Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Jeg vet ikke hva slags båtliv du lever, men det er mange som har bred erfaring fra forskjellige båter som er leid og ikke eid. Det er en og annen her i forumet som bor i båt og lever et svært så sosialt liv med andre båteiere, er med på turer i hverandres båter og hjelper hverandre med diverse reparasjoner og vedlikehold. Det blir en del erfaring av slikt, men noen av dere ser ut til å ha ganske strenge krav til hva som kvalifiserer som erfaring og hva som er meninger og rykter.

 

Du har sikkert rett i noen tilfeller, men jeg har liten tro på at 1-2 ukes leie av en Bavaria (eller andre båter) kan gi et riktig inntrykk av båt og forhandler. Leier du en båt som har vært på grunn, eller en som ikke har vært vedlikeholdt godt nok, vil du få feil oppfattning av båten, og bare bidra til flere skrekkhistorier som kanskje har en helt annen forklaring enn du var klar over.

 

Det som er mest interessant for meg, er at tidligere eiere og nåværende eiere kan dele sin erfaring slik at man kan danne seg et bildet av hva man kan forvente over tid, som eventuelt kommende eier av en slik båt.

Fordelen med at innspill kommer fra eiere og tidligere eiere, er at jeg da slipper å forholde meg til folk som ikke har førstehåndskjennskap til hva som egentlig har skjedd.

 

Det var centimeter, ikke meter.

 

Skrivefeil....Det håper jeg de fleste skjønte...

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Da kan du sikkert komme med rapporten fra det tyske laboratoriumet også da slik at vi vanlieg dødelige kan få lese den. Den har nok forsikringselskapet liggende, i allefall konklusjonen har de nok.

 

gjelder ikke samme incidenten eller modell og beklager det lange sitatet men.....

http://www.boatdesign.net/forum/archive/in...php/t-7362.html

 

ErikG

07-22-2005, 09:04 AM

I have "ille Moro" aka Ludvig Daae's permission to post the letter that he has sent to the commision investigating the Croatian accident regarding the issues onboard his Match 42 and also the other Match 42 delivered in Norway last year (2004).

 

The text in full below:

To whom it may concern.

 

The last day's events and Bavaria Yachtbau incredible arrogant statements, it's about time that I speak out!

 

I'm the owner of a Bavaria 42 Match - "Ille Moro 1, NOR 10910.

 

The boat was purchased in April 2004 and cleared for sailing during May the same year.

After two months of sailing, I discovered that there was water in the bottom of the boat. There were cracks all over the area where the keel is attached to the boat.

 

It was pure coincident and good fortune that I did not capsize!!

 

I had to pull out of a race after only the first leg because of an injury to the main sail. If the sail had not broke, we would have had an upwind leg from Arendal (Norway) to Marstrand (Sweden). This is approx. 110 nm.

With wind speeds from 20 - 28 knots, it is my firm belief that the keel would have broken loose from the boat.

 

 

The representative of Bavaria in Norway (Lunde Båt AS), came immediately to the boat when I discovered the cracks.

He contacted then Bavaria Yachtbau in Germany and they had the same arrogant attitude to this damage as you encounter now!

 

"This was not a fault in the construction" - only a single occasion according, to Bavaria Yachtbau!!

 

They suggested a solution to the problem that the shipyard that was responsible for the repair job on my boat, refused to do because they thought it was not sufficient ,and would not be hold responsible for that solution.

 

A little background incite:

My keel had no steel plating in the bottom at all, only discs!

Bavaria Yachtbau wanted to put in those steel plates that are shown on the pictures from your boats, but the shipyard refused it as not sufficient!!!!

 

My boat was rebuilt in the bottom with epoxy and a brand-new attachment of the keel to the boat. A steel plating in the whole length of the keel, and an epoxy frame around the whole keel area. I think this is a temporary solution because I think the whole construction of the keel is wrong, and dangerous.

 

There is far too little area of the keel that is attached to the boat.

 

When the cracks where discovered on my boat, Lunde Båt AS contacted Rolf Breistein in Bergen, who had purchased the other Bavaria 42 Match that was delivered in Norway at this time.

 

He immediately discovered cracks around the keel-bolts and was ordered not to sail the boat and was offered a spare boat while his boat was repaired.

The spare boat was in Stavanger where his boat was supposed to be repaired as well. He suggested taking the 42 Match by motor from BergenStavanger to switch to the spare boat. It was the start of his summer vacation with his family.

 

Shortly after leaving Bergen, he took at quick peak to check the keel bolts. Then he ordered his whole family to put on the lifejackets and go on deck!

 

The houle [hull] had delaminated from the ribs and there was a distance of several centimeters. From the movement on the top of the bolts, he calculated that the keel was pitching more than 50 cm down in the lowest part of the keel!!!

 

Just a week ahead, he had sailed the Shetland race - Bergen - Shetland - Bergen, with this keel. Again just good fortune saved the crew from loss of life!!!!!

 

These problems are the Bavaria Yachtbau well known with and thoroughly informed about.

 

So when the wrote in their press release that it had to be and external event who caused the keel to fall off your yacht, it is an out right lie!!!

 

They knew about the weakness in the keel, but they did not say anything, and claimed that they never had heard about any weakness in the keel area at any Bavaria Yachts!!!

 

 

They can't and shall not get away with this.

 

 

You're sincerely

 

Ludvig Daae

Mob. no.: 0047 900 63 074

ludvig[at]ingierkollen[dot]no

 

I find the above extremely disturbing and I hope that when publically posting this letter it might help to cause the big giant to turn around.

 

It also makes me wonder about who actually was responsible for the design of that keel structure. J&J or Bavaria by themselves?

 

Any comments on the above?

Link to post
Share on other sites

Jeg som har hatt så klokketro på Hanse og kanskje vurdert den båten som bedre bygd enn Bavaria (ja, ikke det at jeg kan dokumentere det, men, men). SÅ leser jeg på MyHanse (brukerforumet til Hanse World Wide) så nå er jeg langt fra sikker lengre... Det var jo relativt utrolige feil som ble beskrevet. Les bare HANSE-1 og hans problemer med 430...

 

Vel, ikke en Bav svakhet, men det har lett for å bli utelukkende Bavaria svakheter og lite om andre som nok også har sine feil og utfra det jeg ser på My Hanse blir jeg veldig i tvil på om dette er rett båt likevel. Har ikke tid til å bruke 2 somre på å få båten i orden, slik vi bor blir det mye transport av båt til forhandler. Her tror jeg det iallefall må gjøres en skikkelig avtale om hvordan feil skal rettes, hvis vi likevel ender opp med ny Hanse.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da kan du sikkert komme med rapporten fra det tyske laboratoriumet også da slik at vi vanlieg dødelige kan få lese den. Den har nok forsikringselskapet liggende, i allefall konklusjonen har de nok.

Jeg anbefaler Sydvesten å lese her http://www.bavariaklubben.no/nbk/forum/for...sts.asp?TID=548 Spesielt postingene Stauden Postet: 29 March 2007 kl 18:45 , Stauden Postet: 30 March 2007 kl 08:02 og Sjur @Lunde Båt Postet: 03 April 2007 kl 21:32

 

Stauden skriver Snakket med en annen B39 eier som hadde hatt nærkontakt med moder jord i 3-4 knops fart, der ble det relativt store strukturelle skader

 

Sjur Klafstad skriver Lunde Båt og Bavaria har hatt full åpenhet for presse og våre kunder.

 

Er det som det bør være at man får relativt store strukturelle skader ved grunnstøting i 3 - 4 knops fart da, Sydvesten? Har du forsøkt å benytte deg av Lunde Båts tilbud om "full åpenhet for presse og våre kunder", Sydvesten?

 

Ettersom kjølen ikek er funnet er det vel ingen som vet akkurat hvordan båten traff grunna, og det er antagelig ingen som kan si med sikkerhet om dette var et sammenstøt av de sjeldne eller noe boltene burde tåle.

 

Om du kjenner historien gjennom forsikringsselskapet så vet du antagelig hva som er sagt og gjort.

Jeg synes et vesentlig og sentralt spørsmål er om det er akseptabelt at en 39 fots havseiler mister kjølen ved grunnstøting. Min personlige vurdering er at det overhode ikke er akseptabelt. Jeg synes det heller ikke går an å "friskmelde" alle andre Bavaria båter slik Sjur Klafstad gjør i sin posting 03 April 2007 kl 21:32. Min vurdering av de opplysningene som er offentlig tilgjengelig og vist til her, er at saken ikke bør ansees som avklaret med en betryggende konklusjon. Aldri verden om jeg ville satse penger og mannskapets sikkerhet på en båt fra Bavaria om ikke Bavaria forbedrer sitt tekniske konsept for innfesting av kjøler.

Link to post
Share on other sites

SÅ leser jeg på MyHanse (brukerforumet til Hanse World Wide) så nå er jeg langt fra sikker lengre...

Hanse har nok hatt et lite problem med rask vekst og kvalitetskontroll, men det er en del Hanse-eiere som har benyttet de to brukernettstedene til Hanse (det finnes et tyskspråklig forum i tillegg til myHanse) til å utveksle informasjon om feil, mangler og avvik ved leveranse og overtakelse.

 

Et tips til dem som kjøper nye båter, uansett merke, er å avtale besiktigelse relativt raskt etter overtagelse. Da kan du benytet anledningen til å ta opp ting du har lagt merke til selv og som er relevant for besiktigelsen. :wink: Det er uansett nødvendig med besiktigelse dersom du ønsker å forsikre båten i Norske sjø.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler Sydvesten å lese her http://www.bavariaklubben.no/nbk/forum/for...sts.asp?TID=548 Spesielt postingene Stauden Postet: 29 March 2007 kl 18:45 , Stauden Postet: 30 March 2007 kl 08:02 og Sjur @Lunde Båt Postet: 03 April 2007 kl 21:32

Jeg tviler litt på at Sydvesten ville få så stort utbytte av den øvelsen, men jeg skal aldri si aldri...

 

Innlegget som Lano2 referete til fra Bavariaklubben er det jeg som startet, men jeg er nødt til gå ut med et leseinnlegg i Seilas/Seilmagasinet i håp om å få fakta på bordet...

 

...nesten aldri, kanskje :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg som har hatt så klokketro på Hanse og kanskje vurdert den båten som bedre bygd enn Bavaria (ja, ikke det at jeg kan dokumentere det, men, men). SÅ leser jeg på MyHanse (brukerforumet til Hanse World Wide) så nå er jeg langt fra sikker lengre... Det var jo relativt utrolige feil som ble beskrevet. Les bare HANSE-1 og hans problemer med 430...

(nesten) Alle nye båter har mangler i større eller mindre grad. Om kjøper blir fornøyd med båten eller ikke er vel mye avhengig av forhandlers evne til å følge opp kjøper etter at innbetalingen er foretatt. Her har visst Lunde Båt gjort en god jobb, for det er mye kluss med nye bavariaer også hvis du leser på de svenske sidene:

http://www.bavariaklubben.se/forum.asp

Hansene bygges nok på samme industrielle måte som bavaria, men kanskje med noe mindre grad av automatisering. Dog benytter Hanse mer avanserte byggemetoder enn Bavaria og JV har vel designet Hanse mer med tanke på seilegenskaper enn det J&J gjør med bavariaene.

Link to post
Share on other sites

Hansene bygges nok på samme industrielle måte som bavaria, men kanskje med noe mindre grad av automatisering. Dog benytter Hanse mer avanserte byggemetoder enn Bavaria og JV har vel designet Hanse mer med tanke på seilegenskaper enn det J&J gjør med bavariaene.

 

Hansene har tildels betydelig høyere kjølprosent enn Bavaria, Dufour mfl. Dette mener jeg er en stor fordel i mye vind og gjør at båten kan holde mer seil. Hvor viktig dette er kontra andre aspekt ved en båt kan jo diskuteres til en blir blå og det vil jo aldri være fare for at en blir "enig" om slike ting.

 

Heldigvis har vi forskjellige preferanser, Bavaria treffer utrolig godt med sine båter. DET kan ingen ta fra dem og siden det er såpass få for salg (tatt i betraktning at det ble solgt 80 37 fotere på ett år er det få 37 for salg etter mitt syn, det samme går igjen på de fleste modellene) så syns jeg også det tyder på at eierne er fornøyde med båtene sine. Dette er nok det eneste håndfaste beviset på at disse båtene er gode nok. Selvsagt er det jo noen hårsåre seilere her inne som mener at årsaken er at disse folkene er idioter som ikke forstår seg på båt... GUD så deilig det må være å gå rundt å tro at en er så mye smartere enn andre folk... Kjenner et par slike personlig og det gjør vel de fleste av oss... :headbang:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fordelen med at innspill kommer fra eiere og tidligere eiere, er at jeg da slipper å forholde meg til folk som ikke har førstehåndskjennskap til hva som egentlig har skjedd.

Skrivefeil....Det håper jeg de fleste skjønte...

 

Ut fra dette kan jeg lett lese at du ikke har forstått hvordan et forum på internett fungerer.

Det er det som er så fint, at mange gjerne kommer med sine synspunkter.

Vil du ikke kalle en besiktigelse av båt på messe for erfaring? Skal man bare se bort fra at Bavaria åpenbart leverer halvfabrikata til messene?

Link to post
Share on other sites

Hansene har tildels betydelig høyere kjølprosent enn Bavaria, Dufour mfl. Dette mener jeg er en stor fordel i mye vind og gjør at båten kan holde mer seil. Hvor viktig dette er kontra andre aspekt ved en båt kan jo diskuteres til en blir blå og det vil jo aldri være fare for at en blir "enig" om slike ting.

Hvor viktig kjølprosenten er i en båt er muligens en diskusjon, men i en SEILbåt er høy kjølprosent et gode, som du påpeker. Spesielt i båter som seiles av en liten besetning, typisk familie, er det kjølen som må være det rettende momentet. Har man 10 feite gubber man kan hive på ripa, klarer man seg litt bedre med en lav kjølprosent. Men erfaringsmessig pleier de som har 10 feite gubber på ripa også å foretrekke høy kjølprosent i tillegg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vil du ikke kalle en besiktigelse av båt på messe for erfaring?

Det gir ikke mye erfaring å se på messebåter, men en med mye båterfaring kan nok si litt etter å ha sett på noen messebåter.

 

Det er nok mange Bavaria-eiere som ikke bruker baatplassen, så ønsker man tilbakemeldinger fra flest mulig Bavarister så vil jeg anbefale Bavaria-klubbens forum i stedet.

 

Noe som preger båtbransjen i dag er at mange produsenter satser på at importøren gjør en god kvalitetskontroll. Hos de mindre importørene kan det være merkbart dersom en nøkkelperson har sluttet. En kraftig økning i båtsalget betyr at det er mangel på erfarne seilbåtfolk til klargjøring og rigging. Jeg har sett noen splitter nye båter med en besynderlig riggtrim i år. Om det skyldes slurv hos leverandøren er det likevel vanskelig å si, for det tar ikke mer enn et sted mellom to uker og to måneder før eieren bør trimme opp riggen på en ny båt. At seilbåter leveres med forseil som er rullet inn feil vei er heller ikke noe uvanlig syn, men det tar kun et par minutter å rette opp dette dersom eieren er oppmerksom på slike detaljer. Andre slurvefeil kan få større konsekvenser, og det slurves nok litt hos alle leverandører. Konsekvensene er gjerne små dersom eieren har erfaring nok til at slike småting oppdages tidlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler Sydvesten å lese her http://www.bavariaklubben.no/nbk/forum/for...sts.asp?TID=548 Spesielt postingene Stauden Postet: 29 March 2007 kl 18:45 , Stauden Postet: 30 March 2007 kl 08:02 og Sjur @Lunde Båt Postet: 03 April 2007 kl 21:32

Jeg skal ta meg til å lese innelgget som du linker til her, selv om det var jeg som skrev dette innlegget... Kan jo være noe jeg har oversett der...

 

De oppvakte leserne(de som leser alt) av denne tråden har jo funnet ut at Sydvesten er skipper ombord på Stauden (står under min avatar), og det står også i innlegg #133 at jeg ikke er fornøyd med svaret Sjur har gitt... og at saken ikke er avsluttet fra min side.

 

Var det noe mere jeg skulle sette meg inn også, eller rekker anbefalingen din sålangt..?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei spinner

Trist med avsporingen i denne tråden som jo kunne blitt verdifull dersom man ikke måtte lete gjennom 80% svada for å finne relevant og matnyttig info. Du gjorde i allefall et hederlig forsøk.

Jeg tar opp tråden med noen flere subjektive erfaringer som jeg har gjort på to sesonger. (Vil legge til at jeg er nybegynner som seiler så jeg har ikke mye greie på avanserte seiltekniske finesser).

 

- Cocpit har en bue i forkant som gjør den vanskelig å lene seg mot uten å sitte skrått. Dette ødelegger comforten på denne plassen som kunne vært en av de beste i ruskevær. Kan nok løses med en formsydd pute e.l.

- Pumpene for vann og lensing av dusj støyer relativt mye. Dette vet jeg andre har løst ved å forsterke gummifestene eller sette pumpen på en egen monteringsplate.

- Synes båten virker noe treg på lens og platt lens i laber vind. Har hatt problemer med å følge andre båter under slike forhold. Når det blåser opp litt (8+ m/s) så virker det som båten går bedre i forhold til mange andre. Seilte fra en HR av god størrelse kun for Genoa i 12m/s bare så det er nevnt. Selvsagt klar over at her er det maaaange variabler som spiller inn men det gir likevel en god følelse. Det kan ingen komme fra :smiley:

- På kryss i vind på over 5-6m/s seiler båten veldig bra etter som jeg opplever i forhold til andre båter jeg har møtt.

- Storseilet gir lite kraft i forhold til genoa (135%). Ofte lite ekstra fart å oppnå med å heise storseilet. Dette gjør at turseilas med familien eller soloseilas i litt vind rett som det er foregår med kun Genoa. Båten gjør likevel lett +/- 7 knop. Nå må det tilføyes at jeg har standard rulleseil uten spiler. Synes imidlertid at seilet likevel står bra selv om det selvsagt hadde vært bedre med spiler.

- Det renner vann inn i cocpiten fra tauverket som er ført fremover og fra spalten under og foran lukegaragen. Detter er ment å være slik og dreneres ut bak i cocpiten men det er irriterende når du bor i båten og har cocpit-telt som gjør at det ellers er tørt rundt deg. Her har vi forsket litt på ulike løsninger og private modifikasjoner (se bavariaklubbens sider)

- Giverne for de ulike overvåkningsfunksjonene synes jeg har for liten oppløsning (0-25-50-100% etc).

Vel, det var noe småtteri som jeg kom på i farten. Lykke til med valg av båt. Det er jo halve moroa å være på utkikk og undersøke litt rundtforbi :wink:

Redigert av Leading Edge (see edit history)

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Da kan du sikkert komme med rapporten fra det tyske laboratoriumet også da slik at vi vanlieg dødelige kan få lese den. Den har nok forsikringselskapet liggende, i allefall konklusjonen har de nok.

 

De oppvakte leserne(de som leser alt) av denne tråden har jo funnet ut at Sydvesten er skipper ombord på Stauden (står under min avatar), og det står også i innlegg #133 at jeg ikke er fornøyd med svaret Sjur har gitt... og at saken ikke er avsluttet fra min side.

Slik å forstå! Så Sydvesten er egenlig ikke en av "de vanlige dølige", men Stauden på forumet til Bavariaklubben. Da får han vel første hånds informasjon siden Lunde Båt vil praktisere"full åpenhet overfor kunder" i kjølhavariet. Vi andre vanlige dødlige kan imøtese en grundig orientering fra Sydvesten/Stauden litt lenger fremme, eller?

Link to post
Share on other sites

Slik å forstå! Så Sydvesten er egenlig ikke en av "de vanlige dølige....bla bla bla

 

Hvorfor gjøre seg så dum Teodor?

 

Kan det være i mangel på kunnskap om temaet, eller skyldes det et voldsomt markeringsbehov? :confused:

 

Personlig synes jeg dette startet som en interessant tråd, fordi jeg selvfølgelig har blitt nysgjerrig på disse Bavaria båtene etter å ha fulgt et utall med tråder her på BP. De ender alltid opp i svada og usakligheter. Synd.

 

Hvis jeg skal tørre å komme med en konklusjon etter denne tråden, er i alle fall ikke jeg redd for å kjøpe en Bavaria seilbåt. (kommer nok aldri til å kjøpe seilbåt med ett skrog, men det er annen sak) Virker som de har svært lite feil og mangler, samt en importør som stiller opp for kundene sine. Bra.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

.. jeg har liten tro på at 1-2 ukes leie av en Bavaria (eller andre båter) kan gi et riktig inntrykk av båt og forhandler.

 

Interessant. Hvordan ser du på det at nesten ingen av de som kjøper turseilbåt i dag ikke engang prøveseiler båtene? Det syns jeg er merkelig, men må innrømme at jeg har gjort det samme selv tre ganger....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjøre seg så dum Teodor?

Sydvesten bruker som vist i sitatet nedenfor, uttrykket: "..slik at vi vanlige dødelige kan få lese den". Sydvesten er ingen "vanlig dødelig". Det viser seg at Sydvesten alias Stauden diskuterer kjølhavari-saken på Bavariaklubbens hjemmeside, har kontakt med Lunde Båt etc. etc.

 

Da kan du sikkert komme med rapporten fra det tyske laboratoriumet også da slik at vi vanlieg dødelige kan få lese den. Den har nok forsikringselskapet liggende, i allefall konklusjonen har de nok.
.........er i alle fall ikke jeg redd for å kjøpe en Bavaria seilbåt. Virker som de har svært lite feil og mangler

Du kjøper selvfølgelig hva du vil Ben Sin!

 

Men at Sjur Klafstad gir en uttalelse hvor han egentlig sier at det ikke var noe å utsette på kvaliteten når boltene gikk tvert av, fortjener et offentlighetens søkelys skarpere enn det får her på dette forumet. Det er hinsides all sikkerhetstenking i andre virksomheter å "friskmelde" alle båtene med samme kjølkonstruksjon og med samme kjølbolter uten at årsaken er klarlagt og konkrete feil eliminert. I industrien ville arbeidstilsynet ha stoppet et maskineri med funksjonssvikt farlig for liv og helse. I luftforsvaret ville man garantert ha satt alle fly av samme type på bakken til feilårsaken var belyst og eliminert. Hvilken action tok Sjur Klafstad? Jo: Alle dere Bavaria entusiaster kan gå en trygg sommer i møte, det er ingenting i veien med båtene deres!

Redigert av Teodor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med seilbåter whatsoever, men syns det er litt interessant å lese disse seilbåttrådene,

helt til enkelte begynner å lire ut av seg kommentarer og utsagn som har lite med tråden å gjøre.

 

Uten at jeg har peiling så nekter jeg å tro at Sweden Yacths, Najad osv lager båter uten feil.

Og jeg nekter hvertfall å tro at at det lager båter hvor feil ikke oppstår etterhvert.

Aldri i livet om jeg hadde kjøpt en 20 år gammel seilbåt som koster det samme som en ny Bavaria.

 

Om feks enkelte ønsker å "omvende" kanskje fremtidige seilbåteiere så tror jeg de teite usaklige kommentarene

som "bruk heller tiden din på å sjekke kjølboltene..." fungerer fryktelig dårlig.

 

Sydvesten som får nok kommentarer mot seg til å sykemelde prinsesse Märtha Louise holder fortet glimrende.

Ikke kan han noe for at teknisk leder ved Lunde Båt kommer med en kryptisk uttalelse, men han sier jo også at

han ikke er fornøyd med svaret.

 

Klasseroms-kommentarene er sløsing med båndbredde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...