Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

Har oppfattet det slik at grønn er hobby, blått er proff.

Det stemmer.

De fleste merkene opererer med ett proff og ett hobby verktøy.

Fikk to  grønne slipemaskiner til jul.

Det står faktisk uthevet i manualen (Har faktisk kikket i den i romjula ja  :cool:)

att det ikke er beregnet på proff bruk.

 

Ett annet eksempel jeg har mere erfaring med er B&D som har Dewalt (tidligere ELU) som sitt proffverktøy.

I dette eksempelet er hvertfal min erfaring att du får hva du betaler for.

Ikke bare på levetiden men også i bruk.

 

Ps. Gleder meg til å ta fatt på badeplatformen med "hobbyverktøy" som sikkert holder i lange baner til mitt bruk.

 

Mvh. Ole

Link to post
Share on other sites

kjøpte en Bosch, som planlagt. Den har hittil produsert ca en og en halv søplesekk med høvelspon. Nøyaktige instillinger, nøyaktig såle, bra sterk motor og bra pris gjør at dennne ble en suksess.

 

Høvla over ledningen da, på siste lekta.. :cool:

 

Var en tur på Jernia Storo i dag, der hadde Grønn Bosch håndoverfres samt blå stikksag på tilbud. Jammen bra det blir en bra bonusutbetaling i februar / mars.. :flag:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Fortsetter i samme tråden, ettersom den allerede er brukt til diskusjon av verktøy

Denne gangen trenger jeg tips / råd til valg av elektrisk

stikksag.

Ønsker en sag som gir bra resultater, til en bra pris.

Etter at en kollega har anbefalt nye B&D sagen ( største ) ble jeg enda mer usikker. Har fra før en Skil ( ubrukelig, tror den er brukt maks en gang, pælmet ) og en billig B&D ( kan til nød brukes, ikke i tykke materialer.. ) vil jeg denne gangen ha en brukbar en. Bosch, DeWalt, & AEG er merker jeg har tenkt på. Grønnbosch er undersøkt, Clas har nest største modellen til 1100,- omlag. En kul oppladbar finnes også, omlag 1500,- eller deromkring.

 

MEN - som vanlig må jeg holde budsjettet under kontroll. Derfor ber jeg om konkrete tips på maskiner som er bra, til en bra pris.

 

Mest "bang for the buck" mao.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ville bare komme med et inspill: Jeg begynte å handle inn DeWalt verktøy da jeg startet å snekre på full tid. men det blir ikke mere gult på meg desverre. Jeg har både den gamle "Elusaga" og den nye som er merker DeWalt. og det ikke tvil om at de har begynt å spare inn litt her og der, selv om de er i utgangspunket like... og jeg oppfatter det fla fler kolegaer at de er tiltider misfornøyd med sånn DW har blitt.

Eksempel: min stikksag fra DW brant opp motoren etter 2 mnd.

noen 18V batterivektøy har det med å kortslutte batteriene og for en kolega ble dette nesten katastrofe (Tilbygget kunne brent ned til grunn hvis ikke de tilfeldigvis var der) skjedde med 2 forskjellige batterier...

 

Jeg sier ikke at det er dårlig verktøy men at jeg har blitt skuffet de siste 2-3 årene over at det stadig er noe som løsner eller må repareres...

 

Vel jeg har gått over til Hitachi og blått bosch, alternativt Festo hvis jeg trenger presisjonsverktøy over det normale...

 

Til slutt kan jeg nevne at jeg har gode erfaringer (iforhold til pris) på AEG verktøy. virker på meg som de har god pris/kvalitets forhold.

 

Bare mine egene synspunkter da jeg vet at verktøy også er et følsesvalg

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Ville nok lagt litt penger i stikksaga..

Ønsket er jo som oftest et presist kutt om det er buer eller hull.

Med en mere "proff" sag får du en mere stabil fot og innfesting til bladet.

Ville nok gått for Blå Bosch..

Finnes mange dyrere stikksager men en Blå en vil du ha i mange år som hobby snekker

og sagen vil fortsatt være like presis.

 

Har mange av de på jobb.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ville bare komme med et inspill: Jeg begynte å handle inn DeWalt verktøy da jeg startet å snekre på full tid. men det blir ikke mere gult på meg desverre. Jeg har både den gamle "Elusaga" og den nye som er merker DeWalt. og det ikke tvil om at de har begynt å spare inn litt her og der, selv om de er i utgangspunket like... og jeg oppfatter det fla fler kolegaer at de er tiltider misfornøyd med sånn DW har blitt.

 

Enig med deg. Etter att DeWalt kjøpte opp Elu har kvalitetet gått en vei. Har også en gammel Elu kapp/gjær som har overlevd ett par stk DEWalt av samme type. Kjøpte en ny Festo Batteridrill for ikke lenge siden. Smart med chucken som kan skiftes ut. :cool:

Redigert av toy_store (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej S !

 

Jag köpte en bosch blå sticksåg för 20 år sedan, den går fortfarande lika bra

idag, den sågar genom allt ! inga problem om du vill såga genom plank eller bara

plywood ! lite över 500W motor.

 

denna typen Bilde

skulle den pajja, så blir det en likadan till ! :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har også god erfaring med "kvalitetsmerker". AEG drillen og stikksagen min er 30 år gamle nå, "and still going strong". Måtte skifte en del på stikksagen (feste av bladet) for 10 år siden, og de hadde faktisk deler på lager! :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sålangt tyder svarene på at Blåbosch er det eneste "saliggjørende".

Får se om en sånn kan skaffes da. Hadde håpet på et bra og rimeligere alternativ men...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Enig! Synes at kvaliteten på el-verktøy er dårligere nå enn tidligere, men man må betale for kvalitet :yesnod:

Brant opp en grønn Bosh da jeg skulle montere ekkolodd i Regattaen i fjor; Måtte bruke 10 cm hullsag for å komme gjennom innstøpt treverk i skroget, og DET ble for mye. Det sidehandtaket som er sendt med maskinen kan drepe den ved belastning.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke akkurat noe verktøys-fantom, klarer meg med grønn Bosch oppladbar drill og 220v slagdrill, B&D sirkelsag. Men har en vinkelsliper fra anerkjente Powerline som kommer fra proffutstyrs-butikken Europris, og kostet formidable 99kr med et diamant-blad inkludert.... :lol:

 

Det har jeg brukt til å sage noen tykke porselensfliser med, og den holdt merkelig nok. Og holder enda.

Det gjorde ikke fliskutteren til 200kr.

 

Men har noen dårlige kompiser som mener at Panasonic er eneste vei til saligheta når det gjelder verktøy. Der kunne både blå Boschen og DeWalten gå hjem å legge seg. Så var det noe som heter Fein som skulle være så bra. Men nå jobber jo en av de dårlige kompisene i Tess da, og er pusher for merkene.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en skil stikksag. Fungerte greit, men en kompis hadde en Blå Bosch, og det var noe helt annet. Har i dag en blå Bosch sag som jeg har bukt mye, og den er helt super. Hvis jeg setter på riktig blad, kan den skjære rett gjennom midten av ei plate uten å ta hull først. Absolutt verdt pengene.

Link to post
Share on other sites

Hei

Som hobby snekker  har jeg brukt endel verktøy de siste årene,

bla. stikksag, vinkelsliper og batteridrill fra Wurth, Dette er etter min erfaring skikkelig proff, kvalitetsverktøy. Er ikke sikker på hvem som forhandler dette eller prisen, men bra er det.

 

Haig

<{POST_SNAPBACK}>

Wurth sitt verktøy er holtzer maskiner, og dewalt, med annen farve og label... skal du ha det beste, så er festo det som gjelder. men det koster deretter. Fein er og et bra alternativ, men deletilgang og utsalgs-steder er ikke nok utviklet i norge enda, men vent og se...

Link to post
Share on other sites

Vel jeg har gått over til Hitachi og blått bosch, alternativt Festo hvis jeg trenger presisjonsverktøy over det normale...

På jobben (Ventilasjon) bruker vi en del Bosh men holder os til Hitachi. Våres medarbeidere i andre yrkesgrupper bruker mye DeValt og som nevt har flere batterier kortsluttet og faktisk et av dem eksploderte..

DeValt har vert bra synes eg men er litt usikker når tyngre brukere er "uheldig" og ting går i lufta.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ca i 1986 en svart BD stor vinkelsliper, denne er brukt veldig mye og har en utmerket kvalitet.

Kjøpte ca i 1990 en Hitachi sirkelsag, faktisk det beste verktøy jeg noen geng har hatt.

Har hatt 3 eller 4 grønne BD boremaskiner som jeg har ødelakt, vil ikke klage på dårlig kvalitet for disse er også brukt langt utover yteevnen til en slik maskin, har også en BD nå på ca 500w som gjør nytta. Har hatt en BD plansliper som holdt kun i 2 år før den var rista ferdig...

Kjøpte for 3 år siden en Europris "Powerline" plansliper den er brukt "vannvittig mye," oppussing av et stk. hus, en trebåt, en Sjømann 22 og etter det gitt bort til X`n til oppussing av nok et hus, maskina funker fortsatt. Kjøpte meg en ny "Powerline" plansliper på Europris som er i bruk nå, (virker fortastt etter 6 mnd bruk). Har også kjøpt annet el. verktøy på Europris dette er levert tilbake for at det bare var dritt... :lol:

Av stikksag har jeg en Skil, fungerer til forsiktig bruk, men dette er en møkkamaskin...

Har en gammel Elusag (kongen blant sager) fungerer men er ekstrem sliten, (slarkete) har lysst til å kjøpe meg en ny, men så er det så mye annet jeg kunne tenke meg også så det er satt på vent.

 

Hebbesen har vært en storforbruker på billig el. verktøy, kan vel ikke forvente noe annet når en kjøper "møkk," en får det en betaler for...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har en gammel Elusag (kongen blant sager) fungerer men er ekstrem sliten, (slarkete)  har lysst til å kjøpe meg en ny, men så er det så mye annet jeg kunne tenke meg også så det er satt på vent.

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Det er jo en stor fordel med kvalitetsverktøy; en kan få reservedeler til de. og til DW (som er helt like som Elu saga) er de faktisk ikke så dyre heller... Hva er det som er gåent? Mulig det ikke skal så mye tilå få den god som ny!

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hva er det som er gåent? Mulig det ikke skal så mye tilå få den god som ny!

"Opplagringa" i svingen samt at "nåla som låser i de forskjellige posisjonene er veldig slarkete. Det er ikke mulig å bruke denne til å gjerde lengre. Ved gjerding av lister i mitt oppussingsprosjekt nå lånte jeg alu`n til en kammerat. Motoren har heller ikke samme krafta lengre. (Sammenlignet med saga til kammeraten som er samme sag) Har undersøkt priser på å få oppgradert denne saga men det vil ikke lønne seg da det kun mangler kr 1000,- på en ny Dewaltsag... Kommer fortsatt til å bruke den mens det i hele tatt er igjen noe å sage med...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Fulgte den samme diskusjonen på newsgruppa rec.woodworking for en tid tilbake

 

Konklusjonen var klart og kort; buy quality, cry once

 

Etter å ha kjøpt en god del "billig" verktøy er jeg enig i denne konklusjonen. Kjøp kvalitet, og betal det det koster. Man har det igjen i lengden.

 

Akkurat hvilket merke man skal satse på kan man nok diskutere. Min erfaringer/meninger er;

 

Black and Decker - ganske allright hobbykvalitet. Regner man med å bruke verktøyet mye, kjøp noe annet. Har slitt ut noen B&D slipemaskiner......

De-walt: bedre før, verktøy med kult design og allright kvalitet. Finnes som regel bredre.

Festo: Dyrt, men veldig bra.

Blå Bosh - bortimot uslitelig. bra

Hitachi - bra, muligens bedre enn de walt

Panasonic - blant de absolutt beste

Verktøy fra Europris/rema/rimi og andre til fantasipriser - :headbang: . bare egnet til en ting - å ergre seg over.

 

Dette er de merker jeg har meninger om og erfaringer med, men det kan jo godt være jeg tar feil....

 

Etter det jeg kjenner til ble ELU til De Walt, bortsett fra overfresene, de ble til Trend.

 

1/2Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Sålangt tyder svarene på at Blåbosch er det eneste "saliggjørende".

Får se om en sånn kan skaffes da. Hadde håpet på et bra og rimeligere alternativ men...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kompis av meg (som er tømrer), kjøpte seg en Festo sag med føringsskinne. Bytta til et litt fintannet blad på den. Snittet ser ut som det er høvlet, og det er (nesten) ingen overdrivelse. Koster 5-6 lapper, men det er den råeste sirkelsaga jeg har prøvd. Skal se om jeg kan få lagt til side noen lapper og kjøpt meg en slik jeg også, må bare ikke fortelle det til finansministeren.

 

1/2Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...