Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

Har sett på både original Fein Mulitimaster og grønn Bosch-klone. Fein-maskinen ser bedre ut: Hurtigmekanisme for skifte av blad, sterkere motor, proffkvalitet vs amatørmaskin. Men det overraskende er at Fein-maskinen fåes med masse ekstrautstyr (da kalt "Top") til kr 2500. Prisen på dette ekstrautstyret er verd mer enn prisforskjellen på 1500 kr skulle tilsi.

 

Det eneste som gjør at jeg holder litt tilbake, er at jeg lurer på om jeg kommer til å bruke maskinen særlig ofte. Men de som har den sier at de ikke skjønner hvordan de tidligere klarte seg uten.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper alltid kvalitet og må betale for det.

Min elektriske høvel type ELU kostet over 3000 i 1990 og min pendelstikksag Bosh sorte serie over 2000 for 10-12 år siden er akkurat like gode i dag.

Og tenk ikke på å kjøpe slikt om det ikke kommer i koffert.

Gjør deg selv og miljøet en tjeneste, kjøp kvalitet.

 

Som jeg har sagt verktøy merke Biltema er fryktelig lite manndig!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan virkelig anbefale å handle verktøy på Amazon.com.

 

Kjøpte en batteridrill der nå, kom på ca 1600kr ferdig fortollet på lokalt posthus. Norsk pris 4900kr.

 

Da snakker jeg om kvalitetsverktøy av absolutt øverste prisklasse. Prisforskjellen er så stor at jeg ikke trodde det var sant. Jeg skal nå bestille batteridreven vinkelkutter og bajonettsag også fra samme serien.

 

Suzuki

 

 

Fikk litt dilla på den pakken her, det var jo ganske så rimelig.

Makita Li-ion pakke

 

Men det spørs om laderen fikser 220V????

 

Kikket lit rudt på Amazon.com, men ser ut til at vertøyet "shipping to USA only!

Men det gikk elikevel fint å få sendte det til Norge Suzuki?

Link to post
Share on other sites

el-verktøy = Metabo

har en god gammel toyota i garasjen som skulle slipes og ordnes, har nå gått gjennom alt av billige vinkelslipere som er mulig å få tak i, alt fra 199 til 699, superdupertilbud osv.

1-2 dager bruk og gir eller lager går rakt ut på evige jaktmarker,

kjøper man metabo så trenger man ikke kjøpe mer enn en av hvert.....

Link to post
Share on other sites

Kan du gi litt mer info om dette? Jeg kommer til å bestille tilsvarende.

 

Enkelt.

Bestill, betal og vent.

Bruk AMAZON.COM som leverandør, de har også " underbutikker " man også kan bestille fra.

Det er da merket " delivered and shipped from ....." jeg har bevisst styrt unna disse.

 

 

Men det spørs om laderen fikser 220V????

 

Nei, US verktøy har US ladere, kun 110V. Jobber med å se på muligheten for å bygge om, men laderen er heller ikke dyrere i Norge enn at man kan forsvare å bytte den.

Ellers har TEKNIKMAGASINET en fin omformer til 300kr eller så

 

En omformer til 180kr hos clas ohlson fikser det.

 

Nei. Denne er ikke kraftig nok til den nyeste LI-ION laderen fra Makita.

Smeller sikringer hele tiden, til slutt går adapteret opp i røyk.

Adapter / converter må være min. 300W.

 

Kikket lit rudt på Amazon.com, men ser ut til at vertøyet "shipping to USA only!

Men det gikk elikevel fint å få sendte det til Norge Suzuki?

 

Ikke et spørsmål engang. Får opp pris inkl frakt til Norge, fortolling og mva ( det har jeg aldri sett før ) i nettbutikken før man klikker OK.

 

Lite tips til slutt:

Ved å betale USD5 får man såkalt " gift wrapping ". En kjempeflott gavepose tres utenpå pappesken med maskina inni, og det legges ved kort med valgfri egenkomponert tekst på

Det er som kjent ikke toll, ei heller mva på gaver :smiley:

 

At det trikset virker, hadde jeg aldri trodd. Men noen dager etter leveransen, kom det en refusjon på norsk mva inn på min konto. :smiley: ( Amazon tar betalt for fortolling og legger ut for mva før de sender pakka. Man veit altså eksakt på krona hva totalprisen ender på. )

 

Mao kom 4900kr batteridrillen ( pris i Norge ) på fattige 1650kr når jeg tok den fra statene. Er ikke det rimelig, så veit ikke jeg. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Men når dagen kommer da du må ha nye batterier, har du enormt med postkasser i skjegget.

 

Ikke hvis du bestiller HERFRA :smiley:

 

Batteriverktøy og batterier til disse, er så overpriset i Norge at det ikke er sant.

 

Jeg får 2 resevebatterier til Makita`en, levert på døra inklusive alt, for godt under den halve prisen samme batteriet koster i Norge.

 

Som ren bonus slipper jeg å stå i kø for å bli betjent av en sur butikkarbeider som blir sinna når jeg forsøker få en krone i rabatt når jeg legger igjen hele månedslønna i butikken hans.... :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har du da vært innom Milwaukee Power Tools?

quote]

 

Ja, har testet disse.

Til tung skruing, kapping og borring er disse bra.

Men - maskinene er tunge, digre og sikkert dundersolide.

Ikke akkurat hva man trenger til montering av en kjøkkeninnredning kanskje ?

 

Veit at dette er førstevalget til mange forskalingssnekkere, betongelementmontører, jernbindere osv. Altså ganske tung og tøff bruk.

Til sånt ville jeg ikke finne på å bruke f.eks en Panasonic. Makita er nok knapphullet bedre ( tenker da på polstring og beskyttelse osv. )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Makitaen er betydelig bedre enn Panasonic når det gjelder robusthet. Jeg har en 2 år gammel 18v som har blitt misbrukt hver eneste dag, med store hullsagborr osv. og utsatt for mye mer belastninger enn den er beregnet for. Den lever enda, men da jeg gikk tom for strøm midt i et 98 mm hull og fikk låne en annen sin sprell nye Panasonic-drill så gikk det galt med en gang. Girkassa begynte å skrape etter 20 sek. gange. Når det er sagt så var den veldig god til småjobber fordi den var så lett og smidig, men det er tydelig at den ikke tåler så mye røff bruk. Vet ikke hvor mange hull jeg har dratt med makitaen, men at det er noen hundre hull siste sesong er jeg ganske sikker på. Den takler også 130 mm hullsag

Link to post
Share on other sites

Tror det er samme som AEG også - igjen forskjellig farge. I hvert fall er min geniale polermaskin fra AEG den samme som Milwaukee.

Jeg tror du har helt rett her. Jeg ville ha en Milwaukee når jeg kjøpte, men selgeren sa AEG var det samme. Så jeg endte opp med AEG, og er veldig fornøyd med den.

Link to post
Share on other sites

Nei. Denne er ikke kraftig nok til den nyeste LI-ION laderen fra Makita.

Smeller sikringer hele tiden, til slutt går adapteret opp i røyk.

Adapter / converter må være min. 300W.

 

Har du prøvd?

 

Eg bruker nemlig clas omformeren på min Makita 18V li-on og det går heilt fint. Har aldri smelt noen sikring.

Når har eg kompakt modellen med 1,5Ah batteri, kanskje dette har noe å si?

 

Ladderen bruker 15 min på å ladde batteriet, og da trenger eg ikke større batteri...

Link to post
Share on other sites

Hva må jeg bruke til og kutte i glasfiber?

 

Avhengig av størrelse på jobben,og krav til presisjon;

vinkelsliper

stikksag

baufil

håndsag

dremel

 

evt. andre sagverktøy du måtte ha for hånden, f.eks er motorsag veldig effektivt til store GRP rør og tanker, sirkelsag fungerer veldig bra på plater ( men er et helvete for sagbladene.. )

Bordsag er fint til detaljer som krever nøyaktighet, og gjæresaga er uvurderlig til rør, og annet som skal skjæres nøyaktig på lengde.

 

Som du forstår, er det nesten umulig å gi noe råd når man ikke veit hva du skal sage

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Glassfiber kutter du enklest med kniv eller saks. Men det var sikkert ikke det du tenkte på.

 

Til å skjære hull i glassfiberarmert plast for montering av instrumenter etc. bruker jeg mest stikksag (Metabo, knallbra) og hullsag på drill (HSS bimetall fra Biltema med faste kopper, ikke den med mange blad på samme holder).

20-300_l.jpg

 

 

Hva må jeg bruke til og kutte i glasfiber?

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

CG100_A7.gif

 

Har kjøpt en Black & Decker fugesprøyte som ikke fungerer etter hensikten. Virket som et hendig batteridrevet verktøy, men den greier ikke å presse ut fugemasse av spissen. Har forsøkt med tec7 og akrylmasse, sistnevnet kom krypende ut når jeg tok av spissen. :headbang:

 

Er det andre som har erfaringer med denne?

Er det bare noe skitt eller har jeg vært uheldig med mitt eksemplar?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...