Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

To ting;

 

jeg trekker tilbake kjøpsanbefalingen på HITACHI elektroverktøy.

Har nå ødelagt et batteri på den etogethalvtår gamle batteridrillen min. Reperasjonen av girkassa tok 2-3 måneder, da hadde jeg testet maskina en ( ! ) gang.

 

Har noen erfaringer med sånne verktøyvogner ?

kcmegaskap.jpg

 

Har fått trusler om utkastelse fra garasjen, samt inndragning av hele verktøbudsjettet om det ikke gjenoprettes orden i sakene. Av diverse årsaker er det nok en sånn " rulledings med skuffer på hjul " som er aktuell.

 

Så; er det noen som har erfaringer å dele ? Hva er brukbart ? Hva duger ikke i det hele tatt ?

Å kjøpe verktøyvogn til 10 000kr er neppe aktuelt, så jeg må finne noe rimeligere.

Forslag ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Her er nyheten mange venter på

Bosch klone av Fein Multimaster. I første omgang i grønn dakt, det snakkes også om en blå utgave. Det antydes prisnivå på omlag 100 EUR for den grønne. Bosch har tradisjonelt ganske rimelig originaltilbehør, i motsetning til f.eks Fein

 

Suzuki

Jeg "klarte å få" et slikt Bosch-verktøy i julegave. Må si den åpnet en ny verden i snekkerbua!

Jeg debuterte med å sage ut en firkantet åpning for en luftekanal et stuerom i båten. Saga spiste seg rett inn i kryssfinerplata. Enkelt, fort gjort og bra resultat! Neste test var å pusse ned 2 skapdører i båten. Pussefunksjonen var også svært effektiv og grei å bruke.

 

Holdbarheten kan jeg ikke si noe om, men jeg nøler ikke med å anbefale den som anvendelig kjekk-å-ha-sak som man raskt blir glad i!

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

For en tid tilbake ble det diskutert litt rundt søylebormaskiner av bordmodell.

Jeg sikler på en sånn, men skal ikke ha det billigste skrapet. Ikke skal jeg ha det dyreste på markedet heller, det tillater ikke lommeboka. :smiley:

 

Noen med erfaringer å dele vedr. søylebormaskin i budsjettklassen ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hadde en søyleborremaskin type biltema/obs kr 499,- Ga den vekk, det var bare til irritasjon. Med et 2-3 mm bor så du at boret ikke gikk rundt sin egen akse , men slingret litt hit og dit...

 

baandsag-og-benkboremaskin.jpg

 

 

Som du ser på bildet har jeg en meget gammel og velbrukt søyleboremaskin som jeg fikk kjøpt for en knapp og et glansbilde, den kom fra et blikkenslagerverksted etter det jeg kan huske. Selv om den er gammel og sliten, er den ca 765 ganger bedre en billigskrapet fra BT/obs...

Vi har en slik gulvmodell fra clas Ohlson på jobb, den er egentlig ganske lik den jeg har hjemme, bare noe nyere.. Hadde satset på CO kvalitet eller bedre. Alternativt latt det være..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skal legge nytt gulvbelegg (slik jukseparkett med kunststoffoverflate som ser ut som keramiske fliser) i gangen. For å slippe å løsne dørlistene, 3 dører! for å kutte av 1cm nederst, kunne det vært fint med en slik "Fein sag", original eller annet merke. Noen som har sett om det er tilbud på slikt nå? Må jeg ut med mange tusen kroner, river jeg heller ned listene og kutter de for hånd.

 

Og hvilken type sag kutter en slike gulvbelegglengder med, går det med noenlunde fintannet snekkersag? Eller må jeg bruke baufilsag? Har bare lagt ekte parkett før.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Takk for tipset. Nå er Bosh-sag innkjøpt fra BM Lillestrøm for kr. 998,- Så nå er det bare å sette igang

med nytt gulv på gangen. Helt "mot normalt" kikket jeg litt i bruksanvisningen. Den var på flere språk.

Tysk er nok originalspråket og oversettelsen til engelsk OK, men til norsk ble det nok litt rart her og der.

 

Hva med "Strømspenning" for Netzspannung og mains voltage? Og en tegning av de enkelte delene av

et verktøy, spredt utover heter vel sprengskisse og ikke "eksplosjonstegning"? Litt vel direkte oversatt

fra det tyske Explosionszeichnung! Det blir litt pyroteknisk med en slik oversettelse.

 

bosh_sag.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var liksom det jeg sa. Oversetteren har nok vært flinkere i engelsk enn norsk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått anbefalt ei filtertang som nå er anskaffet. Den er nok litt dyrere enn de som er tilgjengelige på Biltema. Har bl.a. trang adgang til oljefilter på generatoren. Med denne går det som en lek. Det eneste som står på tanga er "2009 - Made in USA". Har allerede glemt hvem som er produsent. Den er solid.

 

filtertang209.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det trangt å komme til for å skifte olje/dieselfilter, er dette verktøyet ganske smekkert.

Og det glipper garantert ikke. Sett en skralle eller latmansarm i det firkantede hullet og skru filteret ut.

Det passer på alle dimensjoner. På bildet rundt lokket på en sprayboks(!)

avtrekker.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg kan virkelig anbefale å handle verktøy på Amazon.com.

 

Kjøpte en batteridrill der nå, kom på ca 1600kr ferdig fortollet på lokalt posthus. Norsk pris 4900kr.

 

Da snakker jeg om kvalitetsverktøy av absolutt øverste prisklasse. Prisforskjellen er så stor at jeg ikke trodde det var sant. Jeg skal nå bestille batteridreven vinkelkutter og bajonettsag også fra samme serien.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har også slengt meg på blått oppladbart utstyr i fra Bosch, spesielt de nye 36v maskinene som er bare nydelig å jobbe med når man monterer båter.

 

Blir aldri noen amatør batteri verktøy på meg mere. Forskjellen må bare oppleves :yesnod:

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...