Jump to content

Bytte til LED pærer


hermansen

Recommended Posts

En LED er per. definisjon en 0.7 V lampe.

Det var ikke helt riktig Mulligan.

Da jeg hadde svakstrøm for et unevnelig antall år siden var et standard diode-drop på 0,7 V (den gode gamle 1N4148 f.eks).

 

For LED's avhenger spenningsfallet over dioden mer av typen diode. Etter det jeg har sett ligger dette mellom 1,7 og 3,0 volt sånn ca. Et datablad for en hvit diode her f.eks.

 

RED. Spiller ikke stor rolle, man må uansett ha noe som begrenser strømmen. Setter man 3,1 V over en diode med et drop på 3,0 V går det allikevel gæli (i teorien). Det KAN gå bra i praksis, men det er i såfall flaks og ikke engineering :wink:

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan tipse meg på leverandører av 220V LEDs.
Det finnes nok ikke. Alle LED er på rundt 2-3 volt og andre spenninger tilpasses vha. motstander e.l. Der finnes jo LED som er sammenbygget med motstand og kapsling for f.eks. 12V eller 24V men har vel ikke sett noen for 220V.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Til rem:

Mulig du kan benytte et 220V relé som igjen mater en vanlig 12V led med strøm når 220V er på???

 

Prøver å si det litt mer presist:

Når 220V anlegget er på, så "kortsluttes" et relé - som i sin tur igjen "skrur på" en 12V sløyfe der en vanlig led lyspære får strøm fra 12V batteriet ombord...

- eller noe så enkelt som en vanlig batterieliminator tilkoblet 220VAC og som gir ut en likespenning som passer for LEDene (ev. med en passende dropmotstand i serie) :wink:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er strengt tatt bare å sette på en passende formotstand. Regn med 230V og riktig strøm. Normalt 10 - 20mA.

Ulempen er at motstanden ved 10mA må avlede 230V*0,01A = 2,3W varme. Eller 4,6W ved 20mA. (Har ikke tatt smålige hensyn til at dioden bare leder i halvparten av tiden.) Og effektmotstander som utnyttes max. har en tedens til å bli ubehagelig varme.

 

Det er fullt mulig å få det til teknisk, men det er en grunn til at det ikke er utbredt som ferdige komponenter.

 

 

OBS! Beveger du deg inn på å koble opp dette er det 230V og elektrikerarbeid. :nono:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det sitter da slike originalmontert i båten min. Noen har nå tatt kvelden etter 15 år og trenger å byttes ut.

Glimlampe, hva er det?

 

 

ELFA

 

visserligen 6mm !!

 

 

Artikelnummer: 33-667-05

Produktnamn: Glimlampa m lödändar 220V

Fabrikat:

Typbenämning: NEONL.DRAW 4.12033A 150K

Ursprungsland: Taiwan

Datablad:

Enhet: Styck

Originalförpackning: 1000

Försäljningsförpackning: 1

Möjlig ersättare:

Momssats: 25%

Minsta beställningskvantitet: 1

Dimensioner (förpackning): 65X8X15 mm

Vikt (förpackning): 0.6 g

Informationstext:

Katalogsida / Katalognummer: 043 / 56

Tullnummer: 8539319099

UNSPSC: 39101610

RoHS-info: Beställs ROHS-kompatibelt. Kontakta kundservice för att vara säker på att få leverans av RoHS-kompatibla produkter.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei,

 

Jeg har kjøpt 10W led der, Kostet kr. 130/stykk. Fritt levert. Husk å holde deg under kr.200 pr. bestilling da unngår du toll. Vurderer å bruke det som undervannsbelysning. Bare husk at disse må du ha regulator på. Disse er beregnet på 12 volt, men regulatoren justerer ned strømmen slik at det går ca 950 mA ved ca 10,5 Volt. Jeg har saget av reflektorene fra 2 vanlige spotlighst og lim LED inn i disse. Har kjøpt en utendørs fatning kr. 150/stk for spotlights på Biltema. Så har jeg laget noen Heatzink'er som er skrudd fast i LED'en. Så fyller jeg hele baksiden av lampen med dielektrisk olje. Da ledes varmen fra LED'en til oljen og videre til lampehuset og til sjøen. Forhåpentligvis får jeg det tett. Da blir de skrudd fast på trimplanene. De er oppgitt til å levere 350 Lumens. Det er omentrent det samme som en 50W spot leverer. Er dette Harry JA!

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Da har jeg fått montert min første ledlampe og er alt annet en imponert! Hører mange skryter av disse da de sparer strøm og lignende. og det stemmer nok. Min gammle lampe gav et fint gult koselig lys som skapte en trivelig atmosfære i båten. etter nymonteringen sitter jeg nå i hovedkabinen med følelsen av å sitte på et likhus eller et legekontor! hvitt og skingrende lys som heller ikke lyser like godt opp som den gammle glødelampa. Men gjort er gjort, får håpe det bare er en vanesak? :worry: Når jeg nå først har satt igang må jeg bytte ut alle lampene med led, da det ser helt jævlig ut med led og glødepærer sammen.. hvit og gult lys omverandre, er rene diskoteket her inne nå :giggle:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Jeg har bytta 48 stk spoter i båten til LED og sjekket selvfølgelig godt på forhånd at LEDéne ga et lunt og varmt lys. Kan ikke se forskjell på lyset fra de gamle glødepærene

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har bytta 48 stk spoter i båten til LED og sjekket selvfølgelig godt på forhånd at LEDéne ga et lunt og varmt lys. Kan ikke se forskjell på lyset fra de gamle glødepærene

Var det pærer du byttet, eller hele spotene?

Siden du er godt fornøyd med lys og fargetemperatur, hvilke pærer/ spoter brukte du?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Alternes, da skulle du jo tatt en titt i prosjekttråden min :)

G4 halogen har jeg byttet til CO sine G4 led. Hadde jeg ikke vist at det var byttet, så hadde jeg nok ikke merket forskjell.

De gamle lampene mine med glødepære, har jeg også byttet til led, fra Båtsystemer, og fargen og lysstyrken er det ikke noe å si på. Det viktige er å bruke sike SMD-led og ikke Biltema sine diode-led. Jeg skjønner godt at du ikke er tilfreds.

 

skal se om jeg finner siden i tråden min hvor jeg har tatt noen bilder...

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/91398-comfort30-mitt-prosjekt/page-8

 

innlegg nr 150 og neste side på innlegg 161 har jeg tatt noen bilder av lampene samt et utvalg led...

 

om du skal ha erstatning til glødepærer så velger du båtsystemer's led på 1,3w i stedet for 0,7w, da 1,3 har gulere og penere lysfarge...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kjøpt på Biltema, men sikkert andre som selger ting man ikke blir fornøyd med.

Jeg har veldig mørk/rødlig mahogny og den blir like stygg samme hvilke LED-pærer jeg har testet.

Tilsynelatende er det gult/varmt lys i spesielt den ene LED-pæren, men det gjelder ikke omgivelsene.

Veldig "flatt" lys....

Link to post
Share on other sites

Takker for det tipset der Eureka :thumbsup: ser at det er stor forskjell på lyset på lampa di og min. får se om jeg ikke får gå til innkjøp av noen 1,3 w pærer i morgen til de resterene lampene :smiley: men den nye taklampa mi ser det verre ut for, Det ser ut til at hele lampa må byttes ut når lysdiodene går. det er ikke noen pære i denne, men en plate med sikkert 20 små lysdioder tett i tett.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

om det er slike dioder som ser ut som små blanke plastgreier...i mangel av bedre ord.. så er dette ofte skikkelig dårlig lys.

Etter min erfaring så er det bare slike SMD led, firkantende gule greier, som gir godt lys.

 

Hva slags glødepærer er det du skal skifte?

Her er en nettside som gir deg grei oversikt over benevnelsene. Jeg byttet endel av typen BA15D og BA15S -henholdsvis 1 og to poler i enden. Noen har ulik plassering av tappene på siden, så det er greit å studere hva du har før du handler. Om du har G4 halogen, så koster de rundt 56 kr på CO med SMD-led.

 

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.browse&category_id=16&option=com_virtuemart&Itemid=39

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...