Jump to content

Oppgradering av Junker 22


Seilaren

Recommended Posts

Har vært i båten og tatt bilder av "skaden"

 

For å oppsumere er det altså sprekker i gelcoaten formet som en ring. Dersom en trør her så bøyer hele dekket seg litt ned. Dekket er ca 1.2 cm tykt. Et usikker på om det er x-finer inni der som skaden er.

 

Bilde fra utsiden;

skade_junker_001.jpg

 

Et till;

skade_junker_003.jpg

 

Her et bilde fra innsiden. Som dere seg kan en ikke se skaden her:

skade_junker_004.jpg

 

Hva skal jeg gjøre med det?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

vanngjennomtrengning.

 

Der fikk du meg til å tenke på frostsprengning og annen form for forvitring også.. :headbang::cryin:

 

Men eg tror det bare er vanlige topcoat sprekker formet slik at dekket sviter.

 

Motorbåter får ofte topcoatsprekker når en kjører i høy sjø fordi glassfieberen er litt elastisk. Men det er ikke topcoaten, så da kommer det små sprekker i den. Sparkler du dem igjenn kommer de fort tilbake etter kort tid..

 

Hvis det er det samme problemet jeg har, så betyr det jo at skaden ikke er farlig, og at jeg kun trenger å forsterke med 2 lag glassfieber på innsiden sånn at eg ikkje tror eg falle gjennom båten når eg trør på skaden.... :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikkje å legge glassfiber på innsida viss det er distansematerialet som er gåent. Då vil du sannsynlegvis berre utsette problemet. Dessutan er det jo mykje vanskeligare å støype opp-ned....

 

Eg har ikkje noko tru på at det er sprekkene i topcoaten som gjer at dekket svikter. Tipper at dekket sviktar av same grunn som har forårsaka sprekkene i topcoaten. Altså først svikt i dekk som etterpå har forårsaker skrekker. Eller at sprekkene ha komt først pga høg sjø som du sjølv seier og at vatn har har trengt inn og øydelagt distansematerialet.

 

Sidan du likevell er "gira" på glassfiber arbeid :wink: , kan du jo skjere ut eit lite området der sprekkene er slik at du ser kva distansematerial som er der, og i kva stand dette er. Eventuellt kan du berre borre deg eit litt stort hol viss du synst dette er tryggare. Viss alt ser greit ut sparklar du berre i holet og flikker over med litt maling etterpå. Sparkle og tette sprekkene frå utsida må du vel uansett då vatn mellom her neppe kan gjere ting betre.

 

Så det verkar som du uansett må til å sparkle og male desse sprekkene, så du har absolutt ingenting å tape på å ta ein liten kjerneprøve for å kartlegge tilstanden til distansemateriale.

 

 

Men dette er no berre meininga til ein "langhåra laban med brun genser" :lol:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikkje å legge glassfiber på innsida viss det er distansematerialet som er gåent.

 

Gledesdreper... :headbang::wink:

 

Det verste er at du skriver veldi overbevisende, til tross for at du har langt hår... :lol:

 

Jeg tror en selcelleventilator der skaden er, er en god og lettvindt løsning. Men diameteren på skaden er ca 22cm... :wink::cryin::cryin:

 

Lagt til: er det sitatet for å forvirre meg, eller er det en feil.. :crazy:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Aner ikkje korleis det kom der :confused:

Har fjerne det no...

 

Svar til nedanfor:

Har vore å lest der, ja, men kan ikkje hugse at eg har trykt på noko sitat-knapp... Begynner sikkert å bli litt trøyt :crazy::sleep:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Det er svikten jeg vill ha bort. Skal jeg fjerne alle sprekkene i båten kan jeg like godt selge den.. :crazy: (ok, det var kansje litt overdrevet)

 

Hvordan mener dere at jeg skal glare og bygge oppigjen de taggene på dekket? Fargen på dekket er ganske slitt, og en omfattende reprasjon vill bli veldig synlig med midre jeg lakkerer på ny og det er ikke aktuelt.

 

Tipper jeg tyr til en litt slaskete reprasjon dere ikke liker... :wink::eek:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvordan mener dere at jeg skal glare og bygge oppigjen de taggene på dekket? Fargen på dekket er ganske slitt, og en omfattende reprasjon vill bli veldig synlig med midre jeg lakkerer på ny og det er ikke aktuelt.

 

Tipper jeg tyr til en litt slaskete reprasjon dere ikke liker... :wink::eek:

Les i siste Seilmagasinet - Glassfiberskolen del 2 - der gjenskaper man et antiskli-mønster etter en reparasjon. De gjør et avtrykk av mønsteret med et lag med byggsilikon, hvis jeg husker riktig.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis årsaken til delamineringen er fukt, og du fortsatt har fukt i distansematerialet, har du et større problem. Hvis distansematerialet mot formodning er tørt, har West beskrevet en forholdsvis enkel metode for å reparere skaden. Den største jobben etterpå er vel i såfall å få dekket pent igjen.

Link to post
Share on other sites

En juksemetode for dette, er å bore flere hull der dekket er mykt, og så helle guffe inn så mye som det er plass til. Guffen må være epoksy eller polyester. En venn av meg gjorde dette med en gammel båt. Det holdt fint, men båten ble noen kg tyngre. Anbefales ikke hvis distansematerialet er råttent.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Hei siddis, tippe du har ett dekk med balsakjerne i, ett sånn sandwch dekk tåle ganske mye, det så muligens har skjedd e at det øvra laget med Grp har hatt ett lite hull, så har det blitt vått og beynt å rotna, sprekkene komme når dekket blir belasta uten støtte fra balsa/underlag. På jobben min levere me store konstruksjonar med sandwich vegger, rundt omkring på desse veggene vil gjerna kunden ha singelskin allså ikkje sandwich, det hende seg (tru det eller ei) at eg glømme det, Då går eg alltid inn fra utsiå, allså den sidå så ikkje har vært mot form, på den måten fixe eg problemet og bevare finish. Det eg prøve å sei e at du kan jobba fra innsidå, fjerna ødelagt tre verk, torka ut osv, og deretter legga inn nytt. eg trur kje øvra laget dvs. dekket sjå deg e ødelagt, men du må finna den lekkasjen. du kan få divynicellkapp sjå meg.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

ville også tatt operasjonen fra innsiden. Fjernet inneste lag med glassfiber, og fjernet kjernematerialet der skaden er. Fjern alt som er slippet taket, eller som er vått... Deretter ville eg lagt på et par lag med glassfiber (fra innsiden), og eg limte på plass nytt kjernematerial. Viktig med press på platen slik at den fester 100%. så er det bare å sparkle overgangen mellom ny og gammel kjernematerial, deretter et par lag med glassfiber...

Link to post
Share on other sites

Mange gode svar her...

 

Grunnen til at strekkefiskene mine var slappfisker var at de var "sprengde" og eg ikkje kunne justere de.

 

Dette som Sondre skriver virker veldig innteresangt..

Får ta det på diakelt eg åg då.. :wink: Eg henge nesten med, men ikkje heilt. Ka e divynicellkapp fornåge? Ein måte å skjære seg inn i dekket på..?

Etter ein sånnein reprasjon, ka gjørr eg då me sprekkene for å unngå forvittring?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...