Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

....Låner denne verktøytråden da jeg har et verktøyspørsmål:

 

Har noen erfaring med de rimelige små kompressorene? Jeg tenker da på de som Biltema, Byggmakker, Coop etc selger for 700 - 1.000 kr med 24l tank?

 

Grunnen for spørsmålet er at mitt (faktisk OK) strømaggregat klarer ikke å starte min Luna kompressor (trenger 16A TREG sikring hjemme i garasjen..). Jeg har behov for kompressor til en dykkert spikerpistol (skal henge fast 2.300 lm innepanel...). Og jeg har liten lyst til å kvitte meg med Luna kompressoren, så jeg ser egentlig på en liten 1100 - 1500W kompressor med ca 24 liters tank som jeg kan kvitte meg med etterpå. Dette får man for ca 700kr på Coop, 1.000 på Biltema og 800 kr på Byggmakker. Alle ser ut til å være mer eller mindre samme "haug" fra China, og de gir ikke noe spesielt inntrykk av å være kvalitetssaker. Men, jeg har kun en hytte å sette opp så muligens holder en slik billig én såpass lenge?

 

Det må jo være solgt mange lass med disse rimelige kompressorene siden "alle" har dem, så er det noen baatplass-'skribenter' som har erfaringer?

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Har to billigkompressorer: en 2kw sak med 50l tank fra Moe & Co i Bergen og en av den typen du beskriver. Begge er 5-7 år gamle og jeg har aldri hatt noen form for problemer med noen av dem. De blir flittig brukt begge to. Ville ikke nølt med å kjøpe en slik kompressor du beskriver.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere billiggkompressorer siden 2004. Den første (Smartclub) røk etter noen måneder - byttet. Den andre etter noen få uker - byttet mot penger tilbake (fikk faktisk mer ut enn jeg betalte siden den første var på tilbud og jeg fikk så mye penger at jeg kunne betale en nye en). Men jeg kjøpte da heller hos Coop en god del nærmere bostedet. Oppfattet det faktisk ikke som en billigkompressor, siden jeg kjente merke fra flere 10-år tilbake. Den røk også etter en stund. Fikk penger tilbake, kjøpte ny samme sted med ny garanti - den har jeg fortsatt.

Link to post
Share on other sites

Mulig, husker ikke. Men kompressoren ble også levert med noen reservedeler (olje, pakninger) i motsetning til de andre. Så jeg satt igjen med et noe bedre inntrykk.

 

Uansett - tror ikke at jeg endrer på fremgangsmåten. Obs Bygg er ikke lenger bort enn 13km, har åpent på lørdager til kl 18 (dvs akkurat i den tiden jeg i tilfelle trenger erstatning), jeg fikk fornyet garanti og hos smartclub kr 200 mer tilbake enn jeg betalte. Bra nok for meg som amatør.

Link to post
Share on other sites

Det er forskjeller på de kompressorene. Mange fra Kina ute og går, de er stort sett dårlige.

Trykkbrytere som ryker og problemer med motorene, de på biltema mener jeg er italienske, har iallefall vært det tidligere og det står stemplet på de.

Jeg har en slik 2syl (v-motor) og den har funket utmerket for hobbybruk i 5 år. Byttet olje og filter på den avogtil. Ellers ingenting.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Biltema er en helt grei sak. Har en stående selv, men når man kobler til muttertrekker, slipemaskiner o.l. så gir den seg. Ikke fordi det er Biltema, men fordi det er 24l. tank og at den avgir fritt drøye 150 l/min. Men har lagt merke til en annen ting med den, det er at tanken har fått litt rust inni. Det kondenseres fort noen vanndråper når man lufter ut trykket i tanken etter bruk. Så til de store jobbene investerte jeg i en Kaeser kompressor med 90l tank, de har bl.a. invendig korrosjonsbehandlet tank. Så den regner jeg med skal vare noen år.

Link to post
Share on other sites

Min lille 24l kompressor har også takket for seg, og eg har fått pengene tilbake...

 

Skulle gjerne hatt en med litt mer effekt, slik at den kunne drive en liten lakksprøyte, og spikerpistol og luftpistol uten at den bruker 5 min på å "lade" seg opp, og 5 sek. på å tømme seg!.

 

 

Hvor stor tank og luftmengde (l/min) bør eg ha da? Hadde igrunn ikke tenkt å bruke mer enn ca. 2000,-

Link to post
Share on other sites

Kanske bruktmarkedet er verdt og sjekke, vurderer og anskaffe meg en skikkelig kompressor sjøl etthvert.

Har en slik liten jalla sak, fungerer greit til og blåse reint saker og ting. Og har hengt opp masse panel med den.

 

Muttertrekker blir nesten håpløst på slikt småtteri.

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt en med litt mer effekt, slik at den kunne drive en liten lakksprøyte, og spikerpistol og luftpistol uten at den bruker 5 min på å "lade" seg opp, og 5 sek. på å tømme seg!.

 

Hvis du satser på en 50l. tank med avgitt luftmengde på en 250l+. så skulle det klare det meste. Som regel er det oppgitt på verktøydatabladet/katalog hvor mye luft det bruker. Mest luft bruker verktøy som er i drift over lengre perioder som slipe/bormaskiner, sandblåsere osv. Punktsandblåser er jo et greit verktøy på trykkluft.

Du får jo også bra muttertrekker på en 200-250l/min. Et uunnværlig verktøy ved dekkomlegging, og andre muttere som har satt seg fast, på alt det andre "nyttige" man har kjøpt gjennom tiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn billigsak fra Byggmakker. Heter Air Boss eller noe i den duren, har 24l tank og 2 hk motor. Den har fungert bra til spikerpistol og lufttrykk, men den har ikke klart å produsere nok luft til muttertrekkeren jeg kjøpte på Biltema. Fikk en ny muttertrekker av svigers til jul, og den skal ha brukbart dreiemoment samt bruke mindre luft enn den andre. I følge spesifikasjonen skal kompressoren greie å drive den konstant. Har ikke testet det ennå, men det dukker vel opp noe dekkskift til våren...

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

tror ikke en 24 l kompressor på 250 l skal klare en muttertrekker konstant. verken 3\8 eller 1\2 " ... det som er viktigst er slangen .. på billige kompressorer( les små) er slangen en vits og nipplene /rørene for tynne til en muttertrekker. men bytt ut nippler og slange da går muttertrekkeren på fullt i noen få sekunder , nok til å løsne bolten \mutteren

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jeg trenger nytt sagblad til min REXXON bordsag.

Sagbladet er på 254mm originalt.

 

Ser at BILTEMA har billige sirkelsagblader, til bare en hundrelapp eller to. Duger disse til sånne kløvsager ?

 

Suzuki

 

Har et Biltema blad som ekstrablad til Kapp/gjerdesaga, synes det fungerer veldig bra. Nå jeg jeg mest brukt det til panelbord og til å kappe opp gamle panelbord til ved.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Bladene fra Biltema koster jo bortimot det samme som å få kvesset gamlebladet. Har aldri forsøkt disse selv, men man blir jo fristet til slike priser. Ellers har jeg funnet ut at Luna har gode sagblader, men du må regne med å betale ca det doble av Biltema + Mva

 

Kjøper du et, må du la oss få høre hva du mener om kvaliteten.

Redigert av skibsplast ohoi (see edit history)

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

bare så det er sagt, jeg har brukt masse Biltema sagblader til sirkelsagene mine ( stor+liten ) samt til kappsaga. Disse er skikkelig bra, når de er nye snitter de pent og jevnt, til en uovertruffen pris. Anbefaler disse varmt.

 

Det jeg altså lurte på, var om det er OK å bruke de samme bladene til en klyvesag. Dette er det fler som hevder, så da forsøker vi. Rapport følger.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

GeirKS kjøpte seg en sånn.

Uheldigvis for deg, er han i Karibien akkurat nå. :smiley::smiley:

 

EDIT; tror DEWALT butikken i Østre Akervei har noe tilbud på demonstrasjonsmodeller om dagen.

Ringer du, svarer de sikkert på om noe er igjen...

Ellers er LUNA ganske bra saker. Forundrer meg stort om søyleborrerne dems er dårligere enn f.eks kompressorene eller bandsagene..

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...