Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

Suzuki - tror trygt du kan regne med at en god stikksag gjør nytten i forhold til en billig bandsag.

 

Mulligan - Har selv hatt to billige små boremaskiner, en fra Biltema, en kinasak uten navn. To Problemer- motorene er svake, det er mye slark i søylen.

Fikk så kjøpt en utgammel proffmodell som hadde stått i et mekanisk verksted, betalte bare noen få hundrelapper. Denne er ca 800 ganger bedre å jobbe med, selv om den antageligvis var på markedet før jeg ble født. Clas ohlson har noen som virker ganske bra, men de koster et par tusenlapper. Å kjøpe av de bittesmå ville ikke jeg gjort igjen (for tredje gang :crazy:), om det er noen i klassen mellom clas ohlson og de bittesmå er jeg ikke sikker på.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke, prøvde sånn en billig Kina sak, den var nesten ubrukelig. Jeg har en bordmodell Dewalt som denne, den er grei nok så lenge en ikke skal kappe noe alt for tykt og hardt. Den sliter fryktelig med 2" eik, 2 gran går rimelig greit. Jeg prøvde en slik stooor gulvmodell til rundt 15' - sånn har jeg lyst på, men ikke råd til eller plass til.

Det går litt i rykk og harde napp om jeg bruker stikksag eller båndsaga på verkstedet. Med et fintannet skarpt blad får du et pent snitt og rask avvirking med stikksaga. Er det et spsifikt prosjekt du skal til med, eller er det det kjekt å ha båndsag?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

er det en slik han har?

 

Nope, den han viste, var mye større. Tror også det var bordmodell, men altså mye større

 

Og funker den bra?

 

Pass, og kanskje ikke så interessant ettersom det ikke er maken ?

 

er det en slik han har ?

Ser at Sogn Maskin i Sfj. selger de for 650.-

 

Det var da innmari billig. Omtrent som en billig vanlig borremaskin det jo. Er det inkl. mva ? Noen som skal Sandefjord Oslo med det første, en sånn kan jeg tenke meg egentlig ? Kanskje det gjelder alle Luna forhandlerne ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vil bare si en ting om benkebormaskin. Pass på at du ikke kjøper en med for svak motor.

Tror det var den minste til luna vi brukte når vi flisla badet. Husker ikke motorefekten i farten, men den var alt for svak :headbang:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

jeg trenger limknekter. Laminerer sammen noen plater til å dekke sentralstøvsugeren, men skal også ha noen andre plater som blir stavlimt eller hva det heter. ( av rader av lekter som limes sammen til en plate som ikke skal slå seg så jævlig.

 

Hvor kjøper jeg egnede limeknekter til sånt bruk billig ? Hva bør jeg se etter ? Har jo tonnevis av vanlige snekkertvinger, men når jeg forsøker tvinge tynnere materialer,blir det bare vridninger og tull av hele greia..

 

Det fantes vel engang en kjekk type man monterte på en 20x30 trelekt; denne har jeg ikke sett i moderne tid. Noen som veit ?

 

Eller bør jeg lage meg en lamineringsjigg, med fast plate som " lektene" festes i ? Har iof. prøvd dette, menda limte jeg lektene fast i underlaget. Tape var nok ikke tilstrekkelig, kanskje jeg bør gå for plastfolie fra kjøkkenskuffen ?

 

Tips ? Linker ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Skulle vel enkelt la seg løse ved at du bruker stive lekter som klemmes over flatene før du gir full stramming sideveis. Plastfolie fra kjøkken skuffen mellom lektene og "platen" burde og fungere veldig bra. Eller noen lag papir så limet ikke trenger igjenom

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tving sammen på for og bakside, da ungår du en del vridning.

Og pass på at du legger årringene annenhver gang, om du skjønner hva jeg mener :smash:

 

Legger til; lekter er ok og bruke på for/bakside og sette tvinger på.

Men man må alikevel bruke tvingene på annenhverside bortover.

 

Clas har vel de greiene du kan sette på rør eller lekt.

Selv bruker jeg lange limtvinger, har 4 stk på 2 meter :smiley:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Suzuki, om jeg forstår riktig jobben du skal gjøre, ville jeg laget platene rundt 5 cm for store, skrudd fast lektene i endene, for deretter å bruke knekter til press midt på??

 

Når det er tørt/herdet, ripper du på supersaga av overskytende.

 

Veldig bra plan. Tror jeg går for den. Så slipper jeg lagre ENDA mer tvinger jeg bruker hvert jubelår..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye penger du skal legge i dette, men Biltema har noen forholdsmessig gode limknekter i støpejern. Prisen er ikke noe å si på i forhold til andre limknekter, men trenger du noen stykker blir det jo pææng av det uansett. Om du bruker hvitt snekkerlim skulle det holde med en solig pakketeip eller evnt gladpakk folie. Men bruker du polyrethan lim... Da limer du vel sammen det meste :headbang:, men det blir sterkt da...

 

redigert: der var det noen før meg ja...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er det hobbyplate tykkelse du skal ha så tror jeg nesten sikkert at du kjøper de billigere en du lager dem

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Suzuki, om jeg forstår riktig jobben du skal gjøre, ville jeg laget platene rundt 5 cm for store, skrudd fast lektene i endene, for deretter å bruke knekter til press midt på??

 

Når det er tørt/herdet, ripper du på supersaga av overskytende.

Kjempegodt forslag!

Men dersom du skal lage en relativt tynn og bred plate, bør du kanskje likevel holde den mot et plant underlag?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

benke og bordplater fra IKEA er neppe noe for meg. Er nesten uten unntak av foliebelagt spon.

 

Tok en runde og forsøkte å få prutet til meg litt restekapp ( biter på 20-80cm ) hos en rekke byggevaresentra.

De forlangte uten unntak vanlig løpe meterpris for disse småbitene også. Da kjøper jeg heller en hel plate og legger i garasjen...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...