Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Forøvrig føler jeg at all diskusjonen rundt diesel, klima, effektuttak osv. lett kan bli en avsporing. Det er selvfølgelig av interesse dersom det er mulig å finne de dypere årsaker til hva som skjer. Poenget i saken blir uansett at motorene må kunne klare å operere i norske farvann og de rammebetingelser som gjelder her. For de motorene som ikke klarer dette foreligger det en feil / konstruksjonsmessig svakhet. For brukerne er det de tiltak som kan treffes for å isolere og rette opp problemet som er viktig.

 

 

Enig i at dette er kernen i problemet. Ingen - hverken bil- eller bådfabrikanter - kan undgå at der er serier af produkter, der har fejl, fordi fx underleverandører har haft kvalitetsproblemer. Hovedpointet er HVAD man gør. Her virker der som om Volvo dels har undersøgt sagen grundigt, dels har været fleksible og kundeorienterede når det gælder at reparere de motorer, der har været fejl på. (Spørgsmålet er vel hvad der sker når en tre-fire år gammel motor eksploderer på grund af samme fejl...er Volvo så parate til at udvide garantien..? )

 

Volvos eneste problem er efter min mening en håbløst gammeldags informationsstrategi, der bringer mindelser om Sovjet-russisk krisestyring under KAL 007 eller Kursk-kriserne...

 

Hvis jeg havde regnet med at nogle fra Volvo havde læst dette ville jeg have sagt: "Vågn op!! Vi er i Web 2.0-tidsalderen, hvor en virksomheds rygte kan ødelægges på steder som dette. Det er ikke længere nok at udsende pressemeddelelser når der kommer nye produkter. I skal i dialog med jeres brugere, sammen danne communities og få en medieovervågning, der også dækker internettet, debatfora og blogs. Brugerne af fx Båtplassen er erfarne og troværdige meningsdannere, der påvirker jeres image og rygte LANGT mere end annoncering, pressemeddelelser eller messe-tilstedeværelse. Ved at tale direkte med dem sikrer I, at de er vel infomerede og positive. Disse mennesker er de bedste ambassadører, I kan få. I må behandle dem som sådanne. "

 

Men nu er der jo næppe chance for at nogle fra Volvo læser dette - ellers havde vi jo nok hørt fra dem her... ;-)

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men nu er der jo næppe chance for at nogle fra Volvo læser dette - ellers havde vi jo nok hørt fra dem her... ;-)

Å joda. I artikkelen i BM skryter Ljungquist av at han følger med på debattforanen til Baatplassen.no og Båtmagasinet. Dette kan selvsagt bare være mediestrategi for å skape inntrykk av interesse for båtfolks synspunkter, men det står nå der.

 

Ellers enig i at mediehåndteringen ikke har vært god. Det siste utspillet ble direkte forvirrende. Men mulig det skyldes BM`s vinkling av saken (uansett VPs problem). Og det kan se ut som Volvo har klaget på BM-oppslaget for det ble endret på nettet i allefall. Der fikk det en helt annen vinkling og fokus en diesel-vinklingen i første runde.

 

Forøvrig blir det ny epost til Lungquist for å få en redgjørelse og klargjøring i det siste utspillet. Kommer tilbake med mer når jeg får svar, som sist.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At Båtmagasinet skulle antyde at det finnes andre fora enn deres eget, fikk meg til å stusse. Det som står i nettutgaven er; Han følger med i debatten på Båtmagasinets debattforum Båtplassen og konstaterer et voldsomt engasjement i denne saken.

 

Regner med at han også vet om andre fora, for makan til søppeldiskusjon om disse VP injektorene som foregår på BM skal man lete lenge etter.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Å joda. I artikkelen i BM skryter Ljungquist av at han følger med på debattforanen til Baatplassen.no og Båtmagasinet. Dette kan selvsagt bare være

 

 

 

Han burde ikke bare følge med...han burde VÆRE HER (og andre steder) og formidle, svare, oplyse, indgå i dialog...eller få nogle til at gøre det!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Nettopp hjemkommet fraDüsseldorf messen med en hel del inntrykk. Var ikke innom VP standen - der viste de jo bare motoroer :wink: og faktisk var ikke havariene i tankene mine.

MEN det som er interessant er å se hvor stor utberedelse VP IPS systemet får nå, og det har en viss relevans for denne saken. IPS 600 er VP D6 435 motorer som er største utgaven av D6. Den står nå montert i båter fra Azimut (43S), Fairline (44 Targa) NordWest (420) Windy (44 Chinook) Sunseeker (47). I tillegg annonserte Fairline et samarbeide med VP om å sette 3-4 IPS motorer i sine STORE båter (62 og oppover) i stedet for svære motorer med rett aksel.

 

Det ser definitivt ikke ut til at de norske havariene påvirker VP internasjonalt. Der dundrer VP frem med stor styrke.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Det må jo være hevet over all tvil at våre venner i øst er MANGE hestehoder foran sine konkurenter.

At de har problemer her i norge er tragisk og synd for oss forbrukere.

Jeg tror at løsning kommer men det tar tid. Volvo er ikke kjent for og forhaste seg. :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Nettopp hjemkommet fraDüsseldorf messen med en hel del inntrykk.

 

 

 

Afsporing...: Bitteliten, fik du set Nordhavn'en på messen? Hvis du gjorde (og hvis der er billeder) laver du så ikke en separat tråd om messen / Nordhavn. Jeg er ret sikker på at det er drømmebåden, som mange håber på at tilbringe deres aktive otium på... :-)

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Oppriktig talt, noe annet er vel ikke å vente! Skulle de ha flagget at de har et meget alvorlig injektor problem med D4 og D6 serien på messen?

Jeg forstod nok ikke Bitteliten akkurat dit hen, og synes dette var en relevant opplysning - all den tid at mange nå spekulerer i om ikke båtprodusenter velger bort VP. Hadde dette vært et utbredt problem i resten av verden ville selvsagt disse ryktene også nådd båtprodusentene. At VP styrker sine markedsandeler også i dette stor-båt segmenet bekrefter at dette må være et særnorsk fenomen

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en grundig konfrontasjon med krystallkula mi. Jeg forlangte rett og slett å få se noen måneder frem i tid og få svaret på denne evige VP debatten. Lett motstrebende kom hun med dette svaret:

 

 

1. Alle som har havarert har en eller annen gang fylt diesel fra et anlegg der dieselen er tilsatt lurium X.

 

2. Lurium X skader injektorene, men det fører ikke nødvendigvis til øyeblikkelig havari.

 

3. Havari på en injektor oppstår ofte på et senere tidspunkt, gjerne i forbindelse med at motoren blir kjørt hardt. Dieselen på tanken i havariøyeblikket kan gjerne være av ypperste kvalitet.

 

4. Tidspunkt for havari henger også sammen med de øvrige rammebetingelser motoren arbeider under.

 

5. Etter hvert vil det komme for dagen at havari på motorer med common rail av annet merke, i samme geografiske område, har samme årsak.

 

 

For ordens skyld gjøres oppmerksom på at verken krystallkula enn undertegnede for tiden har VP-motor.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert at krystall-kula di er så borte vekk. Spørsmålet blir jo om det er vanlig å ha "lurium" på tankene rundt om, og om dette er spesifikt for Norge. Regner med at du med lurium mener ulike typer kondensmidler på tankanlegg. Interessant tanke. Et paralelt moment som har vært oppe er jo at det er relativt vanlig å ha kondnesfjerner på tanken ved vinteropplag. Vil tro at dette er et sær-nordisk fenomen med kullegrader, men samtidig selges jo VP over hele verden, til Russland og andre land som også har kuldeproblematikk

Link to post
Share on other sites

Oppriktig talt, noe annet er vel ikke å vente! Skulle de ha flagget at de har et meget alvorlig injektor problem med D4 og D6 serien på messen?

Da misforstår du. Poenget er jo som Swande skriver at hadde det vært et stort problem for VP med ryktet til D4/D6 motorene internasjonalt (da mener jeg ikke at de ikke tar det på alvor) så hadde ikke store produsenter satt disse motorene i båtene sine - og de hadde heller ikke markedsført det aktivt.

 

Jeg har et eksempel på hva en båtprodusent gjorde når VP hadde problemer: Hallberg Rassy opplevde mye problemer med D2 55 motoren - her var det elektronikk og feil ved svinghusene. De byttet ut motorene med Yanmar i stedet. Nå har VP fikset problemet og HR bytter tilbake. Til info har HR D 4 180 i sine 62 foter. Mulig den er i 54 foteren også.

 

Og vedr messen: Ja vi var ombord i Nordhavn 47 - den båten er faktisk solgt til Norge, og Nordhavn har planer om å markedsføre seg mer aktivt i våre områder fremover. Så veldig mange bilder har jeg ikke - jeg følte ikke det helt rett å leke journalist ombord i båtene - men noen har jeg. Og de kommer etterhvert - kanskje i løpet av uka.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Diskusjonen her I forumet har mange teorier, og her kommer en til fra en som har hatt havari,på dyser. Men at det er feil på dieselen eller kondensfjerne tror jeg en skal se bort i fra. Ble ikke diesel friskmelt av VP for en stund tilbake. At det er spesielle båt merker har heller ikke rot i virkeligheten. Dyser og kondensfjerner har en hatt i all år og brukt på VP sine motorer. Hvorfor hoder disse dysene år etter år med samme kobberhyles som de nye D- motorene har, de har ikke så høyt arbeidstrykk som de nye commen rail motorene. At VP har laget en motor som bare er til søndags bruk tror jeg ikke på, og at motorene kjøres for hardt er heller ikke noen teori dette skal de tåle.

Min teori med havariet jeg hadde på mine motorer, er at dysen feiler pga svakhet i dysens konstruksjon eller produksjon, ukontrollert mye diesel kommer inn i sylinderen dette fører til ett vanvittig trykk i sylinderen under kompresjon. Hvis dette gjentar seg over tid kan tiltreknings moment som dysen er skrudd til med kanskje svekkes, eller at noen dyser kan ha feil tiltrekkings moment i fra fabrikken. Mister dysen tiltreknings moment kan det komme inn diesel mellom kobber hylsen og selve dysen da kobber hylsen egentlig er pakningen for dysen. Diesel kan da komme mellom dysen og kobber hylsen.

Når alle forhold ligger tilrett så kan det skje en eksplosjon mellom dysen og kobberhylsen, kanskje da i tillegg med kompresjonen fra sylinderen med det resultat at det svakest ledd ryker som er kobber hylsen og trykket går rett i kjølevannet og frostpluggene blåses ut, eller at topp pakningen ryker og kjølevannet går i olja.

At VP ikke vet hva som skjer tror ikke jeg noe på, de kjøper seg bare tid. Hadde dysen fungert som de skulle hadde ikke dette skjedd. Nytt dyse design i en ellers gammel topp konstruksjon med kobber hylsen, her snakker vi om ett dysetrykk på 1300bar. Og så kan en tenke seg hvilket trykk det blir i sylinderen som kanskje er overfylt med diesel noe må gi seg.

Alle vet at det kan forekomme produksjonsfeil i en serie, alle er ute for og tjene mest mulig penger. Levrandører bytter under leverandør som da kjansje leverer ett produkt som ikke holder mål.

 

Selv hentet jeg min nye båt 1/6-07 og i løpet av sommeren kjørte jeg 1120Nm og brukte 2700liter med diesel stort sett fylt på Sørlandet og dette er langt fra vestlandet. På langturer lå turtallet på 2600 rpm så motorene er ikke kjørt hardt.

Mitt problem kom når motorene var gått 95 timer da heldigvis bare med ett forferdlig rabalder i motorrommet og en masse svart røk ut bak. 5 nye dyser og motorene går som normalt igjen håper jeg, det får jeg testet når båten kommer på sjøen igjen. Det kunne likeså vel blitt et motor havari av det, men alt lå vel ikke til rette akkurat da.

 

Siste langtur jeg hadde med båten før havariet var fra Kristiansand til Kragerø og retur Alt virket normalt men stusset litt over at det var gått med så mye diesel kontra tidligere langturer.

Dagen etter havarerte den ene motoren med en defekt dyse, også den andre motoren hadde en defekt dyse men dette merket ikke jeg.

Det viste seg at det var flere defekte dyse i den motor som havarerte uten at VP verkstedet klarte og måle at det var feil på dysene, men det merkes på diesel forbruket. Så en kan egentlig kjøre med defekt dyse uten og få alarm. Den kommer tydeligvis først når dysen har havarert og da er det for sent.

 

Tre gode råd fra en som har hatt problemer uten at hele motoren har havariet.

1 Bruker motoren mye diesel. Få dysene sjekket.

2 Starter ikke motoren i rette tomgang, men må jobbe litt for og komme i rett tomgang. Få dysene sjekket.

3 Kommer det masse eksos røk når motoren starter. Få dysene sjekket

Har nå gått til anskaffelse en NMEA enhet som jeg skal montere til kartplotteren, og da har en bedre kontroll med diesel forbruket.

Så får vi bare vente til VP finner ut av og at det blir før sesongen starter,og at vi som har VP D4 og D6 installert ombord kan gå en trygg sommer i møte

Link to post
Share on other sites

Tror at MY LADY II er inne på noe. Momentet som dysen er skrudd til med (30-40 Nm) kan være på grensen av

at tetningen blir god nok. Dette kan føre til det som skjedde meg

Det er tydelig at det har blitt en lekasje mellom injektoren og hylsa. Men dette var ikke nok til at hylsa eksploderte så

det er mulig det er flere faktorer som må være tilstede for at dette skal skje, feks en dårlig injector. Men så var det det med

vestlandet da....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...