MajorAndy Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Velkommen! Regner selv med at tage forbi Skagen om en fire ugers tid men er bange for at der ikke er så tomt i havnen på det tidspunkt... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Distanse Kungshavn Skagen er 45 NM. Går vanligvis i rett over 7 kn. Var noe mot strøm, snitthastigheten ble 6.8 og jeg brukte snaue 7 timer fra Fortøyd til fortøyd. Kortest distanse er vel fra Kærringø og over 34nm om jeg ikke husker feil. PS. ICE funker elendig her. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Når det gjelder ICE i Danmark, sa har de ikke oppgradert nettet til rev.B med økning av hastighet der. Ser at de opererer med max hastighet 2 Mbps og tilbyr ikke de nye modemene og routerne for salg. Ellers er det sikkert dæilig at være norsk i Danmark Redigert 5.Juni.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
arkmarin Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Kaster loss og setter kurs sørover mot Skagen, Bornholm, Öland og Gøta kanal i løpet av uka. Hvordan funker ICE i Sverige? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Jeg er etter mange år med ICE i Sverige godt fornøyd. Hastigheten varierer selvfølgelig etter hvor langt en er fra basestasjon og belastning på basestasjonen, men jeg har aldri vært uten dekning ned til Göteborg som er det sydligste jeg har vært. Men etter dekningskartet burde det ikke være dårligere på østkysten heller. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mariell Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Når det gjelder ICE i Danmark, sa har de ikke oppgradert nettet til rev.B med økning av hastighet der. Ser at de opererer med max hastighet 2 Mbps Ellers er det sikkert dæilig at være norsk i Danmark Hadde 0.18Mbps når jeg testet nå etter å ha flyttet Routeren opp på akterdekket. Med Routeren nede i salongen var det ofte 0 kontakt. Skal ikke klage koster ingen ting ekstra å bruke Ice i skandinavia, går greit å lese på nettet. Laster ikke ned filmer uansett. Og ja, det er sku dæilgt å være i Danmark, selv om det er typiskt Skagen vær i dag, opp mot 20ms fra vest i kasta. Blir liggende til i morgen. Da går ferden til Strandby og JL Skibservice som skal få fikset på ""røykbomba jeg har nedi kjelleren Redigert 5.Juni.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Draug1 Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Sitter og skriver dette midt mellom Malmø øg København, med kurs rett på Falsterbro. 11 m/s maxin går 8 kn på gpsen og sola skinner. Vi startet fra Helsingborg, og foreløpig har vi ikke møtt en eneste fritidsbåt. Helsingborg er forøvrig en trist havn, ligger midt i jappegettoen. ICE nettet fungerer perfekt, har ekstern antenne. Planer om Bornholm i morgen. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Mulligan Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) I Skagen er det gratis Wi-Fi på endel vannhull. Jacobs, Greens, Høyer. Redigert 5.Juni.2012 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Hvad er en jappeghetto? Og tag til Helsingør næste gang. Meget bedre ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Jappeghetto er for meg hundrevis av svindyre leiligheter stablet på hverandre, glass og betong. (type Aker Brygge, men Helsingborg er verre) Jada, Helsingør er bedre, om man ikke velger København isteden. Er forøvrig på vei til Polen, for 8. gang, så jeg har prøvd de fleste havner nedover her :-) Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Salt Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Hvad er en jappeghetto? japp=YAP=Young Aspiring Person(s) - unge fremadstrebende personer. (Gjerne innen finansverdenen, slike som lever av å selge penger.) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
ebonita Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Det ser ut som att Du seglar för fort Draug1. Du har kört förbi massor av fina hamnar både på Svenska och Danska sidan! Och alla är då långt ifrån 'Jappeghetton'. Har ju oxå varit rätt många gånger till Polen och då kan man ju rekommendera vattnen runt Hiddensee och i Peenestrom. Vitte, Stralsund, Wolgast, Greifswald, Ückermünde och många fler. Sehr schön! Och behagligt låga hamnavgifter dessutom. Synd Du har mast, annars är ju Berlin ett båtparadis erste Klasse. Bara två dagar från Szczecin. Max höjd i kanalen 3,85 men i Berlin kan Du segla! Har man bråttom så är f ö flygplan oslagbara..... Redigert 5.Juni.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Vi seiler fort?, Vii dro fra Sarpsborg 16. Mai. Knapt en havn verken i Danmark eller Sverige, vi ikke har vært innom på turene våre om ikke i år så på tidligere turer. (Flygplanet, en Cessna 172, solgte vi forøvrig for noen år siden da vi trives best under seil.) Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Ida Marie III Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Ligger du i Skagen ennå Mariell ?? Vi ligger i Fredrikshavn, går til Skagen i morgen... Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Limfjorden om 3 uker. får håpe det blir mye sol. og endel vind. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mariell Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Da er jeg kommet meg til Sæby. Ble en kort men huskete dagsetappe i dag. Var ikke store bølger men med 6-7 meters dybde ble de veldig krappe og jeg ble god og våt oppe på flybridge og årets første knuste kaffekrus. En plakat jeg så på utsiden av en av de "brunere" pubbene i Skagen. Ett sånt tilbud vil vi nok aldri se i Norge. Selv om jeg har siste utgave av Havneguiden for Danmark, ble jeg rimelig overrasket når jeg kom inn i Strandby havn. Det ser IKKE slik ut http://www.havneguid...32,34,1447&cc=1 Hele sydhavnen hvor ankeret er plassert er fylt opp med nye brygger, pælefortøying i hekk og baug inn. Ingen egen brygge for gjestebåter. Var grønne og røde skilt på plassene. Jeg ble tatt imot av en fra havnevesenet og fikk en helt grei plass. Han fortalte at forandringene hadde kommet for 3 år siden. Dårlig oppdatering av Havneguiden. Glemte å ta bilde, Strandby kan ellers forbigås. Virket som en fiskehavn som ikke hadde gjestende båter høyest på prioriteringslisten. Jeg fikk nå justert ventilene og kontrolert motoren, som ble friskmeldt. Store forandringer i Sæbø siden sist jeg var her. Offesiell åpning av den nye havna var 01.06. Nye brygger til styrbord rett etter andre molo. Tror det er faste plasser med røde og grønne skilt. Fortsatt Longside muligheter ute ved Skulpturen. og vedHavnekontoret. Langs hele hovedkaia er det nå pæler og baug inn. Siden havna ligger rett syd nord, ser jeg for meg mye morro i sesongen når man skal tre seg inn mellom båter og pæler, med sydlig 10sm vind. Er meldt møkka vær med både vind og nedbør i helga. Blir nok liggende her frem til Mandag. Er ikke noe problem å gå i dårlig vær, min utfordring er å gå fra havn og legge til alene, med det vindfanget jeg har. Neste havn bli Hals og der er det Longside plasser (var i allefall), som gjør alt så meget enklere. Redigert 7.Juni.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ida Marie III Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Vi møtte deg rett før molo åpningen i Skagen, da vi kom nordover i går. Vi gikk videre fra Skagen og over til Sverige i dag. Ligger på Kjeringø, skikkelig " vi på saltkråkan" havn.. Har aldri forstått hvorfor både Dansken, Tyskerene og tildels Svenskene holder på med de fortøynings pålene... kan jo ikke spare mye plass på det, billigere kanskje i forhold til uteliggere ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Det var dere ja, Ble overasket når jeg så en Norsk motorbåt for nord gående. Skjønner det bedre nå. Dere har vel vært avgårde en stund. Kjæringø'n er rimelig Saltkråkan ja. Var faktisk der for første gang i fjor. Stemte det sånn ca. med 34nm skagen- Kjæringø, som jeg påsto lengre oppe i tråden? Skjønner heller ikke dette pæle greiene, Hvis de absolutt vil ha båtene liggende ut/inn og ikke for eget anker, må da bøyer være bedre. Kan være noe med bunnforholdene å gjøre. Utliggere blir nok betraktelig dyrere. Men dem om det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Careka Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Men det er longside plasser igjen ennå, en Cat går ikke imellom stolpene. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hmmm, vi har Sæby på planen om ca. halvannen uke. Hvor stor bredde er det mellom pålene? De var der ikke i fjor. Mulig vi tar Strandby i stedenfor. Der er det fullstendig dødt, men toget som pendler mellom Skagen og Fredrikskavn går rett oppe i byen, 10 minutters gange fra havnen. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) God nok avstand for Hulda. Påler i Strandby også ,men god plass til å komme mellom. Mariell er 4 bred i Strandby var det intet problem. Tror enkelte "hull" var på 5mtr.+ Samme her i Sæby, romslig bredde mellom pålene. Cat Da tror jeg du vil begynne å slite i felles ferien. Er ikke mange longside plasser igjen og det er de plassene som går først. Så at de fortsatt snekkret helt ytterst i havna, vet ikke hva planene er der Redigert 7.Juni.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hulda er også fire meter. Lengden når damen skal ligge slik blir ca. 15 meter, så da blir vel rupa liggende mellom pålene. Når du kommer til Hals, går du til nordre eller søndre? Skal du inn til Ålborg? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Tror de nye pålene langs hovedkaia står 15+ ut fra kaia her i Sæby Er det Nord og syd alternativer i Hals da? Tenkte på den "byen" som ligger på nordre side av innløpet til Limfjorden. Nei, skal ikke til Ålborg. Jomfu ane gade har jeg tråkket og krabbet opp og ned i ungdommen. Planlagt neste stopp etter Hals er Grenå. Ser at DMI har kommet med betraktlig bedre meldinger for lørdag. Som det ser ut pr.nå går jeg til Hals Lørdag morgen Redigert 7.Juni.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 Noen ganger nå så får jeg ikke lagret svarene mine. En eller annnen bug. Når det gjelder Hals, så ser det ut fra kartet på mobilen at byen ligger på begge sider av sundet. Jeg har ikke vært der. Setter forøvrig stor pris på informasjonen fra deg. Fint for meg som ligger et par uker etter deg i løypa. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 liv. aktivitet og indkøb: Brug nordlige havn. Fred og ro brug sydlige havn. Advarer dog mod havne mesteren i nordlige havn der tramper rundt på bådene med træsko på allerede ved 6 tiden om morgenen Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.