Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Akkurat det har de også gjort for lenge siden.

Javel? Hvor er kilden på dette? Rart at de da går ut med dette som en nyhet for noen dager siden om dette er gjort før.

Har du ringt Volvo?

Jeg har kontakt med Ekeren i VP Norge, ja, og har fått betryggende svar på at VP Norge tar dette meget seriøst (har tidl. sitert fra korrespondanse). Vi er flere eiere som her nede som følger saken nøye og jobber med kontakt med flere eiere.

 

Jeg føler meg ganske sikker på at Volvo løser dette og følger profesjonelt opp. De har press på seg og stort fokus. Jeg er faktisk mer bekymret for den mediestormen som dette har skapt. Det å gjennoppbygge merkenavnet og D-motor-renomet er en vel så stor jobb for Volvo.

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk mer bekymret for den mediestormen som dette har skapt.

 

Det er mest sannsynlig det som har fått fortgang i denne saken, hadde det vært mer medieomtale rundt feks. KAD42 problemene så hadde mange VP eiere hatt en del ekstra penger på sin konto da de hadde sluppet dyre reparasjoner som VP egentlig burde tatt kostnaden med.

Problemene med D serien gjør det også vanskeligere for VP å vri seg unna ansvar i fremtiden, så slik sett har dette gagnet oss som kunder.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Takket være dette forum er det heldigvis vanskeligere å komme unna forbrukermakta.

 

Ingen i båtbransjen trenger å prøve seg så lenge baatplassen.no består i dagens form. De useriøse vil raskt bli tatt.

:sailing:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Skulle bare mangle at de tar dette seriøst, og løser saken.

Men hva konkret svarte de til teorien din?

 

Vet ikke hvor mye du har fulgt med i tråden her, men jeg har sitert fra svaret tidligere, men gjentar gjerne deler av svaret:

 

Ditt forslag om skifte av injectorer kan bli aktuelt, om våre teknikere finner ut at disse er årsaken til

havariene. Dere som er eiere av D4 / D6 motorer har ingen grun til engstelse. Volvo penta vil alltid ta hånd om

ev. tekniske feil som måtte være på et produkt de har levert

 

Vi har forøvrig sendt et brev til ledelsen i Sverige også som vi venter svar på.

 

Jeg ville vært mer bekymret over å ha en motor det forekommer "uforklarlige" alvorlige feil på.

 

Nei, jeg bekymrer meg ærlig talt lite over akkurat det. Har hatt en feilfri motor og så lenge problemet opptrer så marginalt, tenker jeg ikke tanken en gang når jeg er på tur. Hadde du fulgt med i utviklingen i saken, hadde du sett at det ikke lenger er snakk om "uforklarlige feil". Det er injectorfeil, men de har enda ikke funnet eksakt årsak til at noen få av dem ryker.

 

Skulle jeg "vinne i lotto" å få de kjente symptomene med alarm, så føler jeg meg rimelig trygg på at Volvo stiller raskt opp og bruker 1 1/2 time på å skifte injectorene. Verre er det faktisk ikke, men selvsagt er jeg som alle andre eier interessert i at VP finner ut av dette og rydder spekulasjoner av veien

 

 

Det er mest sannsynlig det som har fått fortgang i denne saken, hadde det vært mer medieomtale rundt feks. KAD42 problemene så hadde mange VP eiere hatt en del ekstra penger på sin konto da de hadde sluppet dyre reparasjoner som VP egentlig burde tatt kostnaden med.

Problemene med D serien gjør det også vanskeligere for VP å vri seg unna ansvar i fremtiden, så slik sett har dette gagnet oss som kunder.

Absolutt enig. Jeg var imidlertid lite presis i innlegget mitt. Mitt poeng er at omfanget saken har fått ikke står helt i stil til faktisk hvor mange dette rammer. Ved å lese noen tittler i BM og ikke minst noen av debattene på BM`s nettsider, er det skapt ett inntrykk av at det er "bingo" å kjøpe D-maskin. Dette er et feilaktig bilde og blir ikke dette ryddet opp i bekymrer dette meg mer en selve saken, faktisk.

 

Men selvsagt er det utelukkende positivt at BM og Båtliv har satt saken på dagsorden - utvilsomt! Det er all usakligheter og krisemaksimeringen, som jeg mener vi kunne klart oss godt uten.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle jeg "vinne i lotto" å få de kjente symptomene med alarm, så føler jeg meg rimelig trygg på at Volvo stiller raskt opp og bruker 1 1/2 time på å skifte injectorene.

Swande, hvis du da ligger utenfor brenningene ved Oksøy og haler juletorsken :smiley: og dette skjer, hva gjør du da??

 

Krisemaksimering er jo noe vi gjør til sjøs, vi forbereder oss på det verste, eller? :crazy:

 

Mvh,

Carmencita.

Link to post
Share on other sites

Swande, hvis du da ligger utenfor brenningene ved Oksøy og haler juletorsken :smiley: og dette skjer, hva gjør du da??

 

Krisemaksimering er jo noe vi gjør til sjøs, vi forbereder oss på det verste, eller? :crazy:

 

Mvh,

Carmencita.

 

Jeg er litt enig med Swande, saken er overdramatisert og Volvo kommer til å ordne opp. Alt annet ville være ulogisk og kanskje kroken på døra. Men verden ble ikke bygget på en dag.

Når det gjelder sikkerhet til sjøss er jo dette viktig, men alt er jo risikofyllt til en viss grad. Man legger seg ikke inn på psykriatisk avdeling bare i tilfelle, og sjøvett inkluderer vel en VHF eller lignende. Alle motorer kan jo stoppe og gjør det fra tid til annen.

Link to post
Share on other sites

Swande, hvis du da ligger utenfor brenningene ved Oksøy og haler juletorsken :smiley: og dette skjer, hva gjør du da??

Krisemaksimering er jo noe vi gjør til sjøs, vi forbereder oss på det verste, eller? :crazy:

:fishing: Juletorsken blir nok fra Reinhartsen i år med båten trygt plassert på land :lol:

 

Men jeg ville nok gjort akkurat det samme som deg - kalt opp gutta i Redningsselskapet. Vil ikke se bort fra at jeg prosentvis ligger et ørlite hakk bedre ann, selv på en ny D-maskin :lol: , en med en eldre maskin, uten at jeg vet hva som sitter i din Wiksten (forøvrig vakre båter!)

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Swande, hvis du da ligger utenfor brenningene ved Oksøy og haler juletorsken :smiley: og dette skjer, hva gjør du da??

 

Krisemaksimering er jo noe vi gjør til sjøs, vi forbereder oss på det verste, eller? :crazy:

 

Mvh,

Carmencita.

 

Blir noe oppgitt over slike innlegg, som umulig kan ha annen misjon enn å hause opp denne debatten. Vi snakker om et problem som opptår på noen promiller av D6 motorer. Og, så kommer "ekspertisen" på banen, og roper ulv fra en farkost som ble hogd ut av skauen på det tidspunktet tyskerne dro??

 

Skal resonementet videreføres, så er mitt råd; La båten stå i hagen, ta lykkepillen og håp på et godt nytt år.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Og jeg blir noe oppgitt over innlegg som BEG kommer med her.

 

Tråden handler forøvrig om et problem som oppstår på mer enn noen promille D6 er.

 

Godt å se at Volvo Penta har greid å løse saken, og at det ikke var noen uforklarlig feil.

 

Et godt og saklig resonnement du kom med til slutt. ("Ekspertisen" holder seg normalt til seilbåttråder.)

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hei BEG, var ikke meningen å "hause" opp noen som helst debatt, men jeg påpeker at det er et problem med disse motorene (det er vi vel ikke uenig i) og at så lenge man ikke kan forklare hvorfor det er problemer, ei heller kan si hvilke maskiner det gjelder, så kan det jo like godt være Swande sin. At det er en snøball sjanse på en viss plass at det skjer med den motoren betyr jo ikke at det ikke kan skje. Du må jo være enig i at sjansen her er større enn på motormerker som IKKE har slike feil.

Når det gjelder hvorvidt jeg burde la båten stå i hagen, så er jeg av den formeningen at hadde det ikke vært så mange som ikke gidder å tenke sikkerhet når de drar ut i båt, så hadde det kanskje ikke vært så mange ulykker og redningsaksjoner. (og da hadde de kanskje hatt tid til å hente andre som har båter fra tiden før krigen :yesnod: )

Når det gjelder redningsselskapet og å tilkalle de, så er det vel ikke det vi skal basere sikkerheten ombord på, det kan være de ikke kommer frem i tide, og da er det ikke bare å parkere og ta seg en røyk mens en venter.

 

En annen ting, lykkepiller går jeg på allerede :flag: , gjør ikke halve norge det?

 

Mvh,

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Godt å se at Volvo Penta har greid å løse saken, og at det ikke var noen uforklarlig feil.

Ben Sin

 

Har VP løst saken ? Det har jeg ikke fått med meg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja en injector som feiler er jo injectorfeil naturlig nok. men de har jo ikke funnet ut hvorfor den feiler ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

neida bare de skifter til ikke-feilende injectorer så :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men dysene mine får de aldri (er vel Bosch det også men ikke riktig så mange bar at de skal eksplodere) :rolleyes:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Og jeg blir noe oppgitt over innlegg som BEG kommer med her.

 

Tråden handler forøvrig om et problem som oppstår på mer enn noen promille D6 er.

 

Godt å se at Volvo Penta har greid å løse saken, og at det ikke var noen uforklarlig feil.

 

Et godt og saklig resonnement du kom med til slutt. ("Ekspertisen" holder seg normalt til seilbåttråder.)

 

Ben Sin

 

Carmencita framstiller det som generelt farlig å bruke båter med D6 motorer, med sitt spørsmål til Swande. Slike generaliseringer på bakgrunn av et lite antall motorer med denne type feil, er unødvendig og bidrar til å hause opp debatten.

 

Carmencita framstiller seg selv som en sikkerhetsfokusert båteier, og det er isolert sett sikkert en riktig beskrivelse. Men, når Carmencita begynner å utvide sin horisont med kommentarer om sikkerhetsrisiko knyttet til Swandes båtbruk, vel så blir det helt patetisk sett gjennom mine øyne. Swande har en båt av svært ny dato. Et lite antall motorer har hatt feil, og jeg våger påstanden om at hans D6 vil fungere med mindre problemer enn mange andre motorer av eldre årgang. Utvider man perspektivet til å gjelde den totale sikkerheten for Swandes båt (altså ikke bare motoren), vel så er det vel enda større sannsynlighet for at båteiere med eldre båter vil oppleve flere feil/problemer.

 

Jeg forsøkte i mitt lite diplomatiske innlegg å påpeke at Carmencita ikke kan distansere seg fra sin egen båt, når han velger å kommentere andre navngitte båteieres forhold til risikotenking. Og i en slik sammenheng, blir Carmencita sittende å kaste stein i glasshus. Store stein.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...