Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

ettersom baderomsprosjektet skrider fram, melder behovet seg for litt verktøy jeg ikke er i besittelse av, deriblant en elektrisk høvel.

Har sett på en Grønn Bosch til ca 1000,- på ClasOhlson, samt en Black & Decker til ca 600 på MAXBO. Skil har også noen prisgunstige maskiner for Gjør-det-sjøl folk.

 

Noen som veit hva som er bra ? Er oppvokst med Blått Boschverktøy / METABO men HUTTETU for noen priser. Kan noen trebåtfantaster si noe om trearbeidingsverktøy ? Trenger også en ny stikksag, den jeg har ( fra SKIL ) er brukt noen få ggr, og er allerede så slarkete i bunnplata at den er ubrukelig ... ( så mye for billige saker .. )

 

Kjøpte en DIGER B&D slagdrill i høst da jeg mekka trappa hjemme, iogfor seg en grei maskin. Tung og diger, men bra til betonghamring mm. Prisen var også bra, ca 1000,- for en 1000w slagdrill med 2 gir og koffert er akseptabelt. At den ikke tåler kontinuerlig bruk over tid er vel greit nok, blir bare brukt av og til uansett av meg så....

 

Dessuten, hvem i Oslo området er STORE på Bosch verktøy ? MAXBO har ikkeno`lenger jo..

 

Suzuki - som bruker alle båt-penga til bad i stedet    :wink: - men kona blir blid da   :wink:

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Noen som veit hva som er bra ? Er oppvokst med Blått Boschverktøy / METABO men HUTTETU for noen priser.

Hva som er bra, stort sett så ligger det i prisen. Kjøpte meg for en del år siden en BLÅ Bosch stikksag/nikkesag. Den har vært med på 2 husbygginger og fungerer fortsatt perfekt. Prisen?? Dyr som f....

Har kjøpt meg  :headbang:poleringsmaskiner 198 kr. :wink:. Brukendes?? NEI, i alle fall ikke til polering. I vinter har jeg kjøpt meg poleringsmaskin. Pris?? Dyr som f...

 

På jobben selger vi  :crazy:driller :wink: til 198 kr. Produsert i Kina og fraktet hit. Kvalitet??  :wink: :wink: De fleste kommer i retur. UBRUKELIG.

 

Så oppsummering. BRA :wink: verktøy koster gjerne MYE mer, men du vil ha det i mange år med vettig bruk

Link to post
Share on other sites

Jeg har gode erfaringer med både grønn og blå Bosch verktøy. Ellers kan jeg anbefale Markita og Elu på det varmeste, men det er dyrt. Mange av snekerene på jobben bruker det og er kjempefornøyd.  Min erfaring, er at man får det man betaler for, men jeg ser litt på hvor ofte jeg kommer til å bruke det aktuelle verktøy.

Ellers er det jo viktig med blid kone :wink:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Verktøy er jo halve jobben.....Siden jeg nå lever av å bruke denne type verktøy, holder jeg meg til DeWalt, Festo osv....

Men, jeg har også noe gjenlevende Skil verktøy fra "hobbydagene" som jeg faktisk er meget godt fornøyd med (Sirkelsag med metallgearhus kjøpt på OBS til noen få kroner, og en enkel drill....)

 

Det er etter sigende sånn at feks Skil sin lille sirkelssag med metallgeaerhus er fra en utgått profserie fra et annet fabrikat som er produsert i skil sin sorte farge, så det er ikke alltid at kvalitet følger pris...

 

Men et godt tips er å se på utførelsen, hvis verktøyet er veldig stort, tungt og klumpete i forhold til tilsvarende av kjente merker, så styr unna....

 

Men Hitachi har også ofte ganske gode tilbud på sitt "hobbyverktøy"

 

Hvis en ønsker å legge litt mer penger i det, er jeg ganske sikker på at AEG sine serier er "mest igjen for pengene" maskiner.....

 

 

men behovet må bestemme, hvis du regner med at en el.høvel skal brukes til litt småting en skjelden gang og passer på at du ikke tar max dybde i raskt tempo vil en slik fra Maxbo holde veeeeldig lenge...osv.....

Men styr helt unna de aller billigste (typisk 100 kr for en vinkelsliper osv....)

 

 

Ser at det verktøyet jeg har hatt i mange år, tok kvelden etter kun i profbruk..

 

Håper det ikke forvirret deg mer i allefall :wink:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hvorfor selger dere dem hvis de er så dårlige at de fleste kommer i retur?

Kan umulig bli noen god butikk av det. :nono:

Som det har vært i en annen link, leverandør/grossist/butikk.

Dette SKAL du ha fordi vi skal markedsføre dette i vår felles brosjyre. :smiley: Helt enig med deg Lasse,  :eek:hvorfor skal vi ha det :eek:.  :cryin:Vi blir nesten pålagt :cryin:

Nesten som å gå på KIWI, alle butikker har det samme uansett hvor den ligger.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Lurer litt på om det elektriske verktøyet var bedre før? Har faktisk både stikksag og slagdrill fra AEG som virker upåklagelig selv om det ble kjøpt hjemme i Stavanger før jeg flyttet til Østlandet, - og det var i 1969!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har jo erfaring med diverse elektroverktøy etter innredning av 32 fots båt. (ca 30 meranti og teakplater, 240x120 cm og sikkert 500 m profilert listverk laget av rå-teak). Er nok enig i det flere skriver her ar kavliteten på verktøy ofte er nært knyttet til prisen. Kan nevne ett av flere eksempler, kjøpte en black & decker elektrisk høvel. pris rundt kr. 1000,-. Problemet var bare det at det roterende skjæret ikke var plant med resten av høvelen. Fikk selfølgelig byttet den, men den nye hadde akkurat samme feil. Ende etterhvert opp med ELU- verktøy på alt. Både sag, høvel og fres lå i 3-4000,- kr. klassen, men det er like bra i dag. Desverre selges ikke Elu verktø lengre... (Innbiller meg at DeWalt er samme produsent i dag).

Link to post
Share on other sites

Skil er eid av Bosch. Billig verktøy av varierende kvalitet. Har en knallbra Skil GRÅ vinkelsliper, samt en rappa ( av min far ) sirkelsag. Bra begge 2. Har en Skil batteridrill, som er middels, samt en eksentersliper som er litt under middels. Min Skil stikksag er ubrukelig, den plata i bunnen som kan vinkles, løsner mitt i sagsporet. Denne saga er brukt 2-3 ggr, men er klar for skraphaugen...

 

Blir vel en grønn Bosch høvel fra Clasohlson tenker jeg. Det kan faktisk leveres stativ for bruk som avretter & tykkelseshøvel til disse... Sikkert ikke like bra som en "ekte" men til en brøkdel av prisen, og kanskje greit nok, f.eks til tilvirkning av materialer til laminering av rorpinne osv...

 

Black & Decker virker pent i fargene osv, men er plastete, skranglete og billig i utførelsen.

 

Devalt er Elu for det norske markedet. Virker bra til OK priser synes jeg.

 

NB  -Bastard 3000, ser du er på jakt etter en som kan frese et skilt. Jernia har tilbud på Bosch freser til 1698,-, det er nesten 800 kr billigere enn ClasOhlson det. Ser gøy ut å frese ut ting & tang......

 

NNB - Devalt har masse høvler de. Priser fra ca 2190,- og oppover...

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

NB  -Bastard 3000, ser du er på jakt etter en som kan frese et skilt. Jernia har tilbud på Bosch freser til 1698,-, det er nesten 800 kr billigere enn ClasOhlson det. Ser gøy ut å frese ut ting & tang......

 

 

 

 

Suzuki

Fresing av skilt har jeg satt bort. Blir mye billigere. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter litt med noen gamle blå bosch saker hjemme. De blir jo aldri utslitt :smiley:

 

Har brukt en del DeWalt på jobb men de varer ikke lenge og har vi rørt en skrue på de (skiftet ledning) opphører garantien og slikt utstyr blir fort dyrt.

 

Jeg kjøper kun Bosch til hjemmebruk, blått eller grønt varierer alt etter pris og bruksområde. Har funnet ut at det er viktig å ta og kjenne på verktøyet før jeg kjøper da mye håndverktøy ikke passer i mine hender (hendene mine ser da nokså normale ut for meg i alle fall :cryin:) av en eller annen grunn.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sjekk om det er noen som driver med verktøyutleie hos dere hvis det bare er på badet du skal bruke det er det vel neppe noe poeng i å kjøpe, her hos oss koster f.eks en blå bosch stikksag 78,- pr. døgn x 1,5 for helg

1 stk blå handhøvel koster 105,- pr.døgn x 1,5 for helg.

Kanskje har du til og med en kjenning, nabo eller en i båthavna som låner deg høvelen mot at du f.eks kjøper nye tenger til den

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hva som er bra, stort sett så ligger det i prisen. Kjøpte meg for en del år siden en BLÅ Bosch stikksag/nikkesag. Den har vært med på 2 husbygginger og fungerer fortsatt perfekt. Prisen?? Dyr som f....

 

Har oxo en av desse blå stikksager, förmodligen bortåt 20 år o 'still going strong'

har även några gröna Bosch borrmaskin, överhansfräs, slipmaskiner o noe Stil elhyvel

 

o det meste fungerar riktigt bra efter alla år undvik billig-märken typ Biltemas !

 

 

på tal om den blå stikksagen så har ni ett veldi snillt navn..........vi kaller dem 'kaninpikk'  :smiley:

 

o på tal om Kaninpikken,  så kjöpte jag även en B&D  'Mus'   på Clas Ohlsson strax före jul.

Den blev jag ganska imponerad av, stark o lett, men litt dyre sandpapir med borrelås!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

HYSJ - kona kunne høre deg !    :smiley: :wink:Suzuki

Hei!!

 

Ikke snakk stygt om henne!     Min sjef, - Trude som nettopp er kommet tilbake fra farens

begravelse i Kristiansund husket likevel på meg. Hun hadde med en ekte sydvest med

Kristiansund på skyggen til meg, - tusen takk Trude(lutt)!!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H, trodde først at det var begynt å dryppe fra taket hjemme hos deg :smiley::smash:

Den forsto jeg ikke??? (selv om jeg for 7 år siden måtte tilkalle Fjellhammer pga. lekkasje gjennom taket 3. juledag!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

snakket med Bosch service senter i går: Forskjellene på grønn ( hobby )& blå ( proff ) blir mindre og mindre. Instillinger, "plastboksen" maskina består av osv. er den samme. Forskjellen er ofte at de blå utgavene har langt sterkere / mer solide motorer. Dermed tåler de blp lengre / mer kontinuerlig drift.

 

Blir en Grønn Bosch. Fra ClasOhlson tenker jeg. 950,- er til å leve med

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...