Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

har i lengre tid siklet på, og ønsket meg en dreiebenk. Ikke en sånn vanlig for tre, men en liten hobbysak der metaller kan bearbeides. Ikke at det er så veldig stort behov, men det hadde vært morro å lære seg å beherske en sånn benk, i tillegg til at det av og til kan være behov for en foring,en spsielbolt, en avstandshylse eller annet man ikke får bra nok med vanlig kladdsmedverktøy. :lol:

Jeg har registrert at det finnes mange små lekre saker, beregnet på hobbybruk, bla.a hadde Clas Ohlson en type for en tid tilbake, og i dag fant jeg DENNE på Blocket.

 

Vil noen med erfaring kommentere hva man bør se etter, om en sånn billig hobbybenk overhodet kan benyttes til noe fornuftig og om det er åpenbare feller å gå i.

 

Å satse på en brukt proffmodell er uaktuelt, de er alt for digre / ruvende, jeg har ingensteder å ha en sånn...

 

Kommentarer om at jeg er blitt gal, kan spares. Jeg er ikke værre i dag, enn normalt.. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

i dag fant jeg DENNE på Blocket

Min svigerfar har akkurat denne dreiebenken i smien sin. Han har brukt den til mye rart. Tror ikke den kan sammenlignes med med proffbenkene men det var vel ikke tanken heller. I følge en kompis av meg som kjøpte benk fra Clas Olshon bør du styre unna denne. Den var alt for upresis.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

apropos; er det noen som har testet de små fresebordene, til å lage stasjonærfres av en håndoverfres, som selges på ClasOhlson, Europris m.fl ?

 

Ser egentlig kanske anvendelige ut, ikke minst at freseren blir sittende fast..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fresebord til håndoverfres er kurant.

Jeg har ett lite bord, for lite egentlig da det er benkmodell men det forenkler fresing en del.

Men det er for lite til og frese listverk o.l

Har vurdert ett større bord som selges på Europris, regner med at det er noe ala Clas Ohlson.

Link to post
Share on other sites

Skal du ta den helt ut, kan du spare en god del ved å sende en mail til denne gjengen

http://www.cneagle.com/index.htm En kjenning kjøpte fres av dem i fjor. Den kom på ca 8000 inklusive frakt, toll og mva. Samme fresen men med annet navn selvfølgelig selges til ca 40 000 i Norge.

Det var vist ikke noe problem å kjøpe ett enkelt eksemplar, og det oppga pris levert Drammen eller Oslo. Så har du tid til å vente en måned, er det bare å slå til.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Oppdatering av skryt;

Kjøpte meg en ny Hitachi oppladbar drill , i kuffert med to 12V batterer, hurtiglader og lykt. ( ! )

 

Denne er nå brukt til montasje av 6 IKEA kjøkkenskap, og litt småjobber i båten. Idag, ved inndriving av 6x90mm treskruer i solide trebjelker, kjørte jeg regelrett girboksen til helve_e. Den virker bare i andregir, og må på fix så snart som mulig.

 

Min 12 år gamle batteridrill, av "kvalitetsmerket" SKIL , har tålt titalls for ikke å si hundretalls av tilsvarende jobber, borring med store hølsager osv uten å mukke.

 

Burde nok ant ugler i mosen når prisen var såvidt lav...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har stort sett altid lagt i noen lapper ekstra, og kjøpt kvalitetsverktøy, og har blant annet slitt ut 3 makita batteri driller. Men i vår meldte jeg meg inn i "gjærrigknark klubben" og kjøpte ny batteri drill på Lidl :blush:

Men jeg må innrømme at jeg ble mektig overrasket over kvaliteten drillen. Og med tanke på at forbrukerkjøpsloven også gjelder billigverer, er det jo bare å handle. Ryker vidunderet, kan man forlange ny vare, eller heve kjøpet.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Har en skuffa full av billig el. verktøy som kommer fra Kina eller fulglorna vet, og det er helt ok til mitt hobbybruk + litt til. Jeg har bl.a. restauret både mitt gamle hus og båt, og Kinaverkøyet har fungert, derimot brann jeg opp min dyre AEG drill. Men var jeg proff. håndverker hadde vel saken vært noe andeles - snakket forsten med en slip/verkstedeier, de brukte konsekvent billige europris vinkelslipere, de holdt like lenge mente han som 5,6 ganger dyrere.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er det snart på tide å permitere kapp og gjeresaga min etter at snart alt som kan falle av, er borte. Sagen har eg hatt i 4 år, og var av billigmodellene som idag selges for under 1000,- lappen.

 

Har nå tenkt å bruke litt mer penger på en skikkelig sag, men vet ikke hva eg skal velge, og hvor kraftig den bør vere. Den forrige var 1800w, og det var iallfall kraftig nok (klarte ikke å starte den på 10A-kurser).

 

Ser dewalt selger en kapp og gjeresag som heter DW707. Er denne bra og stor nok? Ser prisen ligger rundt 3000,-

 

Elles ser eg bosh har en til rundt 5000,-

 

Hva bør eg satse på? Er det tilbud på gjeresager noen plasser for tiden?

Link to post
Share on other sites

DW 707 er opprinnelig en ELU sag. Når DW kjøpte ELU. fikk saga fin gul plastikk og blei pynta opp litt. Jeg har den gamle ELU modellen i snekkerboden og er rimelig greit fornøyd med den. Dette er jo en standardsag for enhver tømrer har jeg intrykk av.

Jeg driver jo litt med møbler og sånn i kjelleren og har et par tre ting jeg skulle sett forbedret/anderledes. Kappdybden og lengden, den kapper en 2X4 som ligger, men ikke en som står. Den kapper ca 25 cm brede plater/planker, jeg hadde ønsket meg 30. Min sag har littegrann kast i akslingen, jeg tror det kom etter at jeg lånte den ut en gang men er ikke sikker. Det er akkurat nok til at den fliser upp kuttet litegrann, jeg kan leve med det, men det er litt ergelig.Det er egentlig det hele. Er det så ergelig at jeg bytter til en dyrere Electra Beckum, DW eller Bosh? NIKS!!

Kjøper du denne bør du sette på et fintannet blad. DW fikk kjempegod kritikk i en stor test av sagblader i et blad som heter Woodwoorkers Journal nå nettop, så et fintannet orginalt DW blad er nok verdt pengene. Mener denne saga er en av de bedre tingene fra DW. La akkurat noen kvadrat med gulv for min søster, hun hadde bare en enkel billigsag fra Obs eller noe slikt, da forsto jeg at den gamle ELU'en min er bra saker.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har også Elu saga som er tilnærmet lik DW707. Har brukt saga til å bygge hytte, kan absolutt anbefales. Etter mye bruk på grøvre matrialer ga den fortsatt topp resultat på listingen med et fintannet DeWalt blad. Eneste problemet jeg har hatt er at plastknotten på låseskruinga for gjæringa løsnet, men dette var enkelt å fikse med litt epoxylim. Vil absolutt anbefale det sammenleggbare sagbordet fra DeWalt, dette gjør saga mye mer anvendelig. Coop byggmix har et tilnærmrt likt sagbord til halve prisen.

 

Har også en kombinert kapp/kløyv og gjær sag fra Elu, den fikk seg også litt kast i akslingen etter utlån. Så moralen må være, lån ikke bort dyrt elverktøy!

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer trolig aldri mer til å kjøpe elektroverktøy fra Biltema.

Kjøpte en slipemaskin der som gikk i filler etter første gangs bruk. Ekspeditøren i byttedisken hevdet hardnakket at jeg hadde ødelagt den med vilje for å få byttet den. I tillegg kalte han meg en svindler, som bare prøvde å lure dem. Deler kunne de ikke skaffe, for maskina var jo så rimelig.

 

Etter å ha kontaktet daglig leder, lovet han å svare meg, skulle ringe meg opp sa han. Hørte aldri noe mer. Så - varer der bytte eller garanti kan bli gjeldende, kjøper jeg aldri mer på Biltema.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...