Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Vil tro at man kan lese ut ganske mye info fra motoren om man er koblet til motoren og motoren går. Antakelig kan man lese ut alle kritiske data som dieseltrykk, oljetrykk, vanntrykk, turbotrykk etc. Måler man dette over litt tid finner man nok ganske fort ut om motoren er OK eller ikke.

 

Samme måte som man kan finne ut om en bilmotor er chippet eller ikke. Man ser ikke noe på diagnose historien - men starter man og måler turbotrykket så ser man det ganske lett

Ok - men de kan vel ikke lese ut noe mer en det du kan fra dine intrumenter, Bitteliten? (Du har vel det noe mer avanserte VP-displayet, stemmer ikke det?). Jeg forstod iallefall på Volvo at de leser ut samme info som en kan i dette displayet.

 

Men dette gjøres jo ikke som en del av den ordinære servicen. Her er det kun avlesing av deltajer i feilmeldinger, har jeg fått bekreftet av lokal VP-verksted. Egentlig unødvendig om båtfører ikke har hatt feilmeldinger.

 

Det er jo først når feil er registert at en foretar slike mer omfattende målinger du bekriver her. Og dette er mitt poeng; at VP vil vanligvis ikke kartlegger hvorvidt det er injektorfeil eller ei før kunden har erfart at han får feilmeldinger. Har du ikke feilmeldinger bør med andre ord den grønne klumpen være frisk som en fisk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jo det kan leses ut enormt mye mere, problemet er bare om personen vet og tolke det han ser, Det er riktig at når det ikke er noen feil koder så er alt ok? nei det er nok desverre ikke slik i en morderne motor med elektronisk styring. Hjernen vil hele tiden prøve og kompensere for ting som er utenfor oppgitte verdier, så det er ikke sikkert at feil koden blir satt med engang.

Og ofter får du en feil kode på noe, men mekanikern kan ikke finne noe feil med det som er registrert. Det er fordi ofte er det helt andre ting som feiler og igjen gjør slik at en annen ting feil funksjonerer.

Svært mange ser seg blinde på feilkoder istedet for og prøve og finne ut hva som kunne gjøre at de ble satt.

Dette krever udanning og erfaring med moderne elektroniske insprøytnings systemer

Volvo som vet at det er et problem med injektordysene burde sende ut rundskriv om at de skal kontroleres ved første service. (har ikke kjenskap til om volvo har gjort det)

Link to post
Share on other sites

[Problemet er mekanikern som skal bruke "verktøyet" vet og kan han nok om dette ??? Eletronisk feilsøk er ennå nytt i fritidsbåt sammenheng.

 

Enig, men vi må jo foutsette at autoriserte verksteder har gjennomgått dette på et eller annet forhandlermøte, slik at de behersker teknologien. Jeg vet at de jeg skal benytte kjenner dette, men det finnes sikkert flere som ennå ikke behersker denne teknologien, eller ikke har tatt den i bruk. Utfordringen for alle motorprodusenter ligger vel i at forhandlerne har for mye å gjøre, slik at man ikke kan være selektiv nok, og stille høye nok krav til kompetansen hos de enkelte.

 

Alle produsenter må ta en avveining av hensynet til å presentere et landsdekkende forhandlernett, noe som bidrar positivt i salgsfasen, og den kompetanseprofilen man må ha for å kunne kalles autorisert.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig at mekanikerne går på kurs hos VP. Se f.eks også Norboat.no med ulike kurs.

 

Ja det er det helt sikkert. Jeg er mer opptatt av hvordan de omsetter det de lærer på kurs til ferdigheter, og dette krever vel at man praktiserer og aktivt bruker det man har lært/hørt, investerer i utstyr og teknologi, og oppdaterer seg jevnlig. Jeg tror ikke alle på forhandlerlistene hos noen produsenter er like oppegående på dette området.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Enig, men vi må jo foutsette at autoriserte verksteder har gjennomgått dette på et eller annet forhandlermøte, slik at de behersker teknologien.

Hva slags autorisasjon og av hvem? Per i dag finnes det ikke ett eneste autorisert båtverksted i dette landet. Bare agenturer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ludde. Det du peker på er viktig - det er personen som utfører jobben du egentlig prater om her. Rett mann på rett plass med rett innsikt. Og her er det nok store forskjeller fra sted til sted. Jeg tror man trenger en genmodifisert datageek med mekanisk kunnskap til å skru på båtene i dag. Bare datageek er ikke bra. Bare mekaniker er ikke bra. Må være noe midt i mellom som forstår det datamaskinen sier.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva slags autorisasjon og av hvem? Per i dag finnes det ikke ett eneste autorisert båtverksted i dette landet. Bare agenturer.

 

Nei det har du nok rett i, men når produsentene henviser til autorisert merkeverksted i sine manualer, og opererer med slike lister på nettet, må vi vel gå ut fra at en viss form for autorisasjon har de vel fått fra den aktuelle produsent. Generell autorisasjon finnes vel ikke, så her har båtbransjen ennå 20 år igjen før de kommer i nærheten av bilbransjen. Ikke det at alt er bare velstand her heller, de er i alle fall milevis foran båtbransjen, hvor det ser ut til at det å ha eget verktøy og kjeledress med logo, er nok til å skru båt. :wink:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Helt rett. Jeg påpeker bare at man desverre som eier av denne teknologien, er avhengig av å bo på rett sted, og ha flaks med mekanikeren sin, dersom man skal være sikker på at man får den kompetansen man betaler for, og det er ikke bra. :nonod:

Dette er også mitt inntrykk. Det er gjerne gamle erfarne mekaniske versteder som er lokal VP-forandler. Selv om de sikkert kurses opp av VP er det først og fremst mekanikere de er.

 

Erfarte dette konkret da en kamerat fikk temperaturfeil på en D4 i fjor. De kom leste ut feilmelding, men måtte deretter kontakte VP-Norge for å tolke de dataene de fikk ut.

Link to post
Share on other sites

Eller at man gjør som meg - velger et verksted man synes er bra og forflytter seg dit. Ca 2 timer med båten å komme til Sandefjord for meg.

 

Helt enig. Selv tar det med 2,5 time å komme dit jeg vil, og en liten høsttur på sjøen er jo ikke så galt. Nå starter vi løpet av en times tid, og er trygge på at båten er i de beste hender helt frem til april 2008. :flag:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Da var turen unnagjort. Fikk feilmelding igjen, og leste ut 1.7.7 som tilsier at der noe alvorlig galt med innsprøytingssystemet. Mistet ca. 200 omdreininger på BB motor, selv med synkroniseringen på, men kom meg frem i drøyt 22 knop allikevel. Blir spennende å høre hva dette er for noe, da motoren har vært mer tungstartet enn SB motor i hele år, og har mot slutten av sesongen også lagt igjen litt dieselflak på vannet bak båten. Kommer tilbake med svaret så snart det foreligger.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Volvo som vet at det er et problem med injektordysene burde sende ut rundskriv om at de skal kontroleres ved første service. (har ikke kjenskap til om volvo har gjort det)

 

Det har de gjort. Som jeg skrev tidligere, førstegangsservicen skal kunne avdekke dysefeilene.

 

Volvo stiller krav til forhandlernettet at de skal være oppegående på de motorene de håndterer, ut at jeg vil gå i dybden på det. Feil kan naturligvis forekomme, de som ikke gjør feil gjør sannsynligvis ikke noe i det heletatt.

Link to post
Share on other sites

Det har de gjort. Som jeg skrev tidligere, førstegangsservicen skal kunne avdekke dysefeilene.

Nja - mulig det på de som tar førstegangs servicen nå etter at de er obs på problemet. Dette var så vidt jeg vet ikke kjent da jeg tok førstegangs service i fjor sommer. Men er det et problem finner de vel ut av det i år.

Link to post
Share on other sites

Uansett så ville jo førstegangsservicen betinge at 'kjørecomputeren' blir lest av og tolket. Når du kommer til service nå hos et samvittighetsfullt verksted, blir vel den samme prosedyren gjentatt. Dessuten er jo de motorene som har hatt problemer kun en brøkdel av en promille av totalt solgte motorer. Du skal jo ha ganske mye uflaks for å få motor med defekte dyser. Jeg vil vel anta at det verkstedet der du hadde førstegangsservicen har arkivert utskrift av denne servicen.

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at de båtene dette gjelder har hatt førstegangsservice, og at dette kommer etter flere driftstimer. Mine motorer har nå gått 210 timer og dette oppsto etter at jeg rundet 200 timer. Tilfeldig kanskje men allikevel påfallende at flere motorer ligger på omkring dette timetallet. :confused:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at de båtene dette gjelder har hatt førstegangsservice, og at dette kommer etter flere driftstimer. Mine motorer har nå gått 210 timer og dette oppsto etter at jeg rundet 200 timer. Tilfeldig kanskje men allikevel påfallende at flere motorer ligger på omkring dette timetallet. :confused:

Dette er også mitt inntrykk. Har ikke hørt om båter under 70 timer som har fått disse feilene. Har inntrykk av at det inntrer for det meste mellom 100 og 200 timer og noen over dette. Hadde du absolutt ingen indikasjoner på feil før passerte 200 timer?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde du absolutt ingen indikasjoner på feil før passerte 200 timer?

Nei ikke annet enn at den var litt tungstartet i forhold til SB motor, men ikke noe annet enn det. Dette skjedde første gangen tidlig i høst, etter en tur hjem fra Dragsund.Båten hadde da akkurat rundet 200 timer. Kjørte vel ca. 3.000 omdreininger og fikk alarmen etter ca. 15 minutter. I dag lå vi i 2.900 omdreininger og kjørte fra Oslo, og fikk alarmen ved Fagerstrand etter ca. 40 minutter. Stoppet alarmen og kunne lese ut en komplett feilmelding for første gang. I dag var også første gangen at jeg mistet turtall på motoren periodevis. Nå ligger den klar til å tas opp så det blir spennende å se hva feilen er.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Uansett så ville jo førstegangsservicen betinge at 'kjørecomputeren' blir lest av og tolket. Når du kommer til service nå hos et samvittighetsfullt verksted, blir vel den samme prosedyren gjentatt. Dessuten er jo de motorene som har hatt problemer kun en brøkdel av en promille av totalt solgte motorer. Du skal jo ha ganske mye uflaks for å få motor med defekte dyser. Jeg vil vel anta at det verkstedet der du hadde førstegangsservicen har arkivert utskrift av denne servicen.

 

Hadde førstegangservice (50T) på 2 x D6 i fjor sommer hos VP på Holmen slipp i Asker. Den bestod av bytting av olje og filter + lett trykking på reimer og måling av frostveske.

Det ble ikke koblet til noe elektronikk av noe slag,, så her kunne de umilg funnet ut om dyseproblemer.

 

Pris: 6K for litt olje, filtre og litt over en times jobb (og det andre året med garanti :wink: )

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja hva skal man si til dette da. Tror dette har med holdninger å gjøre hos enkelte av de som skrur på disse motorene; "Ingen feilmeldinger, kunden smiler og klager ikke på noe spesielt, og nesten nye motorer, nei dette gjør vi så lite med som mulig. Ser fint ut her nede, så dette er sikkert helt greit."

 

Er det noen som vet om det skal tas diagnose på disse motorene ved førstegangsservice? På bil gjør det vel på alle servicer, men som jeg har hevdet tidligere har båtbransjen en liten vei å gå.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om det skal tas diagnose på disse motorene ved førstegangsservice? På bil gjør det vel på alle servicer, men som jeg har hevdet tidligere har båtbransjen en liten vei å gå.

 

Uten å være skråsikker mener jeg at det skal tas diagnose. Tror det tar en snau time å utføre testen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...