Jump to content

Full kaos på sjøen i helgen ( refser båtfolk )


Ficher

Recommended Posts

På bilde av padleren viser ikke at det er så stor avstand mellom båtene. Dersom forvregning ville bølgene ha vist at det var større avstand mellom kandidatene. Cabin båten holder avstand fra land, men farten er kritikkverdig dersom ikke naturlige bølger spiller oss et puss i bildet. Muligens er denne situasjonen tatt mens været lagde mye bølger og cabinbåten forsterker situasjonen. Padleren vet sikkert hva han gjør i denne situasjonen. Øvelse til elvepadling. Hadde padleren vært en jolle så hadde pipen fått en annen lyd her på BP. Ganske sikkert.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Bildet kan tolkes på to måter:

 

Hensynsløs hekkbølle eller som jeg ser det:

 

Hvorfor i huleste skal man på død og liv padle i vår verst trangeste skipslei i dårlig vær hvor cruiseskipene har 7 m dypgående og nødvendig styrefart er på min 12 knop? Og hvor rutebåtene går i skytteltrafikk med dødvinkler vanlige båtfolk ikke kunne tenke seg i sin villeste fantasi. Forøvrig er det også i frifartsområdet.

 

Og i tillegg påberope seg et slag forkjørsrett. At sjøen er for alle uten noen begrensninger, er bare tøys. Sjøen er for alle KUN hvis alle tilpasser og tilordner seg felles kjøreregler. At ekstremsportsutøvere risikerer sine egen lemmer er deres egen sak, men at andre skal lide før det, blir komisk.

 

Så hvis kajakkpadlere skal bli tatt seriøs, så må de vise et snev av sjømannskap. Eller fornuft. Hvorfor bruker de ikke eksempelvis vimpler, fargede vester og lys? Hvorfor må de gå midt i skipsleia? Og hvorfor vil de ikke lære seg sjøveisreglene når de likevel foretrekker å ferdes der hvor det er mest trafikk?

 

Jeg håper og tror at det skyldes uvitenhet om sin egen synlighet. Her er et godt eksempel til etterfølgelse:

 

Kajakkpadler som vil bli sett.

 

Historien vil vise om det også vil bli krav om båtførerbevis også for disse kamikaze-jakkene :smash:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kan være enig at enkelte burde bruke hodet litt mer når de møter folk som padler.

Men må si jeg kan bli irritert når enkelte padler midt i et godt traffikert sund og forventer at alle skal vise hensyn. De får legge seg langt fjellsida og bli der.

De må også vise hensyn og faktiskt bare finne seg i at det ikke alltid er like lurt å padle på visse tider og steder.

Link to post
Share on other sites

Nå viser vel bildet tydelig at padleren hadde lett synlige klær på seg og således burde være lett synlig for denne båtføreren, og jeg tror også at båtføreren har sett/ser denne padleren selv om han på bildet har nesen en helt annen retning, men bekymrer seg nok tilsynelatende lite om kajakkens ve og vel.

 

Man kan gjerne diskutere til krampa tar en og denne kajakken burde padlet her eller ikke, men like fullt så gjelder da sjøloven.... og en skal ta hensyn i henhold til regel 2 blant annet..

 

Dette bildet illustrerer jo det som flere enn meg sitter igjen med ett sommerns opplevelser på sjøen og er således ikke unikt på noen måte... Jeg så lignende omtrent daglig lang "E6'an" i Bohuslän i sommer.... men da var det ikke kajakker involvert men mindre båter og mange med mast som ble kastet i alle retninger etter et bløtt møte med norske og svenske hekkbølger fra cabincruisere i halvplan. Selvsagt så kan man fritt mene at slike små farkoster på noen og tyve fot ikke burde seile i leia, men sikkert ligget på land for alt jeg vet med sine små båter..

 

Men jeg er av den oppfatnbing av at sjøen er til for alle, også småbåter og kajakker.... samt disse mere elle mindre "hjernedøde" førere av halvplanere.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan være enig at enkelte burde bruke hodet litt mer når de møter folk som padler.

Men må si jeg kan bli irritert når enkelte padler midt i et godt traffikert sund og forventer at alle skal vise hensyn. De får legge seg langt fjellsida og bli der.

De må også vise hensyn og faktiskt bare finne seg i at det ikke alltid er like lurt å padle på visse tider og steder.

Eller for å si det på en annen måte:

 

Båførere får faktiskt bare finne seg i at det ikke alltid er like lurt å kjøre båt på visse tider og steder, dersom de synes det er problematisk at folk padler kajak. Kajakker har like sot rett til å våære på visse steder til visse tider som alle andre.

Link to post
Share on other sites

Eller for å si det på en annen måte:

 

Båførere får faktiskt bare finne seg i at det ikke alltid er like lurt å kjøre båt på visse tider og steder, dersom de synes det er problematisk at folk padler kajak. Kajakker har like sot rett til å våære på visse steder til visse tider som alle andre.

 

eller på annen måte II

 

Kajakkpadlere får faktiskt bare finne seg i at det ikke alltid er like lurt å kjøre kajakk på visse tider og steder, dersom de synes det er problematisk at folk kjører båt. Båter har like sot rett til å våære på visse steder til visse tider som alle andre.

 

:smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Enig at de har rett til å være på sjøen, men det sier seg selv med dagens antall båter på sjøen må også de vise hensyn, ikke bare båtfolka.

Det sier seg vel selv at det passer seg bedre at de legger seg f.eks nærme land og ikke midt på ? Mulig det er padlere som gjør dette bevisst for å markere seg, greit nok men tragisk blir det med en padler paddeflat under en båt :rolleyes:

Viser begge parter normal folkeskikk så løser det seg som regel ganske greit :yesnod:

 

Det er 1000 vis av steder å padle, skal de absolutt være der det er mye båttrafikk ja da får dem skylde seg selv mener nå jeg om de ikke selv er med å bidrar til at det ikke oppstår situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Meget kloke ord Astor. Om man man er 50 eller 100 m. fra land er mindre viktig innaskjærs, småbater og kajakker kan velte. Til og med i sundet mellom Nesøya og Mellomnes/Landøya hvor det ofte er både badende unger og stor kajakktetthet har jeg ofte observert uansvarlig bølgeproduksjon. Men det kan like godt være en 18-20 foter som nesten står loddrett i vannet uten at farten nødvendigvis er noe særlig mer enn 5 knop, som en større halvplaner. Jeg prøver selv å ta like mye hensyn til mine hekkbølger som til farten i "overbefolkede" farvann. Derfor får jeg helle ikke veldig dårlig samvittighet om jeg ligger i 6 knop der det er 5 knopsgrense så lenge jeg ikke lager store bølger.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner flere padlere i Oslo, og en fellesnevner er frustrasjon over all den hensynsløse båtkjøringen som bedrives. Flere har måttet gi opp å drive sin hobby på dager med stor båttrafikk. Vi har nok ikke hørt siste ord fra padlerene.

Uff - for ikke å snakke om seilere da som faktisk må gi opp hobbyen sin på vindstille dager :rolleyes:

Jeg liker godt å sykle - men jeg gjør ikke det i rushtiden - for da synes jeg det er for trangt. Det betyr ikke at jeg har gitt opp hobbyen min - det betyr at jeg tilpasser meg rammebetingelsene.

 

Generelt vil jeg si at jeg har gitt opp å kjøre båt innenfor Nesodden for kosens skyld. Det er så mye rar kjøring både far nytte- og lystbåter at jeg blir litt animert til tider.

Hvorfor i huleste skal man på død og liv padle i vår verst trangeste skipslei i dårlig vær hvor cruiseskipene har 7 m dypgående og nødvendig styrefart er på min 12 knop? Og hvor rutebåtene går i skytteltrafikk med dødvinkler vanlige båtfolk ikke kunne tenke seg i sin villeste fantasi. Forøvrig er det også i frifartsområdet.

Jeg tror mange som padler ikke vet hvor dårlig synlig de er. Og at de skal drive å padle midt i skipsleia forstår jeg ikke. Men folk driver jo med så mye rart disse dager - noen finner jo på å seile til og med. Sålenge jeg ser kajakken tar jeg hensyn og slakker av. Men dere kajakkister - dere er ikke lette å se altså. Og som alle andre myke trafikanter - selvom man har retten på sin side så er det ikke forbudt å ta vare på seg selv heller.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båter har like sot rett til å våære på visse steder til visse tider som alle andre.

Og samtidig en plikt til å opptre på en slik måte at det ikke skaper problem for padlerne.

 

For meg har dette aldri vært noe problem

 

Mitt forrige innlegg var myntet på dem som enten ikke klarer eller ikke vil ta tilstrekkelig hensyn til padlere.

Link to post
Share on other sites

Personlig så er ikke padlere noe stort problem, om de er midt i leia eller ikke... Jeg bare hilser og de hilser tilbake... værre er det i grunnen ikke.. Ikke drar jeg opp så mye sjø heller, en 10-12cm på en god dag skal jeg vel klare i 7,5 knop... og trives på sjøen gjør jeg også, så jeg har god tid... De gangene jeg ikke har så god tid, ja da starter jeg bare litt tidligere så kommer jeg frem jeg også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Siden det var snakk om forvrengte avstander p.g.a. telelinse, er det noen som tør anslå avstand til bebyggelsen og (mobil?)masta oppe til venstre i bildet?

 

Det står ikke direkte hvor bildet er tatt, men artikkelen i Aftenposten refererer til Dyna fyr.

Jeg er lokalkjent i området, men klarer ikke å kjenne meg igjen.

 

Tror derfor bildet må være tatt et annet sted enn ved Dyna fyr

Link to post
Share on other sites

Siden det var snakk om forvrengte avstander p.g.a. telelinse, er det noen som tør anslå avstand til bebyggelsen og (mobil?)masta oppe til venstre i bildet?

Det må være mere enn 150m til land fra motorbåten i allefall siden ekspertene har omtaler dette til å være i frifartsområdet.... Det er det eneste som er sikkert her i allefall :crazy::crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ny tolkning av bildet:

 

Hvis bildet er tatt fra vest av Nakholmen mot N-V (og "gjennom" leden), er første del av bakgrunnen strandområdet mellom Huk og Lille Herbern og bebyggelsen i åsen bak er Vækerø Da kan det være at båtføreren er en premiedust som både er innenfor 150 m fra land, 50 m fra badebøyene, sågar kanskje innenfor. Han har heller ikke sett kajakken, eller at han har sett den, men avpasser ikke sin egen fart.

 

Men det kan også være at avstanden er realtiv stor. Det kan også være at hvis fotografen fortsatte å ta bilder. kunne vi kanskje sett at 10 sek senere går båten i dorgefart. Ingen hekkbølger å se, bare sjøens egen bølger. Dette bildet ville kanske også vist at førerne hilser pent på hverandre. :smiley:

 

Men kosebilder er ikke så salgbare da.

 

Til orientering: hvis ovennevnete stedbeskrivelse stemmer; så har padleren leden bak seg og har kanske bare padlet i ytterkant av den?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det må være mere enn 150m til land fra motorbåten i allefall siden ekspertene har omtaler dette til å være i frifartsområdet.... Det er det eneste som er sikkert her i allefall :crazy::crazy:

 

!50 meter fra land??? Hvem bekymrer seg for det av fartsdårene.

Vi har 3 knop i havna, og der kommer fantomene inn i 15 knop!! :headbang::eek:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg har vært på de kanter, men tipper det er tatt fra Dyna i retning Nakkholmen/Lindøya med Ekebergåsen, muligens Bekkelaget i bakgrunn. Lagt inn linje mellom Dyna fyr og ca. der jeg tror masten står. Dette er en avstand på 2,8nm eller ca. 5km. Ut fra bildet virker det som bare noen hundre meter.

 

dyna_bekk.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tro du kan være inne på noe der, masten er i så fall en som står på Brannfjellet øst av Ekebergsletta

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Padlerne har ingen krav på særrettigheter, sier generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund.

Det er uvettig kjøring, ikke selve farten som er padlernes problem, påstår han. For båtførerne er det en utfordring å få øye på havpadlerne.

Båtførere må ta hensyn til sjøens myke trafikanter. Men de er ikke alltid like lett å få øye på. Mange padlere bruker ikke gule eller oransje vester. Skal vi ta hensyn, må padlerne bruke sterke farger, understreker Syvertsen og legger til:

 

Men når padlerne beveger seg ut i skipsleden, må de være forberedt på farlige situasjoner.

--------------------------

 

Synes denne uttalelsen virker både fornuftig og gjennomtenkt. Dette er da en grei beskrivelse av virkeligheten der ute...

 

Men hvis man leser dette utsagnet på samme måten som en viss figur leser bibelen, så er det ikke rart det blir mange rare meninger rundt temaet.

Link to post
Share on other sites

Uff så mye aggresjon som hvirvles opp her på Båtplassen når diskusjonen kommer inn på behovet for å ta hensyn til andre sjøfarende. Problemet er vel at båttettheten er for stor. Vi er i veien for hverandre.

 

Padlerne plager da vel ingen? De er kun tilstede – i likhet med alle andre fritidsbåter. Det er fartsbøllene og bølgemakerne som skaper konflikt i mange hundre meters omkrets rundt sin tilstedeværelse. Kanskje det er på tide å ta med telelinsa i båten og presentere disse uhøflige, selvsentrerte menneskene her på Båtplassen?

 

Aftenposten har allerede startet:

 

fartsboelle.jpg

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...