Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Siste tilskudd i garasjelageret, er en SUPERFIL

 

Dette er den beste investeringen jeg har gjort på verktøyfronten på mange dager... :rolleyes:

 

Rett og slett en båndsliper, som ser ut som en fil, og har slipebelte som en båndsliper.

En jobb jeg har gruet meg til i 3 1/2 år, ble unnagjordt på 40 sekunder.

 

Anbefales ! Bilde

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder stikksag har bladet utrolig mye å si, husker for noen år siden at vi ble "lurt" av selgeren til motek til å kjøpe festo stikksager. Han saget ut femkronen igjenom 48mm slik at den ble lik på undersiden. I ettertid viste det seg at man greide det samme med den blå bosch sagen med festobladet i. Bladet var rett og slett stivere. Han hadde nok itilegg øved seg endel på det sage stykket

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

er det noen erfaringer med båndsager her ? Finnes det noen av de rimelige ( Biltema, Clas Ohlson el.l ) som er av brukandes kvalitet ?

En sånn tometer høy sak har jeg hverken plass eller bruk for, men til småsaging av interiørdetaljer kunne en sånn kanskje vært kjekk å ha..

Alternativet er fastspenningsbord til stikksaga. Koster ikke stort, og ser smart ut egentlig.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Elektra Beckum som står på stativ, dyr (ca 5000,- tror jeg det var) og lite egnet til annet enn max 2". Selv på 2" så skjærer den ikke beint.

Men tommebord er den helt kurant.

 

Har inntrykk av at det er føringer og ikke stivt nok oppheng til føringer som er problemet slik at man får skjeve kutt. Det står max skjære høyde er 18cm på min, kunne jeg skjært så høye emner ville jeg vært overlykkelig.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

med større garasje, er det plass til mer saker, og jeg lurer på en sånn kombinert stasjonærsliper; med både rondell og beltesliper.

BILTEMA har en liten rimelig sak, som jeg tror kan passe meg utmerket. ClasOhlson har tilsvarende, og sikkert andre også.

Bilde

 

Er dette noe å satse på, til mindre jobber med tredetaljer osv til båten ? Alternativet er å spenne fast båndsliperen opp-ned, men det monteringssettet koster jo mer enn denne komplette stasjonærsliperen...

 

Suzuki

Har testet denne. Har ingen erfaring med andre merker/fabrikater, men; det er den samme maskinen som selges på biltema, Clas ohlson og på den lokale "dyre" verktøysjappa karl. s hansen. De er i alle fall klin like utapå. Prisen varierer fra 800 på biltema til 1150 hos den lokale pushern...

 

Har prøvd den med 60 papir (det som føler med) og med 180 papir. 60 papiret jafser unna i et slikt tempo at høvel synes unødvendig.... på 180 papiret går det saktere, men den tar mye her også. Maskinen fungerte bedre enn jeg håpet, veldig grei til både innvemdige og utvendige buer.... Mener den er verdt pengene....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Nytt spørsmål i tråden:

 

Hvor får jeg tak i en søylebormaskin for benk eller gulv, den bør klare 80mm dype hull og fortrinnsvis med en skikkelig gearboks og ikke noe remdrift.

 

Pris max 10 000,- inkl. mva, sånn omtrent.

 

Denne fra Luna ser nesten ut til å oppfylle spesifikasjonene, men den har ikke gir, bare turtallsregulering. Da mister jeg vel mye kraft (moment) ved boring med f.eks. hullsag i stål på lav hastighet?

http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_pr...0&dokid=5181107

 

Denne er litt utenfor budsjettet, men kan kanskje gå allikevel:

http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_pr...0&dokid=5184947

 

Er det noen som har brukt noen av disse maskinene så vil jeg gjerne høre om det. Det er ikke moro å bestille noe så dyrt uten å ha prøvd det først.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Ang. båndsag, så er det hva du skal bruke den til som bestemmer hva du skal kjøpe.

Skal du bare sage i X-finèr og bløte treslag inntil ca 20 mm, så er en liten bordmodell ok, f.eks.

JET JWBS 9, du finner mer info her: http://www.wmhtoolgroup.ch/en/

Koster ca 2000 kr. Den selges hos C Dahm Maskinforretning i Bergen www.dahm.no,Proffpartner selger dem også.

Bastard som har problemer med Electra Beckum, så er det antageligvis ikke sagen det er noe i veien med når den skjærer skjevt, antageligvis skjærer den skjevt til en side, og da er det nok bladet som ligger feil på hjulene, slik at viggen på innsiden av bladet er "flatet" ut. Bladet skal ligge slik at tannspissen går utenfor hjulet, (dersom hjulbanen ikke har en bue, men det har ikke Beckum sagen).

Selv om sagen er oppgitt med en saghøyde på 18 cm, betyr ikke det at man kan sage 18 cm i alle slags materialer.........den sager nok lett 18 cm i isopor.....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fra virkeligheten;

Biltema; 100 kr`s pussemaskin.

Brukt en gang, dagens oppdrag; ta toppene av bunnstoffet raskt, så nytt kan påføres.

Sliper i vei, etter 10 minutter skal jeg reise meg opp, og dunker borti kjølen med slipemaskina. Festet der bøyen som klemmer fast papiret skal settes, knekker av, maskina er ubrukelig. Selvfølgelig skjer dettte 1805 på en lørdag med skikkelig fint vær.

Sliperen kan overtas av ny eier helt gratis, ligger omlag 8m fra brygga på Høvik, på 4 meters dyp.

 

 

 

Historiens moral; du får det du betaler for, og noen ganger ikke engang det...

 

PS: Får jeg tak i han karen som anbefalte meg den der, skal jeg klippe av han skjegget...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

PS: Får jeg tak i han karen som anbefalte meg den der, skal jeg klippe av han skjegget...

 

:lol::lol::lol:

Hmmmm, skjegg har jeg, og i og med at jeg tidligere har anbefalt denne, så er det vel meg det siktes til ???

 

Nå vil jeg legge til at pussemaskin IKKE er hammer/slegge, så den skal ikke slåes med. Derimot skal denne føres over emnet som skal pusses, intet annet.

Link to post
Share on other sites

.. pussemaskin IKKE er hammer/slegge, så den skal ikke slåes med. Derimot skal denne føres over emnet som skal pusses, intet annet.

 

 

 

Det var KJØLEN som skulle pusses jo, for svarte.

 

 

 

Vel , vel, ingen skjede skadd. Satser påny med ny sliper på mandag. Formodentlig ikke en Biltema maskin....

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig skjer dettte 1805 på en lørdag med skikkelig fint vær.

Det er ikke alltid jeg forstår åpningstidsloven, men den lar i alle fall Plantasjen holde opp på søndager. Og Plantasjen har stadig utvidet sortimentet sitt når det gjelder verktøy. Ikke at de konkurrerer med Maxbo el. Det er vel mer Europris over det, men når nøden er størst ……

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei

Har planer om å kjøpe meg en Fein sag. Har fått låne en av en kompis, og da var jeg solgt. Var på Smartclub å kjøpte meg "kina fein" i vår, men allerede etter ca 10 kutt var det stopp :headbang:

Men hva kan man vente for 200 kr ?

 

Så til saken: ser det finnes to utgaver, en liten, og en stor, og at den store har en annen innfesting av bladene. Den jeg har prøvd er den store til ca kr 5500. Er det noen som har erfaring med den lille til ca kr 2900.

Var foresten inne på sidene til tool24.no som ble anbefalt i denne tråden, her var det penger å spare, eller ...penger å bruke :rolleyes:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Lasse; definer " billig "

 

100 kr ?

500 kr ?

1000 kr ?

 

Skal du borre enkelte hull, i diameter 4-6 og kanskje til nød 8mm i betong, duger nesten hva som helst. Skal du borre masse 8-10-12mm hull, må du opp endel i pris. Jeg ville da vurdere en pneumatisk drevet borhammer, istedet for en slagdrill.

 

Husk at prisen på kvalitetsverktøy har rast de siste årene, og en Hitachi eller Dewalt kan idag kjøpes for halvparten av hva den kostet for noen år siden.

 

Et siste råd, er å kjøpe dyre bor. Kjøper du en drill i midlere prisleie, og spanderer dyre borr fra Tess, Würth eller nå sist har jeg kjøpt stålborr fra Dewalt, disse ser meget bra ut, så kommer du iallefall lengre, enn om du kjøper så dyr drill at du bare tar deg råd til en " alle-dimensjoner-borr-for 100kr-boks ". Disse borrene er så dårlige at de duger bare til plast og tre.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei

Har planer om å kjøpe meg en Fein sag. Har fått låne en av en kompis, og da var jeg solgt. Var på Smartclub å kjøpte meg "kina fein" i vår, men allerede etter ca 10 kutt var det stopp :headbang:

Men hva kan man vente for 200 kr ?

 

Så til saken: ser det finnes to utgaver, en liten, og en stor, og at den store har en annen innfesting av bladene. Den jeg har prøvd er den store til ca kr 5500. Er det noen som har erfaring med den lille til ca kr 2900.

Var foresten inne på sidene til tool24.no som ble anbefalt i denne tråden, her var det penger å spare, eller ...penger å bruke :rolleyes:

Jeg har den lille, den store har ikke jeg sett.

Ga 2095,- med koffert ink. frakt fra Tool24. Jeg kjøpte ikke den store pakken for jeg kjøper heller tilbehør når jeg trenger det.

 

Jeg er veldig fornøyd, har slitt ut ett sagblad.

Men det har også gått veldig mye i eik, og denne maskinen har spart meg for mye ekstra arbeid.

Jeg hadde også den billige "kina kopien" den ble ødelagt da jeg skulle spenne fast verktøyet :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en "kinafein". Den funker fett, men tror nok det er viktig at bladet holdet godt fast med en behansket hånd når skruen strammes. Dersom ikke så blir nok gearet overbelastet.

 

Bladet som fulgte med var ubrukbart. kjøpte derfor blader hos Fein. Ett blad fra Fein koster like mye som hele "kinafeinen"

 

Utslitte blader slipes lett om til en førsteklasses skrape.

Link to post
Share on other sites

Siden vi er inne på verktøy:

 

Ser ut til at det blir behov for en god slagbor drill i forbindelse med oppussing av en leilighet med murvegger. Noen som kan anbefale en som er både billig og bra?

 

 

 

Kjøpte denne på Biltema i vår :

 

http://www.biltema.no/index.asp

 

Borhammer, 850 W (17-169)

For betongvegger, naturstein o.l. Borer og hamrer seg gjennom.398,00 kr

 

 

 

+ " en eske" med 11 stk mur/betongborer fra 6mm - 20 mm hos Clas Ohlson til kr. 179,-

 

 

 

Borer gjennom betongmurvegg med 20 mm så lett som bare det....... tiden vil vise hvor holdbar maskinen er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...