Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

Elu og Dewalt er har vel egentlig alltid vært det samme.. Det er bare det at DW var for det amrikanske markedet og Elu ar for det europeiske.. men nå som de kjører samme brand world wide har jeg blitt fortlalt at de har flyttet produskjon til england, og vi vel vel hvordan det pleier og gå i starten....

 

Men Elu/DW er eid av Black and decker. Og jeg tror at B&D igjen er eid av Atlas copco som selger under flere merkenavn som; AEG Milwacee( eller noe sånt) osv... Er ikke helt sikker på det siste, men det viser seg at verktøybransjen er som bilbransjen ; Det er stort sett noen få som eier/produserer alt sammen.....

 

 

Når det gjelder den sirkelsaga til Festo er det bare en ing å si: Perfekt og uten sidestykke!!!!!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den sirkelsaga til Festo er det bare en ing å si: Perfekt og uten sidestykke!!!!!

Så Hebbesen bår gå for Festo når han omsider kommer til å kjøpe ny sag ? Jeg har vært meget godt fornøyd med min alu, den har tjent meg trofast igjennom 2 nybygg av hus, 3 garasjer og vært nyyyyyye på utlån. I tilegg til dette har jeg brukt den til mye drittarbeid i forbindelse med oppussing av hus. ( Har hatt flere bosteder med oppussingsbehov enn de fleste :lol: ).

Link to post
Share on other sites

Festosag er en håndsirkelsag, og ikke en kappesag som f.eks elu/dewalt sag. Et alternativ til elu/dewalt sagen er makita sin, den er og meget god, men "skriker" litt mere.

Hilti har og gode håndsirkelsager som brukes på førings-skinne. Jeg har både festo og hilti, og begge har sine sterke sider.

Link to post
Share on other sites

Milwaukee = Atlas Copco...?

 

Trodde det var et eget Amerikansk merke. Noen rørleggere jeg hadde på besøk brukte Milwaukee. Det var noen røde maskiner. Egentlig var det et helt ukjent merke for meg. Er ikke sikker på hvem som er forhandler,men det er muligens et ganske nytt merke i Norge.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Atlas Copco batt. drill og når jeg skulle ha nye batterier var jeg innom forhandleren i Sandefjord (Globus Trading AS ) og der selger de nå Milwaucee som erstatning. Bateriene er like og maskinen er lik. De har foeresten et genialt innfestningssytem på battereiene da de han snues 180 grader for å få drillen i bedre balanse når du feks skur i taket. batteriet henger da nedover så drillen ligger godt i handa... Var foresten en meget god maskin!

 

Men hvis man skal ha batt.verktøy ville jeg kikket på de merkene som har godt utvalg i dette. Jeg har godt over til Hitatchi pga den kraftige 18V sirkelsaga og den nye serien med sykt kraftige 18 batt driller (62Nm kraft!) Så har man plutselig masse batterier og ladere tilgjenglig ved langvarig bruk av et av verktøyene. og det trengs virkelig da spesielt sager spiser batterier!

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

fortsetter i samme tråden, da jeg er i markedet etter en BORDSAG

 

Har kikket¨på Biltema, Clas Ohlson og andre steder, men føler bare de som selges der virker som noe rallemikk. Jeg ønsker egentlig ikke legge veldig mye penger i dette, men jeg ser at skal jeg få noe som er bra, må jeg opp i pris. Eller må jeg ikke ?? Tips til bra maskiner, til bra priser, mottas.

 

Jeg hadde egentlig sett meg ut denne modellen fra Bosch, GTS 10 men den er no sabla dyr.

 

Bilde

 

Alternativet, nemlig Dewalt, er jo enda dyrere. Felleskjøpet selger ELECTRA Becum, som vel er METABO sine stasjonærsager.

 

Ønsker tips om hva som er bra, uten å koste skjorta. Samt evt. hvor disse kvalitetsmaskinene selges til en hyggelig pris, om de rimeligere er bare driten..

 

PS - sirkelsag og rettholdt er fint det, men ikke en aktuell løsning...

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Jeg har kombinert bordsag og listekutter i èn og samme sag (vendbar) fra Elu, kjøpt for 6-7 år siden til hobbybruk hjemme. Elu er forgjenger til Dewalt. Kjempefornøyd. Ser at brukte (pent brukt!) går for en slikk og ingenting, kanskje du skulle gå for det ? Dewalt er bra merke, ingen tvil om det.

 

Om du velger annet, ikke kjip på motorstørrelse. Du vil fra tid til annen rippe 2x4 eller mer. Da er det greit med kraft nok.

 

"Billigversjoner" har jeg ingen erfaring med, men har kompiser som har, og de kan ikke få lovprist sagene sine godt nok. 2 av dem er såkalte "petimetere" hvor ingenting er godt nok. Til og med de har lite å sette fingeren på......

 

Til min sag har jeg kjøpt rullebukker fra Biltema, helt glimrende produkter. Likeså handles sagblader også der. Når de må byttes er det nesten morsomt siden de er så rimelige...... (kan ikke påstå at levetiden er så veldig mye kortere kontra dyre blader).

Link to post
Share on other sites

Elu er forgjenger til Dewalt. Kjempefornøyd. Ser at brukte (pent brukt!) går for en slikk og ingenting, kanskje du skulle gå for det ? Dewalt er bra merke, ingen tvil om det.

Trodde jeg også. Inntil jeg skulle ha en slitasje/reservedel til min Elu-gjeringsag fra den sentrale Dewalt-butikken i Oslo. Denne delen har de ikke lenger (Elu-saga er ca 7 år gammel). De solgte meg en annen bit som skulle passe dersom jeg 'gjorde sånn og sånn og...'. Jeg fikk det ikke til - og jeg innbiller meg at jeg får ganske mye til ellers.

 

Så mye til MIN opplevelse når det gjelder 'bra merke'. Saga står demontert i garasjen og venter til jeg kommer på noe lurt

Link to post
Share on other sites

nå kan man ikke klyve mer enn omlag 8 cm på disse sagene, så en 2"x4" på høykant, går ikke. Men - til mindre finsnikkerier, og saging av plater, bør de da være suverene ?

 

Suzuki

Saging av plater er ikke sikkert er så lett med det korte anlegget på den bordsaga du referte til.

Bilde

 

Problemet, ihvertfall med litt større plater er at anlegget gir etter. Så vidt jeg kan se er det ett festpunkt bare for anlegget.

Jeg hadde også en slik vendbar Elu for noen år siden. Den var ikke jeg fornøyd med, raklete understell og dårlig anlegg.

Så den ble 6 mnd i mitt eie, til jeg byttet den ut med Gjerdesagen 605. Kunne tenkt meg en litt større men den koster.

Gjerdesagen runder 10 år nå og er blitt brukt flittig. Den kostet meg ca. 10500 komplett da jeg kjøpte den, men den er helt unværlig.

Har også en DeWalt kapp/gjæringsag, kjempefornøyd.

Drill og pussemaskiner er grønn Bosch.

 

Skil skal jeg ikke ha mere.

Link to post
Share on other sites

Ja, da blir det noe annet.

Jeg har prøvd en lignende sak med dårlig anlegg og saga maktet ikke og få lik bredde hele veien på plata jeg kappet.

Rart at man ikke kan lage en lengre anlegg med feste i begge sider av sagbordet egentlig. Syns at anlegget blir litt kort, men jeg er kanskje blitt bortskjemt av Gjerdesaga

Link to post
Share on other sites

Ref korte anlegg. Bruk det anlegg man har, kjøp langt aluvater eller lignende. Borr, skru fast vater i anlegg. Borr hull i plate/saga lengst bort fra festeanordning for anlegg, finn passende bolt, tre på. Enkelt, billig kjapt og greit.

 

Mitt anlegg på bordsaga er standard størrelse (liten). Likefullt ripper jeg 240x120 plater på denne saga på langs, uten problem.

Link to post
Share on other sites

Jegard a/s og Grønvold maskin, begge i Oslo har bra utvalg i maskiner med bra kvalitet. Er personlig glad i Metabo og Elektra Bekuum. Disse koster endel, men jeg bruker verktøyet mye - både privat og i jobb. En gang pr. år blir alt demontert og rengjort med trykkluft. Børster skiftes på verktøy med tyngre drift. Har enda, etter fra 5-15år ikke trengt å kassere noe. Tror at renold innvendig av maskinene er viktig. Har stort sett i fra Bosch, DeWalt/Elu og Metabo - de største/kraftigste i hver serie. Ser at bl. a Bosch og DeWalt har endel rimeligere og enklere varianter til salgs. Festo, Fein, Hilti o.l er vel verktøy utviklet for proffmarkedet og er gjerne priset deretter.

Link to post
Share on other sites

Ref korte anlegg. Bruk det anlegg man har, kjøp langt aluvater eller lignende. Borr, skru fast vater i anlegg. Borr hull i plate/saga lengst bort fra festeanordning for anlegg, finn passende bolt, tre på. Enkelt, billig kjapt og greit.

 

Mitt anlegg på bordsaga er standard størrelse (liten). Likefullt ripper jeg 240x120 plater på denne saga på langs, uten problem.

Dette var en god ide.

Det anlegget som var på min Elu var dårlige greier, det ga etter og jeg fikk da skjeve kutt.

Men det ble sikkert bedret.

Link to post
Share on other sites

Bastard; jeg har ingen steder å ha en gjerdesag. En sånn bordmodell er langt mer hendig, kan tas med inn, i bilen mv.

Krapyl; den saga der er fin, men har to store ulemper. Lite bord ( kan fixes med Perlen metoden ) og prisen. Mener den koster omlag 12000,- eller deromkring ?

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...