Jump to content

Full kaos på sjøen i helgen ( refser båtfolk )


Ficher

Recommended Posts

Ser ut som det er mulig å tømme seg for litt frustrasjon over uvettig kjøring her :discuss:

Jeg har ikke lange erfaringen med lang båtferie, og i særdeleshet ikke i den svenske skjærgården. I løpet av 1 1/2 uke hvor vi tråklet oss sakte og bedagelig nordover fra Marstrand, fikk jeg en del erfaringer om at noen virker å se på havet som sitt eget, og at andre ferierende stort sett er en plage og sinker. Før og gjennom Sotenkanalen telte jeg 6 skippere som jeg gjerne skulle hatt en lang alvorsprat med - "heldigvis" var de fleste svenske. Den værste var kanskje han som kom sørover i 10-15 knop og møtte en lang kø som var på vei nordover og blei særs godt fornøyd med alle de flotte bølgene han lagde. Jeg dunka fingern et par ganger mot skallen for å illustrere at jeg syns han oppførte seg som en tulling, men fikk bare et par fingerdunk tilbake som en absurd hilsen :headbang: Litt lenger opp i kanalen kom en nordmann bakfra som trolig syntes køen gikk 1 knop for sakte (selv om vi holdt grensen ganske nøyaktig)men forbi skulle han - etter å ha ligget noen minutter på badeplattformen min, vurderte han soleklare rett til å passere med kanskje 1 knope høyere hastighet knappe metern fra min babord fender. :nono:

 

Men det var en fin ferie :yesnod:

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

fælt te syting det var her da. ja la oss alle gå i minste felles multiplum gjerne rundt 3 knop absolutt over alt så vi ikkje lager bølger. huffameg så fælt det må vær at noen går fortere ann det akkurat DU har tenkt ut som en fin fart. også så stor hekksjø da.. kansje alt nipset du har stående i båten faller ned. buhuu. er man på sjøen så forvent bølger! vil man ha det helt stille hele tiden så bygg eget basseng.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Båtsessongen er i gang og flere er kommet på sjøen.

 

I går kveld var jeg ute og seilet til det ble mørt. Brukte lang tid på å fortøye og gjøre båten klar for lørdagen. Det var meldt en god del vind.

Når jeg står på moloen i havnen og låser opp sykkelen ser jeg en seilbåt som ligger helt i ro ute på fjorden. Den var uten lanterner og vannskelig å se. Tenkte med meg selv at det var en merkelig plass og ligge i mørket. Ble litt nyskjerrig så jeg sto og så ut på den en stund. Så ser jeg at det er en fyr ombord som drar frebrilsk i startssnoren på motoren uten at motoren starter. Jeg går tilbake til båten for å hente kikkert og når jeg kommer tilbake hadde båten drevet en sykke ned fjorden og personen ombord dro fremdeles i startssnoren. Like etter kommer en motorbåt forbi, og personen i seilbåten blinket flere ganger med en lommelykt, men motorbåten kjørte rett forbi! :eek:

Innså at jeg mest sannsynlig var eneste person i nærheten som kunne hjelp, så jeg løp ut til båten, tente lanterner og løsner fortøyningene. Da fyren oppdaget meg blinket han med lommelykten. Det var bra, for ellers hadde jeg ikke sett ham, for det var så mørkt. Det viste seg at båten nylig var sjøsatt og han hadde ikke seil ombord. Og motoren startet ikke.

Snill som jeg er slepte jeg ham til sin hjemmehavn. Brukte rundt 15 minuter. Da vi var fremme var det såvidt fyren klarte og si takk. Med et "Det va isje værst" returnerte jeg til min havn.

Synes fyren kunne vært litt mer takknemlig for at jeg rykket ut for å hjelpe han, og i tillegg slepte ham helt hjem. Usansett ble jeg nok fredagens hverdagshelt :lol:

 

Hvor mye skulle redningsselskapet hatt for et slikt oppdrag?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

men hva mer enn en takk er det du venter deg?

Jeg hadde vel ventet en takk :lol:

Jeg så på kropsspråket at han var fornøyd, men har klarte aldeles ikke og formidle det til meg.. :lol:

 

Men som det står i et dikt jeg lærte meg utenatt på skolen en gang;

Det er en lykke i livet

som ikke kan vendes til

lede:

Det at du gleder en annen,

er den eneste glede.

:yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vel ventet en takk :lol:

Jeg så på kropsspråket at han var fornøyd, men har klarte aldeles ikke og formidle det til meg.. :lol:

 

Men som det står i et dikt jeg lærte meg utenatt på skolen en gang;

Det er en lykke i livet

som ikke kan vendes til

lede:

Det at du gleder en annen,

er den eneste glede.

:yesnod:

 

Bra jobbet Seilaren. Det er slik man skal oppføre seg. av og til glemmer jeg hvor gammel du egentlig er... Stå på. !

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det var jo flott gjort, og stakkaren ble sikkert skikkelig fornøyd med deg, men hva mer enn en takk er det du venter deg? Bergingslønn?

Nei, ikke bergingslønn akkurat, men jeg synes da i all anstendighet at han kunne tilby noen hundrelapper i fuelutgifter og ulempekompensasjon.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Synes absolutt og selvfølgelig at det hadde vært på sin plass med en ordentlig takk og gjerne tilbudt noen lapper som kompensasjon for tid osv, MEN vi kan vel heller ikke utelukke at mannen var både litt flau, brydd og stressa opp idet hele? Og vi nordmenn flest er jo ikke akkurat de flinkeste til å møte andre, se folk i øynene, hilse og takke? Kanskje mannen da han kom hjem og fikk roet seg ned satt igjen med en litt flau smak i munnen og snev av dårlig samvittighet for at han IKKE fikk gjort det vi alle forventet av ham? Vi kan i hvertfall ikke utelukke det! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En skikkelig takk hadde vært en selvfølge. En liten påskjønnelse burde vært like selvfølgelig. Flott innsats Seilaren!

 

 

Selv om mange forventer seg dette så er jeg faktisk uenig. Men dersom man skal slepes helt til hjemmehavnen bør man vel tilby noe som tilsvarer drivstofforbruket på den distansen.

 

Ellers er jeg av den oppfatning at man skal hjelpe andre i nød uten å forvente å få noe annet enn en takk. Slike tjenester kan jo alle oppleve å måtte trenge, og det er dumt hvis folk skal gjøre "business" ut av noe sånt :crazy:

 

 

Ellers er det flott gjort av Seileren. Dvs. jeg håper at alle her inne hadde gjort det samme som den største selvfølge og nå har Seileren gått foran med et godt eksempel.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Beklager hvis jeg var litt sarkastisk med hentydningen til bergingslønn, men jeg ville aldri i verden tatt i mot betaling for en slik tjeneste. Hvis jeg oppfattet "Seilaren" riktig så tok dette rundt et kvarter og såpass får en yte for å avhjelpe karen som hadde problemer. Neste gang kan det være en sjøl som står der og trenger hjelp.

Jeg har sjøl fått maskinstopp ca 10 nm av land. Fikk da kontakt med et dansk militærfartøy som slepte meg inn til Langesund, men når jeg prøvde meg med en påskjønnelse for dette så ble det blankt avvist. Svaret var "Man hjelper hverandre når man har problemer. Punktum"

 

Likevel: "Flott innsats "Seilaren".

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Der er vi helt enig Safrane. Du tilbød faktisk å "gjøre opp" på et vis, og det er det som teller synes jeg. Jeg hadde heller ikke tatt imot penger for en slik jobb, men hadde satt pris på en takk eller et tilbud om en påskjønnelse. Selvfølgelig hjelper man andre, og selvfølgelig takker man for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Bra Seilaren! Du gjorde det som enhver båtmann skulle gjøre. I tillegg var du ekstra oppmerksom på båten som lå å drev. Kanskje var mannen ombord så "skipla" at han rett og slett glemte å være takknemlig.

 

Takk for en fin hverdagshistorie. Du er min helt. :wink:

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg oppfattet "Seilaren" riktig så tok dette rundt et kvarter

Selve slepet ja, men jeg brukte en time til sammen med å komme meg ut av havnen, ut til havaristen, slepe, kjøre hjem og fortøye igjen. Gikk glipp av middagen hjemme :lol:

Men uansett lever jeg lenge på samvittigheten nå, det er en god følelse og ha hjulpet noen :cool:

Takk for hyggelig tilbakemeldinger

:fishing:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hei Seilaren.

Jeg håper du er i nærheten når jeg får motorproblem.

En fantastisk jobb du har utført. Svært dyktig utkikk du har utført. Redningsarbeidet i etterkant er like godt eksempel på god sjømannsskikk.

Jeg tror du kan ta havaristens stressnivå som forklaring for at du umiddelbart ikke fikk noen omfattende takk for innsatsen.

Det kan være at havaristen i ettertanke har lyst til å takke deg.

Kanskje en ide å ta kontakt med ham og høre hvordan det går - du kjenner vel båten hans nå?

Link to post
Share on other sites

Gikk glipp av middagen hjemme :lol:

Men uansett lever jeg lenge på samvittigheten nå, det er en god følelse og ha hjulpet noen :cool:

Flott gjort dette, men krabaten kunne jo bidratt til en "bedre" middag på "Mc Donald" i allefall siden du ble uten middag denne dagen, i tillegg til et stort takk...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå må vi ikke dømme denne karen nord og ned. Det kan jo ennå skje at han dukker opp og takker seilaren på en annen måte. Han trenger vel noe tid på å fordøye situasjonen sin. Historien er jo heller ikke blitt 24 timer ennå, så gi mannen en sjanse til...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Etter mye tenking etter hvor jeg hadde sett mannen jeg reddet før, så har jeg funnet det ut. Jeg vet hvor han har hytte, og neste gang jeg er i traktene skal jeg se om jeg ser ham :lol:

Det var en meget pen trebåt, så jeg kunne tenkt meg å tatt en nærmere titt på den en gang også.. :yesnod:

 

Dette var på fredagskvelden Jawik :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...