
Har akkurat bestilt ny båt for levering i April 2008. Det var lenge aktuelt å bestille med 1 x D6-370 (D6 er en fantastisk flott motor!), men vi endte opp med 2 x D4-260 på bestillingen.

 

Gratulerer så mye :flag: og lykke til. Har du solgt "gamlebåten" allerede?

 

Jeg var ikke klar over at det var bytte på gang. Hva er det som har slått til - er det trefotssyken eller påvirkning fra en annen østfolding med sans for Windy :smiley:

Link to post

"Gamlebåten" er solgt ja.

Tror nok påvirkningen fra en annen Østfolding var medvirkende ja.

Men det viktigste var nok at da vi kjøpte forrige båten trodde vi at vårt behov skulle være dagsturer men noen overnattinger. Etter 25 overnattinger i år sier kona at hun kunne gjerne være borte både en og to uker i strekk. Og da kunne vi tenke oss litt mere plass.

 

I og med at fruen har en kronisk sykdom (Parkinson), blir komfort og funksjonalitet særdeles viktig for oss. Derfor oppgraderte vi nå til noe som gir litt mer av dette. Og ikke minst; to motorer for øket sikkerhet og "sikkerhetsfølelse" på lengre turer.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...