Jump to content

Bytte til LED pærer


hermansen

Recommended Posts

Endte opp med linken til careka...

www.defender.com skulle ha MYE i frakt; Dessuten: Datter i UK bestiller og tar med hjem på neste tripp. :flag_uk:

 

Men

Noen som vet hvor det går an å få kjøpt vanlige lommelyktpærer (skru-pærer) med LED??

(De jeg har funnet hittil er med BA9 og BA15mm....)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Byttet sidelanternene til LED-lanterner i dag (fra Eastern Enterprises CO. LTD. i Taiwan, solgt av Maskin og Båtutstyr i Trondheim for 450,-)

NUuhh skal jeg kjøpe LED-pærer til topp- og akterlanterner (samt til innvendig belysning!) og strømbehovet vil synke DRAMATISK!! :smash:

(Samme i bo-bilen også!)

Og hva med Ankerlanterne?? Jess. LED-pære der også!

Du som går for motor Marwin, er det egentlig så mye å spare strømmessig på å bytte lanternene til LED? Ankerlanterna forstår jeg, den bruker du når du ligger oppankret. Men de andre lanternene?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jess.

Med så mye leamikk (les: duppeditter) som JEG har i båten, MÅ jeg tenke strømsparing.

Itt´no prubblem når jeg går fra A til B (14,3 volt på batteripolene), men jeg ligger mye i ro og fisker og / eller går med litj-motor´n på dorgefart i timesvis med duppedittene påslått; Og med lanternene påslått i tillegg, HAR det hendt at jeg har hatt startproblemer med E-tec-en. Liten båt vet du, kan ikke senke båten med blybatterier heller. Og det er ikke ALLE havner jeg overnatter i som har land-strømtilgang...

(Selv om jeg nå totalt har ca 250 AH ombord.)

TV, Wlan, inverter og extra PC bruker jo endel de også :rolleyes: :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

ang strøm

tar en liten historie ifra i fjord da jeg ankom ballen på Samsø, og skulle ha strømkabelen i land, det var av en meget kraftig type og veldig tung, hadde kjøpt meg denne om vinteren for å ha en skikkelig kabel (tenkte eg)

Det lå en danske inne ved kaien i en saga 27. og når jeg ba han om å ta imot min kabel så utbrøt han

 

Hva fan, skal du med det der, har du kraftverk ombord og skal selge strøm.

 

i år har jeg en annen kabel. :lol:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Gjentar:

 

Noen som vet?

 

har du sett igjennom alle linkene til de forskjellige som selger.

Jeg vet ikke hva slike pærer heter engang.

 

ellers finnes det jo lommelykter som har led pærer .

antar vel også at i en lommelykt er det vel ikke støm forbruket som er problemet, men en ønsker mye lysstyrke.

eller hvorfor skal du ha dette i lommelykt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Satte inn LED-pærer i topp- og akterlanterne i går. LITT bedre lys, men pærene er ikke godkjente for lanternebruk. De gav litt større lysvinkel fra lanternene enn hva "loven" sier. Noe jeg "justerte" med svart tape etter nøyaktige vinkelmålinger. :rolleyes:

Ikke GODKJENT av (???) men de lyser riktige vinkler OG sparer MYE strøm!! :flag:

Spørsmålet er om jeg får bot for disse modifiserte hvite lanternene.... Sidelanternene ER av godkjent type.

Neste stunt blr ankerlanterne som jeg kommer til å "modifisere" på samme måte. Trekker kun noen få milliampére.... :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg var på Biltema for litt siden for å prøve de nye LED pærene de hadde Men disse hadde ikke kommet inn enda.

Så det ble ikke noe handel. Men jeg vurderer til neste år å gå over til Hella NaviLED Pro, Disse skulle være bra.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er slike små stift LED på 10/20 W jeg har en drøss av i båten, små runde downlights. De står klart for mye av strømforbruket, særlig i kombinasjon med tre på 11, 12 og 13 som ikke akkurat husker å slå av lyset noe sted. Har surret rundt på mange av disse nettstedene uten å finne den type pærer.

 

du finner dem på maritime de har g4 sokkel koster ca 75 krpr stk har også mange av dem i en bayliner

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser at det finnes LED erstatningspærer for tri-color med varmt hvitt lys rundt, som dermed vel skal gi riktig lys gjennom eksisterende lanternehus med farget glass.

 

Ledforever DK

Ultraleds UK

 

Førstnevnte kommer på < NOK 195 (= tollfritt) og under 20 i frakt. Prøver den, jeg.

 

Han har problemer med betalingsordningen i nettbuttikken, men med overføring og ledsaget mail skulle han ordne det.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan tipse meg på leverandører av 220V LEDs. Ikke med sokkel og denslags, men kun med pinner for lodding. Diameter omlag 3 mm tror jeg. Skal benyttes som signallys i strømpanelet ombord for å vise at kretsen er av/på.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det sitter da slike originalmontert i båten min. Noen har nå tatt kvelden etter 15 år og trenger å byttes ut.

Glimlampe, hva er det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Til rem:

Mulig du kan benytte et 220V relé som igjen mater en vanlig 12V led med strøm når 220V er på???

 

Prøver å si det litt mer presist:

Når 220V anlegget er på, så "kortsluttes" et relé - som i sin tur igjen "skrur på" en 12V sløyfe der en vanlig led lyspære får strøm fra 12V batteriet ombord...

 

Evt ville jeg sjekket med elektro-grossister. Jeg husker i farta ikke navnet på den jeg vil anbefale... :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...