Jump to content

Full kaos på sjøen i helgen ( refser båtfolk )


Ficher

Recommended Posts

Når jeg ser på bildet på nytt, så ser det ut til at hverken båtfører eller kajakkpadler bryr seg om hverandre. Det må være ganske stor avstand mellom dem, som noen påpeker, eller så hadde vel padleren reagert på denne kjøringen?

 

Dette bildet tror jeg ikke viser sannheten, og det er synd at båtfører blir hengt ut på denne måten. Selv om det ser nokså uvettig ut på bildet.

Link to post
Share on other sites

masten er i så fall en som står på Brannfjellet øst av Ekebergsletta

Brannåsen var navnet. Begynner å glemme litt etter 30 år. :rolleyes: I så fall er det omkring 4 km til bebyggelsen i bakgrunnen. Og hvor stor er da avstanden mellom kajakk og båt? 15m eller 115m ? Ikke tør jeg å dømme ut fra bildet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det må være mere enn 150m til land fra motorbåten i allefall siden ekspertene har omtaler dette til å være i frifartsområdet.... Det er det eneste som er sikkert her i allefall :crazy::crazy:

 

Og hvis bildet er tatt "er tatt fra Dyna i retning Nakkholmen/Lindøya med Ekebergåsen, muligens Bekkelaget i bakgrunn." - hva er da høyeste tillatte fart?

 

Min uttalelse (jeg regner faktisk med at det var mitt innlegg du siktet til!) var basert på en antagelse hvilket jeg også påpekte og må sees i den sammenheng. Lurer fortsatt på hvor stor avstand du mener det er mellom kajakk og motorbåt og motorbåts avstand til land? Hvis jeg har oppfattet deg riktig, hvilket jeg innser ikke er sikkert, så mener du at motorbåten bryter noen lover og regler, hvilken eller hvilke?

 

ps

med frifartsområde forstår jeg det som et område som ikke er undelagt spesielle fartsbegrensinger, men selvfølgelig skal man følge alle andre lover og regler som, eventuelt, begrenser den fart man holder

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

hvem er alle disse fartsbøllene da - begynn gjerne med en definisjon

 

Det er ikke snakk om definisjon og grenseoppgang mellom bølle og ikke-bølle. Det er snakk om å være hyggelig, høflig og hensynsfull i ulike situasjoner. Hvis jeg kjører full guffe med snekka mi (7 knop) fem meter fra en kajakk, er jeg uhøflig. Kall meg gjerne bølle. Hvis jeg gjør det samme fra Fredagshølet til Papperhavn, en strekning hvor det ligger mange hyggelige båtfolk fortøyd og nyter kveldssol og kaffe, er jeg uhøflig. Kall meg bølle.

 

Hvis en halvplaner går for full maskin nær opptil danskeferja, er det OK (men kanskje farlig for egen del).

 

Om en padler befinner seg akkurat der hvor jeg hadde tenkt å gå med snekka, så finner jeg en annen vei. Hvis det er trangt, så har jeg faktisk tid til å vente. Jeg står ikke i baugen og skriker (eller tenker) "kom deg vekk, din lille kajakk".

 

Vi er da vel alle i stand til å vurdere situasjonene og vise hensyn? Er dette så vanskelig?

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ærlig talt, bildets ekthet er lite interessant, det skal illustrere en ikke helt uvanlig situasjon. Til alle som irriterer seg veldig over uansvarlige kajakkpadlere kan det jo være en trøst at litt irritasjon, som i tillegg kan få sitt utløp her, er det værste som kan skje. Poenget med myke trafikkanter ala kajakkpadlere er at de kan velte - selv om nok de barskeste her på forumet muligens vil mene at dersom de ikke takler en velt uten å kunne komme seg opp igjen så bør de anskaffe en romaskin :smiley: . Fordelen med arrogante og snobbete seilere, dumdristige kajakkpadlere midt i leden, for ikke å snakke om bråkete unger i joller med topptrimma tohestere, er at konsekvensene av deres atferd som oftest kan håndteres med en ekstra ankerdram :cheers: .

Link to post
Share on other sites

Fordelen med arrogante og snobbete seilere, dumdristige kajakkpadlere midt i leden, for ikke å snakke om bråkete unger i joller med topptrimma tohestere, er at konsekvensene av deres atferd som oftest kan håndteres med en ekstra ankerdram :cheers: .

 

Og sammen over en ankerdram blir vi alle gode busser. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å være litt sjø og vind samtidig så båtføreren etter min oppfatelse av bølgehøyden medfører nok det Astor tidligere beskrev at bildet er manipulert. Når det er sagt så lurer jeg litt på den vimpelen som henger over båten, kan det være en BP vimpel ???. :cool:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

For å få avgjort bildets ekthet burde det gå an å kontakte Aftenposten.no. og spørre i hvilken sammenheng dette bildet har "blitt laget". Kajakkpadleren ser ut som han ikke har noen verdens bekymringer og det samme gjelder båtføreren.

Enig med Astor og Geir Frode, dette er fototriks. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Cruzere hvorfor trenger de og kjøre helt opptil gocart dekkene mine?

Det er "straffen" for å ha en uvanlig båt. Folk vil bortom å se, og de vil gjerne se inni styrehuset også! :yesnod:

Snakker av erfaring, har selv båt utenom det vanlige.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har ikke syklister, motorsyklister, gående, padlere, rorere, snekkefolket, barn i joller eller seilere like stor rett til å ferdes på veien eller sjøen de som alle andre..

Jøss, jadda, SELVFØLGELIG!! (OBS: Dette er en meningsutveksling fra min side! Ikke drep meg med en gang da...) :blush: :blush:

Men pokker heller, du sender da ikke BARN rett ut i rush-trafikken på egen hånd, eller??? :confused: :confused:

Og ikke kjører samme trafikk inn på gågater og lekeplasser heller... (Bare for å understreke...)

 

...Eller skal de la seg presse bort fordi enkelte andre er totalt blottet for omtanke for andre, egoistiskiske og hensynsløse som kun tenker på seg selv og sin egen fortreffelighet.

Selvsagt ikke!! Men DAahh kjære venn, må det komme overvåking av lovverk, straffetrusler og hele pakka frem på "banen". A la VEG....

Lik det eller ikke!

HVIS en padler er tullete (les: "ubetenksom") nok til å begi seg i trang, sterkt trafikkert lei i svarte natta (for å sette det på spissen), skal man da ikke regne med at ulykke kan skje??

 

Kinkig sak dette! Men som vanlig må det vel gå med noen liv før lover / politikere / OG båtførere begynner å endre på forholdene!

 

Men DÆSKEN så glad jeg er for at jeg ikke har båt rundt Oslofjorden!!! :smash: :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...