Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Hei M/S Sirius

Jeg har desverre ikke EVC display ombord, og jeg går ut fra at det er herfra disse feilmeldingene er hentet?

Hei Ludde

Jeg er litt i tvil om hva du mener med EVC display. Jeg har ikke noe spesielt stort display. Det er bare en liten firkantet skjerm på ca 3 x 1,5 cm som sitter i turtellerskiven. Når alarmen går kan det f.eks. stå "check engine". Det er jo ikke så veldig opplysende. Lydalarmen slås av ved å trykke dreieknappen på kontrollpanelet ned en gang. Hvis man så på kontrollpanelet trykker ned "minus" ( - ) tegnet i 8 sekunder, får man iopp en undermeny der de nærmere feilkoder kan hentes opp. Muligheten til å få opp en slik feilkode på denne måten forsvinner imidlertid straks tenningen slås av. Koden kommer da ikke opp igjen før alarmen går på ny under gange.

Jeg så forøvrig på Sagaforumet at injectorene på de enkelte motorer ikke nødvendigvis er fra samme serie. De leveres av Bosch og skal være vilkårlig plukket av montør av motor. Verkstedet sjekker injectorene for lekkasje og skifter de som er defekte. Da båten min var ved verkstedet så den ut som om den lå med intravenøs væsketilførsel (stor pose med disel med slanger ned til returledning fra hver enkelt injector).

Pluto

Link to post
Share on other sites

Hei Ludde

Jeg er litt i tvil om hva du mener med EVC display. Jeg har ikke noe spesielt stort display. Det er bare en liten firkantet skjerm på ca 3 x 1,5 cm som sitter i turtellerskiven. Når alarmen går kan det f.eks. stå "check engine".

 

OK trodde du hadde det store EVC-displayet, men ditt gir kanske mye av den samme informasjonen? Hos meg finnes det ikke noe display desverre, slik at alle feilmeldinger blinkes ut av den gule lampen ved siden av D knappen på standard EVC-panelet. Så skriver men ned antall blink og leser feilmeldingen ut av manualen for motoren.

 

Den feilmeldingen du fikk, hva betyr den? Finnes det noe oppslagsverk hvor dette kan leses ut, eller er det bare en opplysning til proffene?

 

Når det gjelder injectorene fra Bosch har jeg hørt noe lignende, så noe av foklaringen kan kanskje ligge her?

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Den feilmeldingen du fikk, hva betyr den? Finnes det noe oppslagsverk hvor dette kan leses ut, eller er det bare en opplysning til proffene?

 

Feilmeldingen er nok helst en melding til proffene. Fra verkstedet fikk jeg opplyst at den betydde feil ved trykket i common rail systemet, der jo injectorene er siste leddet inn i motoren slik jeg forstår det. Skulle gjerne ha hatt et opplagsverk med oversikt over alle feilkodene. Det hadde vært greit å ha, men har til å ikke funnet noe slikt på nettet.

Pluto

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke forundre meg om det snart går ut skriv VP-Norge til alle D4 og D6 eiere der de blir innkalt til injektor-sjekk. Havarier kan bli en dyr affære for VP om dette skulle vise seg å få større omfang en til nå.

 

Fikk et slik skriv ang. en slange til styrehydraulikken på drevskjoldet i fjor. Det hadde vært en svakhet på en del i visse serienumre. Fikk den sjekket og hos meg var den fin.

Link to post
Share on other sites

Ja det burde de gjøre. Er jo ikke noe galt i at det finnes trøbbel med enkelte komponenter i et nyutviklet produkt. Jeg er ikke imponert over båtbransjen på dette området, og det virker på meg som de lever etter prinsippet; "Jeg ligger rolig og ser hvor lang tid det går før det skjer noe med meg"

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

VP får et stadig større forklaringsproblem i forhold til D-serien sin. :nono:

Leser i siste utgave av "båtliv" at problemet tiltar.

VP har lenge hevdet at dette kun er et problem i Norge.....

Bavaria melder om problemer i hele europa....

Det må være minst en som tar feil...... :wink:

VP sier nå de gjør alt de makter for å finne ut av et problem de siden

2004 har nektet for eksisterer. :crazy:

Har også med interesse registrert at VP eiere som selv ikke har problemer,

med stor iver fornekter, eventuelt bortforklarer at det er noe problem.

 

Det er uansett interesant at Viksund, som den største norske kunden, har satt "hardt mot hardt".

Når Viksund sier at de ikke kan risikere eget omdømme er det ganske alvorlig :nono:

Viksund har selv hatt 16 havari :headbang:

 

Blir spennende å følge fortsettelsen, ikke minst om VP kommer på banen med reell info.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kansje på tide Volvo begynner å gjennomføre skikkelige prøvekjøringer av motorene sine før de sender dem ut på markedet. De er jo beryktet for å la sluttbruker stå for siste del av prøvekjøringen.

Når jeg byttet motor i båten min var D4 260 med i vurderingen. I dag er jeg veldig glad for at valget fallt på et annet merke.

Link to post
Share on other sites

Det er kansje på tide Volvo begynner å gjennomføre skikkelige prøvekjøringer av motorene sine før de sender dem ut på markedet. De er jo beryktet for å la sluttbruker stå for siste del av prøvekjøringen.

Når jeg byttet motor i båten min var D4 260 med i vurderingen. I dag er jeg veldig glad for at valget fallt på et annet merke.

 

Ville nok følt det samme som deg i sakens anledning :smiley:

Synes det er pussig at så mange som ikke har hatt problemer, så langt,

Hevder at D-serien er god som gull :crazy:

Det måtte da være bedre å samle "troppene" for å ha en felles front mot VP :boxing:

 

Hvis motoren ryker etter garanti/reklamasjon har gått ut på dato........ :cryin:

 

For all del, VP har laget mye bra motorer de.

Men strutsepolitikken de har som strategi i saken om D-serien bør ikke gå upåaktet hen :nonod:

VP misbruker tilliten de har opparbeidet seg som markedsleder til det ekstreme.

Link to post
Share on other sites

Du får ha meg unnskyldt, men jeg er en av disse kamikaze VP'erne som faktisk er fornøyd. Selvom jeg måtte bytte hjerne på ene motoren i fjor. Motorene har gått 70-80 timer i år feilfritt. Om det oppstår et problem senere regner jeg med at VP fikser det. Om ikke får vi sette advokat på saken. Hørte du SW :wink:

Link to post
Share on other sites

Har også med interesse registrert at VP eiere som selv ikke har problemer,

med stor iver fornekter, eventuelt bortforklarer at det er noe problem.

.
Du får ha meg unnskyldt, men jeg er en av disse kamikaze VP'erne som faktisk er fornøyd. Selvom jeg måtte bytte hjerne på ene motoren i fjor. Motorene har gått 70-80 timer i år feilfritt. Om det oppstår et problem senere regner jeg med at VP fikser det. Om ikke får vi sette advokat på saken. Hørte du SW :wink:

Jeg er en annen. Kan ikke se at noen prøver å bortforklare problemet?? Men å komme med egne og andres erfaringer i en debatt som er i ferd med å ta av fullstendig, må vel være nyttig. Skulle vi sutre over at motorene våre går feilfritt??

 

Det er prisverdig at båtpressen omsider våger å drive litt kritisk journalistikk, men det blir litt patetisk når Båtliv bare henger seg på en Båtmagasin-sak - lite kreativt. Ikke en gang særlig nye momenter. Det jeg savner er skikkelig dokumentasjon. Nå svinger tall og fakta fra den ene oppslaget og diskusjonen til den andre. Sånn sett hadde VP stått seg på å komme på banen å komentert dette noe mer utfyllende en det de har gjort.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Dette som sies om VP gjelder nok flere en VP og Swensker. Dessverre...

Hadde en Sun33 med Bravo 3 drev som havarerte for noen år siden.

Verkstedet sa at det var feil bruk og derfor ingen garantisak.

Men nå hadde jeg hørt at han som bygger båtene ikke fikk montere Bravo 3 drev i båtene lengere.

Jeg tok kontakt med han og fikk dette bekreftet etter mye snakk.

Men da jeg ville ha dette skriftlig for å kunne brukes i en sak mot leverandør ble jeg avvist med at han hadde makulert brevet, og ikke hadde tid.

Flere verksteder hadde fått denne beskjeden i fra Marinepower, men noe hjelp var det ikke.

Kunne ikke legge frem dokumentasjon. Et havarert drev er kunden sitt ansvar.

 

Strutsepolitikken fungerer nok i 2007 også.

Lykke til .

Link to post
Share on other sites

Motorer motorer.... Det oppstod full forvirring i de små grå da jeg skulle velge motor , samme hvem forhandler jeg snakket med så var det de som hadde verdens beste motor. Da jeg nevnet andre typer motorer for dem var det bare dritten , styr unna osv. Kjøpte til slutt en brukt Cummins Mercruiser 250 D-Tronic gått 500t , ikke for jeg tror det er noe bra men for de jeg inbiller meg at jeg fikk den billig :smiley: Så jeg får passe på olje og filter skift , bite negler og kjøre pent :drink:

Link to post
Share on other sites

Og Volvoen (riktignok 41 serien) til en hyggelig kar i Fjellbacka hadde gått rundt 5100 timer på et ukjent antall år :-)

KAD'en min har gått 800 timer på 8-9 år, Mercruisern vår i forrge båt hadde gått 750 på 6-7 år.

Vedlikehold er vikitg :-)

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe poeng at flere har motorer til flere hundre tusen som har vært feilfrie over noen år. Selv for veldig problematiske produkter (masseproduserte) er det vel kun en veldig liten andel som har feil? Når det gjelder en del for eksempel el. produkter og barneprodukter (f.eks. leker og barnevogner) vil ofte noen få tilfeller av "forståtte" feil føre til tilbakekalling av de relevante seriene.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

 

Jeg er en annen. Kan ikke se at noen prøver å bortforklare problemet?? Men å komme med egne og andres erfaringer i en debatt som er i ferd med å ta av fullstendig, må vel være nyttig. Skulle vi sutre over at motorene våre går feilfritt??

 

Det er prisverdig at båtpressen omsider våger å drive litt kritisk journalistikk, men det blir litt patetisk når Båtliv bare henger seg på en Båtmagasin-sak - lite kreativt. Ikke en gang særlig nye momenter. Det jeg savner er skikkelig dokumentasjon. Nå svinger tall og fakta fra den ene oppslaget og diskusjonen til den andre. Sånn sett hadde VP stått seg på å komme på banen å komentert dette noe mer utfyllende en det de har gjort.

Ingen VP eier skal sutre over motorer som går feilfritt, men det kan være lurt å ta på alvor problemene med D-serien.

 

Ingen nye momenter: Hadde BM info om at Fjord og Viksund har gått hardt på VP?? Kan ikke huske det i så fall.... :confused:

 

Hadde BM uttalelse fra VP der VP sier at denne saken har sendt sjokkbølger inn i VP systemet?? Langt i fra :nono:

 

Altså er det nye og viktige momenter :yesnod:

 

Å forsøke å redusere Båtliv sin reportasje til å bare henge seg på BM sin artikkel er vel akkurat det jeg snakket om...... :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette er en viktig diskusjon her på forumet. Jeg har selv en Yanmar av gamlesorten, men har likevel vært nysgjerrig på Volvos D-serie. Fordi Volvo prøver å være innovative med produkter som har som intensjon og gjøre båtlivet enklere og forhåentligvis billigere i det lange løp. Ingen spekulerer i å lage produkter med dårlig kvalitet for så å reparere dem etterpå.

 

Yanmar har innsett behovet for å følge opp og har som kjent lansert sin BY-sereie. Vi kan langt ute et eller annet sted høre at de har sine problemer. Fra forbrukers ståsted er jeg interessert å få frem disse erfaringene.

 

Kan bare gjenta oppfordringen om at alle som har motorproblemer med nye motormodeller deler, disse med forumet. Vet det føles forsmedelig å ha kjøpt et svindyrt produkt med feil, men til mer som kommer opp for en dag vil forhåpentligvis forbrukerpresset bli stort nok til at dette kommer dem til gode også. Dersom Viksund og andre båtprodusenter får beskjed av meg og deg om at tilbudt motor er uønsket pga. kvalitet, vil produsenten etter hvert måtte ta dette ad notam.

 

Volvo historiene er jo et HMS-problem og ingen tukler med det nå til dags.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere i denne tråden, og på vår egen hjemmeside www.mormajor.com, redegjort for de problemene vi har hatt med vår D6 370 - og at alle seks injektorene ble byttet etter påvist feil i en av dem.

 

Når det gjelder Volvo har jeg følgende betraktninger:

 

* VP burde på et tidligere tidspunkt informert sine kunder om at det er påvist feil i enkelte (for det er faktisk en bitteliten brøkdel) av injektorene som er montert.

 

* VP burde ha tilbudt eiere av slike motorer (og som hadde mistanke om at de var berørt av problemen) en gratis sjekk.

 

* VP burde (og det tror jeg faktisk de har gjort) bedt sine forhandlere være spesielt oppmerksom på problemstillingene ved ordinær service.

 

* VP's største markedsmessige brøler her har vært at de har lagt seg så lavt i terrenget at det har skaffet dem en masse (og egentlig ufortjent, tror jeg) dårlig PR.

 

Så den positive delen som først og fremst er rettet mot verkstedene (iallfall det jeg benyttet meg av):

 

VP-verkstedet gjorde en betryggende innsats for å lokalisere og diagnostisere feilen jeg hadde. De var meget positive og imøtekommende i forhold til å utbedre feilen raskt. (Bl.a. gikk de umiddelbart for å bytte ut alle seks til tross for at feil var påvist i en av injektorene.)

 

Jeg har ikke lest saken i Båtliv ennå. Jeg har heller ikke nok kunnskap om de problemene Volvo har hatt med frostpluggene og om dette kan ha sammenheng med injektorproblemene. Jeg skulle dessuten gjerne ha visst om uttrykket "motorhavari" brukes i rette betydning. Mitt tilfelle er nok registrert som en feil og et problem - men kan neppe karakteriseres som motorhavari. Det var en bagatell å rette feilen når den var påvist.

 

Har denne saken svekket min tro på at D6-er'n er en bra motor? Nei, det har det ikke. (Historier om feil går dessverre igjen hos samtlige store produsenter. Hadde en Mercruiser i vår forrige båt, og fikk fortalt mange historier om dette merket også.)

 

Motoren vår har ikke gått mer enn 240 timer. Sånn sett er det alt for tidlig å felle noen dom. Jeg forventer faktisk at den skal gå tusenvis av timer uten å skaffe oss mer trøbbel enn hva som er vanlig i en båtmotor. Og får jeg trøbbel skal jeg fortelle dere om det. Be sure! :yesnod:

 

mvh

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

I mine øyne så bør en motor kunne gå et sted mellom 5000 og 10000 timer før noe annet enn vanlig vedlikehold skal være nødvendig. I veldig mange lystbåter lever motorene et hardt liv pga manglende vedlikehold kombinert med tungt arbeid. Med tungt arbeid så mener jeg båtene er undermotorisert. Trenger man en maskin på 200 hester så kjøper man en på 250 hester. Mange vil nok sikkert mene at dette skal være unødvendig men det er ikke tvil om at dette forlenger levetiden. Med tanke på den noe høyere kostnaden ved innkjøp så tror jeg man har igjen for dette. Båten blir lettere å selge og man får mest sannsynlig litt mer for båten. Kansje ikke hele beløpet, men lettere å selge er jo bra det og. Kommer godt med når man skal kjøpe ny båt og må selge den gamle før ny kan kjøpes.

Nå skal ikke jeg hakke mer på Volvo fordi jeg og vet at volvo tidligere ar levert gode maskiner. Når jeg er ombord i supplybåten hvor jeg jobber som maskinist så har jeg bl.a ansvaret for en rescuebåt på noen og 20 fot. Den er utstyrt med en Volvo TAMD 41P og den maskinen lever over hode ikke et godt liv. Vel, jeg gjør mitt ytterste for å holde den tipp topp og den får helt sikkert mer kjærlighet enn nødvendig. Jeg har bitt meg en fxxn på at hvis en av mine kolegaer faller på havet så skal ikke den båten være årsak til at vi ikke fikk fatt i ham igjen. Til nå har den maskinen vært en trofast tjener, ikke tvil om det.

Link to post
Share on other sites

noe av problematikken er åpenbart innføringen av "ny" teknologi som de ikke behersker.

 

Bombardier sliter med det samme på ETEC motorene - de store motorene smeller fortsatt som popkorn og det ser ut til at mye av det er dyse/innsprøytningsrelatert - inn i ukjent land og uprøvd teknikk - ekstremt høyt trykk og derav er det mye som blir mange gange rmer kritisk enn på motorer med "tradisjonell" teknologi.

 

Yamahas store HPDI totaktere opererer med inntil 1000 bar (andre produsente rnoe mindre) og Yamene skjærer seg typisk på SYL 2 - sikkert andre årsaker og der .....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...