Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

:yesnod:

 

Vi har, slik jeg opplever det, hatt en seriøs tråd på dette tema. Kan jeg få mane til fortsatt saklighet , slik at ikke også denne tråden blir ødelagt.

 

Ben Sin - du vet at du feiltolker innleggene mine (jeg velger å tro at du ikke er så enkel?) - helt greit, men ikke så spennende liksom :sleep:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sakset dette om vinterdiesel fra Norsk petroleumsinstitutt og der antydes det at parafin ført tilsettes i dieselen ved -24 grader, dette er neppe særlig aktuelt for de av oss som ferdes på sjøen... At enkelte her lever i den tro at det er 50% parafin i dieseln på marinene om høsten og våren lever nok i forhistorik tid... Forøvrig så er i dagen vinterdiesle ned -32 heller ikke parafin... Jeg har nok en tro på at vi stort sett har vanlig diesel i de fleste marinene langs kysten, muligens med unntak av de kaldeste regionene.

 

Driftsforstyrrelser ved dieselmotorer kan ha forskjellige årsaker. I de tilfeller hvor problemene er forbundet med drivstoffet, vil det enten dreie seg om lave utetemperaturer eller forurensninger (f.eks. vann).

 

 

Vann som er kondensert fra luften, er neppe til å unngå i drivstoffsystemet, men det kan også komme inn gjennom utette lokk og pakninger. Når vann trenger inn på denne måten, medfører det ofte problemer med slam, støv, rust og mikroorganismer. Det er viktig å forebygge dette ved regelmessig å fjerne vann og å holde systemet rent for andre forurensninger.

 

 

Kuldeegenskaper

Autodiesel av sommerkvalitet bør brukes opp før temperaturen synker under -10 til -12 grader C.

 

Ved lave temperaturer kan oljen utskille voks som vil tette filtre og tilførselsledninger. Den tradisjonelle vinterdieselen vil kunne brukes ved temperaturer ned til ca. -24 grader C. I kalde strøk forbedrer derfor oljeselskapene kvaliteten ved å blande inn parafin som tynner ut drivstoffet og reduserer vokskonsentrasjonen. I høst introduseres enkelte steder en ny vinterdiesel som uten parafintilsetning kan operere ned mot -32 grader C.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt denne tråden med interesse siden jeg som eier av en volvo penta D4 måtte få skiftet en lekk injector på garantien. Det som synes stadig tydligere er at injectorene fra Bosch ikke er så gode som de skulle vært. Dieselsporet er i så henseende et blindspor, ettersom injectorene må tåle den dieselen som selges her i landet. Injectorer skal ikke gå lekk. Mercedes hadde samme problemet med injectorer fra Bosch i sin A 1 serie biler. Det Mercedes da sørget for var at Bosch leverte en endret type injectorer. Jeg håper Volvo tar problemet like seriøst og sørger for at Bosch leverer bedre injectorer og følger saken opp overfor de berørte. Selv om det som regel går bra, er det enda større grunn til å ta dette alvorlig når det gjelder båtmoterer enn når det gjelder bilmotorer. Volvo Pentas D-serie motorer synes forøvrig å være utmerkede motorer og Volvos rykte er jeg ikke bekymret for bare problemet blir løst! Det forutsetter altså at det legges press også på Bosch som underleverandør.

MS Pluto

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Sakset dette om vinterdiesel fra Norsk petroleumsinstitutt og der antydes det at parafin ført tilsettes i dieselen ved -24 grader, dette er neppe særlig aktuelt for de av oss som ferdes på sjøen... At enkelte her lever i den tro at det er 50% parafin i dieseln på marinene om høsten og våren lever nok i forhistorik tid... Forøvrig så er i dagen vinterdiesle ned -32 heller ikke parafin... Jeg har nok en tro på at vi stort sett har vanlig diesel i de fleste marinene langs kysten, muligens med unntak av de kaldeste regionene.

 

 

mange år siden jeg var borti diesellastebiler mv av betydning men tror nok at parafinblandet diesel ble brukt lenge før det på lastebiler da nedkjølingen jo er formidabel i fartsvind - man kjenner forøvrig lett lforskjell på lukten av eksosen når denne dieselen blir forbrent i forhold til vanlig diesel - og hvem ønsker forøvrig et vogntog som stanser midt oppe på fjellet en vinternatt?

 

i tilegg vet jeg av nyere dato at flere som har dratt på fjellet i helger med bla GM diesler opplev/ver/de "voksing" av vanlig diesel på relativt "folkelige" minusgrader - jfr importør.

det skal visstnok finnes enkelte kondensfjernere for diesel som hindrer voksing i noen grad og som ble anbefalt av GM.

 

det er derfor grunn til å anta at vinterdiesel langs veien settes inn langt tidligere enn de temperaturene du viser til.

 

hvordan dette eventuelt skilles mht marint bruk er det vel bare oljeselskapene som kan svare på - og også faren for "overliggerdiesel".,

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha vist hvorfor den skiftes ? Med kun 6300 timer har den vel gått rundt 1500 timer i året siden 2003 når den kom ut. Disse moderne maskinene bør vel tåle mer enn 15K timer i en yrkesbåt, før de "må" skiftes.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Til å være en taxibåt så synes jeg denne har stått i lenge, de fleste taxibåter skifter vel motor annenhvert år i Kragerø vil jeg tro... Var i allefall ganske vanlig med den gamle 3,6 literen til Volvo

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Til å være en taxibåt så synes jeg denne har stått i lenge, de fleste taxibåter skifter vel motor annenhvert år i Kragerø vil jeg tro... Var i allefall ganske vanlig med den gamle 3,6 literen til Volvo

 

 

Det er det jeg og synes å ha sett Sydvesten i hvert fall på det av taxi motorer som har vært til salgs på finn.no . Sjelden over 3500 timer på de gamle KAD'ene.

 

Det hadde vært interessant å hørt erfaringer fra denne selger. Hva har motoren krevd av service og rep på disse 6300 timer. Noen som kjenner karen?

 

Rettelse: aldri over 3500 timer, kan ikke huske å ha sett en KAD som har klart det uten total overhaling.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg ganske sikker på at Volvo løser dette og følger profesjonelt opp. De har press på seg og stort fokus. Jeg er faktisk mer bekymret for den mediestormen som dette har skapt. Det å gjennoppbygge merkenavnet og D-motor-renomet er en vel så stor jobb for Volvo.

 

Når tid hadde volvo marinediesler et positivt renome? Jeg har selv hatt den tvilsome fornøyelsen å vært eier av flere båter med Volvo smådiesler. Disse motorene var egentlig antikviteter den dagen de kom ut fra fabrikk. Volvo gir motortilbud til en rekke båtprodusenter som de ikke kan si nei til. Det bare vi båtkjøpere som kan unngå dette produktet ved å ikke kjøpe båter med Volvoinnstalsjoner.

Link to post
Share on other sites

å sammenligne M$ med MAC blir jo som å sammenligne epler med kålrot :wink:

spiller ingen rolle om det er PC eller Apple heller.. fortsatt kålrot mot epler :wink: eller omvendt

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Synes det er rart at folk som har hundrevis av innlegg å vise fram avsporer med slike innlegg som de 10 - 12 siste. Er dette vanlig på dette forumet? :confused:

 

Det forekommer nok, bare man skriver mange nok innlegg blir man noe blasert og utvannet i perioder, mens man venter på at tråden skal utvikle seg i riktig retning igjen. Ikke bra...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei Utkikken, og velkommen til Baatplassen.

 

Kunne ikke vært mer enig med deg i at dette er et alvorlig problem Utkikken.

Eneste problemet jeg kan se med denne tråden, er at noen få prøver å gjøre dette til en uvesentlig bagatell.

 

Men det har vært en meget bra tråd dette. Litt avsporing må man nok tolerere.

 

Ellers håper jeg inderlig at VP finner ut av det jeg kaller problemer.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hei Utkikken,

 

Og velkommen til forumet. Desverre er det nok slik at om en ønsker takhøyde i forumet må man åpne for alle ytringer og da vil jo forumet representere ett gjennomsnitt av befolkningen ellers.

 

En av grunnene til at forumet ble startet var at endel diskusjoner på den gamle båtplassen i båtmagasinet, tok helt av. Noen prøvde å diskutere seriøst, mens andre var mest opptatt av å ha det morro på andres bekostning eller regelrett drite dem ut.

 

Til å begynne med var det lite av slikt her, folk var mest opptatt av å diskutere sak og det har gått hett for seg i mange diskusjoner. Man må huske at her finnes det mange kompetente folk og det er klart man har svært forskjellige infallsvinkler her.

 

Vi har hatt, og har fremdeles, moderatorer som i værste fall utestenger folk om de blir for usaklig eller at de kommer med injurierende ting. Hadde det vært opp til meg synes jeg godt de kunne ha grepet inn tidligere i mange situasjoner, men her skal det være takhøyde, og da får man bare la være å lese når man synes det tar litt for mye av her :drink:

Link to post
Share on other sites

Dette er en interessant tråd om et alvorlig problem med VP D4 og D6 motorer,

 

Synes det er rart at folk som har hundrevis av innlegg å vise fram avsporer med slike innlegg som de 10 - 12 siste. Er dette vanlig på dette forumet? :confused:

 

 

Det er alltid lett å spore av i en diskusjonstråd ditt eget innlegg er et godt eksempel på det (og nå mitt). Dette er en tråd om problemer med VP sin D serie og når du stiller spørsmål om det er vanlig med avsporinger på dette forumet er det i seg selv en avsporing. :wink: Så ja det er ikke uvanlig, men denne tråden har vært rimelig fri for dette.

 

Når det gjelder denne taxibåt motoren D6-310HK så er det interessant i diskusjonen da dette er en motor med svært mange gangtimer, flere en du kunne forvente å få ut av forrige generasjon "grønnmalte".

 

Så om noen kjenner selger eller andre som har flere tusen timers driftserfaring med D6 så hadde det vært fint om dere kunne dele erfaringen med oss andre :yesnod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Min båt drives frem av to D6-motorer og jeg har fulgt med på diskusjonene her vedrørende havariproblemene på D-motorene til Volvo Penta.

Er det noen som har lest eller hørt om noen tips rundt forebyggende tiltak som vi båteiere kan gjøre for å hindre et evt. motorhavari? Jeg vet at VP jobber med å finne løsningen, så det er kanskje ikke lett å vite før årsaken er avklart?

Link to post
Share on other sites

Som nevnt er vi flere D-motor eiere (uten problemer!) som ønsker å sikre oss god informasjonstilgang og selvsagt også legge trykk på VP for å løse denne saken. Her er svaret vi fikk fra info-direktør Mats Edenborg:

 

"Som vi har har meddelat tidigare så har vi idag 32 konstaterade fall av havererade motorer. Volvo Penta har en population i Norge av cirka 4.000 motorer i denna motorserie och i hela världen omkring 40.000 motorer. Inga fall av detta problem har konstaterats utanför Norge.

 

Vi jobbar intensivt tillsammans med våra underleverantörer för att finna en lösning. Under tiden tar vi fullt ansvar gentemot våra kunder som drabbas av detta problem.

 

Volvo Penta försöker att vara så öppna som möjligt för att beskriva sakens komplexitet och kan bara hoppas att våra norska kunder förstår att vi tar problemet på största allvar. Vi har ett gemensamt intresse av att problemet så snabbt som möjligt kan identifieras och lösas."

 

Ikke så mye nytt kanskje, men vi kommer til å følge opp dette utover neste år.

 

Jeg har fulgt denne tråden med interesse siden jeg som eier av en volvo penta D4 måtte få skiftet en lekk injector på garantien. Det som synes stadig tydligere er at injectorene fra Bosch ikke er så gode som de skulle vært. Dieselsporet er i så henseende et blindspor, ettersom injectorene må tåle den dieselen som selges her i landet. Injectorer skal ikke gå lekk. Mercedes hadde samme problemet med injectorer fra Bosch i sin A 1 serie biler. Det Mercedes da sørget for var at Bosch leverte en endret type injectorer. Jeg håper Volvo tar problemet like seriøst og sørger for at Bosch leverer bedre injectorer og følger saken opp overfor de berørte. Selv om det som regel går bra, er det enda større grunn til å ta dette alvorlig når det gjelder båtmoterer enn når det gjelder bilmotorer. Volvo Pentas D-serie motorer synes forøvrig å være utmerkede motorer og Volvos rykte er jeg ikke bekymret for bare problemet blir løst! Det forutsetter altså at det legges press også på Bosch som underleverandør.

:yesnod::yesnod: Tror du er inne på det vesentlige her. Var ikke klar over Bosch-problemene på A-serien til Mercedes. Det var en interessant info.

 

veiver, veivstaker! stempler, blokker... alt sveiset......;)

Mener du den annonserte motoren?? Har du sjekket den? Fristende å høre om den har gått uten feil. Sender en mail.

 

Når tid hadde volvo marinediesler et positivt renome? Disse motorene var egentlig antikviteter den dagen de kom ut fra fabrikk.
Nå er det trøbbel i vente pettersand.........man skal passe seg for å være kritisk til VP.

Slett ikke! Hvorfor tror du at vi holder liv i denne tråden? Du må nok lære deg forskjellen på å være saklig kritisk, ha underbygde kritiske argumenter og generelle usaklige kritiske merknader ala "Når hadde Volvo marinediesler et positivt renomè?" eller "motorene var egentlig antikviteter den dagen de kom ut fra fabrikk". Slik uttalelser er umulig å diskutere videre fordi det er rene udokumenterte påstander og sånn sett lite interessante. Påstå det gjerne - men underbygg det i det minste. Kritisk - men saklig, det var budskapet (enda en gang, Ben Sin)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...