Jump to content

Oppgradering av Junker 22


Seilaren

Recommended Posts

Hvis du skal reparere skaden nedenfra, vil jeg hevde at det nesten er helt nødvendig med vakumpress hvis du skal få et godt resultat. Polyester kan du godt påføre for hånd, du trenger ikke bruke noen "infusion"-teknologi, men for å få godt nok press på kjernematerialet mot dekket er vakuum tingen. Det samme gjelder når siste laget med hud skal legges. Tyngdekraften vil motarbeide deg på alle måter, så enten snur du båten på hodet, eller så motarbeider du tyngdekraften med vakuum.

Link to post
Share on other sites

så enten snur du båten på hodet,

For all dell.... :lol:

 

Hvordan kan jeg lage vakumpress samtidig som jeg arbeider?

 

Er forresten ikke den skarpeste kniven i engelsk, så vis noen kan forklare meg hva divynicell er på en forståelig måte så etter jeg pris på det... :wink::blush:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Var inne på den siste linken som ble foreslått og prøvde å oversette litt (men alle de tekniske ordene gjorde det litt vanskelig :lol: ) Sånn jeg har forstått det, er divynicell navnet på en type sandwichkonstruksjons-plater. .. Det står bl.a. at disse platene er svært robuste og tåler mye belastning i form av vekt, god isolasjonsevne, og god resistens mot kjemiske midler. Ramlet etter hvert inn på en "Standard finishing"brosjyre som jeg antar er en beskrivelse av hvilke divynicellplatetyper som kan leveres.. Den øverste platen ser ut som en som kunne bli brukt i små båter, da det er nevnt at den kan legges opp "for hånd" ...

 

Hvis noe av min tolkning er feil, si ifra da min teknisk-engelsk ordkunnskap er ganske begrenset :cool::lol:

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For all dell.... :lol:

 

Hvordan kan jeg lage vakumpress samtidig som jeg arbeider?

 

Er forresten ikke den skarpeste kniven i engelsk, så vis noen kan forklare meg hva divynicell er på en forståelig måte så etter jeg pris på det... :wink::blush:

Du vakumpresser glassfiber og kjernemateriale på plass etter at du har påført polyester for hånd. Da er du sikker på at det sitter skikkelig mot dekket og at det ikke oppstår luftlommer og ny delaminering.

 

Men dette krever en del kunnskap og utstyr, og mye av litteraturen er beskrevet på engelsk, så du bør nok alliere deg med en språkmektig kompis om du skal begi deg ut på dette.

 

Divinycell er forresten et syntetisk distansematerial med lukkede celler til bruk i sandwichkonstruksjoner, og er produktnavnet på materialet fra DIAB. Andre materialer er f.eks balsa og Corecell.

Redigert av ulysses (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å bruka vakumm når ein produsere glassfiberkomponentar e ein metode (VIP) som bler brukt for fysst å fremst få opp glassprosenten i laminatet, allså gjer glasfiberen sterkast mulig, når du laminere for hånd bruke du 70% polyester og 30 med glass, når eg lage någe på jobb bler det omvendt. Men eg har lagt mye duk og poly for hånd oppi tak eg, passa på å ikkje bløyta duken for mye, klædd alt inni hullet også legger du press på med ei voksa plata og ein stokk under. når dette er herdet så vidt kan du ta av 'forskalingen'.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Snakket med en kar i båthavnen i dag. Han mente jeg kunne klare og støpe opp ned uten videre problemer....

Sondre har jo tydeligvis god peiling på dette. Ikke bor han langt unna heller... :wink:

 

Men hvordan skal jeg klare og komme meg inn underfra. Må jo ha en sag som kun skjærer seg noen mm inn i taket da. Vil lagene løsne fra hverandre uten videre problemer?

 

Hva gjør jeg med sprekkene i topcoaten etter reprasjonen? Har jeg tettet dem nedenfra kansje..? :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Snakket med en kar i båthavnen i dag. Han mente jeg kunne klare og støpe opp ned uten videre problemer....

Sondre har jo tydeligvis god peiling på dette. Ikke bor han langt unna heller... :wink:

 

Men hvordan skal jeg klare og komme meg inn underfra. Må jo ha en sag som kun skjærer seg noen mm inn i taket da. Vil lagene løsne fra hverandre uten videre problemer?

For å kutte presisjonskutt i glassfiber har jeg god erfaring med Dremel med diamantkappskive.

Link to post
Share on other sites

En litt annen ting;

 

Siden jeg skal ha VHF ombord til neste sommer må jeg ha bedre tilgang på strøm enn jeg har hatt i år.

 

Jeg har fått et 2 år gammel vedlikeholdsfritt batteri av en gammel alarmsentral. Det har stått på vedlikeholdslading siden det var nytt og skulle egentlig kastes :eek:

 

I tillegg har jeg det gammle maritme båtbatteiet jeg har hatt hele sessongen...

Tenkte jeg skulle ha det nye batteriet som "reservebatteri" slik at jeg må koble om en hurtigkobling på polene når det første batteriet er flatt. Da vet jeg at jeg ikke må sløse med strømmem lengre.

Har bestilt dynamo fra motor som skal produsere hele 8A.... Den skal tilkobles "hovedbatteriet"

 

Tenker på å kjøpe denne laderen ganske snart;

http://www.batterinett.no/shopexd.asp?id=62

 

Er det et godt kjøp?

 

Det jeg egenlig lurer på er om jeg kan bruke strøm fra batteriet mens jeg lader?

Det er jo ikke verre enn at jeg benytter det batteriet som ikke lader, men det er litt greit å vite.... :yesnod:

 

Høres det ut som en god plan?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har ikkje akkurat så voldsom greie på dette, men veit ikkje om eg forstår spørsmålet ditt rett. Lurer du på om du kan bruke straum frå batteriet medan motoren går (altså lading frå dynamo) eller om du kan bruke straum medan du velikehelds-ladar med den ladaren du linkar til oppafor?

 

I begge tilfeller vil eg tippe at svaret er ja. Men er ikkje sikker, så vent til nokon andre svarer....

 

Men har du tenkt å lade begge batteria frå dynamoen til motoren? Korleis har du tenkt å løyse det?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

I begge tilfeller vil eg tippe at svaret er ja. Men er ikkje sikker, så vent til nokon andre svarer....

 

Men har du tenkt å lade begge batteria frå dynamoen til motoren? Korleis har du tenkt å løyse det?

 

Jeg har bare tenkt å lade "hovedbatteriet" med dynamoen fra motoren.

Det jeg tenkte på var om det er mulig å bruke strøm fra batteriet (radio, lys ol.) mens batteriet står på lading.

 

Det eneste er vel at batteriet for litt mer volt enn vanlig når du lader, men visst komponentene du ikke er kresne å skal ha akuratt 12volt så skal det vel gå greit?

 

Tja, jeg har jo laget alt det eletriske systemet i båten selv forrige vinter. Men hva det tåler vet jeg ikke. Det går vell mer på om lyspærere og slikt ryker hvis de blir utsatt for mer enn 12v. Har utstyrt alt med 10A sikringer.

 

Jeg har også plassert en sikring midt mellom batteriet og bryterpanelet som skal ryke viss ledningene blir utsatt for mer enn de er dimmensjonert til.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...