Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

@windyline: Jeg anbefaler stærkt at prøve havnen i Christianshavns Kanal / Trangraven (se havneguiden) Man snyder virkelig sig selv for en oplevelse hvis man ikke prøver den!

 

@softice: Jeg har ikke selv taget turen, men jeg læser din post som om du gerne vil have en tur ud af det. Den rute, du skitserer er noget over 200 sømil. Med 7 knob er det godt 30 timers sejlads - lad os for nemheds skyld sige, at du sejler fire timer om dagen. Det er så cirka 30 sømil i døgnet og 210 sømil på en uge. Men det kræver, at du kan sejle hver dag og ikke bliver forsinket af dårligt vejr mm.

 

Alt er jo et smagsspørgsmål, men for mig ville det være lidt for presset. Du skal også tilbage igen.

 

Dit alternativ er jo at sejle stille og roligt op til Skagen og her afvente en god dag at krydse over til Norge. Det vil tage lidt over ti timer at komme over, men så kan du jo fx sigte efter et stykke syd for Skien - fx Arendal - og så tage stykket op langs Tvedestrand, Lyngør, Risør, som bestemt også er en fantastisk stykke at besøge! Dette er cirka 50 sømil kortere end den anden vej.

 

I denne model får du koncentreret en del af dine sømil på et langt ben og har dermed mere tid/fleksibilitet til at tage resten af turen i mindre etaper eller blive liggende i to dage et sted hvis du vil. En anden måde at opnå det på er at tage et langt stræk fra Limfjorden til Fx. Gullholmen/Smøgen og herefter i lidt mindre etaper?

 

Men det kommer jo som ovenfor nævnt an på hvor meget du har lyst og mod til at sejle på åbent hav. Dog kan stykket til Anholt/Læsø og videre til Sverige jo bestemt også være hårdt.

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@windyline: Jeg anbefaler stærkt at prøve havnen i Christianshavns Kanal / Trangraven (se havneguiden)

 

 

enig med dig om Christianshavn helt super.....låg der gratis i 3 dygn förre året, er med i Fri Havnsordningen !

 

 

GDkbv.jpg

 

(bilden er fra en tidl tur...ligger alltid i Christianshavn!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvorfor virker ikke tele2 abbonementet mitt i Danmark ?

 

Hilsen

Halgrim S

 

Hvis det er internett du tenker på, kan du vel være glad for at det ikke virker.

Tele2 fri surf i Norge og Sverige. I Danmark, 15-20kr.pr min. eller noe sånt???

 

Er grunnen til at jeg bruker ICE. Fri bruk Norge, Sverige OG Danmark.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noe å huske på for de som skal lengre syd neste år.

regner ikke med at så mange skal ned til tyskland i år.

Men les her.

 

http://www.ftlf.dk

 

eller direkte her.

http://www.gesetze-im-internet.de/zollv/BJNR244900993.html

 

 

Tollregler, ved ankomst Tyskland.

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

eller oversatt og i ytterst forkortet form:

Du skal føre signalvimpelen 3. likhetstegn over kommandobrua eller i vantet ikke høyere enn salingshornet eller i aktermasta (det bør man klare);

om natta skal du føre en hvit rundtlysende lanterne mellom 1 m og 2 m lavere enn hekklanterna (det kan bli vanskelig for mange fritidsbåter!)

Tolloppsynets stoppsignal er, i tillegg til blått blinklys, signalflagg "L" eller "L" avgitt som morsesignal med lyd eller lys (didahdidit - ._..)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Noen som er nedover Danskekysten?

Ligger selv i den ikke helt Eksotiske Skagen, men det er i allefall Danmark.

Blir her til Festivalen til helga er over.

Har rent på med båt i dag, men fortsatt "god" plass.

Forsto på ett par erfarne Festival deltagere at det kom til å bli VELDIG fullt i løpet av Onsdag/Torsdag.

 

PS. Skagen egner seg denne helgen definitivt ikke, for barne familier som ønsker ro og fred.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

En siste rapport fra Skagen.

Roen har senket seg etter festival helga. Er kun en båt som ikke har fått med seg at festivalen er over. Der går det i Bon Jovi og annen 80 talls soft rock så ørevoksen vibrerer.

Er IKKE en takterrasse båt, men en seilbåt med KNS flagg.

Jeg tusler nordover i morgen, ble kun Skagen i Danmark i år. Satser på en lengre tur med andre havner til neste år.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ligger i Ebeltoft etter flott seilas ned fra Grenaa. Nydelig vær og god plass i havnen. Mest tyskere og danske båter, men en og annen svenske og nordmann. Tar sikte på Juelsminde i morgen så spent på om ferierushet har begynt.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut som om det er mye båt på Læsø, se her: www.laeso-vejr.DK

 

Det var også mye trafikk i Sæby for noen dager siden, men altid plass til siste båt.

 

I Aalborg er det stille og fredelig, bare tre med Norske flagg.

 

Hvis du leser dette Roald-Bj så er det folk som etterlyser deg her i Vestre Bådehavn,

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Knippla syd for Marstrand i går over til Østerbyhavn på Lesø-mye Svensker her og noen Nordmenn og Tyskere. Havnen er full -og dette dagen før de fleste svenskene starter ferien. Seilte over til skipsleia mellom Sverige og Danmark med 2-5 s/m vind - så kom lavtrykket med regn som varslet-det som ikke var varslet var 21 s/m vind og raskt 4-5m høye krappe bølger i det grunne fravannet rundt Læsø. For å si det mildt det ble en frisk seilas med kraftig revede seil. Midveis fikk jeg for stort press på roret i vind bygene og tannhjulet i tannstang-styringen begynte å hoppe over tennen i de verste vindbygene. Altså vi hadde ikke full styring. Fikk revet seilene til små kluter og rorpresset ble mindre da seilbåten søker opp i vinden i stormkastene. Seilte sammen med en kamerat som nettopp har konvertert fra 28' motorbåt til 40' seilbåt. Det var tredje gang han hadde seilene oppe da vi kom inn i kuling/storm bygene. Men han kom i havn selv om familien var lettere sjokkert.

Klarte og knekke basis av flaggstangen til en svenskseilbåt i havna-kona fulgte ikke helt med framme i baugen-og han hadde typen stång som står nærmest vannrett ut bak båten. Gikk bor for å gjøre opp etterpå- kona dro fram en katalog og 575 SEK ville de selvklårt ha i ersettning får en vanlig flaggstang. Jeg kunne få ta med den gamla stången, men takket nei. Erbjudade dem min flaggstång som ersettning da det ikke kan kjøpes ny her i Østerby havn, men greit nok-svenske kapteinen var så sur at han kom ikke opp fra båtens kjeller engang.

Link to post
Share on other sites

Ligger nå i Svendborg på sydfyn. Igår var det visst ny rekord av båter i havna med over 300 gjestebåter. Dette pga mye vind og regn. Sydfyn er et fantastisk seilområde, med masser av små øyer med hyggelige havner. Har vært i området siden mandag. Været er for tiden svært ustabilt, men det meldes noe bedre vær de neste dagene. Skal seile hjemover gjennom Lillebælt og videre til Tunø eller Samsø. Har sett en 2-3 andre norske båter. Mye tyskere og nederlendere i tillegg til de innfødte.

Redigert av stormy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ligger i Vesterhavn. Relativt mange båter her, men det er plass til flere. Var en tur til Østerby i kveld, og der var det enda mere båt grunnet en eller annen festival. Vi drar videre i morgen, så du får bare sende meg en melding om du vil ta over vår plass (vi reiser en gang etter lunch).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det blåser trolig frisk bris fra vest her nå. Blir nok litt vind i morgen også, men det er en periode med mindre vind litt utpå dagen (havvarsel)

 

Vi seilte hit fra Ôckerô i går, og da var det jamnt 15m/s, mye nedbør og ganske urolig sjø. Var deilig å komme i havn da skal jeg love.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Rigtigt dårligt vejr her i København med regn og meget blæst, vi havde lige en god formiddag igår lørdag, men derefter blev det bare skidt igen. Her til morgen blæser det 8 m/s i snit og det skulle blive mere i løbet af dagen :headbang: :headbang:

Det skulle blive lidt bedre tirs/onsdag, men der er ikke meget sol i horisonten :rolleyes:

God mulighed for plads, selvom Nyhavn er fyldt godt op efterhånden er der plads i Svanemøllen og Lynetten.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

... Er det fint i Sæby, og er det noe å finne på for trettenåringen vår der?

Er kanskje ikke så mye å finne på her for trettenåringen Tom. Sæby er en hyggelig by med en veldig koselig havn. God mat og god drikke. Jensen Fiskehus (nede i havna) er et must. Helt utrolig sjømatbuffe.

 

Ellers har vi jo disse da:

polser.jpg

 

Rederinnen på MorMajor og Fru Bonus vartet forleden opp med hjemmelaget (= båtlaget) fiskesuppe. Laget fra bunnen av med flere slag fersk fisk. Safran, masse fløte, hvitvin og andre herligheter. Resultatet var helt utrolig!! En rikelig mengde for 6 personer ble fortært av 4. Med kald Sancerre fra kjøla i Bonus selvfølgelig.

Livet farer godt med de snille :cool:

fiskesuppe.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...