Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

Er i kjøpemodus etter en muttertrekker om dagen.

Etter et skikkelig bomkjøp, der batteriene fra drillen min viste seg å ikke kunne brukes på min nykjøpte batteridrevne vinkelkutter, lurer jeg derfor på å kjøpe en batteridreven Makita Muttertrekker.

Ser for meg topputgaven, den som heter Makita BTW450

Jeg ser denne leverer 440NM i moment, det er vel rikelig for å få løs de mest gjenstridige hjulbolter antar jeg ?

 

Alternativet er jo en luftdreven sak, men da må jeg ha kompressor som takler dette også. Samt at det i endel sammenhenger kan være veldig kjekt å ha denne med seg om arbeid skal utføres utenfor rekkevidde av skjøteledning...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hmmm... - Vel, til sammenligning gir en luftdreven IR 2135 Qti i 1/2" over 1100 Nm i revers.... Har ikke opplevet at den har gitt seg på mye, men derimot endel muttertrekkere i "Hobbysett" (med div sprøyter&ting man ikke har så mye bruk for kjøpt sammen med en billig kompressor) er noe jeg trygt overlater til min kone for overhaling og nålbytte på symaskinen.... :cool:

 

- Er redd for at du blir skuffet.... - I hvert fall når det virkelig gjelder....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Kjøp hullsager i den dimensjonen du trenger. Kjøp Sandvik, Pferd, Starret eller Rigid - I hvertfall noe som er av kvalitet. Pass på å bruke skjærolje under sagingen. Wurth har noen utmerkede med hardmetallskjær, men de er noe dyre - ca 6-700 for en i 35 mm. Men de er knallgode i stål...

 

Hobbysett av avbildet type er ikke noe å gå løs på slike jobber med.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Den gamle Black&Decker høvelen tok kvelden i dag, og lurer derfor på kva som er å anbefale av nye el-høvlar? Vil ha noko som er billig og bra/brukbart. Er Biltema, CoTech og liknande noko å satse på, eller vert desse øydelagt med ein gong?

 

Makspris: 800 kr.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hallo! Ser at det stort sett går i el-verktøy her, men da overskriften er "verktøy" prøver jeg meg:

 

Må handle nytt verktøy for å fjerne noen brukne skruer, etc. (båtverkstedene er sprengfulle nå i ferietida, så jeg får manne meg opp og gjøre et forsøk selv). Handlelista viser at jeg trenger utstyr av typen gjengeverktøy(sett), pipenøkkel(sett), skrutrekker(sett).

 

Spørsmålet er: Må jeg bruke 1/2 årslønn på å handle Bahco eller tilsvarende, eller vil jeg være fornøyd med ClasOhlson/Biltemakvalitet? Dette er utstyr som ikke kommer til å være i daglig bruk (for å si det forsiktig :smiley: ), men det skal nå ligge & slenge i båten. Rust? Én ting er holdbarhet, men hva med presisjon: Er en 12 millimeter sekskanthylse fra Biltema like nøyaktig som en svindyr??

 

Takknemlig for svar, da jeg må handle i løpet av en dag eller to.

Link to post
Share on other sites

Enkelt og greit; JA.

 

Biltema, iallefall utgaven med 10 år garanti, er mer enn bra nok til vanlig bruk.

 

Mange profesjonenlle bruker disse også, pga pris sett mot risiko for tap.

 

Clas Ohlson er mye dårligere, ville helt klart valgt Biltema

 

( har forsåvidt Garagen full av Biltema håndverktøy, funker ikke bedre det lille jeg har av Kamaza, Hazet og andre dyre godsaker )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg har en Bosch GCM 8S jeg varmt kan anbefale. Bror min lånte den til noe listverk, for så å kjøpe seg en helt lik. Hans CO-maskin til 12-1300,- ble levert tilbake til butikken. Kvaliteten i sleider osv er overhode ikke sammenlignbar.

Tipper du får dem for rundt 2-2500,- nå.

Bosch har også ett flott stativ denne passer på :cool:

Har begynt å kjøpe verktøy guttungen kan arve om 40 år.. :yesnod:

 

http://www.bosch-pt.no/boptocs2-no/Håndver...11668/index.htm

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempesag det der. Men laser er noko de fleste blir missfornøyd med på sikt. Ofte plassert slik at de stadig må blåses rein, og stadig må justeres.

Er mange snekkere som missliker laser. Viser ofte feil ved gjæring også.

Du kan kjøpe laserløsning på nett, som kan festes på spindel(aksling) på alle sagmodeller. Den har eg ikkje testet, men den ser smart ut, den kaster strålen langs sagblad, og slipper justering.

DeWalt 777 har samme sagbladstørrelse, og er uten laser. Veldig avbalansert og fin sag. Sjekk priser.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Går og sikler på ny sag også. Har sikla på ei Bosch GMC 12 men den konkurere med eidel andre kjekke saker :smiley: . Har funne ut at det er ganske mykje å spare på inport fra england. Nevnte sag koster, ferdig levert og fortollet, ca 7500 inklusiv krakk inportert. Det billigeste eg har funne i norge er 9500 kun for saga.

 

 

Har kjøpt litt billigverktøy tidligere med det i tanken at det skal ikkje vare så lenge, men det gjør det, det gjere berre ikkje jobben. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har nå kjøpt en slik Bosch sag, og den virker bra. Den er stor og tung med langt utrekk. Det gjør den også stabil (og proffene liker jo stort og tungt). Laseren er nok mest egnet til litt mere unøyaktig kapping. Til mm presisjon så må nok sagbladet ned. Laser er defor ikke nødvendig på en slik sag.

 

Link til test av blant annet DeWalt 777.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger ny poleringsmaskin nå som våren nærmer seg. Det finnes mange typer på markedet.

Biltema har tre modeller:

Denne med én stor pute er på 120W. Kr 199.

http://www.biltema.no/Verktoy/Elverktoy/Sl...ermaskin-120-W/

 

Denne med to puter er på 350W. Kr 299.

http://www.biltema.no/Verktoy/Elverktoy/Sl...ermaskin-350-W/

 

Denne som ser ut som en vinkelsliper er på 1200 W. Kr 699.

http://www.biltema.no/Bilpleie/Vask-og-Ren...rmaskin-1200-W/

 

Slike typer som sistnevnte selges rundt om i båtbutikkene til 700-1400 kr.

 

Noen som har erfaring med noen av disse? Tenker også å bruke den til bilen...

Viknes 830 m/184 hk Yanmar

Skater 13 ICC m/50 hk Mercury

Bever 470 m/50 hk Mariner

Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson

Pioner 8

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjekket om den har elektronisk regulering av turtall. Har den ikke det er den nesten ubrukelig. Har selv prøvd billige polerinsmaksiner uten dette og de er svært vanskelige å bruke. Bauhaus har en tisvarende till under kr. 600(i allefall i fjor) og den har elektornisk justering av turtall. Fungerer meget godt prisen tatt i betraktning. I tillegg gir Bauhaus 5 års garanti på el verktøy.

Link to post
Share on other sites

Bauhaus maskin kostede førre året 499SEK og har elektronisk turtall, denne maskinen kom veldi bra ut i tyske seiltidninger

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry726234

 

eller så har Seasea også en, noe dyrare ca 698 SEK, har elektronisk turtall

 

http://www.seasea.se/UserFiles/Byggplast%2...kampanj2009.pdf

 

9136.jpg

 

Jeg har Bauhausvarianten og den funker kjfint

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...