Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Som jeg nevnte for deg i våres så er dette med forsikring sterkt overdrevet og i de fleste tilfeller står kunden igjen med skjegget i postkassa også ved "normale uhell".

Påhengeren som vred seg av jolla mi for noen år siden hvor den ene festeskruen lå igjen i båten endte etter besøk av takstmann med at jeg måtte ta regninga selv.

Festet på RIB`n var i en type plast som gjorde at jeg måtte vite at festeskruen skulle etterstrammes hver dag ellers kunne belastningen bli skjev og en av festene på motoren ryke :headbang:

 

Etter å ha spurt takstmannen hva kaskoforsikringen egentlig dekket summerte jeg opp at det måtte være om en annen båt kjørte på meg, båten ble stjålet, jeg dro på et skjær eller den brant opp. Alt annet ville de klare å vri seg unna....... :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha spurt takstmannen hva kaskoforsikringen egentlig dekket summerte jeg opp at det måtte være om en annen båt kjørte på meg, båten ble stjålet, jeg dro på et skjær eller den brant opp. Alt annet ville de klare å vri seg unna....... :yesnod:

Stemmer godt med mine inntrykk det ;-)

Med andre ord så satser vi på at det enten går veldig bra eller ordentlig til helv.... Helst ikke det imellom ;-)

 

En kompis gikk på i ferien med et DPH drev. Tauet inn til strømstad. Ringte selskap som skulle sende en takstmann som drøyde ut tiden. Han fikk også beskjed om at han måtte legge ut alt selv og "søke" selskapet i etterkant for tilbakebetaling.

 

Fikk kontakt med et verksted som fikk tak i propeller og satt på disse i vannet så ferien kunne fortsette i delvis samråd med takstmann på telefon. Så tipset jeg han om evt senskader hvis akselen var skjev også. Han fikk beskjed om at senskader ikke var dekket og de ville heller ikke dekke løft til inspeksjon av aksel.

 

Bomben kom etter ferien da han sendte inn kravet på nye DPH propeller og monteringen (løftet og inspeksjon av aksel hadde han tatt på egen kappe). De (claim selskapet) avslo blankt og sa at de ikke dekket ting som kunne (teoretisk) repareres. At det var midt i ferien og ventetid på rep var 3 måneder var for de ikke relevant.

Enden på visa var at han dekket alt selv (over 30.000) og byttet selskap. Kampen orket han ikke å ta.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Festet på RIB`n var i en type plast som gjorde at jeg måtte vite at festeskruen skulle etterstrammes hver dag ellers kunne belastningen bli skjev og en av festene på motoren ryke :headbang:

 

Om dette er så åpenlyst som det høres ut som tror jeg at jeg ville tatt denne saken til retten uten større betenkeligheter. Man har faktisk fulle muligheter til det, og det er en åpenbar utvei om en mener å ha sitt på det tørre.

 

Det finnes en rekke eksempler på at forsikringstakere har vunnet fram i rettsinstanser der vedtakene har vært åpenbart urimelige. Forbrukerkjøpsloven er nemlig temmelig sterk i Norge.

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre slik at noen forsikringsselskaper spekulerer i å trenere og avvise krav fra forsikringstakere. Min erfaring er at man ofte må stå på for å vinne frem. det er frustrernede og energitappende. Takstmennne er lojale til forsikringsselskapet og fremmer deres intresser: Å unngå eller minimalisere utbetalinger.

 

Hva gjelder D motorene er min erfaring at det ikke koster mer å vedlikeholde disse andre tilsvarende motorer.

Link to post
Share on other sites

 

Om dette er så åpenlyst som det høres ut som tror jeg at jeg ville tatt denne saken til retten uten større betenkeligheter. Man har faktisk fulle muligheter til det, og det er en åpenbar utvei om en mener å ha sitt på det tørre.

 

Det finnes en rekke eksempler på at forsikringstakere har vunnet fram i rettsinstanser der vedtakene har vært åpenbart urimelige. Forbrukerkjøpsloven er nemlig temmelig sterk i Norge.

 

For å ta kortversjonen:

Dette var en Aquaquck RIB med Tohatsu 9.8 4-takt kjøpt hos West-System som en pakke. Jeg antok at saken var klar og at det skyldtes materialsvakhet. Kellox avviste hele saken og ville uansett bruke 3-4 måneder på å få sendt delen til Japan for kontroll(trenering, slik kan sjekkes i Norge). De anbefalte å bruke forsikringen noe jeg også gjorde. Takstmannen ble involvert siden jeg ikke kunne si med sikkerhet om det var truffet noe i sjøen eller ikke(det var to av stesønnene mine som brukte jolla). Så mye for ærligheten....

Ved inspeksjon fastslo takstmann at det skyldtes at plasten i plata som sitter bakpå Aquaquick båtene ville gi noe etter ved bruk(jeg som trodde de brukte produkter som var ment for bruket). Det verste er at nesten uansett hvilket selskap jeg hadde benyttet så ville samme takstmann dukket opp(de jobber freelance for de fleste selskapene innen et geografisk område). Det endte med at jeg fikk en meget gunstig pris av West-System på ny motor og unngikk at ferien ble spolert av dette.

Om du vil se mere detaljer om saken er den omtalt i denne tråden:https://baatplassen.no/i/topic/42984-motorfeste-roeket-tohatsu-98-4-t-rett-til-bunns/?hl=tohatsu

(se gjerne innlegg 101 i tråden hvor svaret fra Kelox eller Loxkel som de vel heter nå er gjengitt)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Heisann, var akkurat på telefon med en fra Lasa motor som driver på ute på Tofte og ser på D motorene fra VP der ute. Vi har vår Nidelv med D6-350 stående der og vi hadde egentlig en prat om eksosbendet (som det gikk bra med, da det var den "gamle gode typen") men så sa han at de dreiv på med en sjekk på kjølefilterene. Det jeg skjønner er at dette er en intercooler som passer på å kjølingen på motoren (varmeveksler?) og at VP har sagt til rep-verkstedene at de må sjekke dette på service i år. Mange blir visst da anbefalt en rens og rengjøring av dette systemet som kunne bli så dyrt som 18-20 000, og da ville den være i orden i de neste 4-5 årene.

 

Jeg blir litt i stuss over dette. Er det virkelig slik at man må gjøre en sånn rens hvert 5 år? Burde ikke da VP komme opp med et bedre produkt som man kan bytte med slik at ikke dette er påkrevd? Er det noen spesielle modeller som er utsatt? Er det hold i det Lasa sier? (jeg tror ikke de farer med løgn så det er det sikkert). Bare lurer på om dere har noe informasjon om hva dette dreier seg om, evnt om dere kan peke meg til informasjon som gjør at jeg kan lese meg opp hva dette er i tilfelle han snart ringer tilbake og sier at vi må "rense" for 20 lapper.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Dette kan du rense selv, koster noen knapper og glansbilder. Varmevekslere skal sjekkes/rengjøres regelmessig på alle motorer ikke bare Volvo.

20K er ran

 

Det er jo gode nyheter :) er ganske nevenyttig vanligvis. Er det noe sted denne renseprosessen er beskrevet?

 

*knapper har jeg i en boks, man glansbilder må jeg investere i*

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Se på denne posten fra en annen med grodde vekslere. https://baatplassen.no/i/topic/66371-hva-har-du-gjort-med-baaten-i-dag/?p=1700427

 

Tror regelmessig ferskvannsflushing forsinker den prosessen kraftig. Postet litt tekst og bilder litt senere i tråden det er linket til over.

Samt en egen tråd om ferskvannsflushsyatem her: https://baatplassen.no/i/topic/103261-noen-som-har-montert-ferskvannsflush-paa-motorene/

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000, ganske snedig system det der. :)

 

Jeg får avvente å se hva LaSa sier når de har tittet på den. Er intercooleren noe man kan ta av for rens etter båten står på vannet eller er dette også noe som krevet at båten står på land?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Intercooleren på D6 står høyere enn vannlinja mener jeg, men slangene bør uansett plugges om man gjør det med båten i sjøen.

 

Ferskvannsflush er ikke noe stort problem å få til også på drevbåter uten stengekran på vannintaket og sjøvannsfilter før pumpa.

 

På slangen fra transom til impellerpumpe (1 1/2" på D6?) kan man sette på ett T-stykke med 3-veis kran og slangenippler. På den siden ferskvannet skal kobles til tar man en overgang ned til f.eks 3/4", så en kulekran, slangenippel og så en slange som man kan føre dit man vil.

 

En annen mulighet på drevinstallasjoner hvor det er fritt fall fra blandebendet etter turboen og ned til vannspeilet i eksosslangen slik at vann ikke kan renne tilbake til sylinderene når motor ikke går er å tilsette ferskvannet etter impellerpumpa. Da kan motoren gjennomspyles i fred og ro uten at man må starte opp og passe på å åpne og stenge kraner idet motoren startes og stoppes.

 

VP vil sikkert ikke anerkjenne en slik løsning, men så lever de også av å selge deler, utføre dyre reparasjoner og i ytterste konsekvens nye motorer etter havari.

Den jobben de nå skal ha 20 lapper for å gjøre hadde antagelig ikke oppstått i det hele tatt om motoren ble regelmessig kjørt med ferskvann.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bare ikke glem at motoren må få suge selv - ikke sett på vanntrykk da du kan fylle motoren med vann...

På drevinstallasjoner renner vannet rett ut av eksosen om man skulle glemme seg. På akselinstallasjoner med løftepotter må motoren suge selv som du sier.

Uansett bør man alltid ha en kulekran på gardenaslangen ved styreposisjon slik at man åpner og stenger vannet samtidig med start og stopp.

 

Hos meg vil ikke dette kunne skje uansett da jeg bruker en 1" slange som jeg bare putter gardenaslangen oppi. Hadde jeg satt på vannet hadde det sprutet ut i motorrommet og salongen.

 

I flushtråden står det litt om dette. Også endel bilder og en video av installasjonen min under bruk.

Tråden er her: https://baatplassen.no/i/topic/103261-noen-som-har-montert-ferskvannsflush-paa-motorene/

 

Video:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

På drevinstallasjoner renner vannet rett ut av eksosen om man skulle glemme seg....

 

Hmm skal være forsiktig med det, da bør motoren gå før man kobler om. Setter man på trykket før motoren er startet blir mottrykket i eksosdelen (som er fylt med vann) for stort og man fyller motoren via turbo. Man får det såklart til hvis man vet hva man driver med :)

Link to post
Share on other sites

Enig i det du skriver at det er viktig å ha kontroll og tenke på alle sider av systemet og hvordan det funker.

Men tror det skal mye til å skape mottrykk i en 4-5 toms eksosslange (drevinstallasjon) så vannivået øker med vannmengden en gardenaslange gir.

 

Men helt klart lurest å bruke kran på gardenaen, samt å ha denne ved styreposisjon. Tror også motoren har best av å gå uansett.

 

I USA er det vanlig med slike flushsytemer på mindre drevbåter med innenbords bensin. Selges originalt installert fra båtprodusent og brukes uten å starte motor.

 

Eksempel jeg fant i farta her:

 

Akselinstallasjoner MÅ alltid suge selv.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Men dersom man må rense den skikkelig hørte jeg at man måtte ut med filteret og rense det i et slags bad av noe? Stemmer det? Tannbørste og salovann er vel sikkert ikke riktig vil jeg tro [emoji14]

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå fikk jeg beskjed fra LaSa at det som må gjøres på vår motor er et pravantivt vedlikehold som må gjøres hvert 5 år. LaSa sier at de har sett en del havari pga feil på kjølerene på disse motorene (VP D6-360 fra 2007). Vedlikeholdet som de skal gjøre er full demontering av kjølerene (3 stk), ta innsatsene inn for vask i syrebad, bytte av alle o-ringer og sammensetting igjen. Dette er et arbeid til rundt 20 båtlapper.

 

Mitt spørsmål til kompetansen er, må det virkelig koste så mye? Er det noen som har kunnskaper til å gjøre dette for mindre båtlapper og med samme kvalitet? Båten ligger (snart!) i lenagbukta midt i båt-kompetanse-mekka på Østlandet.... Jeg vil jo absolutt ikke ha noe motor-havari for å si det sånn. En ny D6-350 koster mange flere båtlapper .... :(

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Velkommen til båt-Mekka på Østlandet. Dette behøver ikke koste 20 båtlapper!! Vi er mange her på forumet som har gjort denne jobben, om enn på litt ulike måter. Av de tre (fire) vekslerne som ligger i sjøvannskjølingen på motoren (ladeluftkjøler til turbo, smøreoljekjøler og ferskvannskjøler + evt oljekjøler for gearolje på IPS som jeg har) så ser det ut til at ladeluftkjøleren er den som tetter seg mest, men alle er utsatt for det samme fenomenet, dvs saltvann som står stille etter kjøring og som avleirer seg og derved hindrer tilstrekkelig sirkulasjon og kjøling. Resultatet er i verste fall varmgang og havari, men i alle fall en stor sannsynlighet for lekkasje ut igjennom o-ringene i hver ende pga svært høyt trykk. Jeg har skrevet litt om det her:

 

https://baatplassen.no/i/topic/115078-varmgang-volvo-penta-d6-370/?p=1677831 

 

Du vil finne en serie tråder her på forumet om systemrens (diverse syrer og ferdigblandede produkter) som sannsynligvis vil fjerne det aller meste. Sap_2000 har i tillegg vist oss en genial patent for å bygge inn ferskvannsskylling i ettertid. Jeg kommer i hvert fall til å kopiere denne (takker sap_2000!) fordi jeg oppdaget at saltavleiringene bygger seg opp veldig raskt med mitt bruksmønster. 

 

Konklusjon: Prøv med kjemisk rens først, gjerne flere ganger etter hverandre før du hyrer inn VP-mekanikere til å demontere kjølerne. Jobben er egentlig enkel og alt kan gjøres mens båten ligger på sjøen, men det krever jo div. verktøy og mot til å begynne å skru på motoren. En mellomting kan jo være å bare ta av endelokkene på kjølerne slik at du kan få renset rundt pakninger/o-ringer. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode tips. Denne innretningen til sap_2000 må jeg ta en vurdering på. Ser jo helt supergenialt ut. Tror at jeg skal betale for en håndtlanger som hjelpe meg med dette så får jeg være med å lære så mye jeg kan! Jeg tror også basert på det dere skriver her at det må være mulig å få dette gjort billigere enn 20k! (og bra er det)

 

Mot til å sette i gang helt alene, nei det har jeg nok ikke.... :D

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ser du holder til i samme kommune som meg Sjøbliss. Hvis du vil så kan vi etter at du har ordnet med kjølerene godt ta en kikk på hvordan man kunne inplementert et ferskvannsflushsystem på D4/6 med drev.

Finne ut av dimensjoner og hvilke rørsler, kraner osv. Har et par ideer. Sikkert flere som hadde kunnet nyttiggjøre seg av et slikt system om noen har funnet ut av handlelista da det går så mange av disse motorene.

 

Nyere D4/6 DPH (ca 2012-?) har et litt annet system på inntaksiden hvor bla sjøvannspumpa nå sitter etter sjøvannsfilteret.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser du holder til i samme kommune som meg Sjøbliss. Hvis du vil så kan vi etter at du har ordnet med kjølerene godt ta en kikk på hvordan man kunne inplementert et ferskvannsflushsystem på D4/6 med drev.

Finne ut av dimensjoner og hvilke rørsler, kraner osv. Har et par ideer. Sikkert flere som hadde kunnet nyttiggjøre seg av et slikt system om noen har funnet ut av handlelista da det går så mange av disse motorene.

 

Nyere D4/6 DPH (ca 2012-?) har et litt annet system på inntaksiden hvor bla sjøvannspumpa nå sitter etter sjøvannsfilteret.

 

Kjør på! Kunne godt tenkt meg et slikt flushsystem på min D4-300 med DPH drev, så jeg kommer til å følge ivrig med på eventuelle forslag og løsninger :thumbsup:.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...