Jump to content

Båter i sjøen 2007

Kosmix

Recommended Posts

Jeg seilte den Hanse 400 som ble vist på messa fra Elløs til Oslo forrige uke. Trappa lå i boksen og ble selvfølgelig hengt på plass før avgang. Da er den enkel å håndtere fra vannet. Den ble ikke sikret med tau eller lignende, og holdt seg på plass selv i frisk bris i hekken utenfor Koster. Forøvrig en fornøyelse å seile, men kaldt når vi gikk opp oslofjorden på natta.

6,8kn i snitt og makset på 10,7 (GPS fart). Morro!

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

quote.gif
Jeg seilte den Hanse 400 som ble vist på messa fra Elløs til Oslo forrige uke. Trappa lå i boksen og ble selvfølgelig hengt på plass før avgang. Da er den enkel å håndtere fra vannet. Den ble ikke sikret med tau eller lignende, og holdt seg på plass selv i frisk bris i hekken utenfor Koster. Forøvrig en fornøyelse å seile, men kaldt når vi gikk opp oslofjorden på natta.
6,8kn i snitt og makset på 10,7 (GPS fart). Morro!

Der seilte ikke sammen med 350en? og/eller vet du noe om første erfaringene med denne. Jeg hørte at Baatsman hadde sett den i kuling på vei nordover, er jo overspent på hvordan den seiler...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Nei, bjoris, vi seilte sammen med 370'en. Den 350 som ble stilt ut på messa kom pr. bil. den var ferdig fra verftet på lørdagen før messa og er ikke seilt enda så vidt jeg vet. Nelson Marine skal ha noen dager søndagsåpne dager i september. Se hjemmesiden for detakjer, det vil bli anledning til prøveseiling.

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Vi trålet alle bryggene untatt en. Gjett hvilken?

Jeg fikk også med meg en lang ettermiddag på Båter i Sjøen, og det var mye fint å se på :yesnod: Vi er så godt fornøyd med Nidelven at det ikke blir aktuelt med bytte av båt med det første. I og med at det etter hvert ikke er uaktuelt med annen hovedframdrift enn motor, brukte jeg alle mine 6 timer på 1 1/2 brygge, og det var vel de Astor styrte unna :lol:

Jeg kikket nøye på flere cruisere (og performance-cruisere) i 37-40-fotsklassen, og jeg hadde store forventninger til Hanse 370 og 400 (jeg var ikke ombord i Hanse 350, bjoris, men det var det mange andre som var). Jeg ble faktisk litt skuffet over disse, og kanskje spesielt 400-en. Det var ikke vanskelig å legge merke til ting det var spart penger på der. Teak-dekket (som er ekstrautstyr, og som jeg ikke ville hatt på den båten) var ikke pent lagt. Der hvor teak-dekket legges inn mot vertikale plastflater benytter de fleste en (sort) fuge mellom det ytterste (eller innerste) teak-bordet og denne vertikale flaten, men Hanse hadde lagt teaken helt inntil selve overbygget, og det virker ikke helt bra. I tillegg var den sorte fugingen rundt de nye sidevinduene utrolig slurvete og kladdete lagt (i brosjyren har Hanse 400 pene alurammer, men båten på messen som sikkert var helt ny, hadde mørke ruter som var limt/fuget), og det så ikke pent ut. Innvendig er det en dørk av finer med et tynt laminatlag øverst. Både oversiden og endesidene så ubehandlet ut, og jeg ser ikke bort fra at det kan begynne å svelle pga fuktighet hvis en ikke selv lakkerer dette. I tillegg var stolene på babord side i salongen veldig rette og ikke spesielt behagelige å sitte i. Ellers var båten romslig, praktisk og lekker.

Jeg tok også en titt på Sun Oddysse 39 i, og den var pen og relativt romslig, men det er et par ting jeg stusser ved. På denne nye båten var det allerede blitt rustrender der pulpiten er festet til dekket. En kjølvekt på 2280 kg høres også lite ut når båten veier ca 7300 kg (kjølprosent på ca 31) - jeg er klar over at det relativt brede skroget har "innebygget" stabilitet og at dyp kjøl bidrar positivt, men jeg ville hatt tyngre kjøl for kryssing i tøffe forhold.

Jeg har sett mye på Bavaria tidligere, og jeg liker 39-foteren godt (vi har 40 fot som maksgrense i havnen, så de større båtene er ikke aktuelle), men hvis jeg hadde vært i kjøpsfase nå, ville jeg nok ha ventet på 40-foteren som kommer til våren.

Snakket litt med O. P. Pollen som imp HR (+noen andre) i Norge. En hyggelig kar som KAN litt om seiling. Må si 43 var en båt jeg kunne tenke meg.

Jeg brukte også MYE tid på HR-standen, og jeg hadde en lang, informativ og hyggelig prat med O. P. Pollen - mye gedigent og funksjonelt å se på der. 43-foteren er altfor dyr for oss, men vi kunne kanskje klart en 342, og det synes jeg faktisk er en utrolig praktisk og flott båt. Lys, lekker og solid innredning, romslig salong og forpigg, mye skap- og stueplass og greit toalettrom og akterkabin. I tillegg seiler den veldig godt, og den tåler tøffe forhold. For oss hadde det naturligvis vært greit med to doble akterlugarer, men likevel er det ikke utenkelig at jeg hadde satsen på en HR 342 hvis vi skulle hatt seilbåt nå.

Jeg kikket også på SwedeStar 370. Flott båt som kan fås med en ekstra akterlugar i bakkant av toalettet, men jeg synes ikke den er så "varm og koselig" som HR 342, og så er den en god del dyrere.

Hilsen hos

Jeg så på messen at det var lay-out forandringer på de andre Hansene også . Nye vinduer. Da må det ha vært enten 370

eller 320. Kan det være at 400 seilte litt foran 370.

Ja, leste nettopp at 350en på messa hadde kommet med bil. Det har nok vært 370en med nye vinduer tenker jeg... Vel, her er noen bilder som nettopp kom fra Nelson...

97_1420160327.jpg

97_95679604.jpg

97_506389959.jpg

Jeg er ikke helt sikker på om endringene på 370 og 400 er endelige. Det så litt underlig ut med dekkslukene når en er flush og den andre ikke er det. Det blir interessant å se hva som kommer fra verftet til våren.

Tror også dette er en midlertidig facelift, det er iallefall en del ting på 350 og 320 som ikke er på 370/400, bla annet mulighet for å åpen vinduene over bysse og på motsatt side (små luker i vinduene) samt dette med at ikke alle lukene er flush, det virker rart om dette var ferdig...

jeg hadde store forventninger til Hanse 370 og 400 (jeg var ikke ombord i Hanse 350, bjoris, men det var det mange andre som var). Jeg ble faktisk litt skuffet over disse, og kanskje spesielt 400-en. Det var ikke vanskelig å legge merke til ting det var spart penger på der.

Leser at på div fora at flere reagerer på finishen på Hanse sine utstillingsbåter, Bryggan i Vest kontrer med at det har vært travelt for verftet å få ferdig båtene til messa og at produksjonsbåtene blir mye bedre. Vel, time will show. Jeg syns ikke det var så ille, men jo mer du så jo mer fant du så det er nok mye jeg ikke så også. Nå brukte jeg tiden i prod.nr 2 av 350 så det blir vanskelig å vurdere om dette er det nivået de legger seg på eller om det blir mye bedre slik selgerene hevder. Har allerede sett en stor svakhet blitt endret på 350en som ble vist i Oslo kontra den som lå i Orust så det jobbes tydeligvis med enkelte ting iallefall.

Mine forventninger til båten er at den er skrudd skikkelig sammen og seiler bra, om det er billige løsninger her og der kan jeg godta så lenge det også gjenspeiler seg i prisen... Husk at 35 foteren til Hanse nå i praksis legger seg på prisen til 34 Bav og har en kabin ekstra, 2 meter høyere rigg, 5 kvm mer seil selv med selvslåer, Hanse har sandwich skrog mot enkeltlaminat i Bav osv, alt dette er ting som koster en god del kroner og da må det jo spares andre steder. Det hele ender opp med hvilke forventninger og minste grenser enn har, men jeg forventer selvsagt at det ikke er sikaflekssøl og dårlig tilpassede luker og vinduer f.eks som det var på nr. 2. DET er ikke godt nok uansett pris, men at det er litt tynt laminat i dørker, 30 liter septiktank er ting som jeg innnser at jeg nok må godta når jeg velger båt i absolutt nedre del av prisskalaen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Tror nok den 350en som var vist i Oslo er en prototype og ikke en ferdig båt , jeg fant flere feil på den båten som var litt merkelige.

Den ene luka i cocpit var veldig tynn og skrapte borti ene kanten når man skulle lukke den igjen , på samme luka var det skarpe kanter man kunne skjære seg på (ikke under kantene men der man sitter).

I dørkarmen til døren til forpiggen var det ikke frest ut hull men bare montert på beslag , så når man lukker døren så vil den åpne seg igjen uten å trykke ned håndtaket.

Var også et par andre smågreier som er typiske hastverkløsninger og jeg kan ikke tenke meg at Hanse leverer fra seg et slikt produkt , dette var nok 99% sikkert et hasteprodukt som ble sendt avgårde for å rekke visning på messer.

Tror aldri ellers de ville sendt ut en båt som var såpass dårlig nei , det er da grenser.

Tja. Når man er forelsket ser man ofte ingen feil hos "sitt hjertes utvalgte". Og ser man feil, bortforklares de.

Det er hyggelig at folk gleder seg over båt, at de har gjort sitt eget valg. Det finnes en rekke tråder her som viser eksempler på at folk til de grader er fortapt i den båten de skal få levert til neste år. Eksempelvis Bitteliten og ny Windy-båt.

Men det må jo kunne etterlyses en smule nøktern realisme. I alle fall tror jeg at verft som gjennomgående alltid viser frem strøkne båter med gjennomgående gode løsninger også står for det samme når det kommer til å levere.

....men det har jo en viss underholdningsverdi å følge med hva de stormende nyforelskede skriver.. :lol:

Men det må jo kunne etterlyses en smule nøktern realisme. I alle fall tror jeg at verft som gjennomgående alltid viser frem strøkne båter med gjennomgående gode løsninger også står for det samme når det kommer til å levere.

Jeg er egentlig litt usikker på hva jeg foretrekker. Jeg har sett strøkne utstillingsprodukter fra leverandører som ikke klarer å holde jevn kvalitet på det de lager, og da kan man lett føle seg lurt. Sånn sett foretrekker jeg ærlige produsenter som stiller ut produkter av samme kvalitet som de leverer.

Det som kan bli litt slitsomt er situasjonen som oppstår dersom det er selgeren som er blindet av sin begeistring for produktet. Da kan det bli en tung prosess å få rettet på både små og store feil. :wink:

Når det gjelder småfeil så er de irriterende, men de er nok nødvendig å skille mellom slike feil som kan få alvorlige konsekvenser og feil som bare er irriterende. Dørkplater som knirker er irriterende. Det er i mange tilfeller lett å rette på med litt sandpapir. Dersom det slurves med stramming av slangeklemmer på skroggjennomføringer er det meget alvorlig, selv om det vanligvis er raskere å rette denne typen feil enn knirkende dørk.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Tja. Når man er forelsket ser man ofte ingen feil hos "sitt hjertes utvalgte". Og ser man feil, bortforklares de.

Det er hyggelig at folk gleder seg over båt, at de har gjort sitt eget valg. Det finnes en rekke tråder her som viser eksempler på at folk til de grader er fortapt i den båten de skal få levert til neste år. Eksempelvis Bitteliten og ny Windy-båt.

....men det har jo en viss underholdningsverdi å følge med hva de stormende nyforelskede skriver..

:yesnod: Jeg er en av disse, og jeg innrømmer det gjerne. Jeg kan også gjerne innrømme at en av de tingene som kom på minussiden i blokka ang Hanse er nettopp siste finish og et rykte om at levering fra verft kan være noe tvilsom. Dette vil jeg verken forsvare eller si at jeg aksepterer, men i en helhetsvurdering kom jeg, tross dette, til at jeg ikke ville velge f.eks Bav 34/Delphia 33 til ca samme pris. Jeg studerte også disse nøye på messa og det var mye mindre å sette fingeren på der (iallefall på Baven, Delphiaen imponterte ikke, men jeg ble litt opphengt i at de ikke benytter rustfriekjølbolter, slikt er mye viktigere for meg enn sikaflekssøl).

Det blir uansett urettferdig å sammenliken prod.nr 2 som Hansen var med Bavariane, selv om den sikkert også var et tidlig produsert produkt, men den er etter mitt syns bare en videreutvikling av 33en, mens H350 er helt ny...

Hanse burde kalt sine produkter for Prototyp siden de hevder at båtene vil ha en helt annen finish når de er klargjort for produksjon, det er jo slik en løser problemet med at båtene ikke har blitt helt ferdige før de helt avgjørende messene tar til... Det er iallefall det som er forklaringen på alt av småtteri jeg fant i H350en... Det er sikkert mye annet som jeg ikke fant også, det sa forsåvidt selger også. En kan mene mye om at verftet hiver ut et produkt som ikke er ferdig, men en kan også la være å kjøpe det hvis en ikke liker det, da vil jo verftet lære at slikt går ikke ann... Jeg vil ha alt jeg som alle andre, men jeg etterlyser en smule nøkternhet hos enkelte som kommenterer løsninger og finish i billigbåtene, hvorfor koster båtene en tredjedel av en Orustbåt da? Greit at jeg så arbeiderne henge hos Hallberg-Rassy, men jeg tror ikke alle pengene forsinner der:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Bilder av den berømte båten...

Dehler 34

Nydelig båt, på Orust var ikke denne, men Elan 340, den var også veldig bra. Kunne godt tenkt meg en slik om jeg ikke hadde barn, tror nok ikke fruen hadde blitt med på det, men er det høyest prioritert med seilegenskaper er dette fantastiske båter med god bokomfort likevel...

Tror nok at du hadde funnet ut av det selv om du har barn

En ville selvsagt kunne reise på tur med barn i en slik båt, men jeg tror ikke det hadde blitt like greit som en cruiserbåt med skjøtevogn på hyttetaket, diger cockpit mv. En slik båt passer etter min vurdering for de som er aktive regattaseilere med familie. Da har du alt-i-ett båten. Mange cruiser båter passer best til familieseiling, om vår cruiser duger som regattabåt skal vi nok finne ut av i 2008, men det blir nok med tirsdagsregattaer iallefall i starten... En viktig årsak til at vi valget Hansen er at den tross alt er hakket mer regattainspirert enn tradisjonelle cruiserbåter i og med at riggen er betydelig høyere, kjølvekten noe høyere og du kan få den (eller ettermontere) skjøtevogn i cockpit mv...

Jeg er helt sikker på at ditt valg er nøye vurdert og riktig for deg.

Poenget mitt er bare at det er mange som overdriver forskjellene på en cruiser/racer og en ren cruiser når det gjelder hvor komplisert og utfordrende førstnevnte er å seile. Så lenge du holder deg unna lensetakler og heftige spinnakere med doble skjøter, er det ikke værre å seile disse enn andre. Tvert om gir de oftest bedre trimmingsmuligheter som er med å gjøre seilasen mer behagelig for hele mannskapet.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...