Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Det er nå 5 års reklamasjonsrett (fra kjøpsdato brukt) også på brukte varer kjøpt hos forhandler. Så detta bør ikke være noe problem. Kjøper har ingen bevisplikt i dette tilfellet. Selger må dokumentere hvorfor han ikke skal være erstatningspliktig.

 

Nå må vi holde tungen rett i munnen her. Det er greit med 5 år i følge kjøpsloven på bruktkjøp, men en motor dekkes ikke når den er over 5 år så her blir reklamasjonsretten uten virkekraft.

Selgers dokumentasjon er at en motor som er over 5 år må forventes å kunne gå i stykker.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Man kan jo reklamere så mye man vil, men man vil neppe nå frem så lenge det ikke kan påvises at det var feil ved kjøpstidspunkt på en brukt vare eldre en 5 år. På en ny vare som forventes å vare mer enn 2 år er det imidlertid 5 års reklamasjonfrist. Såvidt jeg vet må jo selger av en brukt vare som er mer enn 5 år gammel også vite, eller burde med stor sannsynlighet vært klar over at det var en feil med produktet da det ble solgt. I denne saken er vel neppe noen av disse "kravene" oppfylt.

Hva man bør gjøre iht god foretningskikk e.l. kan man jo diskutere, men noen plikt tror jeg neppe NNBS eller VP har. Skipper Worse ellere andre med juridisk kompetanse må gjerne komme på banen og gi fasitsvar på hva som gjelder. Å kun hevde 5 års reklamasjonrett på en brukt vare uten å spesifisere mer kommer man nok ikke langt med. Legger ikke til "desverre" her for hadde man uansett bare kunne hevde 5 års reklamasjonsrett på en brukt vare uten å komme med noe mer så hadde det jo vært fryktelig for alle som selger brukt.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I denne saken som det referes til så er jeg mest spent på hva en evt slik flottende motorforsikring faktisk dekker.. mistenker veldig sterk at selskapene vrir seg unna.. men all hønnør hvis det holder vann..

 

Hvis så er tilfelle.. jeg sier hvis.. at eier ikke får medhold i sin reklamasjon og ikke får dekket havariet på forsikring, så er det etter mitt syn spikeren i kista for brukte D motorer over 5 år..

 

Dette blir mildt sagt spennede for alle oss eiere/potensielle eiere av fritidsbåt med disse omtale motorene ombord.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tja. her er det snakk om et forbrukerkjøp, og da er det fem-års regelen som gjelder. Det spiller ingen rolle for reklamasjonsretten om båten er gammel eller ny, lengden på reklamasjonsfristen avhenger kun av hvorvidt det er et forbrukerkjøp.

 

Derimot må selvsagt en mangel ha eksistert ved levering. I forbrukerkjøp gjelder en formodning om at mangelen eksisterte ved levering, hvis den viser seg innen seks måneder deretter.

 

Hvorvidt det foreligger mangel, er et helt annet spørsmål enn om reklamasjonsfristen er løpt ut eller ikke. Mangel foreligger hvis det er et avvik fra det avtale eller opplyste, manglende opplysning om forhold selger kjente til, eller ellers et avvik fra det forventbare ut fra kjøpesum og forholdene ellers. I forbrukerkjøp gjelder det også et spesifikt angitt krav til holdbarhet (hvis ikke motsatt er avtalt). Ved et havari som det som her omtales, er det ingen som helst grunn til å mene at selgeren IKKE er i ansvar. Tvertimot følger det motsatte direkte ut av levetidsforventningen ved kjøp av båt til X,X millioner.

 

Christel III burde dermed ikke ha større besværligheter med å få NNB til å ansvare for motorhavariet. Slike saker som dette er en del av den forretningsmessige risiko ved å selge båter i næring -- slik er det bare, og slik har det i grunnen alltid vært. Det er bare vegring mot ansvar som representerer en "nyhet", og ikke minst båtfolkets tilsynelatende og klart uopplyste aksept av at "slik er det"

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Christel III burde dermed ikke ha større besværligheter med å få NNB til å ansvare for motorhavariet. Slike saker som dette er en del av den forretningsmessige risiko ved å selge båter i næring -- slik er det bare, og slik har det i grunnen alltid vært. Det er bare vegring mot ansvar som representerer en "nyhet", og ikke minst båtfolkets tilsynelatende og klart uopplyste aksept av at "slik er det"

 

Det høres jo betryggende ut, og da betyr det vel at man står sterkere ved kjøpe fra en prof part i slike tilfeller? Hvis NNB bare hadde vært megler å og solgte båten for kunde kunne det kanskje også vært mindre sjanse for å få medhold?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Egentlig så tror jeg ikke det ville vært en så stor forskjell i et slikt tilfelle som dette. Med så ny båt og tilhørende høy pris vil jeg mene at levetidsforventningen er så sentral og så sterk at selv en privat selger måtte ha bitt i det sure eplet. MEN ved ansvarsfraskrivelse ("som den er") blir det jo rom for litt av hvert av tolkninger.

 

Ellers er det slik at når det er solgt gjennom megler, er det OGSÅ forbrukerkjøp.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

 

Ellers er det slik at når det er solgt gjennom megler, er det OGSÅ forbrukerkjøp.

 

Hva vil være gjeldende mtp alle de båtene som ligger på finn med setningen "selges på veiene av kunde" mens det er xx forhandler som annonserer båten?

 

Skipper Worse, det er en sann fornøyelse å les godt juridisk spåk.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at Christel III skrev at han ikke hadde brukt tilsetningsstoff i dieselen. Skulle det ha noen betydning i saken?

 

Ifølge flere VP-verksted er det ikke nødvendig å bruke tilsetningen. ( jeg bruker det uansett.)

 

Christel, hvor mange timer fikk du med din D-motor?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter skipperworse sin betrakning så håper jeg at Christel III kan sove godt og får skaden dekket.. :flag_bp: Selv om jeg som privat mann og skulle selge en båt med D motor helst hadde likt og ha eierskifteforskring lik hussalg med tanke på hva som kommer fram ang kjøpers rettigheter.. Det kan jo være økonomisk ruin og selge en slik båt privat med de rettigheter kjøper har.. grøss..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ifølge flere VP-verksted er det ikke nødvendig å bruke tilsetningen. ( jeg bruker det uansett.)Christel, hvor mange timer fikk du med din D-motor?

 

Maskinen var gått femhundreogførtiettellerannet, husker det ikke i farten.

Er spent på hvordan saken ender, og skal poste det etter hvert:-)

 

Får se hva Nye Norsk Båtsenter og Volvo sier til saken først.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Maskinen var gått femhundreogførtiettellerannet, husker det ikke i farten.

 

-det jeg tenkte på var hvor mange timer du logget på den, altså forskjellen mellom timetallet fra kjøpstidspunkter til D-dagen. ( hvilket plutselig ble et ord med ny betydning)

 

Vi ønsker deg selvfølgelig lykke til! -Har selv en D6 310 fra 2006/07 som stelles som det kjæreste barn både hva gjelder regelmessig tilsyn og bruk.

Link to post
Share on other sites

Dette er, som også Skipper Worse bekrefter, et klart forbrukerkjøp med 5 års reklamasjonsrett. Og som den eminente advokaten også skriver, så er det ingen grunn til at forhandleren ikke skulle ha ansvar i denne saken, særlig ut fra at båten er så ny som den er og på grunn av høy pris, kanskje ca 1,8 mill?

(Dog tror jeg en privatselger hadde sluppet "billigere" unna enn en forhandler.)

 

Det er bare det at de færreste forhandlere vil være enig. De aller fleste nekter for at 5 års reklamansjonsrett gjelder. Kanskje forståelig nok. (skrekkelig mange penger involvert)

 

Og nekter forhandleren da er det vel bare rettsak som gjelder? Og de fleste forhandlere tar vel sjansen på at kunden ikke tar det så langt.

 

Alle gode ønsker til Christell. Dette blir spennende. Jeg kan uansett ikke tenke meg at VP involverer seg i denne saken.

Link to post
Share on other sites

Hva med VP`s ansvar. Kan de "gå helt klar" fordi motoren er mer en 5 år om de ikke selv ønsker å vise "goodwill" å dekke kostnadene?

Forutsetter da at feilen er en "vanlig" D-serie feil med injektortrøbbel som forårsaker havari.

 

 

Det kan reises krav "bakover i næringskjeden" men bare forutsatt at det er mangel også etter rettsforholdet mellom foregående selgere/leverandører og kjøpere. Så VP er slett ikke trygg, men det er et puslespill å komme dit.

 

Hva vil være gjeldende mtp alle de båtene som ligger på finn med setningen "selges på veiene av kunde" mens det er xx forhandler som annonserer båten?

 

 

Forbrukerkjøp, alle som ett. Viktig å tenke på når man selger...

 

 

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan man påberope seg privatsalg ? Jeg selger nå en bil som står fysisk på mitt verksted , og jeg presiserer at dette er privatsalg da alt er holdt utenom verkstedet av utgifter osv. Hvis jeg da får det ned i kontrakten bør det vel gå greit?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Diskuterte vi ikke tidligere noe om plassering av skroggjennomføring for dieseltanklufting og vann inn i tanken i forhold til havari?Christel, hvor sitter din tanklufting og tok du en titt i vannutskillerfilteret ditt etter havariet?

 

Ikke vann i vannutskilleren nei.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Et godt tips fra en Volvo Penta verksmester for å oppdage ekstern diesellekkasje fra injektorer inne i kobberhylsen :smiley:

Dieselen vil ved en evt. lekkasje, blande seg med smøreoljen.

Hvis det blir en diesel lekkasje, så vil du merke det på motoren.

Ujevn gange, eksosrøyk, bankelyder etc.

 

For å forklare dette nærmere for dere som ikke kjenner til denne O-ringen:

O-ring 3887602 har tre "slots" (utsparinger). Denne O-ring ble introdusert for å forhindre ekspandering og sprenging av kobberhylse som injektor står montert i, om det skulle bli ekstern diesellekkasje fra injektor.

Denne O-ring er montert på injektorer fra følgende motor serie nummer: D4=2004010191, D6=2006013580

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...