Jump to content

Bytte til LED pærer


hermansen

Recommended Posts

Ok, med andre ord: skal man gå over til led, kjøp en pære, test den ut og se om man er fornøyd. Er man tilfreds, kjøp flere. Missfornøyd, la være og vent til det kommer bedre pærer.

Det er åpenbart at det er ulike erfaringer, og slik vil det alltid være. Forskjellene ligger tydeligvis bl.a i ulike materialer i innredningen.

 

Jeg har en gammel båt med mahogny over det hele som er lakket med ephipanes blank lakk. Lyset ombord er riktig så hehagelig.

Link to post
Share on other sites

Når man skal handle LED er det RA index og Kelvingrader som gjelder.

Les på pakka.

K på rundt 2700 og RA på rundt 90 gir varmhvitt lys.

Her går utviklingen framover hver eneste dag.

Hue-systemet fra Philips lar brukeren styre disse verdiene.

Foreløpig kun for 220 V. Fåes på Apple Store.

Link to post
Share on other sites

I båt. Slik jeg forstår det, og nå er jeg ingen ekspert, så "dimmer" ikke en en regulær 12v dimmer til f.eks halogen lavt nok til å kunne justere en LED-pære. Du kan sette en LED i en spot eller lampe som har dimmer, men du vil ikke kunne dimme lyset. Dimmingen er i så fall minimal og nesten ikke merkbar.

Om det er skadelig for LED'n å bruke den i regulær 12v dimmer vet jeg ikke.

 

-høyst folkelig forklart, muligens klønete forklart.

 

Jeg mener å huske at SMD-led fra Båtsystemer er dimmbar. Men det står på embalasjen isåfall. CO sin kan ikke dimmes, ifølge en jeg snakket med i informasjonsskranken. Men det kan jo hende den kan dimmes med LED-dimmer, med det selger ikke CO.

Link to post
Share on other sites

Jeg har grublet litt på dette at feks. mørke rødaktige tresorter ikke ser bra ut med LED-lys, selv om et hvitt papir ser hvitt ut. Dette skyldes nok at det er en enorm forskjell på sollys, lys fra glødelamper og fra en LED-kilde. Både sollys og lys fra glødelamper er bygget opp av lys med et kontinuerlig spektrum fra det mørkeste røde til blå/violett.

 

spektrum.jpg

 

LED-lys (og også sparepærer) har imidlertid kun komponenter i rødt, grønt og blått, men som mot et hvitt papir "blander seg" slik at det ser hvitt ut. For egen del kunne jeg tenke meg å "forske" litt på dette ved å se hva som kommer gjennom et prisme fra en LED, sparepære, halogen og glødelampe.

 

Men hvor i alle dager får en kjøpt et billig prisme til dette "prosjektet"?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du kan sette en LED i en spot eller lampe som har dimmer, men du vil ikke kunne dimme lyset.

Vet ikke helt. Nå er det vel bare to typer dimmere på 12 V. Den ene er en strømbegrenser. Da vil den holde igjen på strømmen til spenningen er falt til 1.5 - 2 V. Da slukker LED'en. Og da lyser den fremdeles godt. Den mest brukte metoden er vel pulsbreddemodulasjon hvor LED'en slås av og på veldig raskt. Ved å minske på-tid lyser den svakere. Med PWM kan den dimmes lengre ned.

På 220V systemer brukes som regel fasevinkel dimmere. Der kan gløde, halogen og LED brukes om hverandre.

Link to post
Share on other sites

er en ledpære mere holdbar en halogen? i såfall må de jo vare mange år om det skal lønne seg da man sikkert får 5-6 halogenpærer for prisen av en led. for min del ser jeg ikke noe spesiell fordel med led sin strømsparende effekt. under seil må batteriene lades før eller siden uansett om prosessen utsettes noen timer spiller vel ingen rolle, da må motoren startes uansesett. Men når jeg først har byttet til en lampe får jeg bare bytte ut resten også, men ser absolutt ikke bort ifra at jeg går tilbake til halogen for kosen sin skyld.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Nei. Dette avgjør saken. nå har jeg byttet alle lamper til led med anbefalt vare til blodpris! fordelene med disse pærene veier ikke opp for følelsen av å sitte på et klamt sterilt legekontor. i mitt tilfelle betyr trivsel alt, noe disse pærene har satt en strek for. så nå blir det bare å bestille nye lamper av den gode gammle halogen sorten.. litt kjipt :worry:

 

1397990.jpeg Ledlampe i hovedkabinen Vs

 

1397994.jpeg Halogen i forpiggen

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Kjøpte noen av disse på Clas Ohlson til belysning i akterlugarene. Meget fornøyd med fargen på lyset! Anbefales! Teakinnredningen får et naturlig "halogenlysutseende", de er forholdsvis billige og lette å montere. Mer fornøyd med lysfargen på dem enn de mye dyrere Frilight Nova som jeg kjøpte til salongen.. De siste er dimbare, greit nok det, men fargen de avgir er kald og kunstig. Selv om de (visstnok) skulle avgi lys tilsvarende halogen. Det gjør de ikke :headbang: De billige fra Clas O. avgir derimot lys med en slik farge at jeg så og si ikke ser forskjell på dem og halogen. Disse er så bra at det kommer flere slike, til dassene. Frilight kan ta seg en pølse i mens og må utvikle LED'ene sine en stund til før de er helt i mål.

Link to post
Share on other sites

En halogenlampe lyser 300-500 timer.

LED lyser 20000-25000 timer.

Halogenlampa er en konstant brannfare.

LED lampa er like kald.

 

tja, har ikke skiftet noen av mine halogenpærer siden jeg kjøpte båten for ni måneder siden, så disse pærene er minimum oppe i 2000 timer

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

synes det er rart at du får heroinlys av dem.. Er det båtsystemers pære du kjøpte?

 

Slik som de to i midten på dette bildet? de er riktignok BA15s. Den til høyre av BA15s'ene er 0,7w og den til venstre er 1,2w. Den lille tassen helt til høyre er en gammel glødepære og den til venstre er CO sin. -men som jeg har sagt tidligere også om andre ting, det er først dyrt med båt når man kjøper ting feil eller som man ikke får bruk for. Jeg kjøpte jo slike BA15s-pærer til to gamle lamper. uka etterpå ble det til at jeg skiftet lampene til nye "Opal" lamper med G4. så jeg har faktisk BA15s til overs som jeg ikke får bruk for før om mange tusen timer...

 

 

-jaggu, det var jo to slike opallamper på bildet. -det kan jo nevnes i farta at det finnes ulike leverandører av disse. en modell koster nesten 500, en annen under 300.

 

30.10.2012_006.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Fint med litt bilder Eureka :thumbsup: Pæra jeg kjøpte ligner mere på den helt til venstre da. min er ikke en pære men et liten plate med de gule diodene på, http://dx.com/p/42mm-2w-6500k-126-lumen-9-smd-led-white-light-bulb-for-car-dc-12v-51376 ledns forsvar så kan jeg skyte inn at lyset fra denne var litt bedre en lampa fra biltema med gjennomsiktige plastdioder. men ikke vesentlig) Uansett så går jeg nå tilbake til halogen da jeg ikke har råd til å prøve ut en haug av pærer til flere hundre kroner stykket :worry: Men til lanternene kommer jeg til å gå for led når jeg får penger til det. Var innom mekk i dag og disse led pærene som skal erstatte 30 w halogen kostet 329 kr!! :sad: Men disse 30 w halogenpærene trekker myyye strøm! så her går jeg for led :thumbsup:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

du må ha led med farge, som avgir henholdsvis rød og grøn farge i sektorene, dersom du har lanterne som kun har en pære for både rød og grøn. hvit led bak grønt glass blir blålig og røsa bak rødt glass.. seatronic har noen slike...og ja, de koster skjorta.

 

mulig jeg vil beære deg med en BA15s pære i posten om det er det jeg har liggende, og det er det du trenger. -du skal jo segle sørover etterhvert og da blir det vel en stopp i ålesund.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har med stor interesse lest innleggene her ang LED, så jeg kjøpte 10 stk G4 LED pærer, 5 av hver type nå i sted.

 

http://www.ultraleds.co.uk/g4-cree-1-5w-100-lumen-wide-angle-warm-white-350-beam-angle-12vdc.html

 

http://www.ultraleds.co.uk/g4-ceramic-dc-led-warm-white-2w-15w.html

 

Har en MENDGE spotter i båten samt 4 barn som aldri slår av lyset.... Skal se om det gir "sykehus" lys, eller om det fungerer som planlagt :yesnod:

 

Skal ta bilder og legge dem ut på BP når jeg er ferdig.

 

Takker så mye for informative innlegg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser man det

 

du må ha led med farge, som avgir henholdsvis rød og grøn farge i sektorene, dersom du har lanterne som kun har en pære for både rød og grøn. hvit led bak grønt glass blir blålig og røsa bak rødt glass.. seatronic har noen slike...og ja, de koster skjorta.

 

mulig jeg vil beære deg med en BA15s pære i posten om det er det jeg har liggende, og det er det du trenger. -du skal jo segle sørover etterhvert og da blir det vel en stopp i ålesund.

 

Bra du nevnte det da jeg har en lanterne for rød og grønn sektor, .. En slik pære sier jeg ikke nei takk til :wink: stopp i ålesund er notert :cheers:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Det er ledpæren for innendørs bruk jeg har til overs, ikke lanternepæren,bare så det er sagt :)

 

Her er eksempel på lanternepære med farge...

 

hold fast, angående pris...

http://www.seatronic.no/lanterner-led-lanternepaerer-c-237_160

 

 

Jeg har også bicolor lanterne og vurderer nesten å bytte til helt ny led lanterne ettersom det blir tilnærmet samme pris. Også her har båtsystemer ei grei lanterne, litt flat sak, opp til 12 m båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...