Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

jeg trenger limknekter. Laminerer sammen noen plater til å dekke sentralstøvsugeren, men skal også ha noen andre plater som blir stavlimt eller hva det heter. ( av rader av lekter som limes sammen til en plate som ikke skal slå seg så jævlig.

 

Hvor kjøper jeg egnede limeknekter til sånt bruk billig ? Hva bør jeg se etter ? Har jo tonnevis av vanlige snekkertvinger, men når jeg forsøker tvinge tynnere materialer,blir det bare vridninger og tull av hele greia..

 

Det fantes vel engang en kjekk type man monterte på en 20x30 trelekt; denne har jeg ikke sett i moderne tid. Noen som veit ?

 

Eller bør jeg lage meg en lamineringsjigg, med fast plate som " lektene" festes i ? Har iof. prøvd dette, menda limte jeg lektene fast i underlaget. Tape var nok ikke tilstrekkelig, kanskje jeg bør gå for plastfolie fra kjøkkenskuffen ?

 

Tips ? Linker ?

 

Suzuki

 

 

Jeg bruker hjemmesnekra tvinger til slikt.

45 x 45 eik 1 meter lange. (eller lengre om du vil).

I enden av hver er det skrudd/limt fast en 45 x 45 x 55 eikekloss.

Så er det en tilsvarende kloss hvor det er boret til bolt slik at den kan flyttes mellom borede og forsenkede hull på vangen.

Bruker kiler for å spenne. Arbeidstykket tvinges flatt mot vangene. Mellom vangene og arbeidstykket legger jeg clingfilm.

Blir så fint så.

Link to post
Share on other sites

Hvis man tenker seg at man har limt i sammen en ganske tynn plate, basert på f.eks 6-8mm lameller, og denne ikke ble helt " flat" grunnet får dårlig sideveis press, hva er da den beste metoden for å få den glatt på en side ?

 

Frihåndshøvel ?

Planhøvel ?

Avretterhøvel ?

Båndslipemaskin ?

 

Burde jeg istedet sage opp igjen plata og forsøke på ny ? Uansett vil det vel være umulig å få alle stavene 110% på line, så noe finjustering må man vel regne med ?

 

Tror forresten kanskje lamellene / stavene burde vært tykkere enn 6-8mm, men det var nå liksom det jeg hadde da..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis man tenker seg at man har limt i sammen en ganske tynn plate, basert på f.eks 6-8mm lameller, og denne ikke ble helt " flat" grunnet får dårlig sideveis press, hva er da den beste metoden for å få den glatt på en side ?...........

Dette blir vel avhengig av: Hvor bred plate snakker vi om og hvor mye ut av plan er den?

Ellers er det min erfaring at planhøvel/tykkelseshøvel er det beste dersom en har en god maskin med som tar tilstrekkelig bredde.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bruker du Mulligans patenttvinge som beskrevet, så blir flaten ned mot vangene rimelig rett.

 

Hvor tett setter du tvingene egetnlig ? Vil tro noe oppkappet 2x4" som lamellene kan " ligge på" gjør samma nytta ? Med en 2x4" oppå samt tvinger rundt det hele vil det nok flate seg bede vil jeg tro..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Så jo fin ut den. Men en såpass rimelig sak ville jeg kjent litt på først. Er det noe lignende med den gule Best tools saken fra Europris, så er det brukandes men veldig støyete og slarkete gearkasse. Eller så kan man bestille og bruke angreretten hvis den ikke er av tilfredsstillende kvalitet. Men som sagt, bare synsing fra min side... :wink:

Link to post
Share on other sites

hallaron påstår at en kvalitets stikksag er like grei i bruk som en billig bandsag.

Er det noen som kan anbefale et dugandes stikksagbord ? Evt. som har tips eller tegning til et man kan lage selv ?

 

Alternativet er å lage den lik som fresebordet mitt, selv om det ser litt " billig" ut..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det jeg altså lurte på, var om det er OK å bruke de samme bladene til en klyvesag. Dette er det fler som hevder, så da forsøker vi. Rapport følger.

 

Suzuki

 

Har du testet ut Biltema bladene? egner de seg til klyvesagen ?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Har du testet ut Biltema bladene? egner de seg til klyvesagen ?

 

Beklager sein tilbakemelding. Bladene passet perfekt, og funker perfekt. Har så langt brukt 40 tenners bladet, men har også et 60 tenners for finsnekring. Ripping, kapping av finerplater og laminat går så det suser. Hardmetall, så det varer nok enstund også.

Dessuten kostet det nesten ingenting.

ANBEFALES !!

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Se her

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Apropos;

jeg skal igang med litt omfattende sliping. Slipingen er av en art der det stillet litt krav til pussemaskine. Det skal slipes vekk endel materiale ( 2 komponent polyestersparkel )fra endel ganske store flater ( 20x50cm )

Jeg er dårlig på sparkling, så det blir litt slipejobb...

 

Normalt er det jo exentersliper som brukes til sånt. Imidlertid har jeg dårlige erfaringer med exentersliper, jeg syns det veldig lett blir " bulker i bakken " etter denne..

Sånn sett er imidlertid plansliperen er bedre. En sånn med ganske stor slipeplate, er mer enn rask nok å avvirke endel materiale, iallefall om det er en plansliper med ganske stor motor på. Den fra Biltema er for veik.

 

Eller er exentersliper bra nok til dette, og at det er MIN exentersliper det er noe feil på ? Har liksom aldri blitt helt glad i den maskina, mulig det er min som har for liten motor...

 

Har også bandsliper, men den er egnet til grøvre / større jobber, og ikke til sånt finarbeid vil jeg tro.

 

Vurderer faktisk å investere i en sånn vanlig pussemaskin av største type fra Bosch, til denne type jobber..

 

Tips ? Inspill ? Råd & dåd ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har mangeårig god erfaring med eksentersliper fra Bosh ala denne Bosch på Clas

 

Men det suverent beste slipeverktøyet jeg har vært bort i er min proff polermaskin AEG PE150(sånn som ligner på en stor vinkelsliper) og 150mm pusseskive. Denne kan en juster turtallet på elektronisk og den har kraftig nok motor til å holde turtallet også med stor belastning. Har faktisk brukt den mer til sliping og med stålbørste enn til polering :wink:

 

Morten

Redigert av Morten_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut til at ny og kraftigere eksentersliper er det jeg trenger, og valget står da mellom

 

Metabo til ca 700

Dewalt til ca 1100

Grønn Bosch til ca 800

 

Alle er på 125mm.

 

Dere treeksperter; bruker dere vanlig plansliper, eller er det bare eksentersliper som duger i dag til trearbeid også ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker begge samt bandsliper hvis det er mye som skal pusses. Har og kantsliperen som er beregnet til pussing langs vegger når du sliper parkett som er super hvis det er stor flate som skal endel ned. Plansliperen bruker jeg kun til siste finishen men det skal sies at den jeg har er gammel og kanskje noe utslitt. Har og en med 40cm lengde som går på luft. Denne er det kun atlas pressa som funker på da den skal ha ufattelig mye luft.

 

Tror jeg ville gått for eksentersliper men du sier ingenting om effekten på de forskjellige merkene.

 

Kommer du til der du skal kan vel bandsliperen som du har være et alternativ med bruk av finere papir

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

det med effekten er vanskelig å si noe om Jon Kåre.

Bosch oppgir bare opptatt effekt,mens Metabo og Dewalt oppgir avgitt effekt.

 

Dewalt er så sikre på sine produkter at de gir 30 dages fri returrett uten spm. om man ikke er fornøyd.

 

Føler det er vanskelig å få jevne flater, f.eks ved helsparkling av flater med en eksentersliper..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...