Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Vår 2005 mod D6 370 har kjøling på returdieselen. Det er vel det du mener?

 

Har ikke disse motorene hatt slik kjøling hele tiden?

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Var på båtmessen i Bergeb i helgen og snakket med en stor båtbygger og det var han som antydet at det var mulig varm diesel som kunne være medvirkende. Han kunne fortelle at de hadde 3 havarier og alle disse hadde lite diesel på når havariene skjedde og dieselen var veldig varm på dieseltanken. Han mente det var levert mange motorer uten returkjøling.

Link to post
Share on other sites

Var på båtmessen i Bergeb i helgen og snakket med en stor båtbygger og det var han som antydet at det var mulig varm diesel som kunne være medvirkende. Han kunne fortelle at de hadde 3 havarier og alle disse hadde lite diesel på når havariene skjedde og dieselen var veldig varm på dieseltanken. Han mente det var levert mange motorer uten returkjøling.

 

Hvorfor skal da disse tilfellene skje kun på Vestlandet ?

Link to post
Share on other sites

Var på båtmessen i Bergeb i helgen og snakket med en stor båtbygger og det var han som antydet at det var mulig varm diesel som kunne være medvirkende. Han kunne fortelle at de hadde 3 havarier og alle disse hadde lite diesel på når havariene skjedde og dieselen var veldig varm på dieseltanken. Han mente det var levert mange motorer uten returkjøling.

Etter hva jeg kan finne har returkjøler vært standard på D4/D6 hele tiden. Hvis en båtbygger har hatt en rekke havarier på nye båter burde de sanere tankanlegget sitt. Det er avklart at diesel som selges som EN590 her til lands har mer enn nok smøreevne for disse motorene. Men vet du hva du har fyllt? Forøvrig er det overvåkning av drivstofftemperatur på disse motorene. Du får varsellampe, lydsignal og warning i displayet om "fuel temp too high". I tillegg reduseres motorkraften.

Link to post
Share on other sites

Ikke godt å si, det har iallefall avtatt betydelig så det kan tyde på at det var en periode mange hadde dårlig diesel på tankene. Vi får se utover våren om alle de som har biodiesel innblandet som har stått siden i fjor får noen injektorproblemer. Kan jo bare gjenta VP's anbefaling om å ha på Statoil forbrenningsforbedrer marine på hver fylling.

Link to post
Share on other sites

Det er det jeg synes er så rart når en av de største motorleverandører til fritidsflåten ikke vet hva som er grunnen til havariene. årsaken vet de jo! men ikke hvorfor det oppstår. Jeg har sett bilder av injektorer som har gåt fløyten og må inrømme jeg synes det er rart at problemet ikke skjer etter ny design, for det har vært en enorm kraft/trykk for å ødelegge en injektor så mye! Mulig Volvo har gått gjennom motorkonstruksjonen sin da og endret ting uten å si det! Merkelig sak, som samtidig gjør at mange blir reserverte for å kjøpe D-serie! Noe som er veldig synd fordi motoren er veldig bra på forhold vekt/hk/forbruk og såklart prisdyktig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Problemer med VP D4.Har hatt en D4 260 model 2006 siden den var ny.Er ikkke kjørt mer en ca 200t pga dårlige sommer nesten hvert år og problemer.Har skiftet 1 stk injektor for ca 4 år siden,og diverse smårusk underveis.Nå er problemet mitt følgende.Kjører båten opp i ca 2500omdr og alarm blir gitt på EVC med rød lampe og "sjekk motor".Den går deretter ned på nødkjøring 1500omdr.Hadde deretter besøk av VP reperatør som koblet seg på med "spektralboks" og leste feilkoder.Her ble det konkludert med at trykksensor på diesel innløpsmanifoil var defekt.Denne ble skiftet i går og resatt alarmer.Testet derfor ut idag,og det samme skjer når motor etter en ca 10 min gange blir forsøkt økt over 2500omdr,kommer alarm igjen og nødkjøringen kobler inn.

Jeg ønsker tips på problemet https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12870/trykksensor_d4.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Problemer med VP D4.Har hatt en D4 260 model 2006 siden den var ny.Er ikkke kjørt mer en ca 200t pga dårlige sommer nesten hvert år og problemer.Har skiftet 1 stk injektor for ca 4 år siden,og diverse smårusk underveis.Nå er problemet mitt følgende.Kjører båten opp i ca 2500omdr og alarm blir gitt på EVC med rød lampe og "sjekk motor".Den går deretter ned på nødkjøring 1500omdr.Hadde deretter besøk av VP reperatør som koblet seg på med "spektralboks" og leste feilkoder.Her ble det konkludert med at trykksensor på diesel innløpsmanifoil var defekt.Denne ble skiftet i går og resatt alarmer.Testet derfor ut idag,og det samme skjer når motor etter en ca 10 min gange blir forsøkt økt over 2500omdr,kommer alarm igjen og nødkjøringen kobler inn.

Jeg ønsker tips på problemet https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12870/trykksensor_d4.jpg

Hadde en kompis med samme problem. Her var det oljetrykksgiveren som fusket, viste ikke på vodia.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...