Jump to content

Bytte til LED pærer


hermansen

Recommended Posts

Ja det skjønte jeg :smiley: ja det hadde absolutt vært et forsøk til, med en annen pære :thumbsup: Kan jo selvsagt betale litt for den og frakten :yesnod: Skulle tro om jeg ikke blir kvitt tendensene til at sikkringene mine går når jeg har på mye belysning i båten samtidig med at lanternene er på vis jeg bytter til led.. som jeg har forstått det er det drastiske nedskjæringer i strømforbruket med led?

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Etter merkingen på led, så reduserer du jo kraftig forbruket. Men jeg leste en plass her om at de faktisk bruker ørlite mere, sidne man ofte har mere enn 12v spenning.

Jeg hadde 7 lamper med glødepærer og 2 lysrørarmatur. Til sammen var vel forbruket på 130 w, altså over 10a om alt sto på. Med en 10 ah lader, så vel det faktisk bety at om jeg hadde på alt lys inni båten, så tømte jeg batteriet, tross at jeg lå på lading!

 

Om jeg har alt lys på nå, så er forbruket estimert til 14-15w.

 

Det er jo ikke noe særlig i kroner og ører som spares på redusert forbruk, men jeg har en formening om at batteriene har et betydelig bedre liv, og landstrømlader trenger ikke jobbe så mye. Og så har man faktisk lys i båten under seilas også..

Den store besparelsen ligger jo nesten i at en ikke trenger like stor forbruksbank.

Jeg skal se i båten i morgen hvilken pære jeg hadde liggende.

Link to post
Share on other sites

11154-61.jpg

Jeg benyttet disse Hansa 666 da jeg byttet ut opp mot 50 pærer til spottene i båten. Ga et svært bra lys. Tror de vil passe til spottene dine også. Jeg ga 94,- pr stykk hos maritim, men har sett de på nett fra ca 70.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei REM.

Så de pærene der, men tenkte at de som jeg endte opp med var så å si identiske med G4 pæren, så jeg ville ikke bomme på str. Betalte vel 35 pr stk og får dem til meg i neste uke :thumbsup:

Men gir de et håpløst lys, blir det bare å teste videre, da sjekker jeg ut de du fant. Hvor var det du kjøpte dem?

Uansett, har G4 pærer alle steder, så jeg får nok bruke for de jeg har kjøpt på mindre kritiske... steder :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er meget godt fornøyd med LED pærer jeg har kjøpt her: http://www.miniinthebox.com/no/ns/148_v148t1/g4_v48831t0/dc-12_v75873t0/led-lyspaerer_c3115

Skifter ut alt av pærer i huset, til båt kan G4 pærer være aktuell. Rimeligste pærer jeg har kommet over, bestiller du for under 200 slipper du tollavgift. Det tar noen uker før du mottar varen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt løse LED pærer til lanterner,synes de lyser godt,men er litt for "upålitelige" i den forstand at de mister lett kontakten.Ihvertfall tilfelle i mine sokler.Jeg skal investere i ordentlige LED lanterner.Hella sine synes jeg ser bra ut men er litt dyre.BT har til rundt 0,5 båtlapp pr lampe..Men usikker på kvaliteten derfra.

RED : jeg kjøpte mine løse pærer på Maritim.

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet alle pærene på hytta til LED fra sparelys.no og er meget fornøyd!

Var redd for å få ett alt for skarpt lys men det ble det ikke.

Jeg har testet pærer med BU og E27 sokkel.

 

De har forøvrig 24v pærer også.

Born to fish - Forced to work!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har den pæra du linker til i leselampene over køyene i båten. De gir skikkelig fint og kraftig lys, bittelitt kaldere enn halogenpærene som sto der opprinnelig, men likevel varmt nok til at det blir riktig så koselig :smiley: Testet mot halogenpærene da jeg skiftet en pære om gangen og det er to lamper over køya i forpiggen.

Link to post
Share on other sites

hvordan kan det ha seg at man kjøper pærer på butikken til Kr 139,- og 159,-??? jeg betaler 276,- for en pose assortert med G4 sokkel hjem i postkasse. Der ere så mye forksjellige pærer jeg ønsker sog , salong, bad, pentry osv, osv. Skjønner ikke deg jeg. masse penger da vel....hehe

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg skulle gjerne ha skiftet ut noen 42mm lange glødelamper på 5W med noen mer strømsnille LED-pærer. Jeg har 3 lamper med hver to slike pærer som på bildet til venstre viser. Jeg kjøpte i sin tid noen LED-pærer som på bildet til høyre, men det viste seg at de hadde et intenst blåhvit lys. Det er greit nok i lampen over oppvaskkummen, dog ikke ellers. Men jeg har problemer med å finne noen med varmhvit.

 

 

42mm_glow.jpg42mm_led.jpg

 

 

 

 

Hos Deal Extreme har har jeg funnet disse, men jeg vil tro at med 9stk. 5050 SMD og 1W blir det i meste laget med lys.

 

42mm_dx.jpg

 

 

Så, er det noen med tips om hvor finne noe slikt, i inn eller utland? Og helst rimelig da jeg trenger 6 stk.

 

Lars H.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

?.Pære skal i leselys i forpiggen og taklampen i hovedkabinen og skal erstatte 15 w halogen. tror du denne pæren vil være for svak til dette formålet?

Som leselys i forpiggen fungerer den i alle fall greit for meg, da er leselampa rundt 50cm over hodet mitt der jeg ligger. Er det snakk om kun en taklampe i hovedkabinen? Det står at den skal erstatte 10w halogen, så mulg den blir for svak der, i alle fall hvis det kun er snakk om en lampe. Kjøpte mine pærer hos Jama Marina i Stavanger, husker de var dyre. Men så varer de forhåpentligvis en stund :wink:

Link to post
Share on other sites

..Så, er det noen med tips om hvor finne noe slikt, i inn eller utland? Og helst rimelig da jeg trenger 6 stk.

 

Lars H.

 

Kjøpte noen sofittenpærer i samme serie som de andre fra Frilight, til å ha i noen taklamper i lugarene og på dassene. Disse var gode i fargen, lignende den "vanlige" pæren Alternes linket til. Kjøpte noen av et annet merke hos Maritim først, men disse ble plassert i motorrommet og som reservepærer, blåhvitt og ukoselig lys!
Link to post
Share on other sites

Alternes, jeg beklager at jeg har forsømt mine lovnader om en slik pære. Nå har jeg vært i båten hver dag, og faktisk vært ute på sjøen under seil, men det har gått helt i glemmeboka. Skal sjekke ut i morgen hva jeg har liggende og du får rapport. Uansett, det er noe ala det du linket til jeg har, fra Båtsystemer. Min erfaring med de er at 1,3 w gir gulere og bedre lys en de på 0,9 w. 1,3w gir meget godt lys.

Igjen, jeg skal sjekke i morgen. Sender du meg adressen din på IM nå, så har jeg den for hånden idet jeg ser hva jeg har til overs.

Link to post
Share on other sites

Kjpte for en m宥ds tid tilbake inn noen LED-p沥r ("LED-kretskort") fra Deal Extreme, med GU4-sokkel for 堢ytte ut i b崥n. Har ikke f崴 testet de i b崥n enn嬠men i kveld gikk jeg lei av at s堭ange p沥r under kjkkenbenken hjemme hadde g崴, s堪eg installerte lik godt endel av LED-p沥ne der for 場este.

 

Her er et bilde av lyset fra tre forskjellige p沥r, hvorav 鮠er LED. De to andre er vanlige sm堇U4-p沥r, men med forskjellig Watt-styrke.

 

e6emega8.jpg

 

Her er samme kombo sett rett forfra. Lampene er jevnt fordelt ca 1/4 inn, 1/2 inn og 3/4 inn fra venstre billedkant.

 

e4u3edep.jpg

 

Fra venstre mot hyre er det ~1.5W LED, ~20W (litt usikker) tradisjonell p沥 og til slutt 10W tradisjonell p沥. Det er 尥nbart hvilken p沥 som er 10W, men de andre to er likere i b夥 styrke og hvitfarge. Ser jeg p堰沥ne er det vanskelig 堳e forskjell, men ser jeg p堶eggen er det lett 堳e at LED-p没 kaster hvitere lys. LED-p沥ne skulle v沥 ca 3200-3500K, mener jeg, og det forklarer hvitheten. F岠sjekke opp specs senere. Tror forvrig at det ikke er LED-p没 som for岳aker grnnskj沥t p堶eggen. Ingen av de andre tilsvarende p沥ne gir slikt grnnskj沥t.

 

Hvis jeg dimmer lysene til minimum s堢lir det nesten mrkt i 10W vanlig p沥, mens LED-p没 gir nesten like mye lys helt neddimmet som 10W-p没 gir p堦ull styrke. 20W-p没 ligger et sted midt imellom.

 

Den aktuelle LED-p没 har et par komponenter p堢aksiden som gjorde det vanskelig 堦堰没 inn i sokkelen fordi komponentene buttet i ramma p堳pottene. N岠den frst var inne var det ikke plassproblemer. LED-p没 blir merkbart mindre varm enn 10W-p没.

 

Ble positivt overrasket over innpakningen. Hver LED-p沥 komi egen golfball-stor pappeske, og inni l堤en i forseglet antistat-pose pakket i bobleplast.

 

Bestilte opp en annen LED-modell fra http://miniinthebox.com i kveld, og det skal bli spennende 堳ammenligne.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Var og besøkte nybåten i Nederland tidligere i uka.

 

Etter at jeg avtalte kjøpet for en måneds tid siden bestillte jeg endel LED pærer på eBay da strømtrekket med alt av lys på var ca 50A :cryin:

 

Det var stort sett 20w halogen med G4 sokkel i div i spotter og leselys rund baut.

Fant etterhvert riktige pærer i varm hvit 3000-3200K. Pris ca 2 USD pr. pære :smiley: Bestillte 20-50 stk av hver så jeg har litt på lager :saint:

 

Er fornøyd med resultatet. Lysmengden er klart mindre, men var etter min mening for sterk med 20w halogen.

 

Spottene i taket var dog MR16 pærer slik som man ofte har hjemme med reflektor, så har bestillt en ny runde med MR16 LED med GU4 sokkel nå.

 

Noen bilder utendørs:

 

IMG_4160.jpg

Noe av innkjøpet

 

IMG_4161.jpg

Plate med 9 SMD 5050 dioder i varmhvit med hhv. horisontal og vertikal G4 sokkel. ca 2,16w pr plate + det som måtte gå til regulator.


IMG_4162.jpg

20w Halogen


IMG_4163.jpg

LED - plate med 9 5050 dioder


IMG_4164.jpg

LED lengst bort

 

IMG_4223.jpg

Alle 4 utvendige i LED

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da gjenstår det spotene i alle tak innendørs. Disse er MR16 20w halogen uten dimmere. De gir for mye lys og man får litt frisørsalongfølelse. Har bestilt endel MR16 LED i varmhvit i 4 watt. samt noen i 3 watt.

 

Taket i salong er delt i 3 kurser, Bysse på BB side, 1 stk over førerplass og resten av salongen.

 

Har bestillt bl.a disse: http://www.ebay.com/itm/281042215711?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

 

Den ene over styrepossisjonen på egen kurs kunne jeg tenke meg og ha en rød svak LED som kanskje kan brukes til natt/ kartlys?

Fant denne på ebay som jeg kunne tenke meg og prøve: http://www.ebay.com/itm/180738969216?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

 

red_mr16_led.jpg

 

 

IMG_4172.jpg

20w MR16 halogenspot med G4 sokkel som sitter rund baut i dag


IMG_4248.jpg

Alt for mye lys (og strømforbruk) slik det er nå

IMG_4257.jpg

Solstudio

 

 

IMG_3946.jpg

Bryteren ser slik ut. Jeg kjenner ikke til disse. Noen som vet om de finnes i andre utførelser, f.eks med dimmefunksjon?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...