Jump to content

Båter i sjøen 2007


Kosmix

Recommended Posts

Denne skal visst vises på messa: Southerly 32

Synes den virker interessant.

 

Tror det er Southerly35 som skal vises på messa;

 

http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=155908&cat=6024

 

Seilmagasinet , som akkurat kom inn døren, nevner også at det er Southerly35 RS som kommer til messen.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er litt spent på å se RM1200 og Archambault 35. Førstnevnte er bygget i epoxy/kevlar/glass med finérkjerne og knekkspant. Noe uvanlig byggeteknikk for en serieprodusert båt. A35 er jo en stor jolle, så det blir spennende så se hva de har klart å dytte inn av komfort-elementer under dekk. Jeg hadde et håp om at SYS stilte med J/122, men de er litt "sære" ettersom jeg har skjønt, når det gjelder å delta på messer.

Link to post
Share on other sites

Er litt spent på å se RM1200 og Archambault 35. Førstnevnte er bygget i epoxy/kevlar/glass med finérkjerne og knekkspant. Noe uvanlig byggeteknikk for en serieprodusert båt. A35 er jo en stor jolle, så det blir spennende så se hva de har klart å dytte inn av komfort-elementer under dekk. Jeg hadde et håp om at SYS stilte med J/122, men de er litt "sære" ettersom jeg har skjønt, når det gjelder å delta på messer.

 

Archaumbalt 35 prøvde jeg å "selge" inn til kona men det var ikke kjangs :sad:

 

RM1200 skal vi se på , gleder meg

photo2rm1200.jpg

photo4rm1200.jpg

photosintrorm1200.jpg

view.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lite spennende på motorbåtfronten etter min mening. NB kommer med et nytt flaggskip, med FB. Den skulle jeg likt å se, men å reise inn for denne ene båten tror jeg neppe er aktuellt. Da tar vi heller Astor ut fra båsen og finner oss en koslig vik.

På utstyrsfronten er vi godt oppdekket og kan ikke se at behovet er der for noe utskifting.

 

Jeg kan selvfølgelig ha oversett noe...........


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Stemmer det da Astor?

NB har hatt 1160 en stund nå. Den har FB. De kommer imidlertid med en ny 34 foter uten FB, men den vises ikke på "båter i Sjøen", desverre. Kunne tenkt meg å kikket på denne.

 

Det var den jeg tekte på. Takk!

 

Øh... :rolleyes: Dehler'n stod på lista.... :cryin:

Astor: Denne kommer, ...og er vel noe for deg :wink:

 

beneteau42.jpg

 

Dette er da båten til Roaldbj. Har vært ombord i Roalds stilfulle trawler en del ganger, så den kjenner jeg godt. Synd at ikke Clipper-båtene vises på messa. De skulle jeg gjerne sett nærmere på.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var på previsning i ettermiddag, invitert av Princess/Norsk Båtsenter. En svært så behagelig runde, med relativt lite folk slik at en kunne stort sett gå rett inn i båtene uten å måtte stå i kø for hvert besøk. Alikevel, under en liten ventetid for å komme inn i P62 ble vi traktert med hummercannapeer og halvtørr Chablis :cool:

Utstillingen må vel være større en noen gang, med flere utliggere som nesten gikk inn til Kalvøya. Mye lekkert selvfølgelig i det øvre prissjikt, men også bra utvalg i det lavere segment. Etter å ha fulgt litt med på Trawlertråden til Giver måtte vi selvsagt inn i den eneste trawleren vi så utstilt, en 46 Grand Banks. Noe av de mest smakfulle interiørene jeg har sett i en trawler med mye treverk uten å virke overdådig. Mattlakkert teak interiør, og lekkert teakparkett rundt om. I mange av de trawlere jeg har sett har interiøret ikke imponert meg særlig, og mest minnet om interiøret på en Høkatrikk fra tidlig -60 tallet.

GB'en var bestykket med to MAN diesler og var god for godt over 20 kn. Og pris? Nærmere 5 laken med utstyrspakke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi var også der inne, sammen med Kåre og Bendik, og vi var også en tur å besøkte Princess-båtene hvor kanapeene lokket. Måtte faktisk spise endel før magen begynte å bli mett. Kom jo fra jobben!! De andre rundt oss var heller småspiste. De hadde sikkert vært hjemom og fått i seg litt middag. :lol:

 

Vi så også GB men jeg satser nok heller på en som har interiøret fra en Høkatrikk fra tidlig -60 tallet. Hva nå den ser ut?

Denne store 46-foteren som lå der på messa var ikke den jeg har drømt meg bort i. Jeg er nok litt for glad i rette linjer ala båter fra 70 og 80-tallet.

 

Ellers håpet vi å få se 34 pandion fra NB. Men denne har ikke kommet på vannet enda. Siklet litt på Nimbusen som hadde dør ut på begge sidene ala trawler. Den var lekker.

 

Vi trålet alle bryggene untatt en. Gjett hvilken?

 

Med det flotte været som er på Østlandet om dagen blir det nok gode ordrebøker. Vi så folk skrive kontrakter rundt om.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da kommer jeg akkurat hjem fra messa , fikk sett endel båter vi ikke så på Orust samt at jeg fikk finstudert endel jeg har sett før.

Skal tilbake en tur til i helgen for mer finstudering :yesnod:

 

Southerly 35 , dette var en fantastisk båt , løsningen inne er som i regina 35 men større veeeldig imponerende båt.

Scanner 361 , den båten likte jeg kjempegodt så den skal vi se mer på.

Hanse 350 , for lite ratt og ikke noen designeperle men innvendig var løsningen overraskende romslig og smart , imponerende.

Bavaria 34 , denne sto på "rompa" så der må det legges mer last i baugen for å få den til å ligge rett i vannet , trodde bavaria hadde fått fikset disse problemene, som vanlig med BAV så luktet det polyester nedi den. Spurte en med bavariaskjorte om dette med den elektriske lemmen og sikkerhet , han sa at man kunne jo prøve å klatre opp på fenderlista på hekken og så lo han. Stakkar !

RM 1200 , fantastisk design og gjennomtenkt , denne likte jeg godt men den er veeeldig stor.

X-34 , tjaa tjoo jeg hadde kanskje veldig høye forventninger men jeg synes Elan 34 er en finere båt invendig , i cocpit var den veldig gjennomtenkt.

Tartan 3700 , denne kommer til å ha LYS rett under 1,30 og 34foteren havner under 1,25 så de tidligere lystallene som ble presentert er feil , forøvrig så var båten veldig fin.

Sunbeam 34 , dette er en veldig fin båt , tror mange glemmer å se på denne når de skal ha båt i den størrelsen , ikke glem den for den er knallfin.

 

Ellers så så vi mange andre båter men ikke noe som er veldig interessant å nevne

 

 

rapport slutt !

Link to post
Share on other sites

Spurte en med bavariaskjorte om dette med den elektriske lemmen og sikkerhet , han sa at man kunne jo prøve å klatre opp på fenderlista på hekken og så lo han. Stakkar !

 

Spurte du de andre leverandørene som har tilsvarende løsning om det samme? Hvilket svar fikk du?

Så vidt jeg kan se er det de aller fleste båtene som nå har en løsning som gjør at man ikke kan løse ut leideren fra sjøen - dette er ikke spesielt for Bavaria. Vi kan vel være enige i at det ikke bidrar til å øke sikkerheten, men samtidig er jeg usikker på hvor mye dette betyr i praksis.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se er det de aller fleste båtene som nå har en løsning som gjør at man ikke kan løse ut leideren fra sjøen - dette er ikke spesielt for Bavaria. Vi kan vel være enige i at det ikke bidrar til å øke sikkerheten, men samtidig er jeg usikker på hvor mye dette betyr i praksis.

Sikkerhetsmessig kan det reelt bety enten liv eller død, når det gjelder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...