Jump to content

Bytte til LED pærer


hermansen

Recommended Posts

Greit, men hva med halogenlys?

Tenkte at det kanskje ikke var så nøye å bytte der hvor man stort sett bruker dimmeren for "koselys".

Har selv 3 spoter m/20w i hver, og kan jeg redusere forbruk til det halve el. mindre, gidder jeg ikke ta bryet med å skifte til LED.

Men sparer jeg bare 30% el. mindre så er det bryet verd å skifte.

Link to post
Share on other sites

Tror nok de fleste dimmere er av switch mode type og tapet er lite. Men det finnes gammeldagse lineare regulator som brenner av endel effekt. Personlig vil jeg vente med å installere LED til det kommer billige ledd med rett fargetemeratur. I dag synes jeg halogenlyset er å foretrekke. Hos oss bruker vi det meste av lys så lite at det ikke representerer mange ampertimer i løpet av en helg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Handlet også fra MiniInTheBox. Fikk 15 stk. warm white LED inkl. frakt levert med UPS på døren etter fire dager til den nette sum av 213 kr. Testet pærene og de er bra. Meget billig sammenliknet med båtbutikker her hjemme hvor pærene (f.eks fra baatsystem) koster 98,- per stk.

Link to post
Share on other sites

Samme som Båtsystemer sine antagelig, men trenger du ikke senteruttak bak for at de skal passe i spottene?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I know, jeg har byttet ut 48 stk i båten til den nette pris av kr 98,-/stk :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her er LEDene jeg handlet. Sålangt veldig fornøyd. http://www.miniinthebox.com/no/varm-hvite-led-spot-paerer-12v-_p311439.html

Jeg har også kjøpt disse, men kjøpte to forskjellige typer og husker ikke om det var disse jeg endte opp med å bruke.

 

For å få de jeg bruker til å passe i spotene måtte jeg klippe vekk ca 50% pinnene. De sitter uansett fint. Kan grave opp nummer på de jeg endte med i kveld - skal i båten i helgen. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger også noen med sentermonterte pinner, uttak bak, men finner disse kun som 6 W på MiniInTheBox, se her http://www.miniinthebox.com/g4-6w-550-570lm-2700-3000k-warm-white-light-vertical-pin-led-spot-bulb-12v_p515734.html#description. Da blir det jo mindre interessant å bytte til LED i forhold til 10 W som sitter der. Synd de jeg linket til over ikke finnes med sentermontert uttak bak............

Link to post
Share on other sites

Jeg har endel liggende med senterpinner.

 

Samme som på bildene over. Ikke en med feil så langt. 1,8w varmhvit.

 

Ebaylinken var er gått ut, men søk på noe slikt som dette;

"10X G4 1.8W 145-Lumen 9 SMD 5050 LED Light Warm White"

 

10 stk kostet 25usd ferdig sendt (2-3uker)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har det skjedd mye de siste åra når det gjelder farge på LED?

Kjøpte diverse LED-lamper for noen år siden, men var veldig misfornøyd med fargen, så jeg skiftet tilbake til halogen....

Den fine mahogny-fargen i innredningen ble nærmest grå og det var som om dybden i treverket forsvant.

Ble for mye "venteroms-belysning"

Noen gode tips til LED-pærer (G4) som ligner mer på halogen?

Link to post
Share on other sites

Det har skjedd veldig mye med fargen på Led de siste årene. Det som ble solgt tidligere hadde gjerne en fargetemperatur mellom 5500-6500k og ble betegnet som "hvitt lys". Realiteten på disse pærene var at de er nærmere en blåaktig farge (tenk frontlyktene på en BMW i3, denne fargen heter "kaldhvit" idag).

Dersom du kjøper pærer idag, kan du stort sett velge fargetemperatur. Dersom du er ute etter det "gule" lyset fra glødetrådspærer vil en fargtemperatur rundt 2300 - 2500k (kalles gjerne "varmhvit" i annonser) være fornuftig. En lesespot med halogenpære ligger gjerne mellom 2700-3000k (kalles gjerne "hvit" i annonser).

Fordelen med Led er jo at man kan velge akkurat hvilken fargetemperatur man vil til det formålet man vil - men det krever gjerne litt prøving og feiling før man finner de riktige pærene. 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

I tillegg til Kelvin bør også led-pærens RA/CRI-indeks tas med i vurderingen.

 

RA (rendering average) eller CRI (color rendering index) er et tall på hvor godt pæra gjengir farger på ting den lyser på. Enkelte angir RA, andre CRI, i praksis blir det noe av det samme. Skalaen går fra 0-100, der 100 er tilnærmet perfekt fargegjengivelse. Mens dagslys og glødepære har en RA-indeks på tilnærmet 100 har oftest lysrør og LED langt lavere rangering. Dette fordi de i utgangspunktet har et ganske smalt fargespekter, selv for dem som er merket med varmhvit. Man kan da se at lyset fra pæra er varmhvitt (under 3000K), men f.eks. teak og andre flater, spesielt de med annen farge enn hvit, får et flatt og livløst preg over seg. Ofte med svakt skjær av grønt eller lilla, særlig i «kantene» av lyskjegla.

 

I dag får du heldigvis tak i LED-pærer med ganske bra høy indeks, noe man ikke fikk tak i for bare få år siden. Ideelt sett bør pæra ha 90 eller over i RA-/CRI-indeks, under 90 vil ikke gjengi farger like fint. For all del, 80-90 kan fungere greit som generell belysning, det blir jo en smakssak, men over 90 gir mer halogenaktig kvalitet over lyset. Hvis det er det man et ute etter.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg har skifte til LED tredobbel effekt. Mindre forbruk på batteriene og atskillig lavere spenningsfall og belastning på ledningsnettet og dermed mindre brannfare. I tillegg kommer lavere temperatur på selve lampepunktet, noe som er en trygghet i seg selv. Har sett nok av brunsvidde lampeholdere og skjermer.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Man skal være obs på at ledpærer også blir veldig varme - bare lenger inne enn en vanlig pære. På gamle pærer ble gjerne skjermen brent/brun. Med ledpærer blir gjerne sokkelen brent dersom den ikke er av god nok kvalitet. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...