M/S Bastard Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 (redigert) hmmm hva kan vi gjøre med det da kjefte dem lamme neste gang du ser båten? Miste kveilen med flytetau sånn plutselig Redigert 29.Juli.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 overhode ikke flåsete - men ironi relatert til en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Hvis en luftbåren plastpose med diesel kan gjøre skade, da er man vel litt nærme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret4 Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 overhode ikke flåsete - men ironi relatert til en annen tråd. Den tok ikke jeg, og regner med at Hilmar ll ikke tok den eller utifra hans svar. Greit å ta litt hensyn vedr humor ,tatt alder i betrakning. Mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 De fleste padlere i indre del av Oslofjorden nøyer seg som oftest med å padle rundt Bygdøy - fra Bestumskilen til Frognerkilen og retur. Men tidvis ønsker padlerne seg over til øyene lenger øst i fjorden, og da er det smalest og kjappest ved Dyna. Men selv over dette trange sundet bruker man som padler noen minutter. Om båtfolk hadde holdt fartsgrensen på 5 knop innenfor Dyna, ville en padler kunne planlegge sin overfart med brukbar sikkerhetsmargin. Har selv padlet over en rekke ganger, og opplevd det tidvis som en ekstremsport når båter kommer farende i 30 knop pluss, og man ikke har det ringeste anelse om man er sett eller ei. Har tauet kona (som er en langt mer ihuga padler enn meg) over mange ganger når trafikken har vært vel heftig. Tror ingen padler legger seg i leia av fri vilje. Ofte ser du klynger av padlere som venter på en anledning til å krysse landets kanskje mest trafikkerte sund. For et par år siden ble en kajakk truffet, padleren endte vannet og motorbåtføreren forvant over alle hauger, for ikke å si bølger uten å sjekke ut ståa. Padleren gikk det heldigvis bra med. Det er sikkert mye uvett i alle leire, men enhver padler vet at det til sjuende og sist ikke hjelper "å stå på krava". Det er padleren som går i vannet. Tipper bildet er tatt fra Lille Herbern over mot Lindøya og Hovedøya med Ekeberg i bakgrunnen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 fint at det er noen som sjønner noe om problememet Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 (redigert) Om båtfolk hadde holdt fartsgrensen på 5 knop innenfor Dyna, ville en padler kunne planlegge sin overfart med brukbar sikkerhetsmargin. Hva mener du med det? 5 knopsregelen gjelder kun indre havnebasseng og 150 m fra land. Håper padlerne noterer seg dette: Forskriften fra Lovdata og Hefte fritidsbåt Oslo Havn Redigert 31.Juli.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Oppfølging av innleggene 175 og 176. Nå er vi i gang igjen: http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article392090.ece Mann savnet i båt, la ut i natt. "– Han skal ha vært beruset, sier operasjonsleder Paal Thorbjørnsen ved Hordaland politidistrikt. Det blåste kraftig i området i natt." Det faktum at det blåste kraftig i området i natt er etter mitt syn en grei informasjon som kan sies å ha offentlighetens interesse. At operasjonslederen opplyser at den savnede skal ha vært beruset er etter min mening ikke det. Det sitter sannsynligvis pårørende og venter spent på informasjon, og at de får gnidd inn gjennom avisen en informasjon de sikkert ellerede har, er ikke nødvendig. Det er heller ikke nødvendig eller nyttig at denne informasjonen spres til alle oss andre, enten vi vet hvem personen og de pårørende er, eller ikke. Her er politidistriktet etter mitt syn langt utenfor det etisk akseptable landskapet, selv om de kanskje i forhold til sin juridiske taushetsplikt har anledning til å spre det som kan se ut som rykter ("Han skal ha vært....") Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Midt i en redningsaksjon er opplysninger som f.eks. beruselse svært så viktig for letemannskapene, bla. at overlevelsessjansen reduseres, urasjonelle handlinger etc. Dette vil også kunne påvirke selve søkemønsteret (sannsynlig omkommet eller forhåpentligvis i live). Nå vet jeg ikke om hvordan denne uttalelsen opprinnelig er blitt gjort. Til avisen direkte eller i en annen sammenheng. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 NRK Østfold: Oppgitt over sjøkunnskapene "Mange kjører på land fordi de rett og slett ikke forstår navigasjonssystemet og glemmer å navigere visuelt. ... Noen ganger så rister vi på hodet og er litt oppgitt, vi har vel sett det meste som går an å skje på sjøen" Det må være forferdelige tilsander der borte i fjorden. Eller er det virkelig kartplotterens skyld? Hadde det muligens vært på sin plass med et forbud mot bruk av slike instrumenter; eventuelt en avgift? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 (redigert) Skal ikke se bort fra at særavgiftesuvalget kan komme til at kartplotter er både substitære og komplementære i forbruket og at det dermed blir en ekstra dieselavgift på kartplottere - om kartplotter blir en del av de få men enkle valg "Særutvalget for Standardiserte Båtvalg" kommer til at man skal ha kartplotter da. Om det blir kartplotter i disse standardiserte "nå gjør vi folk like lykkelige båtene" blir det nok en svenskprodusert plotter produsert av et Røkke/Statlig eierskap som en del av gjenkjøpsavtalen for JAS jagerflytet som jo faller ned rett som det er pga brukerfeil i softwaren som skal styre det ustabile flytet. Men det er jo viktigere enn at noen får opsjonsgevinster fordi staten har blir 100 mrd rikere på 1 år og de hadde fått en sms da Reinås forklarte om opsjonspakken så da var de ikke informert og at vi kan kommunisere med Nato når vi er på oppdrag i Afganistan For å dra oss litt tilbake til temaet så hadde redningsskøyta i Moss en del å gjøre i dag. Først en Windy 8000 elns med motorstopp som ble slept til havn, så en HR 31 Monsun som ble buksert til kais. Og i tillegg ligger Astor i kanalen med forteltet fult av folk . Og i Fiske båthavn var det en gummibåt med motorstopp - så de måtte ro hjem igjen. Snakk om komplementært kaos . Men alt med måte naturligvis og innenfor de moralske rammer Redigert 4.August.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 JAS jagerflytet som jo faller ned rett som det er pga brukerfeil i softwaren som skal styre det ustabile flytet. Men nå har de funnet grunnen. JAS er utstyrt med Volvo Penta EVC spaker, kombinert med MerCruiser motorstyring. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 For å dra oss litt tilbake til temaet så hadde redningsskøyta i Moss en del å gjøre i dag. Først en Windy 8000 elns med motorstopp som ble slept til havn, så en HR 31 Monsun som ble buksert til kais. Var vel i Son det. På vei hjem i kveld så jeg en seilbåt kjøre på land (Jeløy) syd for Gullholmen. Så ikke ut som roret virket eller at de ikke klarte å reve seil. Tipset skøyta, var visst på vei allerede, nok å gjøre ja.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Til Krisida Magni: Det er en vesentlig forskjell på å gi informasjon til redningspersonellet, og å gå ut i avisen med samme informasjon. HEldigvis er det slik at mange redningsaksjoner som gjelder pasienter som forsvinner som resultat av sin sykdom ikke omtales i media i det hele tatt. Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Det er en vesentlig forskjell på å gi informasjon til redningspersonellet, og å gå ut i avisen med samme informasjon. Helt enig, og det var en klønete uttalelse etter mitt ringe skjønn. For øvrig var vel forholdene her slik at det var en sjanse for at båtføreren kunne ha forvillet seg i land og funnet et sted å sove ut rusen. Dermed var det vel ønskelig med tips fra allmenheten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 JAS jagerflytet som jo faller ned rett som det er pga brukerfeil i softwaren som skal styre det ustabile flytet. JAS er vel omtrentlig like ustabilt som de fleste jagerfly er, inkludert dagens norske jagerfly, F16. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 JAS er vel omtrentlig like ustabilt som (...) Jeg tenker nå mitt, når jeg hører ordet ustabilt..... -men det er en annen diskusjon Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 . Og i tillegg ligger Astor i kanalen med forteltet fult av folk . Og i Fiske båthavn var det en gummibåt med motorstopp - så de måtte ro hjem igjen. Snakk om komplementært kaos . Men alt med måte naturligvis og innenfor de moralske rammer Riktig det Bitteliten, det ble et fammilietreff ute like. T.o.m. likøren kom på bordet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Her får man jo prestasjonsangst av å lese hvor flnke dere er... Jeg stusser over at erfarne båtfolk ser på det som underholdning når folk sliter med å legge til med sine nye båter. Og det kan være vanskelig nok det, i sidevind, med liten erfaring fra båtlivet. Ingen behersker det uten erfaring. Og erfaring får man ikke uten å øve. Jeg passer ikke helt inn i kategorien liten erfaring (hatt egen båt siden jeg var 12), men jeg synes fortsatt det er vanskelig å manøvrere nye og ukjente båter. Først etter 2-3 sesonger føler jeg at jeg kjenner båten godt nok. Det jeg stusser veldig over er hvor mange som fullstendig ignorerer områder med 5 og 8 knops fart. Prøv å kjør i 5 knop gjennom Husøysund i Tønsberg. Kun padlerne kjører saktere enn deg. Det er ikke noe problem for meg at seilbåter og andre går gjennom i 7-8 knop, men hadde tanken vært at det var en 8 knops grense hadde det nok stått 8 knop på skiltene på land. Ellers tror jeg vi alle er enige om at det er veldig trist å se familiefedre med små barn ombord dra gjennom trange sund i 20 knop +. Hvilke holdninger får disse barna til lover og regler, for ikke å snakke om hensyn til omgivelsene... Nyt livet på sjøen. Det er plass til alle, men vi er ikke alle like flinke, og det må vi leve med. Ved å hjelpe hverandre er vi et godt stykke på vei! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Det jeg stusser veldig over er hvor mange som fullstendig ignorerer områder med 5 og 8 knops fart. Prøv å kjør i 5 knop gjennom Husøysund i Tønsberg. Kun padlerne kjører saktere enn deg. Det er ikke noe problem for meg at seilbåter og andre går gjennom i 7-8 knop, men hadde tanken vært at det var en 8 knops grense hadde det nok stått 8 knop på skiltene på land. Jeg har også registrert at fartsgrenser ikke gjelder seilbåter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Jeg stusser over at erfarne båtfolk ser på det som underholdning når folk sliter med å legge til med sine nye båter. Det er litt underholdning, men de erfarne båtfolk som er i nærheten pleier å stille opp med en hjelpende hånd. (Og selv folk med litt erfaring kan få trøbbel. Hittil i sommer har jeg prestert at en line hang seg opp i en vinsj, og for å toppe dette hang kjølen seg opp i en ankerkjetting - begge deler var nok like underholdende for publikum, men det manglet heller ikke på tilbud om å ta imot liner annen hjelp. ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Jeg har også registrert at fartsgrenser ikke gjelder seilbåter Det er helt riktig, men dog ikke overalt § 8. Fart. Innenfor Langøtangen til Figgeskjær skal maskindrevne fartøier gå med sakte fart, dog ikke over 5 nautiske mil i timen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 (redigert) Litt underholdning i hjemmehavna i dag da en Bavaria 34 uten motor skulle taues ut av en liten daycruiser med påhenger. Hvordan han hadde kommet seg så langt inn i havna uten motor vites ikke, men et par av oss måtte trå til med håndmakt fra ytterst på en uterigger for å få manøvrert skuta trygt ut slik at seil kunne heises. Jammen modig å dra på ferie i en Bavaria uten motor. mvh tuffff Redigert 6.August.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Fredag dro vi til Moss, og la oss i en 10 knops fart ut fra Sætre. På vei mot Sandspollen kom tre store sportscruisere glidene i samme fart. Jeg la meg på kryssende kurs, slik at alle tre kunne fint gå aktenom meg inn til pollen, trodde jeg. De hadde en halv nautisk igjen til inngangen til pollen da de alle tre setter seg på rompa i rundt 15-20 knop og graver med seg halve fjorden og truer seg foran meg. Jeg slakker helt av og dreier mot hekkbølgene deres. Den største av disse sportscruierne var nok rundt 50+ og gravde godt rundt seg. Det tok dem kun et par minutter før de måtte slakke av inn i pollen. Jeg tror nok de som lå inne i pollen merket hekkbølgene som kom etter dem. Hva tenker de de som fører slike båter? Og hva tjente de på i form av tid? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.