Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

seriøst... synd for alle som får ødelagt turer med motorer og produsent man ikke kan stole på.

 

men, det er jo generelt for europeiske produsenter nå for tiden...mer enn før.... produktene har antatt et teknologinvå man ikke har kompeteanse eller kunnskap for ikke å si forskningsressureser til å kvalitetsikre.

 

imidlertid...... frostlokk/dyser/funksjon er jo ikke akkurat "rocket science" - men kvalitetsikring av de enkleste komponenter kan være......

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk veldig fornøyd med mine 2 stk D3-190'er i min båt. Eneste problemet jeg har hatt er at turboen har røket/noe i turboen har røket, men volvo tør ikke skru fra hverandre turboen og sender meg en ny en. Jeg spurte om det var greit å kjøre med 1 deffekt turbo og det var det. Hvis den røk skulle jeg få en splitter ny en, verre var det ikke.. Strålende fornøyd med servicen hvertfall :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja poenget var at D-Serien godt kan gå mange timer den også.

 

 

Selvsagt vil D-serien gå lenge, Volvo vil nok finne ut av problemene sine etter hvert. Når det er sagt så ser det ut til at de sliter mer med motorene enn hva godt er.

 

Om vi ser litt på annonsen du henviste til så er vell ikke utskiftning av begge turboer, alle injectorer pluss begge drev :eek: i løpet av 2-3 år og 2900timer særlig imponerende.

 

2 st volvo D6 310 2004 model komp.m kabler og instrumenter 2900t.

2nye drev 2nye turbo nye injektore på bege motorer

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja poenget var at D-Serien godt kan gå mange timer den også.

Ok, :yesnod: . Med 2900 timer er det trolig motorer som har stått i yrkesfartøy. Ikke mange fritidsbåter som går nærmere 1000 timer i året. Dette er jo en helt annen slitasje en på fritidsbåtflåten. 2900 fritidsbåt-timer høres mye ut, men 2900 yrkesbåttimer utgjør nok betydelig mindre slitasje.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Volvo Penta har, såvidt jeg har registrert, ennå ikke kommet med noen endelig uttalelse om problemene med D4/D6-motorene. Det som er snodig er at så og si samtlige problemer har dukket opp på Vestlandet (nord for Stavanger) i Norge. :rolleyes:

Her er imidlertid den beskjeden de har sendt ut til forhandlerne sine:

 

 

 

Sedan vår första kontakt med Båtmagasinet har det i våra reklamationssystem tillkommit ett antal fall som gör att vi idag totalt har 26 st inrapporterade fall med samma feltyp i hela världen. Bland dessa fall finns motorer med olika typer av transmissioner.

Av de inrapporterade fallen finns 25 i Norge och 1 på Färöarna. Baserat på våra rapporterer har vi konstaterat felutfall från Stavanger och norrut.

Sedan introduktionen har Volvo Penta levererat uppemot 35.000 motorer i D4/D6-serien, varav knappt 3.000 till Norge.

 

Vi har kartlagt de tekniska händelseförloppen på de inrapporterade fallen och vi arbetar sedan en tid tillbaka tillsammans med våra underleverantörer för att hitta den bakomliggande orsaken. Detta arbete består bland annat av analyser av komponenter och bränsle.

 

Som världsledande och global motorleverantörer tar Volvo Penta självfallet fullt reklamations- och serviceansvar för samtliga produkter och komponerat som vi har levererat till våra norska kunder.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jobbet i bilbransjen tidligere, og vi hadde spesialutstyr for å ultralydrense drivstoffdyser. Dette er noen år siden, men det var til tider stor pågang fra båtbransjen på rensing av dyser.

Under rensingen piplet det som regel rustvann ut av dysene. Alle ropte reklamasjon, men jeg ville heller ropt vann i drivstofftankene. Båtforhandleren kom uansett alltid i knipe stakkar. Båteierne nektet som regel alltid på at det hadde vært vann i drivstoffet. Litt spøkefult kanskje, men når skal motorprodusentene slutte med å testkjøre motorene på vann?

 

Om det var dårlige løsninger på båtenes drivstoff inntak den gang eller vann på tankene i marinaene aner jeg ikke.

Det er sannsynligvis ikke lett å være verken underleverandør eller båtprodusent i disse dager. Jeg tipper volvo ordner opp hvis de får litt tid på seg.

NB! jeg har ikke noe med denne delen av bransjen å gjøre i tilfelle noen trodde dette var en snikreklame.

Link to post
Share on other sites

Her er imidlertid den beskjeden de har sendt ut til forhandlerne sine:

Sedan vår första kontakt med Båtmagasinet har det i våra reklamationssystem tillkommit ett antal fall som gör att vi idag totalt har 26 st inrapporterade fall med samma feltyp i hela världen. Bland dessa fall finns motorer med olika typer av transmissioner.

Av de inrapporterade fallen finns 25 i Norge och 1 på Färöarna. Baserat på våra rapporterer har vi konstaterat felutfall från Stavanger och norrut.

Sedan introduktionen har Volvo Penta levererat uppemot 35.000 motorer i D4/D6-serien, varav knappt 3.000 till Norge.

Veldig interessant! Har hatt en mistanke om akkurat dette. Har jo bare hørt om båter produsert eller gått på vestlandet som har hatt disse feilene og nå bekrefter altså Volvo dette. Skal bli meget interessant å høre hva de kommer fram til ang. analysene av drivstoff.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Og så skjedde altså det jeg fryktet: Etter service på motoren (D6 370) konstaterte verkstedet feil med en injektor. Denne uka byttes alle seks! Nå krysser jeg fingre for at fremtidige problemer med disse er forebygget - og at vi får båten klar igjen til helgen. Siste helg var første på land siden mars måned. Det smakte ikke godt!

 

Mer her: MorMajor

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Leste hjemmesiden din ter-av og kjenner igjen symptomene, bortsett fra at jeg ikke har noen ulyd i motoren. Får lysignal og blinkende trekat i rødt/gult etter ca. 30 minutter i 3000 omdreininger. Får ingen feilkode fra EVC, og kan nullstille på vanlig måte, men alarmen kommer igjen. Har etterfylt litt kjølevæske i dag, da sensoren er veldig følsom, og håper dette hjelper. Eller skal båten snart opp og da får VP-guttene finne uta vdet.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk i slutten av august feil på en injector på min D4-260 motor. Motoren var levert i mars og hadde gått ca 200 timer problemfritt. Symptomene var lydalarm + lysende trekant + at turtallet gikk ned til 1600 omdreininger. Feilkode ved å gå inn på EVC systemet var FMI 1. Alarmen lot seg 0 stille, men det samme gjentok seg etter stadig kortere tid så snart turtallet kom opp i 2-3.000. VP skiftet greit injectoren på garantien. Motoren går nå fint igjen. Spørsmålet blir imidlertid om også de 3 gjenværende injectorene bør byttes for å unngå probemer, eller om det bare er i et og annet sjeldent tilfelle at en injector går i stykker?

Pluto

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir imidlertid om også de 3 gjenværende injectorene bør byttes for å unngå probemer, eller om det bare er i et og annet sjeldent tilfelle at en injector går i stykker?

Pluto

Ja, jeg syns jo dette må være en helt vesentlig problemstilling. De berørte bør nå snart kunne få troverdige og seriøse svar fra VP på følgende spørsmål:

- Er det "bare" en begrenset serie med injectorer som tydeligvis har en svakhet, og hvilke serie-/produksjonsnumre gjelder dette?

- Når VP nå bytter injectorer, har disse en dokumentert bedre kvalitet, slik at ikke samme problemer dukker opp etter nye 200 timer?

Link to post
Share on other sites

Symptomene som beskrives i de siste innleggene her er veldig like de jeg hadde. Jeg fikk ingen kodemelding i EVC (jeg har ikke skjerm, men en lysdiode som skal blinke i intervaller). Når jeg slo av motoren var det ingen problemer med å starte opp og kjøre videre med noe lavere omdreining.

 

Ulyden i motoren var det ikke lett å oppfatte, iallfall ikke for en som ikke er mer enn normalt motorkyndig.

Verkstedet har opplyst at de vil bytte ut alle injektorene samtidig, og ikke bare den ene som er kaputt.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Mistenker at jeg har samme problemet på BB motor som sagt, selv om jeg kan kjøre fullt turtall etter nullstilling. Skal snakke med VP sentralt i dag og få noen innspill på dette og noen synspunkter på konsekvensene. Har snakket med forhandleren som har hatt alle servicer på motorene, og fått beskjed om at jeg kan kjøre sesongen ut, men vil gjerne dobbeltsjekke dette.

 

Hva sa verkstedet ditt ter-av når det gjelder det å kjøre med dette problemet?

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med VP samt noen av forhandlerne deres, og ingen av forhandlerne rundt meg hadde tid til en diagnose. Volvo Penta var veldig imøtekommende på alle måter, vi fikk en hyggelig prat, og bekreftet at VP tar kunden sine alvorlig. Flott service. :flag:

 

Kjøreforbud kommer sannsynligvis etter at de har analysert problemet på den aktuelle motor, og basert på den informasjonen de da finner, tar de en beslutning.

 

Problemet mitt er ta det kan være så mange mulige feilkilder; lite kjølevæske, føleren på svinghjul, injectorer, elektronikkfeil, vakkel i instrumenter osv.osv.....

 

Jeg velger nok å kjøre båten til vinteropplag om et par uker, og satser på at feilen dukker opp igjen slik at dette kan analyseres hos forhandleren når jeg ankommer. De fikser det i løpet av vinteren, og alt er igjen lutter glede.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med VP samt noen av forhandlerne deres, og ingen av forhandlerne rundt meg hadde tid til en diagnose. Volvo Penta var veldig imøtekommende på alle måter, vi fikk en hyggelig prat, og bekreftet at VP tar kunden sine alvorlig. Flott service.

 

Kaller du DET flott service?

At ingen hadde tid til deg og ditt problem? :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...