Jump to content

Oppgradering av Junker 22


Seilaren

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Ligger litt etter i tråden her nå.

 

Har revet av alt skrogtrekket i båten, og skrapt av lim og skummgummi.

 

Her noen bilder fra før jeg skrapte.

 

skrogtrekk_003.jpg

 

skrogtrekk_004.jpg

 

Her har jeg skrapt litt....

skrogtrekk_008.jpg

 

En fyr i havnen mente jeg måtte isolere båten når jeg var så godt igang. Er det en fordel? Bygger det mye ut?

 

Har også demontert roret, men det kommer jeg tilbake til.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ikke dumt å isolere en smule. Er ikke så mye som skal til for å lune kraftig og forhindre litt kondens.

I min båt er det tynn celleplast(som i liggeunderlag, bare tynnere)som er limt på skrogsidene. Ikke spesielt fint, men funker bra og bygger minimalt ut.

Hva du enn gjør så må du passe på at ikke du får fuktighet liggende mellom f.eks skrog og innredning. Råte er noe dritt og mugg lukter vondt!

På bildet ligger det også noen løse matter som lå under putene da jeg kjøpte båten. Disse har jeg fjerna, men på skrogsidene er det limt på og gjør en god jobb.

isolasjon.jpg

Redigert av Rune Braadland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare fordeler med å isolere.

Det blir som sagt lunere i båten, men den blir også tørrere.

Også blir det ikke så glohett inni om sommeren.

Du skal isolere ned til vannlinjen.

Bruk dobbeltslisset 20 mm Divinycell, og lim det på med limsparkel.

Laminer over med ett par-tre lag CSM.

Link to post
Share on other sites

Ikke dumt å isolere en smule. Er ikke så mye som skal til for å lune kraftig og forhindre litt kondens.

I min båt er det tynn celleplast(som i liggeunderlag, bare tynnere)som er limt på skrogsidene. Ikke spesielt fint, men funker bra og bygger minimalt ut.

 

Er det noe av det samme som man kan bruke under klikkparkett-gulv? :smash:

Link to post
Share on other sites

Ok. Har en del av det i garasjen, fikk en ide om at det kanskje kunne brukes til isolering i båten min :yesnod: Har ikke noe annet enn et halvråttent grått vegg-til veggteppe der nå... På baksiden smuldrer det av skumgummibiter pga. fuktigheten :nonod: ... Hva slags lim er å anbefale til isolasjonsmatter?

Link to post
Share on other sites

Bruk dobbeltslisset 20 mm Divinycell, og lim det på med limsparkel.

Laminer over med ett par-tre lag CSM.

 

Vet ikke hva alt dette er, men det kan jeg jo finne ut.. :wink:

 

Kan jeg legge skrogtrekk opp dette som du brukte Rune eller virket det fint til både isolasjon og skrogrekk?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe utenpå... Det meste blir skjult av puter og innredning... I forpiggen ligger det åpent, men det er helt ok.

Velg en lys farge så du får noe som reflekterer litt lys også.

Ville vært veldig forsiktig med noe ala skumgummi-det holder på vann/kondens og blir ikke bra i lengden tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Det medfører riktighet... :lol:

 

Jeg synes 10mm hørtes fryktelig tykkt ut!

 

Men finnes det en isolasjon som er så pen at jeg ikke trenger skrogtrekk? Jeg ser trekket godt i båten, det bli ikkje sjult bak noe.. :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det er ikke den typen som var i linken, men ligner. Skott trekket jeg brukte, hadde også skumgummi bakside, men brukte isolasjon, for å få et pent resultat, da ujevnheter ol. i skroget ikke viser igjennom isolasjonen. Det ble da et pent resultat, var også lettere å få festet skott trekket til isolasjonen, enn til skroget.

Link to post
Share on other sites

Fant dette på watski.no:

Skrogtrekk.

art.nr. 12020-1007 Off-white

art.nr. 12020-1038 Snekkehvit

 

Bakside i strukket bomull/polyester med fyll av 5mm (skulle vel isolere litt, dette?)Polyesterskum. Meget tøyelig i alle retninger. Enkel å legge rundt skarpe hjørner. Bredde ca. 140 cm.

 

Finner ikke noe tynt isolasjonsmateriale som jeg tror kunne ligget åpent.. Er vel lett å rive opp ved et uhell når det meste er beregnet for å bygges inn. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...