Jump to content

Bytte til LED pærer


hermansen

Recommended Posts

Jeg har en del av disse billige Kina-LED'ene som fungerer utmerket. De er helt uten elektronikk, kun koblet i kombinasjoner av serie og parallell med noen motstander for strømbegrensning og dermed genererer de null støy. De er derfor temmelig temperaturuavhengige. De må settes inn rett vei med hensyn til pluss og minus, men det mestrer jeg. De er beregnet på 12volt, så plugges de inn i et 24volt system, blir det nok bare et kort blink før de går i svart. Noe særlig plagsom forskjell i lysstyrke om spenningen er 12,4V eller 14,4V, er det ikke. Jeg har ikke hatt de mer enn 2 - 3 år, men de lyser fremdeles som da de var nye, med varmhvitt lys.

 

led_g4.jpg.c97742d583afbe4662481e61d34a4c67.jpg

 

Lars H.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har aldri opplevd i nærheten av noen form for ubehagelig varmegang fra LED pærer, verken på hytta, i hjemmet eller i båten. Levetiden derimot, har tidvis bare vært en brøkdel av oppgitt varighet. Normalt er jeg ganske flink til å oppbevare kvitteringer for evt. senere reklamasjon, men har ikke vært flink nok ved innkjøp av pærer. Blir ikke fattig av slikt, men irriterende at de tidvis loves mye lengre levetid enn hva tilfellet er.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp montert spotter kjøpt hos Jula.

Spottene er innfelt i nyopptrukne himlingsplater i salongen. RA index oppgitt til >80 samt lysvarme 2700K.

 

20171221_141929.jpg

 

Lampene er oppgitt til å være  "ikke dimbare",  men lar seg enkelt dimme med pwr regulering. Gir et lunt naturlig varmt lys.

Bildet er tatt ved pwr justert til halv styrke.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev for 7 timer siden:

Disse har stått på nesten nonstop i rundt 4 år.. slår di sjelden av ? men er jo i hus da så kan kanskje ikke sammenlignes? 

 

 

Det er stort sett LED pærene i huset jeg er misfornøyd med, de i båten står sjelden på så mange timer. Har kjøpt en del pærer hos Elektroimportøren i Oslo, de har hatt kort levetid. Prøver for tiden Ikea sine, håper de holder lengre.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Jeg har en del av disse billige Kina-LED'ene som fungerer utmerket. De er helt uten elektronikk, kun koblet i kombinasjoner av serie og parallell med noen motstander for strømbegrensning og dermed genererer de null støy. De er derfor temmelig temperaturuavhengige. De må settes inn rett vei med hensyn til pluss og minus, men det mestrer jeg. De er beregnet på 12volt, så plugges de inn i et 24volt system, blir det nok bare et kort blink før de går i svart. Noe særlig plagsom forskjell i lysstyrke om spenningen er 12,4V eller 14,4V, er det ikke. Jeg har ikke hatt de mer enn 2 - 3 år, men de lyser fremdeles som da de var nye, med varmhvitt lys.

 

led_g4.jpg.c97742d583afbe4662481e61d34a4c67.jpg

 

Lars H.

 

Akkurat disse Led lampene kan enkelt konverteres til 24V for den nevenyttige. En loddebolt og en neve full av motstandere på 390ohm av type 0805 gir passe lys. Ebay og elfa.se har de for noen kroner for 100stk. 

 

Men som du sier... bittelitt følsomme for spenningsvariasjoner. Men gjør det no...

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 1 time siden:

 

Det er stort sett LED pærene i huset jeg er misfornøyd med, de i båten står sjelden på så mange timer. Har kjøpt en del pærer hos Elektroimportøren i Oslo, de har hatt kort levetid. Prøver for tiden Ikea sine, håper de holder lengre.

Ja mine var ganske dyre.. over 700,- pr stykk. Men 5 års garanti. Di nyere jeg har i andre plasser i huset har 4 ledpærer i en spot og finere farge på lyset og litt kraftigere lys. Står også på nesten hele tiden? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet Clas sine G4 pærer i flere år nå uten problemer av noen art

Har også noen av Clas sine Spot pærer til leselamper, men disse ser ut til å virke inn på DAB-mottak når de er nær.

Har også kjøpt noen G4 på Biltema, men de har jeg ikke testet så grundig ennå, men ser i utgangspunktet OK ut.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/LED/Spesial/LED-pare-G4-dimbar-2000040474/

Redigert av dacapo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har etter hvert begynt å gå for merkevare på led. Kinapærer er riktignok rimelige, men jeg syns for ofte at det har blitt noe krøll. 

I bilen monterte jeg noen små pærer fra Kina som sidemarkører, men de viste seg å ha så høy varmeutvikling at de brant sokkelen og baksiden av reflektoren. Det var en dyr lekse, men også potensielt farlig. Hvem vet hva som hadde skjedd om jeg hadde montert de samme pærene i downlights hjemme...

I tillegg til sikkerhetsaspektet er erfaringen min at merker som Osram, Phillips og Dr.Led har brukt mer penger på fargegjengivelse, riktig plassering av lyschipen og høyere frekvens. Dette gir generelt et bedre og mer behagelig lysbilde. Pærene koster jo da noe mer - men tar jeg det inn i den "generelle driftskostnaden" på bil, båt og hus blir det forsvinnende lite sett over noen år.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 6 timer siden:

Mateco, har du en link til dine pærer?

 

Jeg sitter med et nettbrett og har ikke peil på hvordan jeg kopierer link.

Men hos Www.Jula.no så har disse downlights art.nr. 423315 til kr.249,-. Dette er et sett på 3 stk lamper samt strømadapter og bryter.

De kan også kjøpes enkeltvis til 100,-/stk og har da art.nr. 423316.

DSC_0003.JPG.8c048c92c8a2aa97cfe1a550fa363907.JPG

 

Lampen bygger ca.6 mm i høyden og er beregnet for utenpå montering. Det følger med 2 små Skruer. Vipp av kransen og fest armaturet med de to små skruene og monter tilbake kransen.

PS. Medfølgende ledning har en + merking på den ene kordelen. Jeg mener å huske at polariteten er motsatt.

På bildet over så vises også den pwr'en jeg benytter. Potmeter og elektronikkort har jeg demontert fra selve boksen og montert på/bak eget bryterpanel.

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Tar opp temaet med 12V / 14.4V og LED igjen her. Siden mange av dere nå har fått noen fler år med erfaring fra bruk av LED i belysning.

 

Ser mange nevner kort levetid på en del LED pærer, kan det skyldes at 14.4V overbelaster mange LED pærer slik at de får kortere levetid? Så vidt jeg vet få ikke LED pærer noen økning i lyseffekt ved at spenning økes ut over det de er designet for, det som skjer er at all ekstra spenning blir til varme, og varme er en av de viktigste faktorene for degradering av LED. Ser veldig mange pærer, inkludert noen av de som sleges hos Maritim er angitt med bare 12V som spesifikasjon, mens andre pærer er gitt med et spenningsintervall som f.eks 8-30V (https://www.maritim.no/batsystem-led-g4-smd-94g4s6).  Disse inneholder vel kanskje en liten regulator...

 

Jeg hadde derfor tenkt å satse på noen LED pærer som hadde et stort oppgitt spenningsområde i båten. Problemet mitt er at jeg skal ha pærer med pinner som skal sidemonteres, men pinnene er plassert over hverandre, ikke ved siden av hverandre, og dermed passer ikke disse store flate LED pærene fra maritim som tåler 8-30V. Er det noen som har erfaringer med andre typer LED pærer som går bra sammen med spenningsvariasjonene i båt over tid?  

Link to post
Share on other sites

Vi byttet alle pærene under dekk fra halogen til LED i 2012 eller 2013... Kjøpte de på Clas Ohlson. Ser de har gått ut av sortimentet nå. De har fungert knirkefritt hele tiden, og har vært påskrudd sikkert 50% av tiden de siste 7-8 årene - under alle typer spenninger fra 11 til 14,4 volt. De er dimbare, og alle lyspunktene på pærene fungerer fremdeles.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda har vel ikke hatt annet enn LED-pærer innomhus. Alle fra Biltema, alle funker fremdeles, ingen bråker. Alle lanterner er LED, samme der. Spenningen om bord er opp til 14,8 V. Den spenningen knakk dekkslyset i masten som var den tradisjonelle Sealed Beam- typen. Nå er det LED der også. 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Synes dette med fargetemperatur er vikt. Ser at de laveste som er nevnt i tråden har 2700 Kelvin.

Er det noen som har funnet LED med enda lavere fargetemperatur. Gjerne også av typen Lars nevner uten elektronikk.

(Synes at for høy fargetemperatur endre gløden i teak og mahogny fra å være varm (koselig) til nesten spøkelsesaktig glød)

Link to post
Share on other sites

Det som gjør at teak og mahogny ikke får riktig glød er ikke fargetemperaturen (i prinsippet), men fargespekteret. Hvis man tar lyset fra en glødepære som skal være 2700K og splitter det med en tynn spalte så får du "uendelig" mange farger i regnbuespekteret. Gjør man det med LED får man ofte relativt distinkt fargespekter. 

 

Vi kalte dette "R-indeks" den gangen jeg jobbet med LEDpærer. (Drev en av Norges første ledlysbutikker på nett, tilbake i 2006/ 2007 eller deromkribg. )Jeg kan ikke så veldig mye om dette, men brukte dette i praksis mye da jeg jobbet som profesjonell lysdesigner for konserter og eventer i forrige årtusen.

 

Wikipedia har en god sak om dette: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Color_rendering_index

 

Dermed mangler mange av fargene i lyset som gir nettopp den gløden og fargen du etterlyser. Derfor fungerer gjerne LED mindre godt til å lyse opp malerier og fotografier også. 

 

Dette blir stadig bedre, men jeg har til gode å se noe særlig info på LED-lyspærer vedr. dette. Det beste lyset vi har mtp bredspektret lys er sollyset, deretter er det vel glødepærer...?

 

I illustrasjonen under ser du feks at gult og oransje mangler fra sparelyspæren. Blir det samme med LED.

 

373489365_Skjermbilde2020-08-04kl_17_09_38.png.f2dc996fec366daad4d3e31a376da164.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

I akvarieverdenen kalles oftest lyskildens evne til å gjengi farger korrekt for Ra-indeks (rendering average), CRI-indeks og R-indeks er varianter av denne. Skalaen går fra Ra1-100, der Ra100 er naturlig dagslys. 
 

Glødepærer har også høy RA-indeks, oftest mellom 95 og opp mot 100, mens enkelte lysrør og ledpærer (som regel i høyere prisklasser) kan ha opp mot Ra95. De fleste ligger noe under (standard rimelig lysrør ligger gjerne på rundt Ra80). Selv om disse siste ikke når helt opp vil de over Ra90 kunne gjengi farger rimelig godt, uavhengig av fargetemperatur/kelvin.
 

Nå har jeg ikke testet direkte opp mot teak og mahogny, men for akvarieplanter og fisk sin del er det i alle fall en betydelig forskjell på Ra80 og Ra95, nesten som natt og dag. Det gikk jo greit med Ra80, men etter å ha prøvd Ra95 er det nesten ikke mulig å gå tilbake til 80 igjen uten å få en sterk fornemmelse av kvalme😄

Link to post
Share on other sites

O_K skrev for 12 timer siden:

Supert! Da høres det ut som jeg ikke trenger å bekymre meg for at 12V/14.4V påvirker ytelse og levetid lenger, og at jeg heller bør fokusere på "luksusting" som god fargegjenngivelse.

 

Det er ikke så voldsomt luksus.

En må være totalt fargeblind for å ikke se at noe er riv ruskende galt om man setter feil pære i den røde lanterna.

Jeg gjorde det en gang. Trøste og bære. Det ble helt lilla, nærmest blått.

Det var ei lanterne som orginalt hadde "vanlig" pære, og jeg prøvde å bytte til led.

Link to post
Share on other sites

 

S/Y Emma skrev On 4.8.2020 at 9.37:

Vi byttet alle pærene under dekk fra halogen til LED i 2012 eller 2013... Kjøpte de på Clas Ohlson. Ser de har gått ut av sortimentet nå. De har fungert knirkefritt hele tiden, og har vært påskrudd sikkert 50% av tiden de siste 7-8 årene - under alle typer spenninger fra 11 til 14,4 volt. De er dimbare, og alle lyspunktene på pærene fungerer fremdeles.

 

Hoho! Da har du vært heldig, av de 8 tidlige jeg kjøpte, har hele tre stk kortsluttet, med grusom stank i 'evigheter' og i det ene tilfellet defekt strømforsyning.. Jeg kikket på designet, og disse har en innebygget regulator, og der ryker en diode i svingekretsen, og den tar med seg regulator IC'en. Skikkelig blinklys hos svigers, der reddet jeg baderomsskapet i siste øyeblikk, for den pæra var glovarm! 

Tror de siste de solgte var endret, for de har jeg ikke hatt noe problem med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...