Jump to content

Båter i sjøen 2007


Kosmix

Recommended Posts

Vi så også GB men jeg satser nok heller på en som har interiøret fra en Høkatrikk fra tidlig -60 tallet. Hva nå den ser ut?

De som vokste opp i Oslo på -60 tallet vet hva jeg snakker om. Ikke særlig innbydende er jeg redd. Sterilt med respatex og skarpe hjørner. Lite lunt og hjemmekoselig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Spurte du de andre leverandørene som har tilsvarende løsning om det samme? Hvilket svar fikk du?

Så vidt jeg kan se er det de aller fleste båtene som nå har en løsning som gjør at man ikke kan løse ut leideren fra sjøen - dette er ikke spesielt for Bavaria. Vi kan vel være enige i at det ikke bidrar til å øke sikkerheten, men samtidig er jeg usikker på hvor mye dette betyr i praksis.

 

Hvilken annen seilebåt har elektrisk lem som kun kan håndteres fra cocpit samt badestigen oppe i cocpit og ikke har noen badetrapp som kan nås fra vannet ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken annen seilebåt har elektrisk lem som kun kan håndteres fra cocpit samt badestigen oppe i cocpit og ikke har noen badetrapp som kan nås fra vannet ?

 

Hvorvidt den er elektrisk eller ikke vet jeg ikke hva de forskjellige båtene har, men jeg har sett mange båter hvor det ikke er mulig å løse ut leideren fra sjøen. Bl.a. modeller fra Hanse, HR, Dufour, X-yachts, Southerly, Swan, Swedan Yachts, etc. Jeg noterer også at mange båter som har en leider som vippes opp i helhet (feks Benetau og Janneau typisk sikrer disse med en elastisk stropp oppe - det er jo selvsagt valg hver enkelt gjør, men dersom den er sikret slik får du den ikke ut....

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har svært stor forståelse for fra kommentaren til Astor. Her er et bilde fra det fremre badet vårt. Det er vel ikke så hjemmekoselig med tre speil skråstilt i forhold til hverandre, lyskilder her og der, brytere her og der til lys, vannpåfylling til toilett, toilettavsug, to trinns varmeovnsbryter og mer. Man vet kanskje ikke riktig hvor man befinner seg når man søvndrukken snubler inn midt på natta. Men, man blir vant til det også. For oss som bruker båten ganske mye - 7 uker sammenhengende om sommeren - er det greit å ha noe som er relativt lett å holde ved like.

 

fremrebad.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt den er elektrisk eller ikke vet jeg ikke hva de forskjellige båtene har, men jeg har sett mange båter hvor det ikke er mulig å løse ut leideren fra sjøen. Bl.a. modeller fra Hanse, HR, Dufour, X-yachts, Southerly, Swan, Swedan Yachts, etc. Jeg noterer også at mange båter som har en leider som vippes opp i helhet (feks Benetau og Janneau typisk sikrer disse med en elastisk stropp oppe - det er jo selvsagt valg hver enkelt gjør, men dersom den er sikret slik får du den ikke ut....

 

Tull og vissvass , alle disse har en badetrapp som står felt opp og er mulig å få tak i eller en kant man kan sitte på bak, bavariaen har ikke badetrapp i det heletatt , den må man felle ned hekken for å få tak i , og f.eks Oceanis som du nevner har trappen festet med en borrelås sak , ta og prøv å dra i trappa når denne er på så ser du at den er slik at den løsner lett.

Hansebåtene har gjerne en lem som må felles ned det har du rett i (men ikke elektrisk) men de andre du nevner har en løsning der det er mulig å ta tak i trappen fra vannet. Der dette ikke er på plass så er det ofte vanlige klassiske hekkløsninger hvor man kan sitte på kanten , bavarian er glatt som våt swix og der er ingen plasser å få tak i noe som helt så heise seg opp med.

Men de løser det vel med å montere en badetrapp av et eller annet slag.

 

 

Link opp noen bilder av de båtene du mener har like dårlig løsning som Bavaria nå har snekret sammen der nede i kvalitetstyskland

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tull og vissvass , alle disse har en badetrapp som står felt opp og er mulig å få tak i eller en kant man kan sitte på bak, bavariaen har ikke badetrapp i det heletatt , den må man felle ned hekken for å få tak i , og f.eks Oceanis som du nevner har trappen festet med en borrelås sak , ta og prøv å dra i trappa når denne er på så ser du at den er slik at den løsner lett.

Hansebåtene har gjerne en lem som må felles ned det har du rett i (men ikke elektrisk) men de andre du nevner har en løsning der det er mulig å ta tak i trappen fra vannet. Der dette ikke er på plass så er det ofte vanlige klassiske hekkløsninger hvor man kan sitte på kanten , bavarian er glatt som våt swix og der er ingen plasser å få tak i noe som helt så heise seg opp med.

Men de løser det vel med å montere en badetrapp av et eller annet slag.

 

Tull og vissvass......??? For å være så bombastisk regner jeg med at du har full kontroll

Dersom du ser etter er jeg sikker på at du finner modeller fra disse leverandørene hvor du ikke får tak i stige fra vannet og som også er glatte - jeg sa ikke at det var alle båtene fra disse leverandørene, men enkelte modeller.

 

Feks:

http://www.d-yachts.no/db/images/D525_bak%20fra%202.jpg

http://www.hallbergrassy.com/gallery/hr54/...ng1Szamer.shtml

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja der ser du , jeg tok feil og legger meg flat men bare litt , jeg mente sammenlignbare båter og ikke skip.

 

I klassen 50fot + så er det sikkert vanlige med sånne løsninger men jeg har ikke satt meg inn i hvordan sånne båter ser ut , skal vi omformulere litt og si at vi leter litt på båter som er i samme størrelse ?

Link to post
Share on other sites

Problemet her nok at det er en Bavaria som har fått en slik lem akter... da dukker de kritiske spørmålene opp med engang og det er bra at folket er opptatt av sikkerheten... men når de etablerte og ikke minst velrenomerte har hatt dette lenge så er det ingen kritiske spørsmål.

 

Jeg kikket litt på sidene til Hanse og der det vel ingen båter med unntak av 320 har en reell mulighet til å tak i en stige om en ligger i sjøen... at stigen den ligger i en luke en god halvmeter over sjøen hjelper svært lite om en er i sjøen... Det vel alle som har forsøkt dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trenden er dessverre at flere enn bavaria ønsker å utnytte skroget maksimalt, og lager helt rette akterender. Ikke alle er like enkle å entre etter et feilsteg. :sad:

 

De som bekymrer seg kan jo stort sett finne løsninger på sine båter. (alle burde bekymre seg).

 

På bavaria ser jeg overhodet ingen tekniske problemer med å lage en vanntett bryter på hekken. Jeg ville borret et hull passe langt opp på hekken, og skrudd inn en solid bryter i vanntett utførelse. (IP66 brytere tåler tung sjø). Denne bryteren må selvfølgelig testes jevnlig, slik at man vet at den virker.

 

Alternativ 2 er å montere en badetrapp ved siden av den elektriske luken. Med såpass stor interesse rundt dette problemet, tror jeg folk finner gode løsninger. Det kommer tross alt et lass på etpar hundre av disse båtene i året hit til lands. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Sydvesten , jeg nevnte at Hanse hadde lignende problem også så ja det er ikke bare bavaria.

Hadde jeg kjøpt en sånn bavaria så hadde jeg kastet elektrogreiene i garasjen og lagd en manuell løsning med en liten snor ned på hekken så man bare kunne dra ned lemmen fra vannet og vips så er den perfekt

Link to post
Share on other sites

Hva sa Hanse til dette problemet da Enzo, jeg formoder du konfronterte dem også med dette... er jo interessant å høre hva importørene mener om dette

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De som vokste opp i Oslo på -60 tallet vet hva jeg snakker om. Ikke særlig innbydende er jeg redd. Sterilt med respatex og skarpe hjørner. Lite lunt og hjemmekoselig.

 

 

Nå har jeg stort sett vært ombord i trawlere fra 70 og 80-tallet. Syntes det oser av gammel storhet ombord. Mye fin teak og staver i gulvet som tiltaler meg, absolutt. Jeg er lite opptatt av båter som intriøret består mest av plast og lite treverk. Jeg er glad i å pusse og olje/lakkere og se at treet preger båten og interiøret. Husk at de aller fleste av disse eldre trawlerne ble kjøpt av folk som hadde godt med midler til å stelle skuta. Derfor er mange av dem påkostet med utstyr av god kvalitet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På båten min er det umulig å komme seg opp bak i utgangspunktet..

Det er ikke elektrisk luke, men ei luke som fungerer som kombinert sitteplass for rormann og badeplatform.

I tillegg har heldigvis min båt badestige montert, hadde den ikke hatt det hadde det stått høyt på prioriteringslista mi, jeg ser på badestige som et must uansett så.

Badestigen vipper man lett ned fra vannet, den sitter montert 30cm eller noe sånt over vannlinja.

Link to post
Share on other sites

Hva sa Hanse til dette problemet da Enzo, jeg formoder du konfronterte dem også med dette... er jo interessant å høre hva importørene mener om dette

 

Da jeg for et par år siden vurderte å kjøpe en 370 eller 400 (kjøpte dufour istedet) så var det da bare å bruke badetrappen , bestiller man båten med lukket hekk/badeplatform så er det bare å vippe den ned med et snortrekk , de har ikke elektrisk løsning , trodde du var klar over det

Link to post
Share on other sites

Nå kikket ikke jeg på de modeller som har lukket hekk, men de med åpen.. Der kan se ut som det er en god halvmeter til teakdekket i cockpiten hvor det etter bildene kan se ut som en badeleider er under en luke.. Det kan være vanskelig nok på min som har denne leideren nede på badeplatingen en 30cm over vannflaten og etter bildene kan det se ut som det er litt mere enn 30cm til dekket på en slik åpen hekkbåt

 

Jeg er ikke klar over noen verdens ting når det gjelder Hanse så derfor spør jeg, har knapt nok sett en eneste en av saken.... med unntak av en 371 som jeg tror var en Hanse..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ok , jeg har heller ikke så mye peiling på Hanse men da jeg satt med selgeren og regnet på en slik så var det trapp ned bak , jeg tenkte å bestille båten uten lukket hekk da jeg mener det er unødvendig og i veien.

 

Men på den annen side , sånn elektrisk hekk som har vært på de største båtene en stund og nå bavaria har adoptert det kan jo hende at de fleste båtene har dette innen få år , kanskje bavaria denne gangen har tatt i bruk en løsning som blir vel mottatt og de andre da henger seg på , håper ikke det men hvem vet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg i dine betrakninger rundt dette med lukket hekk, og dette på Bavaria er intet unntak.... jeg synes dog at Lundebåt burde ta slike spørsmål seriøst og ikke flåse det bort... Det bør også alle andre som har lignende løsninger på båtne... Dette kan jo enkelt løses med en leider på siden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke jeg. Trodde det var strenge krav til det å kunne komme seg opp i båten fra sjøen for å få båten ce-sertifisert. Det er medfører altså ikke riktighet?

 

Helt enig med deg, tj. Hvis en båt er CE-merket (og hvertfall klasse A eller B), bør det i det minste være mulig å komme ombord igjen om man faller i sjøen.

 

 

 

Problemet her nok at det er en Bavaria som har fått en slik lem akter...

 

Hei, Sydvesten :seeya:

Uten å rakke på Bavaria spesielt liker jeg ikke denne trenden uten hverken badestige eller åpning bak. Når det er sagt, har jeg hverken badestige eller åpning bak på min egen båt, men jeg har lavt fribord og et motorfeste å klatre på.. (dårlig unnskyldning - men badestigen lagde sprekker i gelcoat på akterspeilet, så den er tatt bort inntil videre).

Problemet kan likevel løses lett med taustige i borrelåsveske som festes i rekka/rekkevaiern.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...